Eldbuks ciklider

#1 - 30 april 2011 20:55
Halloj :)
Köpte mig 6 stycken eldbuks ciklider i torsdags, trodde juh givetvis att jag hade läst så mycke som möjligt om dom,men själfallet så kommer det upp en massa frågor när man väl har köpt dom som kommer som på en löpande lina.
Ringde till djuraffären innan jag åkte upp för att höra om dom kunde se skillnad på honor och hanar?
Och dom lovade och svor heligt som tusan att det kunde som minsann
Så bad att få tre av varje kön så att dom kan bilda par själv
Dom hade endas 6 stycken kvar i karet men olika storlekar,det skulle inte spela någon som helst roll sa hon som sålde dom till mig
Kommer det att bli problem eftersom inte alla är i samma storlek
Tre av dom är i ungefär samma storlek 5-7 cm och dom andra tre är 4-5 cm
Dom största blir juh könsmogna snabbare än dom små kommer det att ställa till problem?
Och kan dom bilda par trots storleks skillnaden?

Frågade även om foder eftersom jag totalt hade glömt bort det[:o]
Jag skulle köra på frusan vita mygglarver och mysis
Men nu till foder problemet dom där räkorna(mysis) skitar ner så inne bomben
Dom tar hela i munnen silar ut resterna i genom gälarna och struntar i resterna
Vilket kommer att resultera till att vattnet snabbt blir skitigt
Och dessa vita mygglarver flyter på ytan och dom går juh inte ens så långt upp knappt till hälften av akvariet, ska dom hålla sig så lågt nere?

Så vilket foder bör jag köpa för att det ska vara så komplett som möjligt?
Vet att man bör köra med så varierad kost som möjligt,så jag ber er verkligen om råd
Hur ser det ut för er som har eldbukar,eller hur skulle det kunna se ut för mig?

Varma Hälsningar Linda
#2 - 30 april 2011 21:25
I den storleken skulle jag verkligen inte kalla det lätt att se könsskillnad på eldbukar. Det man möjligtvis kan göra är gissa att de större är hanar och de mindre är honor, då de förmodligen är kullsyskon, och hanarna nog växer lite snabbare, och de blir ju även större som vuxna. I den storleken får man nästan göra som du gjort, det vill säga skaffa ca 6 stycken, för att chansen att få hanar och honor ska öka.

Jag kör med fryst artemia, det är ett foder som sjunker, och det skitar inte ner.
#3 - 30 april 2011 21:37
Animaniac skrev:
I den storleken skulle jag verkligen inte kalla det lätt att se könsskillnad på eldbukar. Det man möjligtvis kan göra är gissa att de större är hanar och de mindre är honor, då de förmodligen är kullsyskon, och hanarna nog växer lite snabbare, och de blir ju även större som vuxna. I den storleken får man nästan göra som du gjort, det vill säga skaffa ca 6 stycken, för att chansen att få hanar och honor ska öka.

Jag kör med fryst artemia, det är ett foder som sjunker, och det skitar inte ner.

Tänkte på detta med ryggfenorna,är det så att det är hanar om dom är mer utdragna och att det är honor då dom är lite mer rundade?
Fryst artemia täcker det verkligen hela deras näringsbehov?
Om jag inte misstar mig så är väla fryst foder ganska näringsfattigt?
Rätta mig om jag har fel
Ska jag inte komplitera med något annat foder,och vad bör det vara för något?
Man bör väl köra med varierad kost...
Sen tänkte jag höra om en annan sak, den minsta av dom 5 jag köpte käkar inte riktigt som den ska, den tar fodret i munnen men sen spottar den ut det,vad tyder det på?
Den har smalnat av dom dagarna jag har haft den,och jag har testat med allround flingfoder,mysis och vita mygglarver men den dissar allt, den har inga synliga skador, bör jag avvakta eller bör jag ta bort den?

Och sist men inte minst,ska dom hålla till mest på botten och lite i mitten regionen av karet?
Och vet du någon tillförligt sida ang dessa aldbuks ciklider?
Värme
#4 - 30 april 2011 21:51
Ja, hanarna har längre ryggfensspetsar, men det är svårt att se när de är så små, innan fenorna är fullt utvecklade. Tja, jag brukar mata med fryst artemia, blandat med granulat, och sjunkande tabletter. Eldbukar kan vara rätt tuffa mot varandra, och är en mindre och svagare än de övriga, så kan den nog bli hackkyckling, och bli försvagad.

Ja, de håller sig nog mest till de nedre och mellersta regionerna av karet. Gå in på min zoonensida, så kan du läsa en artikel jag skrivit om eldbukar. Hur tillförlitlig den är vet jag dock inte :p
#5 - 30 april 2011 21:58
Animaniac skrev:
Ja, hanarna har längre ryggfensspetsar, men det är svårt att se när de är så små, innan fenorna är fullt utvecklade. Tja, jag brukar mata med fryst artemia, blandat med granulat, och sjunkande tabletter. Eldbukar kan vara rätt tuffa mot varandra, och är en mindre och svagare än de övriga, så kan den nog bli hackkyckling, och bli försvagad.

Ja, de håller sig nog mest till de nedre och mellersta regionerna av karet. Gå in på min zoonensida, så kan du läsa en artikel jag skrivit om eldbukar. Hur tillförlitlig den är vet jag dock inte :p

Då pinnar jag i väg och kikar på den din sida :)
Granulat? Är det ett märke på ett foder
Eller är det själva fodret?
Vilket märke kör du med? ;)

Värme
#6 - 30 april 2011 22:00
Nitra skrev:
Då pinnar jag i väg och kikar på den din sida :)

Granulat? Är det ett märke på ett foder

Eller är det själva fodret?

Vilket märke kör du med? ;)

Värme

Gör det :)
Granulat är en typ av foder, som flingfoder ungefär, men som små smulor ungefär.
Jag kör nog mest med Tropica tror jag.
Länken till min zoonensida hittar du här under i min signatur förresten.
#7 - 4 maj 2011 16:09
Animaniac skrev:
Gör det :)

Granulat är en typ av foder, som flingfoder ungefär, men som små smulor ungefär.

Jag kör nog mest med Tropica tror jag.

Länken till min zoonensida hittar du här under i min signatur förresten.

Tänkte på dessa granulater,är dom sjunkade eller flyter dom på ytan?
Tänkte även på daggmask,kan jag ge dom några maskar i veckan eller ska jag undvika det?
Också åter till dessa granulater,vad ska jag tänka på när jag köper granulat foder?
Ska det vara så mycke protein som möjligt
Känner mig verkligen yber vilseen när det gäller foder :( ?
Och vill juh som inte ge dom fel start,utan det ska vara så optimalt som möjligt,så klart

*Värme*
#8 - 4 maj 2011 16:28
Nitra skrev:
Tänkte på dessa granulater,är dom sjunkade eller flyter dom på ytan?

Tänkte även på daggmask,kan jag ge dom några maskar i veckan eller ska jag undvika det?

Också åter till dessa granulater,vad ska jag tänka på när jag köper granulat foder?

Ska det vara så mycke protein som möjligt

Känner mig verkligen yber vilseen när det gäller foder :( ?

Och vill juh som inte ge dom fel start,utan det ska vara så optimalt som möjligt,så klart

*Värme*

De brukar nog sjunka, men det finns kanske olika. Eldbukar är inte kräsna när det gäller foder, så du kan köpa lite vad du vill, men köp i zoobutik, de har nog lite bättre märken där än i matbutikerna, inbillar jag mig.

Var du inne och läste min artikel?
#9 - 4 maj 2011 16:37
Galenpanna skulle aldrig få för mig att handla fisk foder i mat butik :p
Min eldbukar är yber kräsna, trillar som ut ganska mycke genom gälarna när dom käkar,
Vad tror du om detta foder Tropical Cichlid Granulat
täcker det näring mineral och vitaminer hos dom?
Slänger in en länk till fodret också http://www.aquantastic.se/product.php?id_product=262

Yes box var in och kikade på din zoon, det va faktiskt en av dom första artiklarna som jag stötte på innan jag köpte dessa juveler ;)
Känns inte riktigt som att jag hittar all information som jag vill åt,
Detta med cirkulation då? ska dom ha medelmåttig cirkulation
Eller vill dom ha det lugnt i karet?
Detta med mask då? vad sägs om det?
#10 - 4 maj 2011 16:53
Nitra skrev:
Galenpanna skulle aldrig få för mig att handla fisk foder i mat butik :p

Min eldbukar är yber kräsna, trillar som ut ganska mycke genom gälarna när dom käkar,

Vad tror du om detta foder Tropical Cichlid Granulat

täcker det näring mineral och vitaminer hos dom?

Slänger in en länk till fodret också http://www.aquantastic.se/product.php?id_product=262

Yes box var in och kikade på din zoon, det va faktiskt en av dom första artiklarna som jag stötte på innan jag köpte dessa juveler ;)

Känns inte riktigt som att jag hittar all information som jag vill åt,

Detta med cirkulation då? ska dom ha medelmåttig cirkulation

Eller vill dom ha det lugnt i karet?

Detta med mask då? vad sägs om det?

Ja, om fodret smular lätt så åker nog en del ut genom gälarna, men de får nog i sig en del ändå. Jag har två små eldbukar, och de äter fryst artemia.

Annons