Halloj Danielloof!
Jag ser att det är ditt första inlägg här på forumet - så jag vill börja med att hälsa dig varmt välkommen!:)
Zebra- och Elfenbensciklider (som ju är två varianter av samma typ av ciklid) är enormt lekvilliga och väldigt intressanta att studera. Man kan ofta förledas att tro att dessa är lätta att ha med en massa andra fiskar, men när de växer till sig och mutar in ett större revir kan det bli lite problem med jagande och en hel del "röj" speciellt vid lek. Därmed inte sagt att de inte går att ha tillsammans med andra, men det kan så småningom bli dina Elfenbenare som tar över karet. Denna typ av ciklid gör i akvarium lite som den vill och många typer av olika lekbeteende har dokumenterats. Jag har själv i någon tråd här berättat om de Zebraciklider jag hade, två par, som gick ensamma i ett kar i den storlek som du har. De två paren "delade" sina ungar när de vuxit till sig. Inte för att det var god stämning paren emellan utan helt enkelt därför att ynglen var omöjliga att hålla reda på för föräldrarna - så det fick liksom bara funka...
Om det går att flytta över yngel och släppa ner dom till en ensam hona kan jag inte svara på - har aldrig testat den grejen. Du får väl kanske göra ett försök - går det så går det.
Det låter lite konstigt att de två du har i karet har svårt att försvara sina yngel... Elfenbenare är ju ytterst säkra och aggressiva när det gäller yngelvård - det borde egentligen vara så att de andra fiskarna skulle ha "a hard time". Är Elfenbenarna unga och inte fullt vuxna?
Jag hoppas att du inte tycker jag är Bror Duktig nu, och en Messerschmidt, när jag säger att du bör plocka ur Prinsessorna. Prinsessorna kommer från Afrika - närmare bestämt Tanganyikasjön och vill ha helt andra betingelser än dina Elfenbensciklider som är amerikanska. Det är två diametralt olika typer av vatten- och biologisla värden som skiljer dessa ciklider åt.
Prinsessorna är också vrålintressanta att studera men behöver komma till ett annat akvarium. Kolla upp deras krav och villkor och fixa ett tanganyika-kar till Sessorna - det är det värt!
Ställ gärna fler frågor! Kan jag - och givetvis andra här - vara till hjälp så blir vi bara glada:)
Mvh