Elefantnosfisk

#1 - 22 augusti 2005 10:10
Jag köpte ett par elefantnosfiskar igår till mitt akvarium på 200Liter och tänkte bara fråga om där är någon som har några bra tips om dessa säregna fiskar.
#2 - 22 augusti 2005 10:15
såg dessa hos den lokala akvarieaffären förra veckan, käkar dom ut snabeln eller vad e den till för?
#3 - 22 augusti 2005 10:22
Snabeln är under munnen men man ser knappt munnen på dom, har provat med att lägga lite frusna mygglarver för att se om dom kommer till ytan för att äta men inte, dom ligger mest på bottnen eller i mina grottor
#4 - 22 augusti 2005 11:01
Om fiskarna är nya så kan det ju ta några dagar innan dom äter...
#5 - 22 augusti 2005 11:08
jo, dom är lite blyga så man får hoppas det , annars äter dom kanske på natttid istället
#6 - 22 augusti 2005 19:03
[QUOTE=ribiff]Jag köpte ett par elefantnosfiskar igår till mitt akvarium på 200Liter och tänkte bara fråga om där är någon som har några bra tips om dessa säregna fiskar.[/QUOTE]

Egentligen är det väl att ta det hela i fel ordning, man letar efter fakta innan man köper konstiga fiskar...
Nu är elefantnosar kinkiga och svåra att förse med mat. Pröva med röda mygg eller annat frysfoder, men röda mygg brukar de gilla. Helst skall man inte ha dem med andra fiskar eftersom de antingen får svårt att hävda sig eller så kan bli rätt ilskna...
Elefantnosar skall egentligen hållar ensamma eller så i ett litet stim. Inte parvis för det kan sluta med att den ena mobbar ut den andra och hindrar den från att nå maten. Försök mata i olika hörn så båda får en chans. Skaffa inte fler elefantnosar bara om du inte har ett större kar till dem. Hade min i 300 L och det var helt klart för litet för den.
Det är viktigt att du sköter vattnet ordentligt eftersom de är känsliga.

Jag skulle vilja råda att man inte köper elefantnosfiskar eftersom de är känsliga och svårskötta. möjligtvis kan man ha dem i ett rejält tilltaget artakvarium men tyvärr lockar deras lustiga utseende till impulsköp.
#7 - 23 augusti 2005 12:36
har bara vita och svarta mygglarver, på väla zoo sa dom att där var för lite näring i dom röda mygglarverna. Just nu så ligger en av dom bakom en växt och trycker medan den andre gömmer sig i en av mina grottor, men när jag släckte ljuset i går natt så kom dom fram och simmade runt lite så det krävs kanske bara lite tid?
#8 - 23 augusti 2005 18:10
det stämmer att det inte är mkt näring i röda mygg men det kan vara ett bra knep för att se att de iaf äter något. Risken är väl att de vägrar äta mindre god mat...
Har du finkornig sand? De bökar efter mat i gruset och kan få skador på "snabeln" om sanden är för grov/vass...
De behöver ordentligt med gömställen, känner de att de kan gömma sig brukar de visa sig lite mer (när de vant sig vid omgivningarna)
#9 - 24 augusti 2005 11:27
Igår kväll när jag släckte ljuset så kom dom fram och började utforska akvariet lite grann, dom gick dock inte upp till ytan utan dom simmade mest vid bottnen.Jag la i en bit mygglarver men det var för mörkt för att kunna se om dom åt eller inte, har i bottnen 4-6mm grus och som ytterskikt har jag finkorning grus 2-3mm.
#10 - 26 augusti 2005 09:36
Vad jag har förstått av min research på dessa fiskarna så leder det i prrincip alltid till döden för den ena om man håller dem parvis. Jag vart sugen på att skaffa dessa fiskar, men lite surfning på nätet gav att jag inte var beredd att tillmötesgå dessa speciella fiskars krav, så jag bestämmde mig för att låta bli.
MVH
Magnus
#11 - 26 augusti 2005 10:21
Tyvärr är jag en impulsmänniska som köper först och tänker efter sen om det går att ha fiskarna eller inte. Problemet är att jag är nöjd med hur akvariet ser ut nu och är inte sugen på att göra om i det, så det bästa vore kanske att sälja dom så att dom slipper nåt lidande?
#12 - 30 augusti 2005 10:14
dom har äntligen börjat och komma fram och undersöka omgivningen men jag har fortfarande inte sett dom äta något än så länge. Jag lägger ner mygglarver på kvällen men man kan inte se om dom äter eller inte.
#13 - 4 september 2005 19:37
Jag gjorde precis samma misstag som du. Förälskade mig i denna lilla delfin och köpte den av en mindre kunnig säljare. Min stackars fisk överlevde inte i många dagar. Helt plötsligt "ställde" den sig rakt upp vid ytan och ramlade sedan baklänges ner på botten. Den var död inom några timmar.
Gör aldrig om samma misstag igen. Ledsen att den stackars fisken behövde lida för att jag skulle lära mig det bara.
Köper aldrig mer någon fisk utan att läsa på ordentligt först. Dessutom tänker jag aldrig mer handla av någon som inte vet riktigt vad han säljer.
Hoppas att du lyckas bättre än jag!
Av en seriös akvariehandlare fick jag veta att detta är fruktansvärt svåra fiskar att hålla. En ensam individ blir ofta "dum i huvudet", ett par funkar inte heller. Det är en utpräglad stimfisk som vill leva i grupp på minst 6 stycken. Och de kräver STOR plats, fin sand (för att inte skada snabeln) och rätt foder. Det är väldigt vanligt att de just svälter ihjäl.
[:-5] Ångerfull Jeanette
#14 - 5 september 2005 10:56
Jag var oxå jättesugen på elefantnosar ett tag men avstod tillslut. Det jag kommer ihåg av vad jag fick fram om dem är att de är nattaktiva, revirhävdande, känsliga och har svårt att hävda sig mot andra fiskar vid matningsdags. Största problemet med matningen verkade vara att de vill ha ganska smått foder (liten mun) som hamnar på bottnen och att de i naturen hittar byten med hjälp av elektriska sökorgan (sannolikt svårare att använda mot döttfoder än mot levande). På det stora hela leder det till att andra fiskar äter upp maten innan elefantnosarna hittar den.
Dessutom så kunde de väsnas ganska mycket när de gräver runt på nätterna.
#15 - 15 januari 2007 21:48
hej

jag har en elefantnosfisk "dumbo" han har jag tillsammans med mina ålar å malar å så dem fungerar jättebra ihop..
Vad de angår maten så läste jag massor innan jag köpte denna skönhet. dom äter när dom vant sig vid karet. min äter mygglarver "röda" och även lite flingfoder som han tar från dem andra. jag har mycket kryp in och växter .. blev varnad för att inte köpa ciklider eller skalarer i hop med denna fisk.. Han är snälla så länge dom andra e snälla.. Annars kan han ställa till det i akvariumet. han gick nyligen ihop med mina nyfödda guppyyngel å "peppar" vartända yngel e kvar =)
så nu har jag Min Dumbo i ett akvarium på 375 L fin sand och inte så tjock..

Mvh mikaela.
#16 - 15 januari 2007 23:51
ribiff skrev:
Jag köpte ett par elefantnosfiskar igår till mitt akvarium på 200Liter och tänkte bara fråga om där är någon som har några bra tips om dessa säregna fiskar.

Så här utfodrar jag min:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=89888

Den äter bara artemina och röda mygglarver!

Gott om gömställen och vattenbytsepreparat är andra bra tips.

Annons