[QUOTE=ribiff]Jag köpte ett par elefantnosfiskar igår till mitt akvarium på 200Liter och tänkte bara fråga om där är någon som har några bra tips om dessa säregna fiskar.[/QUOTE]
Egentligen är det väl att ta det hela i fel ordning, man letar efter fakta innan man köper konstiga fiskar...
Nu är elefantnosar kinkiga och svåra att förse med mat. Pröva med röda mygg eller annat frysfoder, men röda mygg brukar de gilla. Helst skall man inte ha dem med andra fiskar eftersom de antingen får svårt att hävda sig eller så kan bli rätt ilskna...
Elefantnosar skall egentligen hållar ensamma eller så i ett litet stim. Inte parvis för det kan sluta med att den ena mobbar ut den andra och hindrar den från att nå maten. Försök mata i olika hörn så båda får en chans. Skaffa inte fler elefantnosar bara om du inte har ett större kar till dem. Hade min i 300 L och det var helt klart för litet för den.
Det är viktigt att du sköter vattnet ordentligt eftersom de är känsliga.
Jag skulle vilja råda att man inte köper elefantnosfiskar eftersom de är känsliga och svårskötta. möjligtvis kan man ha dem i ett rejält tilltaget artakvarium men tyvärr lockar deras lustiga utseende till impulsköp.