Electric Blue Jack Dempsey

#1 - 20 mars 2010 14:34
Köpte igår en liten blå Jack Dernpsey (den enda han hade kvar), och två vanliga. Har hört att den ena partnern bör vara en vanlig, hur är det med det?
#2 - 20 mars 2010 15:23
Har hört någonstans att man inte kan odla på två electric blue utan att den ena måste vara en vanlig, vet inte om det stämmer, men det är vad jag har hört=)
#3 - 20 mars 2010 15:43
Halloj Boys!:)
Två blå får väldigt dålig avkomma - det blir ägg och i "bästa" fall yngel som möjligtvis överlever en kort tid, men är av så genetiskt kass kvalitet att de knappt eller helt och hållet inte är livsdugliga.
Däremot går det finfint för en blå och en vanlig att producera bra yngel. Vad det blir för resultat av en sådan lek är jag lite osäker på - men har läst mig till, speciellt här; http://dempsey.6.forumer.com/index.php
att det krävs att en blå, och en vanlig med det blå anlaget, en så kallad Blue Gene Jack Dempsey, måste leka för att alstra Electric Blue JD:s.
Bland de vanliga - som alltså ser helt nomala ut - finns vissa med den blå genen - dessa tillsammans med en EBJD får alltså blå avkomma.
Summasummarum; två blå kan såklart leka men det blir inga livsdugliga yngel. En blå och en vanlig går hur bra som helst - här blir det normal avkomma, med vissa individer som har den blå genen. För att få till Electric Blue-avkomma krävs att en blå korsas med en som har det blå anlaget.
Här är en tråd om EBJD:s som jag hade tills för bara ett par dagar sedan.
Det finns lite fina bilder och filmer i tråden om ni har lust att kolla...
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=136395
#4 - 20 mars 2010 15:52
Ja, jag kan tänka mig att ni skiter i att kolla den där tråden - så jag slänger in en liten film på mina, lite sådär...
Det vore kul att se en bild på den du köpte, Micke!:)
#5 - 20 mars 2010 16:38
Ja, de filmerna kommer jag ihåg att jag såg :) Kan ju försöka ta nå´n bild nå´n dag, men det brukar bli så dåliga bilder i det akvariet, tror det kan vara ljuset. Tror hur som helst att de två vanliga jag köpte är av samma kön, såg att de bråkade lite förut, men de är lite små för att se könen på.
#6 - 20 mars 2010 16:59
Micke_A skrev:
Ja, de filmerna kommer jag ihåg att jag såg :) Kan ju försöka ta nå´n bild nå´n dag, men det brukar bli så dåliga bilder i det akvariet, tror det kan vara ljuset. Tror hur som helst att de två vanliga jag köpte är av samma kön, såg att de bråkade lite förut, men de är lite små för att se könen på.

Ja, det är svårt att utröna könen, även en bit upp i åldern - men det är intressant med just JD:arna att honan och hanen faktiskt har små "bråk" mellan sig, som om de mäter varandra för att kolla hur stark motparten är. De vanliga JD:s jag haft har alltid smågnabbats ett tag innan de bildar par, för att sedan hålla ihop väldigt tajt. Det vore ju fränt om du fick ett mixat par av de du har nu!
Får du till en bild så får du - men det är alltid intressant att se hur just de blå ser ut i kroppsformen, speciellt huvudets form, då de blå väldigt lätt utvecklar ett så kallat "beak head", alltså ett näbbliknande nos eller munparti, med ett djupt veck nedanför/framför ögonen - på samma sätt som de missbildade papegojcikliderna ser ut. Detta är väldigt vanligt på EBJD.
#7 - 20 mars 2010 17:11
MaxB skrev:
Ja, det är svårt att utröna könen, även en bit upp i åldern - men det är intressant med just JD:arna att honan och hanen faktiskt har små "bråk" mellan sig, som om de mäter varandra för att kolla hur stark motparten är. De vanliga JD:s jag haft har alltid smågnabbats ett tag innan de bildar par, för att sedan hålla ihop väldigt tajt. Det vore ju fränt om du fick ett mixat par av de du har nu!

Får du till en bild så får du - men det är alltid intressant att se hur just de blå ser ut i kroppsformen, speciellt huvudets form, då de blå väldigt lätt utvecklar ett så kallat "beak head", alltså ett näbbliknande nos eller munparti, med ett djupt veck nedanför/framför ögonen - på samma sätt som de missbildade papegojcikliderna ser ut. Detta är väldigt vanligt på EBJD.

Ok, och eftersom blå JD tydligen har svårt att få fram livskraftig avkomma tillsammans med blå JD, och ofta tydligen har antydan till samma missbildning som papegojan, så tror jag ännu mer på att även papegojan har svårt att få fram livskraftiga yngel, när papegoja paras med papegoja.

Hur som helst ser jag ingen så´n missbildning på min, däremot ser det ut som om den har ett kraftigt käkparti, med ett utvecklat underbett, tycker mig ha sett det på bilder också. Men det kanske bara är färgerna som framhäver JD'ns naturliga underbett?
#8 - 20 mars 2010 17:18
Micke_A skrev:
Ok, och eftersom blå JD tydligen har svårt att få fram livskraftig avkomma, och ofta tydligen har antydan till samma missbildning som papegojan, så tror jag ännu mer på att även papegojan har svårt att få fram livskraftiga yngel.

Hur som helst ser jag ingen så´n missbildning på min, däremot ser det ut som om den har ett kraftigt käkparti, med ett utvecklat underbett, tycker mig ha sett det på bilder också. Men det kanske bara är färgerna som framhäver JD'ns naturliga underbett?

Exakt - håller helt med dig! Jag har hört massor av folk som inte får yngel att överleva, eller ens utvecklas från äggen, hos papegojorna - men undantag finns ju såklart hos dessa - däremot har det inte blivit någon enda lyckad lek av två EBJD:s vad jag har kunnat läsa mig till på nätet. EBJD dras med en hel del genetiska "krumsprång" - bland annat då de ofta förekommande deformationerna på huvudet. Käkpartiet är kraftigt hos JD:s och ofta ser det ut som att de har ett underbett - men du har rätt i att färgerna, eller snarare teckningarna, vissa svarta/mörkblå streck runt munnen framhäver den markanta "underläppen".
Hur stor är den blå du köpte?
#9 - 20 mars 2010 17:29
MaxB skrev:
Exakt - håller helt med dig! Jag har hört massor av folk som inte får yngel att överleva, eller ens utvecklas från äggen, hos papegojorna - men undantag finns ju såklart hos dessa - däremot har det inte blivit någon enda lyckad lek av två EBJD:s vad jag har kunnat läsa mig till på nätet. EBJD dras med en hel del genetiska "krumsprång" - bland annat då de ofta förekommande deformationerna på huvudet. Käkpartiet är kraftigt hos JD:s och ofta ser det ut som att de har ett underbett - men du har rätt i att färgerna, eller snarare teckningarna, vissa svarta/mörkblå streck runt munnen framhäver den markanta "underläppen".

Hur stor är den blå du köpte?

Att generna "går i baklås" och ynglen inte överlever tycker jag också avgör diskussionen om blå JD är en vildform eller inte. Verkar helt klart vara en inavlad odlingsform, förmodligen har de odlat tillbaka på föräldrar och syskon ganska hårt, för att få färgen att fästa, så att säga, och har väl därmed gjort dem genetiskt svaga.

Ögonmått är inte min starka sida, men den är väl ca 5-6 cm, liksom de två vanliga jag köpte. Han hade fyra vanliga i den storleken, men två av dem hade missbildade stjärtfenor, så dem köpte jag inte.
#10 - 20 mars 2010 17:38
Micke_A skrev:
Att generna "går i baklås" och ynglen inte överlever tycker jag också avgör diskussionen om blå JD är en vildform eller inte. Verkar helt klart vara en inavlad odlingsform, förmodligen har de odlat tillbaka på föräldrar och syskon ganska hårt, för att få färgen att fästa, så att säga, och har väl därmed gjort dem genetiskt svaga.

Ögonmått är inte min starka sida, men den är väl ca 5-6 cm, liksom de två vanliga jag köpte. Han hade fyra vanliga i den storleken, men två av dem hade missbildade stjärtfenor, så dem köpte jag inte.

Jag håller med dig igen!
Ålrajt! Då får vi hoppas att "pageojnosen" inte utvecklas - det brukar visa sig när de är ett par cm större!:)
Här är en bild där man ser det lilla "underbettet" vi snackade om tidigare.
#11 - 20 mars 2010 17:45
Den var snygg :) Lustigt, när de verkar klena rent genetiskt, så är de ändå riktigt kraftiga och fina, med utspända fenor. En annan sak jag tycker mig ha lagt märke till, är att särskilt ryggfenan är något annurlunda än vanlig JD, med ett lite annat utseende på ryggfensspetsen. Mina två vanliga har en ganska rund avslutning på ryggfenan, medan den blå har en liten spets, och har för mig att jag har sett bilder på blå JD som haft en ganska lång avslutning på ryggfenan.
#12 - 20 mars 2010 18:04
Micke_A skrev:
Den var snygg :) Lustigt, när de verkar klena rent genetiskt, så är de ändå riktigt kraftiga och fina, med utspända fenor. En annan sak jag tycker mig ha lagt märke till, är att särskilt ryggfenan är något annurlunda än vanlig JD, med ett lite annat utseende på ryggfensspetsen. Mina två vanliga har en ganska rund avslutning på ryggfenan, medan den blå har en liten spets, och har för mig att jag har sett bilder på blå JD som haft en ganska lång avslutning på ryggfenan.

Ja, speciellt hanarnas fenor blir, i de flesta fall, extremt utdragna - på en del blå kan man nästan tala om "slöj"-fenor. Honorna har något kortare fenspetsar generellt, men även deras blir ganska utdragna - ytterligare en genetisk "defekt" kanske...
Men förutom fortplantningsförmågan är de verkligen robusta och livliga - riktigt härliga i temperamentet, nyfikna och goa!
Slänger in ett par bilder där man ser skillnad på honornas och hanarnas fenor - samt en bild på en hane som jag tror kommer att utveckla "papegojnos".
#13 - 20 mars 2010 18:16
Vilken skulle utveckla papegojnos? Den på fjärde bilden? Tycker de ser betydligt normalare ut i kroppsformen allihop, än vad "papegojor" gör :) Och de har ju inte papegojornas missformade mun. Men har inte även vanlig JD en liten knyck på pannan, precis framför ögonen? Jämför bilderna på zoopets artbeskrivningar på blå respektive vanlig JD.
#14 - 21 mars 2010 01:04
Micke_A skrev:
Vilken skulle utveckla papegojnos? Den på fjärde bilden? Tycker de ser betydligt normalare ut i kroppsformen allihop, än vad "papegojor" gör :) Och de har ju inte papegojornas missformade mun. Men har inte även vanlig JD en liten knyck på pannan, precis framför ögonen? Jämför bilderna på zoopets artbeskrivningar på blå respektive vanlig JD.

Ja, det är den på fjärde bilden som möjligtvis skulle kunna utveckla den trista papegojpannan - men papegojciklidernas munnar får de ju inte. Och, ja, visst har JD:arna vanligtvis (nu talar vi om de normala) en liten knyck, och en ansats till "puckel" ovanför ögonen. Grejen är bara den att när man tittat på hundratals - om inte tusentals bilder på "misslyckade" EBJD:s så blir man lite nojad att de man själv har (hade) skall få samma missbildningar. Nu valde jag givetvis de som såg bäst ut - med höga fina pannor och spänstigt utseende i övrigt - så jag tror dessa blir hur bra som helst.
Faktum är att de värsta exen jag sett är amerikanska - här i europa tycks det vara andra linjer som gäller. Jag har även fått otroligt mycket/många positiva reaktioner på de bilder och filmer jag visat - dels på YouTube och även de jag lagt in på diverse forum - där folk tycks vara förundrade över hur fina blåjackar vi har i höga nord. Jag har faktiskt fått frågan om det är privat avel på dessa - så bra är de här blåbären. Kollar man filmen (som är tagen rakt upp och ner) så är det många som tror att den är fejkad med tillagda färgfilter och fotoshopad... Jag har fått massvis med mejl om detta - där de (amerikaner givetvis) säger; Yo fucker - you're fakin' these - those are not for real - o.s.v. ... Idioter..!!!
Jaha... där gick jag igång litegranna - men jackarna är fina![:o]
#15 - 21 mars 2010 06:24
Riktigt snygga men du har väll färgfilter när du filmar hahaha nä skämtåsido...
tycker dom e riktigt snygga era electrik blues Intresesant tråd att läsa...

Mvh: Danne
#16 - 21 mars 2010 15:12
De värsta missbildningarna jag har sett på JD var vanliga, där överkäken nästan saknades. De jag köpte häromdagen såg bra ut, men deras två kullkompisar (antar jag) hade missbildade stjärtfenor. Om våra JD här i Sverige ser bättre ut kanske de går bättre att odla, kanske inte lika hård odlade?
#17 - 21 mars 2010 21:15
Här är några hyfsade bilder på min blå JD, och en på en av de vanliga:
#18 - 21 mars 2010 21:34
Micke_A skrev:
Här är några hyfsade bilder på min blå JD, och en på en av de vanliga:

Den ser ju jättefin ut! Nu är den ju ung, men instinktivt sådär skulle jag gissa på en hona. Är du av samma uppfattning?
:)
#19 - 21 mars 2010 21:52
MaxB skrev:
Den ser ju jättefin ut! Nu är den ju ung, men instinktivt sådär skulle jag gissa på en hona. Är du av samma uppfattning?

Ja, kroppsformen säger hona, så jag gissar också på det :) Och om jag får gissa är de två vanliga hanar.

Var har du köpt dina?
#20 - 22 mars 2010 07:04
J*klar vad snygga de är.

Jag letar efter JD själv just nu, men de som finns inne just för tilfället hos handlaren ser inte så fräscha ut....är väldigt skeptisk till att köpa om de är väldigt smala eller har tuggade fenor eller något liknande.

De som finns inne just nu, den vanliga sorten, har nästan insjunken buk.....om de är sjuka eller har fått fel foder eller vad det är vet jag inte.....Jag frågade handlaren, men fick bara till svar att de brukar kunna se ut så där. Mina brukar kunna se ut så där om de är sjuka, men jag orkade inte starta en diskution. Det var inte min ordinarie handlare som hade dem inne heller....
#21 - 22 mars 2010 07:39
Micke_A skrev:
Ja, kroppsformen säger hona, så jag gissar också på det :) Och om jag får gissa är de två vanliga hanar.

Var har du köpt dina?

Från Imazo, via min lokale handlare. Det verkar ju bli en toppenskiss om den blå är en hona och de andra hanar - så får du ett mixat par där längre fram!
#22 - 22 mars 2010 07:48
Brukar Imazo ha den blå hemma?? Jag vet att min ordinarie handlare använder dem.....:) Då kanske de kan ta hem kanske 2 blå och 2 vanliga?? Skulle det fungera till en början i 720 liter??
#23 - 22 mars 2010 08:06
ciklidtok skrev:
Brukar Imazo ha den blå hemma?? Jag vet att min ordinarie handlare använder dem.....:) Då kanske de kan ta hem kanske 2 blå och 2 vanliga?? Skulle det fungera till en början i 720 liter??

Om din handlare handlar med Imazo bör han ha veckolistor därifrån - så det är nog bara att fråga handlarn. Fyra stycken i ett 720 blir hur bra som helst.
Jag vet att många tränger ihop ganska mycket fisk i sina kar - men när jag hade de fyra blå, i början i ett 600-liters och sedan i et 960-liters, var min tanke att låta de blå växa till sig för att kunna se könen på dom - och senare introducera några vanliga för att kanske i slutändan få två mixade par. Dessa hade jag tänkt låta gå själva i karet, utan annan fisk - för att se ett JD-par med yngel, som inte blir störda av en massa andra fiskar - det är en syn för gudar. Så har du ett 720 ledigt och kan tänka dig att köra JD:s i detta, så ös på - kommer at bli svinfränt!
#24 - 22 mars 2010 08:12
Jag har haft ett Fullvuxet par med vanliga JD's, Synspilum, Påfåglar mm...fullvuxna allihopa i det karet, och det fungerade. Men det blev lite trångt efter ett tag....;)

Nu går det 3st. Papegojhybrider. ett gäng Zebraciklider, de flesta bara ungdjur och de ska bytas in allihopa;) 6 Scalarer, 4 Afrikanska fengäddor och 2 Channa Bleheri.....Samt några rovmalar.
#25 - 22 mars 2010 08:20
ciklidtok skrev:
Jag har haft ett Fullvuxet par med vanliga JD's, Synspilum, Påfåglar mm...fullvuxna allihopa i det karet, och det fungerade. Men det blev lite trångt efter ett tag....;)

Nu går det 3st. Papegojhybrider. ett gäng Zebraciklider, de flesta bara ungdjur och de ska bytas in allihopa;) 6 Scalarer, 4 Afrikanska fengäddor och 2 Channa Bleheri.....Samt några rovmalar.

Ja... det är ju just den där grejen att det lätt blir trångt i karen, speciellt när man har ganska storvuxna fiskar.
Nu kanske jag är lite "crazy" men, jag har ytterst svårt för alltför tunga "blandningar" i akvarium - jag gillar personligen att ha ett fåtal fiskar - om de är av lite större modell - i ett stort kar, till exempel några par av en sort. Många tycker att detta är att "slösa" med akvarievolym - jag tycker tvärtom att det är jävligt fränt att se ett fåtal individer som verkligen får spejs att utvecklas på.
Jag har ingen som helst erfarenhet av fengäddor, channa och rovmalar - men är det inte så att dessa tar rätt mycket plats?
Men, du kan dina fiskar och vet hur de beter sig - så det är väl bara att testa med några JD:s och kolla hur det funkar!
#26 - 22 mars 2010 13:52
Ja, ett akvarium med fler individer av färre arter, istället för färre individer av fler arter, ser ju mer naturligt och inte lika plottrigt ut. Därmed inte sagt att jag alltid lyckas hålla mig till den regeln :p

Vet inte om min också kommer från Imazo, men om det är två olika linjer på dina och min, så kanske det går att få bra yngel av två blå? Nu är väl inte utbudet av linjer på blå JD så stort i Sverige, de kommer väl från ett fåtal individer allihop, antar jag.
#27 - 22 mars 2010 13:55
Micke_A skrev:
Ja, ett akvarium med fler individer av färre arter, istället för färre individer av fler arter, ser ju mer naturligt och inte lika plottrigt ut. Därmed inte sagt att jag alltid lyckas hålla mig till den regeln :p

Vet inte om min också kommer från Imazo, men om det är två olika linjer på dina och min, så kanske det går att få bra yngel av två blå? Nu är väl inte utbudet av linjer på blå JD så stort i Sverige, de kommer väl från ett fåtal individer allihop, antar jag.

Läser man lite olika forum där det verkligen är JD-experter som gaggar, så verkar det faktiskt inte funka mellan två blå överhuvudtaget - oavsett linjer... det verkar vara stängd dörr där.
#28 - 22 mars 2010 13:56
Här är en länk till ett bra forum där jag hängt en del;
http://dempsey.6.forumer.com/index.php
#29 - 22 mars 2010 14:00
Ok, ja, det är väl som med den stackars svanslösa manxkatten då, ett djur utan den missbildande genen måste paras in, annars blir andelen dödfödda ungar stor.

Jag köpte i alla fall min blå på Trop, han fick in fem sa han, och några skulle göra som jag, para ihop dem med vanliga JD. Gjorde kanske inte så mycket att han bara hade en, eftersom man ändå inte kan para ihop två blå. Men om du får nå´t par av dina kan du ju se om det går :) Om båda mina två vanliga är hanar kanske du vill ha den ena?
#30 - 22 mars 2010 14:05
Micke_A skrev:
Ok, ja, det är väl som med den stackars svanslösa manxkatten då, ett djur utan den missbildande genen måste paras in, annars blir andelen döda ungar stor.

Jag köpte i alla fall min blå på Trop, han fick i fem sa han, och några skulle göra som jag, para ihop dem med vanliga JD. Gjorde kanske inte så mycket att han bara hade en, eftersom man ändå inte kan para ihop två blå. Men om du får nå´t par av dina kan du ju se om det går :) Om båda mina två vanliga är hanar kanske du vill ha den ena?

Jaaa, nu har jag ju inte mina kvar. Jag har avslutat alla mina kar och sålt rubbet pga flytt - börjar om i det nya huset senare. Men, de går hos en kompis till mig så det finns kanske chans att man kan plocka ut en vid tillfälle och dra ihop med en vanlig, kanske någon av dina - det vore trevligt!:)
#31 - 22 mars 2010 14:15
Ja, så kanske det kan bli lite yngel, och är mina två vanliga hanar, och den blå en hona, så lär det ju bli en del gruff, då kan man ju kanske para ihop min ena vanliga med en av din kompis blå :) Så får min kvarvarande vanliga bilda par med min blå, om det nu är olika kön.
#32 - 22 mars 2010 14:32
Micke_A skrev:
Ja, så kanske det kan bli lite yngel, och är mina två vanliga hanar, och den blå en hona, så lär det ju bli en del gruff, då kan man ju kanske para ihop min ena vanliga med en av din kompis blå :) Så får min kvarvarande vanliga bilda par med min blå, om det nu är olika kön.

Låter som ett kul projekt!
Jag får se bara vad det blir för burkar på nya stället, det lär ta ett tag innan jag är igång igen. Först skall jag starta upp en 70x70x70-kub med ett fett discuspar - och sedan planeras det ett kar storlek större i källaren.
Men, vi får hoppas att du kan få ett par i din grupp!:)
#33 - 22 mars 2010 14:36
Ja, om man ska gå på beteendena så borde mina två vanliga vara hanar, och den blå en hona, eftersom de två vanliga är på varandra, men den blå blandar sig inte i vad jag kan se, så det kan ju vara hanar som slåss om en hona, även om de kanske är lite små än så länge.
#34 - 22 mars 2010 14:43
Micke_A skrev:
Ja, om man ska gå på beteendena så borde mina två vanliga vara hanar, och den blå en hona, eftersom de två vanliga är på varandra, men den blå blandar sig inte i vad jag kan se, så det kan ju vara hanar som slåss om en hona, även om de kanske är lite små än så länge.

Ja, det låter som om de där två skulle kunna vara ungtuppar. Den blå ser ju verkligen "honaktig" ut. Det är ju så att honorna har en del att säga till om, och de tar lite tid på sig att "släppa in" hanen/hanarna. Ofta väljer ju tjejen ett bra ställe som hanen får kika på - och honan kan i många fall vara ganska tuff mot hanen. Dom har ju ett "aggressivt" sätt mot varandra innan parbildning. Som sagt, det skall bli spännande att få se hur dina utvecklas.
#35 - 22 mars 2010 14:47
MaxB skrev:
Ja, det låter som om de där två skulle kunna vara ungtuppar. Den blå ser ju verkligen "honaktig" ut. Det är ju så att honorna har en del att säga till om, och de tar lite tid på sig att "släppa in" hanen/hanarna. Ofta väljer ju tjejen ett bra ställe som hanen får kika på - och honan kan i många fall vara ganska tuff mot hanen. Dom har ju ett "aggressivt" sätt mot varandra innan parbildning. Som sagt, det skall bli spännande att få se hur dina utvecklas.

Ja, förmodligen försöker de visa henne vem av dem som är starkast, och hon mest iakttar. Det som är lite lustigt är att "hon" har en liten spets på ryggfenan, vilket de två andra inte har, men det verkar ju som sagt som om de blå har lite annorlunda fenor.

Har förresten lagt in en bild till, som du ser om du går in i medlemmarnas fotoarkivs startsida :)
#36 - 22 mars 2010 14:49
Micke_A skrev:
Ja, förmodligen försöker de visa henne vem av dem som är starkast, och hon mest iakttar. Har förresten lagt in en bild till, som du ser om du går in i medlemmarnas fotoarkivs startsida :)

Japp, hon kollar mest in dom nu - sedan skulle det inte förvåna mig om du ser att hon mäter sig med dom i tur och ordning - oerhört intressant beteende!

Jag skall kolla på din nya bild nu - spännande!:)
#37 - 22 mars 2010 14:52
Fina bilder du har där i albumet - många spännande ciklider! De guldgula hantlarna var ju för jädra snygga!
#38 - 22 mars 2010 14:56
ciklidtok skrev:
Brukar Imazo ha den blå hemma??

De har dessa fortfarande hemma, skulle knappt tro det är så stor åtgång på dem då priset ligger där det ligger;).
#39 - 22 mars 2010 15:01
MaxB skrev:
Fina bilder du har där i albumet - många spännande ciklider! De guldgula hantlarna var ju för jädra snygga!

Tackar :) Ja, bilderna på hantlarna blev ovanligt bra, är särskilt nöjd med den på hanen.

JD är en trevlig ciklid, inte överdrivet aggressiv, intressant beteende, och riktigt snygg, en av de snyggaste centralamerikanerna, och både hanen och honan blir ju svarta med blå prickar, även om hanen väl brukar vara lite mörkare och med mer prickar.
#40 - 22 mars 2010 15:11
Micke_A skrev:
Tackar :) Ja, bilderna på hantlarna blev ovanligt bra, är särskilt nöjd med den på hanen.

JD är en trevlig ciklid, inte överdrivet aggressiv, intressant beteende, och riktigt snygg, en av de snyggaste centralamerikanerna, och både hanen och honan blir ju svarta med blå prickar, även om hanen väl brukar vara lite mörkare och med mer prickar.

Ja, JD:n är en av mina absoluta favoriter, när det gäller den här typen av ciklider. När jag var yngre hade jag ett ensamt par i ett 500-liters och de två var banne mig kolsvarta, nästan jämt, och hade massor av fina turkos-blå prickar över hela kropparna, speciellt, som du säger, hanen.
Fasen alltså - när det paret gick omkring och vallade sina enorma yngelsvärmar... jösses vilken syn! Synd att det inte fanns digitalkamera/video på den tiden - sicka filmer man skulle kunnat ha tagit...
#41 - 22 mars 2010 15:18
Ja, jag minns vad som måste ha varit mitt första JD-par, och första gången de lekte, säkert 20 år se´n. De grävde ut en grotta under en stor sten, och lekte på bottenfiltret :) Hade ju bl.a påfåglar med dem då, så inga yngel klarade sig.

Den senaste JD-leken, för nå´t år se´n, saboterades av en zebrahane, som smygbefruktade äggen, så att det blev korsningar :(
#42 - 23 mars 2010 07:37
Tydligen så använder inte handlaren sej av Imazo längre...vet inte varför, men de skulle hålla utkik efter Elektric Blue.De har ett par hemma, den vanliga, som han undrade om jag var interesserad av...de var väl en 12 -15 cm. Men jag vet inte....vill nog se dom först....;)
#43 - 27 mars 2010 19:18
Max: Jag tror hur som helst att båda mina vanliga, och den blå är hanar. Den ena vanliga jagar den andra, och den blå jagar i sin tur den, tyckte jag mig se.
#44 - 28 mars 2010 11:02
Micke_A skrev:
Max: Jag tror hur som helst att båda mina vanliga, och den blå är hanar. Den ena vanliga jagar den andra, och den blå jagar i sin tur den, tyckte jag mig se.

OK! Nu är den blå ganska ung och behöver nog växa upp lite till innan vi kan vara säkra - den ser ju ganska "honlig" ut, eller hur?
Grejen är ju också att honorna faktiskt jagar större hanar mellanåt... Men, som sagt, det återstår att se.
Du har ju dom framför dig hela tiden, så det är klart att du har bättre koll och kan avgöra detta bättre!:)
#45 - 28 mars 2010 22:19
Ja, men jag tycker det ser ut som om den har blivit lite mer avlång, och fått längre ryggfensspets, men det kan ju vara inbillning.
#46 - 29 april 2010 15:40
Idag hade han fått in två Electric Blue JD till, som jag så klart köpte :p Och om man jämför dessa två med den jag redan hade, så tror jag att de nya är hanar, och den första är en hona, då de nya är längre i kroppen, och har längre fenor.

Annons