Elinstallation

#1 - 14 februari 2004 11:10
Hej!

Vad tycker ni om denna elinstallation? (som sitter på undersidan av locket till det 720L akvarie som jag skall köpa inom kort)
http://www.fiend.nu/spool/bilder/akvarie5.jpg
http://www.fiend.nu/spool/bilder/akvarie6.jpg

Tänkte man skulle försöka att göra det lite säkrare / bättre för jag tycker det ser lite halvschabbigt gjort ut?

Linda in allting med eltejp? ;P

Mvh Fredrik
#2 - 14 februari 2004 11:47
Alla drosslar och kondensatorer skall sitta inbyggt för att det skall vara nått sånär bra för att det skall vara godkänt måste alla saker och chassy ha en viss märkning kallas IP märkning där numret står för vilken grad av fukt produkten tål tex IP22.
#3 - 14 februari 2004 13:01
Ursprungligen skickat av Mcoist

Alla drosslar och kondensatorer skall sitta inbyggt för att det skall vara nått sånär bra för att det skall vara godkänt måste alla saker och chassy ha en viss märkning kallas IP märkning där numret står för vilken grad av fukt produkten tål tex IP22.

Och nu talar du grekiska för mig kan jag lova :)
Tell me more?

Mvh Fredrik
#4 - 14 februari 2004 13:12
risk för krypströmmar finns ju alltid men det är ju täckglas på burken som skydd ( såg ju helt och fint ut å ingen rost) :)
#5 - 14 februari 2004 13:19
Ursprungligen skickat av robban

risk för krypströmmar finns ju alltid men det är ju täckglas på burken som skydd ( såg ju helt och fint ut å ingen rost) :)

Jopps, det är täckglas överallt och ingen armatur verkade vara rostig. Däremot verkade gångjärnen och såna saker ha små antydningar till rost bla.
Fast jag funderar på att köra på detta och sen se vad som händer ;)
Har dock tänkt lösa dragningen av kablaget till de olika pumparna lite bättre, för det ser inte bra ut att ha kablar liggande på täckglaset.

Ska snart iväg och kika på detta akvarie en gång till :)

Mvh Fredrik
#6 - 14 februari 2004 13:44
Tyckte det såg rätt okey ut med tanke på att det som sagt var täckglas överallt ändå..
Tror det blir svårt för dig att rent säkerhetsmässigt förbättra det där utan att behöva göra allt för omfattande ombyggnationer..(men observera att det bara är vad jag tror)
Eltejp kommer kanske att göra det snyggare men det blir svårt att täcka in allt så det blir helt tätt..

Det där med skarvsladden på täckglaset såg lite mindre trevligt ut dock.. Och det är ju enklare att åtgärda..[:)]

Mvh//Mage
#7 - 14 februari 2004 13:48
Ursprungligen skickat av Mage

Tyckte det såg rätt okey ut med tanke på att det som sagt var täckglas överallt ändå..

Tror det blir svårt för dig att rent säkerhetsmässigt förbättra det där utan att behöva göra allt för omfattande ombyggnationer..(men observera att det bara är vad jag tror)

Eltejp kommer kanske att göra det snyggare men det blir svårt att täcka in allt så det blir helt tätt..

Det där med skarvsladden på täckglaset såg lite mindre trevligt ut dock.. Och det är ju enklare att åtgärda..[:)]

Då är det nog så säkert som jag kan få det och hur snyggt det ser ut spelar mindre roll då man inte har såna installationer "framme" =) Får helt enkelt fixa till den där skarvsladden lite bättre och sen är det mer eller mindre klart då *ler*.

Ska iväg å kika en extra sväng på akvariet nu, sen är man en ägare till 720L ;)

Tack för all hjälp!

Mvh Fredrik
#8 - 14 februari 2004 18:44
Tycker att du skall plocka loss drosslarna och sätta dem på något annat ställa, allternativt under karet, så slipper du värmeutvecklingen som skapas ovanför karet och värmer vattnet. När du gjort detta kan du silicona igen kopplingar och sådant och slutligen ta bort täckglaset så får du riktigt fint ljus.
#9 - 14 februari 2004 19:04
Inget av det är ju fuktskyddat, men därmed inte sagt att det inte kan fungera. Men risken finns att fukt smyger sig in.
Men se till att ha jordade uttag och skaffa också en jordfelsbrytare för hela rampen (även om du inte har jordade uttag). Det ger dig en betydligt ökad säkerhet - även om jag tycker du ska koppla ur elektriska prylar innan du rotar i akvariet. Det gäller oss alla.
#10 - 14 februari 2004 20:11
Ursäkta att jag smiter in på tråden. Jag är en idiot när det gäller el!!

Jag har just för en rejäl slant beställ jordning av kontakter där jag har mina akvarium, men någon skrev något om rost på lamparmaturen. Det har jag, och inget täckglas. Är det farligt och varför?

Finns det någon länk för "dummies" med mycket information om hur man gör elen säker kring akvarier?

(Hittills har jag fått en rejät kyss av en trasig doppvärmare).
#11 - 14 februari 2004 21:45
Rost i sig är inte farligt så länge kabelskor och hållare inte rostat sönder. Men rost i elarmatur kan göra att kablarna får kontakt med godset så att den blir strömförande eller kortsluter. Du kan också få krypström genom fukt. Vatten och el är ingen bra kombination egentligen.
Kia: Är det en akvarieramp du har? Alltså en som är byggd och avsedd för akvarium? Av nyare modell? I så fall ska den vara fuktsäker till en viss gräns.

En jordfelsbrytare skyddar dig om det ändå skulle bli fel i den. Den bryter direkt om strömmen går "fel väg". En billig livförsäkring.

Sedan finns det ju täta lysrörskopplingar att köpa som man kan montera in i stället för de gamla.

Gamla ramper är inte direkt elsäkra i originalutförande och bör väl egentligen inte användas vid vatten eftersom fukt kan ta sig in till strömförande delar.
Att ALLTID koppla ur värmare och lysramp och pumpar innan man stoppar händerna i akvariet är ett smart drag det med.

Har ingen länk i huvudet som visar för "dummies" (ditt ordval) - du är nog inte så dum på el om du ändå har vett att fråga när du är osäker - om hur man ska göra. Men det kan inte tjatas nog om det - jordfelsbrytare!! Den löser inte exakt alla grejer som kan uppstå men är en väldigt, väldigt smart grej att ha. Och nu har jag sett att de dessutom börjar krypa ner i pris. (3-400 var väl inte så farligt det heller men det blir ju några kronor om man har fler akvarier). Obs! En jordfelsbrytare/uttag - elgrej.
#12 - 14 februari 2004 21:47
Jag tycker att ni skall tänka er för när ni fixar med era ramper. Enlig lagen är det ni själva som har hela ansvaret om olyckan är framme.Det är faktist så att det finns inga försäkringar som täcker om det skulle uppstå brand eller annan skada om man bygger eller fixar fixar med elektriska prylar själv om inte hela konstruktionen eller alla delar i denna är godkända för ändamålet ex Ip klass mm.. Vad man får göra med elektriska prylar är i princip att byta strömbrytare och uttag då skall man ha nödig kännedom,APSOLUT inte bygga egna prylar.
#13 - 14 februari 2004 22:23
Hmm, då man läst allt detta så börjar man fundera.
Denna lösning har tydligen fungerat i drygt 4 år iaf och verkar fungera fortfarande?

Men man kanske ska se sig om efter andra lösningar på detta? *funderar*. Eller vad tycker ni?
Själv är jag inte så hemma på el, utan kommer nog fortsätta så som det är nu, tills jag får vett/motivation att skaffa nåt nyare?

Vad tycker ni?
Är detta akvarie ( http://www.fiend.nu/spool/bilder/akvarie.jpg ) värt att köpa för 5000 kr?
Det följer med alla tillbehör, 3 extra små akvarier (att ha där under) och alla fiskar, rötter och sand.

Mvh Fredrik
#14 - 14 februari 2004 22:26
http://www.fiend.nu/spool/bilder/akvarie10.jpg

Sådär ser hela locket ut då man "viker upp det".

Mvh Fredrik
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 14 februari 2004 22:41
MÅste bara berätta vad som hände med det första större akvarium jag köpte för gott och väl 25 vår sedan.
Det var ett begagnat 450 liters akvarium med all belysning snyggt monterad i trärampen som på fotot.
En dag hörde jag hur det small till i akvariet när jag satt i ett rum bredvid - rusade dit och såg drosseln ligga nere i akvariet.
Snabbtänkt [:I] som jag är så öpnnade jag matluckan stack jag ner armen i akvariet och plockade upp drosseln. Först då slog det mig att belysningen fortfarande funkade trots att drosseln med elsladdarna intakta hade släppt och slagit sönder täckglaset och ramlat ner på akvariets botten.
Kanske inte helt smart att sticka ner armen i ett akvarium som det ligger elkablar med 220 volt i, men jag överlevde i alla fall.
Vad som hade hänt var att trät hade murknat lite så att skruvarna som höll fast den tunga drosseln släppte.
#16 - 14 februari 2004 23:25
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Kanske inte helt smart att sticka ner armen i ett akvarium som det ligger elkablar med 220 volt i, men jag överlevde i alla fall.

Vad som hade hänt var att trät hade murknat lite så att skruvarna som höll fast den tunga drosseln släppte.

Intressant berättelse!
Tror att jag ska(då jag ställer upp akvariet) passa på att skippa att lägga på överdelen och istället göra en översyn på den och montera fast allting ordentligt, gå igenom trät och installationen. Samt passa på att måla det ett varv till, samt lacka den där bastu-fanern som går runt hela akvariet.
Och sen får man lyfta på hela ställningen sen då man gjort en översyn på allt?
Låter detta vettigt?

Mvh Fredrik
#17 - 15 februari 2004 07:09
Jag köpte kopplingssatser från Hjortgatans Zoo, http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?go=merinfo&tabell=db2&id=550&avd=34
då har man bara lysrören i locket. Se bild på Zoonen, Projekt 385. (Sladdarna är snyggare uppsatta nu...)
#18 - 15 februari 2004 07:37
Ja det var den kopplingen jag menade. Där behöver du inte vara utbildad elektriker för att koppla in den.

Annons