Eldbukssalamander?

#1 - 16 september 2003 06:14
Hej.
jag har en eldbukssalamander som jag har haft i ca 6 år och han var nog ca 2-3 år då jag fick honom, hur gamal kan en salamander bli?
Jag undrar även om jag kan skaffa en till i samma storlek ca5cm eller om trivs bäst att vara ensammen? dom innan han kom till mig var han tillsammans med en annan men den salamandern dog. Jag har honom i ett akvarium på ca 30 l och är fyllt inte riktigt till hälften, är det för litet för två salamandrar? det har en landdel.
#2 - 16 september 2003 07:11
Jag vet inte hur gammal en eldbuk blir, men det finns uppgifter om att de kan bli över 30 år gamla. Grattis, förresten, du måste sköta din salamander bra.

Jag tror säkert du kan köpa en till utan problem, även om jag inte heller tror att eldbukar lider av att vara ensamma. Jag skulle inte säga att ett 30 liters är för litet.
#3 - 16 september 2003 10:31
Tack för svaret och komplimangen, nu vet jag hur jag ska göra!:)
#4 - 20 september 2003 22:23
En eldbukssalamander kan bli ca 6-10 år i fångenskap om man sköter den bra. De blir 9-12 cm långa.

De trivs med att vara flera, en bra sak man vara att ex ha två honor och en hane. Eller en hona och en hane.

30 L är nog inte för litet, men som de flesta djur så trivs de bättre i lite större miljöer.
#5 - 20 september 2003 22:39
Hm. Jag hittade iaf det här om en närbesläktad art, Cynops ensicauda, och det finns ingen anledning att tro att Cynops pyrrhogaster är mer kortlivad:

"I started with two adult pairs purchased in 1983. Presently three of these individuals are still alive (January 1998). I acquired more specimens via the pet trade in 1989 and kept them and their offspring, until 1997. Most of the animals that I caught as adults in 1993 are alive and reproducing yearly until today. This species can reach a respectable age. Thorn (1968) reports an individual of 20 years old. Animals whose origin can be traced back to 1957 and which possibly originated from specimens bred by Gerlach (1934), are still alive in the collection of Wolfgang Mudrack in Berlin (W. Mudrack, pers. comm, October 1997)."

Vad gäller odling... Jag har aldrig odlat eldbukar, men jag har odlat Paramesotriton hongkongensis, och de gick till lek på vårkanten efter det att akvariet stått på vår frostfria balkong på vintern, fast tyvärr åt de upp sina ägg. Det verkar vara ungefär samma rutin med eldbukar:
"The males come into breeding condition every year; courtship can be observed from November to May; egg-laying has been irregular. Other forms than the Sasayama race, the collection locality of which was unknown, have not reproduced in my aquariums. To come into breeding condition, this species requires a period of hibernation, with temperatures falling to about 5°C. If the room or the aquarium cannot be cooled, the animals can be kept in a refrigerator in small plastic boxes filled with moss during the winter. The humidity must then be checked regularly. Eggs are best removed to avoid predation by the parents. Usually a few eggs escape predation and develop well in the parental aquarium. I once reared a few juveniles in a small plastic box furnished with pieces of cork bark and sphagnum for shelter. Food consisted of Tubifex, small earthworms and insects, held before the snout of the juveniles. These reached adult size in three years."
#6 - 8 februari 2004 20:21
eldbuken känner sig ensam om dom inte är minst 2 st..
min första eldbuk som jag köpte kände sig ensam och åt inte så jag köpte en till.. :)

Annons