Hej!
Vad är det absolut bästa sättet att minska på alger? Är det helt enkelt att ihärdigt skrapa, eller finns det fiskar som är effektiva? Har en 20 cm mal nu, men märker inte av honom något avsevärt.
Mvh Joel
nitus skrev:Jag förstår det inte... Jag har alltid haft alger! Kan det ha att göra med min fönsterplacering kanske? Eller har du något annat knep? :)
Guldancistrus skrev:Om du slänger upp en bild så kan nog fler svara på vad det är och hur du ska bli av med det.
nitus skrev:Hittade precis en bra guide, den du precis lade upp :) hoppas den ska hjälpa...
nitus skrev:Kan anta att: Lite alger - välmående akvarium? Stämmer det eller har jag fel? :)
Föllförfisk skrev:Det är ju där svårigheterna kommerna, varför? Mitt 300 liters har alltid haft lite, nu börjar det blir väl mkt.. Och jag har fått tips på allt ifrån att skaffa bättre belsyning, vilket jag gjort, samt att köra med PMDD. Tycker det blivit värre.. Annat tips är att släcka ner ett par dygn, men det känns som om att då tar man bara bort symptomen och inte orsaken.. Nu lutar jag att riva ut all inredning utom gruset, skrubba rent som tusan, rengöra filtret, och sen köpa MASSA nya växter! Extremt, vad ska man göra?
Föllförfisk skrev:Nej, det hade ju för all del vart trevligt!! verkar iaf som att grejen för att eliminera alger att få fart på växterna.. Lätt som en plätt, not! Särskilt som om algerna tycks gilla allt gör jag för växterna!
Kensa skrev:bossep's ljus är nog något bättre för kar än normala svenskars solljus......
att det skulle bli glest med lite ljus håller jag med om....om man har blommor som
gillar starkt ljus...men om man har som jag hade cryptos, anubias, vallisar, gälört,
och liknande så blir det inte alls glest.
dvs anpassa blommor efter miljön,,,,,
.
Föllförfisk skrev:Spännande läsning det här! Försöker ta till mig era kunskaper. Men jag det finns många olika vägar att gå, onekligen. Nu har jag ju slagit in på vägen, bättre ljus, och gödning. Vilket inte tycks, ännu iaf, fungera. Såg idag jag fått nån annan slags alg oxå. Mer grå... På roten. Hmm, innebär ju att något händer, men har svårt att avgöra om det är något bra, vilket jag tvivlar på. Attans att jag i inte får fatt i min kamera! Bilder säger ju så mkt mer!
Igår skrapade jag rutor mm. Insåg jag har väldigt mkt "grums" på botten. Mina guramisar bajsar rejält, de äter ju alger hela tiden, och bajsar därefter. Frågan är om man vågar suga upp en del av det. Känns som minsta åtgärd kan blir fel i det här läget, därför jag dragit mig länge för att göra något alls. Kul att så många kunniga orkar med oss som inte kan det här! Tack för det!
VisualDarkness skrev:Jag håller inte riktigt med dig Kensa om gödningsbiten. Att hålla sig så låg som möjligt med gödningsmängden riskerar en total nollning av något ämne och med bromsade växter till följd. Med EI kan du varken komma upp mot oändligheten av något ämne eller gå ner på noll.
Diagram:
[ATTACH=CONFIG]43748[/ATTACH]
bossep skrev:Vad jag alltid försöker få fram är att vi inte kan utrota alger och samtidigt ha ett hälsosamt akvarium för våra växter, fiskar och andra levande ting. Alger är en viktig del av ett ekosystem även ett konstgjort som ett akvarium. Det är helt enkelt skitlätt att få till en absolut alg fri miljö men inget annat vill överleva i det en längre tid.
I det svenska språket har vi ett bra och unikt ord ”lagom”.
Vi kan bara sträva efter just det, lagom mycket alger. Alger är också en utmärkt indikator på om vi ställer till något annat i akvariet. Vi måste bara försöka förstå oss på dom för att kunna använda oss av detta.
Jag tror det var Patrik som skrev: ”Ta hand om dina växter så tar algerna hand om sig själva”. Det ligger mycket i det.
Jag brukar säga: Summan av växtbiomassan i en vattenmiljö är konstant och står i direkt relation till näringstillgången.
När vi rubbar näringsbalansen sätter moder natur in det snabbaste hon har för att rätta till detta och ofta är dessa stormtrupper just alger och cyanobakterier. Dessa går tillbaka när näringsbalansen stabiliserats och ersätts då med högre växter och bakterier i relation till gram biomassa/näringstillgång.
Det är exakt det vi gör med EI och exempelvis PMDD eller annan gödning. Vi ser till att vi har stabila näringsvärden ingenting annat. Då tar helt enkelt växterna över eftersom de är bättre anpassade till stora stabila närings mängder. Men algerna ligger på lur om förhållandena ändras.
Jag kan och har skrivit sidmeter om detta men stannar nu. Kan ni se något fel i ovanstående? Jag vill veta var jag har fel, antingen i logiken eller hur jag framför den.
bossep skrev:Kensa,
Helt otroligt bra skrivet!
Visst slirar vi I väg och geekar ur ibland. Du har min fulla support om du dänger mig i skallen när jag hamnar bland kemikalier och annat såsom Kol, kväve och fosfor cyklar!
Vi måste försöka skärpa oss och anpassa oss till vad en trådskapare vill uppnå eller ha svar på inte ge os in i det finare maskineriet. Jag kommer att tänka på ett bra gammalt talesätt.
Man skall tala med bönder på bönders vis och lärde män på latin.
Bildlikt talat inte bokstavligt. Det finns många bönder som är nog så lärda och kloka.
Kan du ta en titt på vad jag skrev till en vad jag tror nybörjare i den här tråden. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=146686
Troligtvis har jag glömt något väsentligt såsom att mata inte bara för att fiskarna ser hungriga ut!
Din filosofi om cirkulation och filter. Jag håller i stort sätt med dig. Men här är lite observationer från ett experiment jag pysslat med. 2 lika stora akvarier (37 liter). Samma pump och dåligt skumfilter. I kar 1 har jag som vanligt innerfilter och i kar 2 kör jag utblåset ned i botten. I det senare tappar jag nog en del flöde. Båda pumparna skall ge 200 l/tim = 5-6 i omsättning.
I kar 1 får jag en stor uppbyggnad av biofilm på bland annat glaset, inte så snyggt. I kar 2 ser det kliniskt rent ut, troligtvis som många vill ha det.
Detta leder mig till att tro att med en stor filtervolym flyttar bakterierna in i filtret medan i det andra fallet så sätter de sig på glas och inredning.
Eftersom jag är så tokig så jag vräker i alger ser jag att dessa ofta sätter sig just på biofilmen.
Dina synpunkter om detta?
Tänk om vi tillsammans kunde skriva ihop en guide till nyblivna akvarister som INTE blir vetenskaplig, utan rolig och lättläst. Dock utan att tappa det mest väsentliga!
Moving Waves skrev:Rätt där, klart det är rättvänt bottenfilter som gäller. Filter bakom btn i all ära, min poäng är att med det nya ecs och insikten runt volymen som bär bakterier kan ge bottenfilter en revival. Målgruppen svenssonakvarister som inte vill lägga pengar och arbete på btnfilter kan montera bottenfilter, slänga i ecs under substratet och sen ha ett rent och lättskött kar. Den negativa inverkan på växterna sin bottenfilter ger är nog inget Svensson varken märker eller bryr sig om, gäller bara att hålla sig till enkla växter.
Vad tror ni om det resonemanget?