Elfråga, någon som kan!?

#1 - 10 maj 2012 20:42
Jag skall dra igång ett litet co2-projekt och jag har hittat denna:

http://www.ebay.co.uk/itm/Co2-Working-Pressure-Adjustable-Solenoid-Regulator-A164-/180608307260?pt=UK_Pet_Supplies_Fish&hash=item2a0d18103c#ht_3208wt_1037

Nu ser ni att kontakten ser lite annorlunda ut. Vilket land kommer detta ifrån? Om man läser på en av bilderna så ser vi att den klarar 220 men jag vill veta om och hur det skulle passa i Sverige.

Den är billig då magnetventilen ingår och jag hittar verkligen inget som inte är dubbelt så dyrt..

Tacksam för svar som alltid :)
#2 - 10 maj 2012 21:11
Det ska väl bara vara att byta stickkontakten så den passar i ditt uttag. Jag har gjort det på en del saker som jag köpt från staterna till mina bilprojekt. Men jag kan inte lämna några garantier då jag inte har rört någon sådan pryl själv. Men jag har svårt att tro att det inte skall gå om den löser 220 och det står ju i texten att den drar 0,5w vid 220v.
#3 - 10 maj 2012 21:18
Japp US kontakt. du kan byta till svensk eller köpa en adapter. Exempelvis Kjell& Co brukar ha sådana.
#4 - 10 maj 2012 21:32
bossep skrev:
Japp US kontakt. du kan byta till svensk eller köpa en adapter. Exempelvis Kjell& Co brukar ha sådana.

Adapter låter trevligast! :)
#5 - 10 maj 2012 21:54
Mycket av mina akvarie saker är från ebay jag köper då alltid dessa adepterna:) http://www.24.se/reseadapter-eu-till-usa-p-18437.aspx?externalsearch=1

Sent from my iPhone using Tapatalk
#6 - 10 maj 2012 21:59
Majki01 skrev:
Mycket av mina akvarie saker är från ebay jag köper då alltid dessa adepterna:) http://www.24.se/reseadapter-eu-till-usa-p-18437.aspx?externalsearch=1

Grymt! Tack! :)
#7 - 11 maj 2012 00:31
Aqua HK ligger ju visserligen i Hong Kong (vad jag vet iaf) så det är en "kina produkt". Har handlat från säljaren ett par ggr förr och har alltid gått utmärkt. De har likadana kontakter i Kina som i Amerika dock så är det ju så att i Kina så har man samma volt som vi har i Sverige så det är inga problem att plugga in den här hemma med en plugconverter.

Någon som kanske är ännumera kunnig kanske kan fylla i hur det hade varit om produkten kom från Amerika där dom har en lägre volt än den vi har i Sverige. Kräver man en voltkonverterare då?
#8 - 11 maj 2012 06:08
Gackt skrev:
Aqua HK ligger ju visserligen i Hong Kong (vad jag vet iaf) så det är en "kina produkt". Har handlat från säljaren ett par ggr förr och har alltid gått utmärkt. De har likadana kontakter i Kina som i Amerika dock så är det ju så att i Kina så har man samma volt som vi har i Sverige så det är inga problem att plugga in den här hemma med en plugconverter.

Någon som kanske är ännumera kunnig kanske kan fylla i hur det hade varit om produkten kom från Amerika där dom har en lägre volt än den vi har i Sverige. Kräver man en voltkonverterare då?

Det är olika från produkt till produkt. En del är redan i utgångsläget byggda för ett stort volt-talsomfång ex 110-230. Då är det bara att byta kontakten rakt av. En del produkter har en switch någonstans där man kan ställa om mellan 110 och 220 volt. Samma sak där, då är det bara att byta till passande plugg och se till att switchen står i rätt läge. Är däremot produkten specifikt gjord för 110V behöver du en voltkonverterare.
#9 - 11 maj 2012 08:52
Ska man vara korrekt så är det där en asiatisk kontakt, inte en amerikansk. Visserligen såg amerikanska kontakter ut sådär förr men sedan 50-talet så har standarden i USA varit att ha en polariserad kontakt. Där det fortfarande är två platta stift men det ena stiftet är lite större och annorlunda format som gör att kontakten bara kan sättas in på ett håll.

Dock passar asiatiska kontakter utmärkt i amerikanska elutag så en adapter gjord för amerikansk kontakt kommer ändå att fungera.
#10 - 11 maj 2012 09:20
Köper aldrig något som inte klarar vår volt, bara onödiga pengar, men däremot
Köper jag mycket som klarar vår volt
Men bara behöver en liten adapter, oftast så får man faktist med en eu adapter av säljaren på ebay :)

Annars är www.fish-street.com också billiga och Eric skickar alltid med adapter.

#11 - 11 maj 2012 09:24
Denna klarar ju vår volt, det enda som behövs är väl en adapter från kjell o Co eller Cannes i sjön? Enligt specen så skall den ju funka här :)
#12 - 11 maj 2012 09:32
Fungerar ju utmärkt att byta kontakt på det som är avsett för 220/230 volt. Eller använda adapter. Det som är avsett för 110 volt kan drivas med en spänningsomvandlare men komplikationer kan inte uteslutas. Vi har 50 Hz i vårt system medan länder med 110 volt ofta har 60 Hz. En spänningsomvandlare ändrar inte frekvensen så t ex en pump kan därför snurra långsammare och få lägre kapacitet än vad som är tänkt.

Det man också bör ta sig en funderare på är att om man köper sånt här som ofta inte är CE märkt så är det inte riskfritt. Och skulle det vara CE märkt och man byter kontakten så är det inte längre en giltig märkning. Resultatet då är att den som skruvade får ett tillverkaransvar och alltså kan ställas till svars om nån blir skadad, om det börjar brinna eller det händer nåt annat elände som kan härledas till prytteln som man köpt. Hur stort bekymmer det här är får ju var och en värdera men det skadar inte att vara medveten om att det finns en potential för elände.
#13 - 11 maj 2012 09:37
Bygert skrev:
Fungerar ju utmärkt att byta kontakt på det som är avsett för 220/230 volt. Eller använda adapter. Det som är avsett för 110 volt kan drivas med en spänningsomvandlare men komplikationer kan inte uteslutas. Vi har 50 Hz i vårt system medan länder med 110 volt ofta har 60 Hz. En spänningsomvandlare ändrar inte frekvensen så t ex en pump kan därför snurra långsammare och få lägre kapacitet än vad som är tänkt.

Det man också bör ta sig en funderare på är att om man köper sånt här som ofta inte är CE märkt så är det inte riskfritt. Och skulle det vara CE märkt och man byter kontakten så är det inte längre en giltig märkning. Resultatet då är att den som skruvade får ett tillverkaransvar och alltså kan ställas till svars om nån blir skadad, om det börjar brinna eller det händer nåt annat elände som kan härledas till prytteln som man köpt. Hur stort bekymmer det här är får ju var och en värdera men det skadar inte att vara medveten om att det finns en potential för elände.

Den är ju ce-märkt och jag har inte planerat att leka hobby-elektriker :)

Funkar det med adapter så köper jag den, meckar med öl gör jag inte.
#14 - 11 maj 2012 09:45
Är prytteln CE-märkt och man använder en adapter som också är det så är det ju lugnt.

Och för övrigt Mathias, helt rätt att inte mecka med öl, finns bättre saker att göra med det;)
#15 - 11 maj 2012 10:43
Jäkla iPhone, den får snart sparken! :)
#16 - 11 maj 2012 11:23
det verkar som att du redan har meckat med ölen......

.
#17 - 11 maj 2012 11:32
Kensa skrev:
det verkar som att du redan har meckat med ölen......

.

Det här kan ju du Kensa! Är inte du runt och far i hela världen? Jag hittar ingen vettig adapter, att det skall vara så besvärligt att söka ibland :)

Ot: Dricker för övrigt aldrig något med alkohol, jag är inte skapt för det :)
#18 - 11 maj 2012 12:55
jotack, över hela världen har man åkt.

köpt en hel del småpryttlar i Kinaland.

Men dock aldrig använt adapter.

Jag har helt enkelt kapat sladden och skruvat på en ny kontakt.

Kanske inte det bästa ur el / vattensäkerhet, men det är inte alls svårt att göra det.

.
#19 - 11 maj 2012 13:22
Kensa skrev:
jotack, över hela världen har man åkt.

köpt en hel del småpryttlar i Kinaland.

Men dock aldrig använt adapter.

Jag har helt enkelt kapat sladden och skruvat på en ny kontakt.

Kanske inte det bästa ur el / vattensäkerhet, men det är inte alls svårt att göra det.

.

Det ska ju inte vara vatten i bänken :)

Kapa blir det om inget annat dyker upp. Den kommer ju funka i alla fall :)

Annons