Micke_A skrev:Ja, de filmerna kommer jag ihåg att jag såg :) Kan ju försöka ta nå´n bild nå´n dag, men det brukar bli så dåliga bilder i det akvariet, tror det kan vara ljuset. Tror hur som helst att de två vanliga jag köpte är av samma kön, såg att de bråkade lite förut, men de är lite små för att se könen på.
MaxB skrev:Ja, det är svårt att utröna könen, även en bit upp i åldern - men det är intressant med just JD:arna att honan och hanen faktiskt har små "bråk" mellan sig, som om de mäter varandra för att kolla hur stark motparten är. De vanliga JD:s jag haft har alltid smågnabbats ett tag innan de bildar par, för att sedan hålla ihop väldigt tajt. Det vore ju fränt om du fick ett mixat par av de du har nu!
Får du till en bild så får du - men det är alltid intressant att se hur just de blå ser ut i kroppsformen, speciellt huvudets form, då de blå väldigt lätt utvecklar ett så kallat "beak head", alltså ett näbbliknande nos eller munparti, med ett djupt veck nedanför/framför ögonen - på samma sätt som de missbildade papegojcikliderna ser ut. Detta är väldigt vanligt på EBJD.
Micke_A skrev:Ok, och eftersom blå JD tydligen har svårt att få fram livskraftig avkomma, och ofta tydligen har antydan till samma missbildning som papegojan, så tror jag ännu mer på att även papegojan har svårt att få fram livskraftiga yngel.
Hur som helst ser jag ingen så´n missbildning på min, däremot ser det ut som om den har ett kraftigt käkparti, med ett utvecklat underbett, tycker mig ha sett det på bilder också. Men det kanske bara är färgerna som framhäver JD'ns naturliga underbett?
MaxB skrev:Exakt - håller helt med dig! Jag har hört massor av folk som inte får yngel att överleva, eller ens utvecklas från äggen, hos papegojorna - men undantag finns ju såklart hos dessa - däremot har det inte blivit någon enda lyckad lek av två EBJD:s vad jag har kunnat läsa mig till på nätet. EBJD dras med en hel del genetiska "krumsprång" - bland annat då de ofta förekommande deformationerna på huvudet. Käkpartiet är kraftigt hos JD:s och ofta ser det ut som att de har ett underbett - men du har rätt i att färgerna, eller snarare teckningarna, vissa svarta/mörkblå streck runt munnen framhäver den markanta "underläppen".
Hur stor är den blå du köpte?
Micke_A skrev:Att generna "går i baklås" och ynglen inte överlever tycker jag också avgör diskussionen om blå JD är en vildform eller inte. Verkar helt klart vara en inavlad odlingsform, förmodligen har de odlat tillbaka på föräldrar och syskon ganska hårt, för att få färgen att fästa, så att säga, och har väl därmed gjort dem genetiskt svaga.
Ögonmått är inte min starka sida, men den är väl ca 5-6 cm, liksom de två vanliga jag köpte. Han hade fyra vanliga i den storleken, men två av dem hade missbildade stjärtfenor, så dem köpte jag inte.
Micke_A skrev:Den var snygg :) Lustigt, när de verkar klena rent genetiskt, så är de ändå riktigt kraftiga och fina, med utspända fenor. En annan sak jag tycker mig ha lagt märke till, är att särskilt ryggfenan är något annurlunda än vanlig JD, med ett lite annat utseende på ryggfensspetsen. Mina två vanliga har en ganska rund avslutning på ryggfenan, medan den blå har en liten spets, och har för mig att jag har sett bilder på blå JD som haft en ganska lång avslutning på ryggfenan.
Micke_A skrev:Vilken skulle utveckla papegojnos? Den på fjärde bilden? Tycker de ser betydligt normalare ut i kroppsformen allihop, än vad "papegojor" gör :) Och de har ju inte papegojornas missformade mun. Men har inte även vanlig JD en liten knyck på pannan, precis framför ögonen? Jämför bilderna på zoopets artbeskrivningar på blå respektive vanlig JD.
Micke_A skrev:Här är några hyfsade bilder på min blå JD, och en på en av de vanliga:
Micke_A skrev:Ja, kroppsformen säger hona, så jag gissar också på det :) Och om jag får gissa är de två vanliga hanar.
Var har du köpt dina?
ciklidtok skrev:Brukar Imazo ha den blå hemma?? Jag vet att min ordinarie handlare använder dem.....:) Då kanske de kan ta hem kanske 2 blå och 2 vanliga?? Skulle det fungera till en början i 720 liter??
ciklidtok skrev:Jag har haft ett Fullvuxet par med vanliga JD's, Synspilum, Påfåglar mm...fullvuxna allihopa i det karet, och det fungerade. Men det blev lite trångt efter ett tag....;)
Nu går det 3st. Papegojhybrider. ett gäng Zebraciklider, de flesta bara ungdjur och de ska bytas in allihopa;) 6 Scalarer, 4 Afrikanska fengäddor och 2 Channa Bleheri.....Samt några rovmalar.
Micke_A skrev:Ja, ett akvarium med fler individer av färre arter, istället för färre individer av fler arter, ser ju mer naturligt och inte lika plottrigt ut. Därmed inte sagt att jag alltid lyckas hålla mig till den regeln :p
Vet inte om min också kommer från Imazo, men om det är två olika linjer på dina och min, så kanske det går att få bra yngel av två blå? Nu är väl inte utbudet av linjer på blå JD så stort i Sverige, de kommer väl från ett fåtal individer allihop, antar jag.
Micke_A skrev:Ok, ja, det är väl som med den stackars svanslösa manxkatten då, ett djur utan den missbildande genen måste paras in, annars blir andelen döda ungar stor.
Jag köpte i alla fall min blå på Trop, han fick i fem sa han, och några skulle göra som jag, para ihop dem med vanliga JD. Gjorde kanske inte så mycket att han bara hade en, eftersom man ändå inte kan para ihop två blå. Men om du får nå´t par av dina kan du ju se om det går :) Om båda mina två vanliga är hanar kanske du vill ha den ena?
Micke_A skrev:Ja, så kanske det kan bli lite yngel, och är mina två vanliga hanar, och den blå en hona, så lär det ju bli en del gruff, då kan man ju kanske para ihop min ena vanliga med en av din kompis blå :) Så får min kvarvarande vanliga bilda par med min blå, om det nu är olika kön.
Micke_A skrev:Ja, om man ska gå på beteendena så borde mina två vanliga vara hanar, och den blå en hona, eftersom de två vanliga är på varandra, men den blå blandar sig inte i vad jag kan se, så det kan ju vara hanar som slåss om en hona, även om de kanske är lite små än så länge.
MaxB skrev:Ja, det låter som om de där två skulle kunna vara ungtuppar. Den blå ser ju verkligen "honaktig" ut. Det är ju så att honorna har en del att säga till om, och de tar lite tid på sig att "släppa in" hanen/hanarna. Ofta väljer ju tjejen ett bra ställe som hanen får kika på - och honan kan i många fall vara ganska tuff mot hanen. Dom har ju ett "aggressivt" sätt mot varandra innan parbildning. Som sagt, det skall bli spännande att få se hur dina utvecklas.
Micke_A skrev:Ja, förmodligen försöker de visa henne vem av dem som är starkast, och hon mest iakttar. Har förresten lagt in en bild till, som du ser om du går in i medlemmarnas fotoarkivs startsida :)
MaxB skrev:Fina bilder du har där i albumet - många spännande ciklider! De guldgula hantlarna var ju för jädra snygga!
Micke_A skrev:Tackar :) Ja, bilderna på hantlarna blev ovanligt bra, är särskilt nöjd med den på hanen.
JD är en trevlig ciklid, inte överdrivet aggressiv, intressant beteende, och riktigt snygg, en av de snyggaste centralamerikanerna, och både hanen och honan blir ju svarta med blå prickar, även om hanen väl brukar vara lite mörkare och med mer prickar.
Micke_A skrev:Max: Jag tror hur som helst att båda mina vanliga, och den blå är hanar. Den ena vanliga jagar den andra, och den blå jagar i sin tur den, tyckte jag mig se.