Eldbuk / Palett????????

#1 - 2 september 2003 06:03
Hej!

Jag köpte 4st <font color="red">eldbukar</font id="red"> i lördags. Först simade de med varandra ganska tätt och höll sig i en grupp. Nu är de spridda lite över hela akvariet men simmar fortfarande nära ibland. Frågan är vad de gör när de ställer sig gämsides och simamr efter varandra i en ring (2åt gången) och fäller ut "skölden" på buken..? Är det revir och rang som bestäms eller är det lek?

Sen har mina en att av mina palett-par åkt och "skakat" ända sedan 2min efter att jag släpte i dem i fredags.. Nu är de tit som tätt väldigt intresserade av en av mina coconuts och simmar in där och stanar ett tag, varefter de simar ut igen och hanen sticker efter någon att jaga bort. Men det kan ju inte finnas ägg där eftersom de inte är där större delen av tiden. eller?
hur lång tid tar det från att båda börjar "skaka" tills att det finns ägg?<font color="red"></font id="red">
#2 - 2 september 2003 08:48

paletterna har lekt låter det som grattis.
Eldbukarna fördelar nog revir.

Rätta mig om jag har fel!
#3 - 2 september 2003 08:56
Hej!
Jag tänkte ju oxå att det skule vara revir uppdelning men de är alltid i mitten av akvariet och vid framrutan som de håller på så. De är ju inte i/utanför en grotta eller gömställe när de cirkulerar... konstigt tycker jag.
#4 - 2 september 2003 09:10

Det är nog dig de försöker skrämma, mina eldbukar håller på så varje gång någon går förbi karet.

TJ
#5 - 2 september 2003 09:58
ok... låter ju lite tveksamt men men.. det är väll du som har erfarenhet av eldbuken så...
#6 - 2 september 2003 12:49
Hej

Även om paletterna inte har lekt, så är de på gång. De har nog inspekterat kokosnöten och bestämt att den duger som barnkammare.

Eldbukarna försöker nog bara visa varandra vem som bestämmer. Om det inte är olika kön, då kan det vara så att de mäter sina krafter för att se om den andra duger som partner.

MVH Micke
#7 - 2 september 2003 12:53
Tack Micke!
Kul att de iaf trivs i mitt kar även om paletterna 'är produktiva så började de ju "skakandet" efter max 2min efter att de kommit i vattnet.. =) 5 stjärniga grottor! =)

Annons