Jag och sonen skaffade nyligen två bukisar. Minns dem som ganska lättskötta sedan jag hade såna när jag var yngre. Tyvärr var jag en kyckling som barn och gav bort mina till grannen efter att jag drömt mardrömmar om dem. =P
Det här är mitt första foruminlägg här, så jag hoppas allt blir rätt nu..
Hursomhelst, har lite frågor angående de här. Kollade runt här en hel del innan vi köpte eldisarna, men det dyker ju alltid upp saker man inte tänkt på.
1. Vad är det för skillnad mellan japanska och kinesiska eldisar?
2. Hur får jag dem att äta? Har stoppat i bitar av daggmask som de inte visade något intresse för (misstänker att dessa nu ligger under gruset), gav dem räkmix, men det var inte heller intressant. Så nu har de fått mygglarver de senaste två matningarna. Dessa visar de lite intresse för, men jag har inte SETT dem äta så jag är inte säker på att de faktiskt har ätit dem. Och jag har läst att mygglarver inte är nyttigt som enda föda åt dem.
3. Hur vill de ha ljuset för att trivas? Räcker det med rummets taklampa dagtid, eller vill de ha mer ljus än så, med egen lampa?
4. Kan man se ungefärlig ålder och kön på dem?
Det kommer säkert dyka upp fler frågor så småningom, men det här är vad jag kom på nu.