Eldbuk

#1 - 19 februari 2007 06:53
Jag har planer på att skaffa mig ett eldbukspar. Men, sen har jag läst mig till att de gärna vill vara en liten grupp individer, som väljer ut sina partners själva. Måste/vill de gå i grupp sen även om de har valt en partner?
#2 - 19 februari 2007 07:04
Nej, får du tag på ett par som redan har valt varandra så räcker det med två.
#3 - 19 februari 2007 07:33
Jag tycker att rådet att köpa en grupp ungdjur och sedan låta de para ut är lite overkill vad det gäller många centralamerikanska ciklider (inklusive eldbuk). Ofta går det bra att köpa en hona och en hane, när de blir sugna så småningom så tar de vad som finns till hands (ungefär som ett dansställe vid stängningsdags).

Om man har ett litet akvarium och inte så många andra ciklider som är jämstarka med eldbuken så kan de dock vara ett gott råd att skaffa ett par eller en grupp ungdjur, annars kanske fiskarna har ihjäl varandra innan de finner varndra.
#4 - 19 februari 2007 09:19
Okej, tack! Mitt kar är 200l är det för litet tro?
#5 - 19 februari 2007 09:52
Jag skulle satsat på ett eller två par ciklider till förrutom eldbukarna, paren kommer bättre överrens om de har ett yttre hot. Lämpliga kamrater är t.ex. multispinosaciklider, zebraciklid, blåciklider eller saijicaciklider.

Se till att ha många gömställen och gärna en rot i mitten som reviruppdelare.
#6 - 19 februari 2007 10:19
Funkar tigerbarber ihop med eldbuk och någon av de andra cikliderna? Har också tänkt ha en segelfenspleco och ett gäng fläckiga pansarmalar. Vill att fiskarna ska trivas så bra som möjligt med sina kamrater. Tack på förhand!
#7 - 3 mars 2007 20:40
MKKM skrev:
Funkar tigerbarber ihop med eldbuk och någon av de andra cikliderna? Har också tänkt ha en segelfenspleco och ett gäng fläckiga pansarmalar. Vill att fiskarna ska trivas så bra som möjligt med sina kamrater. Tack på förhand!

tigerbarb funkar hur bra som helst.Har haft 6 st tigerbarb ihop med 4 eldisar i en månad och eldisarna bryr sig inte.I samma kar så har jag även 6 st columbiatetror och ett par palettisar.

Annons