Elite Stingray filter!

#1 - 14 februari 2012 20:35
Någon som testat dessa filter eller vet vilken storlek på akvarium dom passar i?

Elite Stingray 10
http://www.akvarieshop.se/elite-stingray-p-56.html?cPath=51_54&osCsid=3f4d42cbf111706fd61882f023a2ae30

Elite Stingray 15
http://www.akvarieshop.se/elite-stingray-p-57.html?osCsid=3f4d42cbf111706fd61882f023a2ae30

Funderar även på Eheim 2208
http://www.akvarieshop.se/eheim-2208-p-52.html?osCsid=3f4d42cbf111706fd61882f023a2ae30

samt ett prisvärt filter för 110 liter!

Tacksam för hjälp! :)
#2 - 14 februari 2012 20:57
Jag har flera stingray filter i mindre burkar och är nöjd. Det är inga märkvärdigheter men man får mycket för pengarna. De skottar vatten hyggligt och är vettiga att göra rent och tar inte så mycket plats, de är inte lika störande att se på som en del andra innerfilter heller. Jag har dem i burkar på typ 40 - 80 liter, det är väl nåt sånt som är vettigt. Nåt sitter dock i väsentligt större burk med låg belastning. Det blir ju aldrig lika bra med ett sånt här filter som med ett stort ytterfilter men gör man rent med vettiga intervaller så funkar de. Vill man inte ta greppet i plånboken och hala upp vad som krävs för ett mer avancerat filter så kommer man ändå långt med stingray. Inget för stora högt belastade kar men annars så tvekar inte jag att rekommendera stingray, de är helt ok.
#3 - 14 februari 2012 21:05
Tänkte ha dem i 15-20 liters burkar (uppfödning av betta splendens)
#4 - 14 februari 2012 21:38
Kwassi skrev:
Då är ett ryggsäcksfilter bra, aquaclear är suveränt i små burkar
http://www.pwss.se/product.php?productid=13541&cat=1350&page=1
#5 - 14 februari 2012 22:00
Kollade på dom, men då jag kommer behöva ca 15-20 filter känns 200kr skillnad per styck som en hel del pengar! :|
#6 - 14 februari 2012 22:31
Kwassi skrev:
Kollade på dom, men då jag kommer behöva ca 15-20 filter känns 200kr skillnad per styck som en hel del pengar! :|
ska du ha så många filter ska du nog kika på en ordentlig luftpump som kan driva samtliga kar!
#7 - 14 februari 2012 22:51
Har inte hittat något bra än! Vet du någonstans där det finns? :)
#8 - 14 februari 2012 23:10
Ordentliga luftpumpar är inte billiga, de för oväsen och luftdrivna filter är det ingen värst fart på. Små yngel är i o f s luftdrivna filter bra till eftersom det begränsade flödet gör risken liten att yngel sugs in. Annars är det ingen direkt finess med dem.
#9 - 15 februari 2012 02:43
kör på en större luftpump eller ett par mellanstora. resun.se har billiga apparater för ändamålet. t ex denna:
http://kpaquaria.123ehandel.se/product.html?product_id=42&category_id=11

ska du ha burkarna i källaren eller en lokal kan du dock gott smaska på med en elektromagnetisk av den här modellen:
http://kpaquaria.123ehandel.se/product.html?product_id=48&category_id=11 den låter mera men är underhållsfri, dvs inga membranbyten osv. till det kan du ha antingen filterhörnor eller t ex billiefilter, de kan du hitta här t ex:

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/filterpumparreservdelar-luftdrivna-filter-c-49_32_46?osCsid=b5995840aa58093ca7ff3bce1f68f544

med detta sparar du en del slantar på el och slipper att ha en massa kabelförgreningar överallt.
#10 - 15 februari 2012 05:57
Kwassi skrev:

Då ska du inte ha Stingray, det blir alldeles för strömt för Kampfiskarna.
Jag hade ett Stingray 10 i ett 25-liters....rena stormen
#11 - 15 februari 2012 19:30
Är det för mycket flås på stingray 10 så köper man väl ett stingray 5 i stället.

När det gäller luftpumpar, det är ett ohyggligt ineffektivt och energislösande sätt att driva filter jämfört med en vattenpump. Går det åt mindre ström med en luftpump så beror det på att det inte händer så mycket.
#12 - 15 februari 2012 19:40
Bygert skrev:
Är det för mycket flås på stingray 10 så köper man väl ett stingray 5 i stället.

.

Han frågade om Stingray 10 och 15 och jag svarade på det :p
#13 - 15 februari 2012 20:43
Hittade bara 10 och 15 på den sidan jag hittade.. (50kr för 15 kändes som ett väldigt bra pris!)

Köpte ett 10 och ett 15 samt eheim 2208, tänkte sätta 2208an i 110 liter, 15 i 63 liter och 10 i 45 liter.. Får se framöver när 20 litrarna ska byggas vad jag slänger ner där.. Hoppas att jag hittar något bra.. Kanske gör någon specialare där jag bygger ihop 4 akvarium till ett och har ett filter i mitten som har insug på alla sidor..
#14 - 15 februari 2012 23:35
det är ju hemskt konstigt att de flesta som har storskaliga odlingar använder luftpumpar om det nu är så dåligt. jag själv använder luftpump och det är jäkligt effektivt och jag får upp ordentligt flås på det, samtidigt som jag har mer filtermaterial än i ett innerfilter= bättre vattenkvalitet. så att påstå att de är ineffektiva är ju rent ut sagt fel.
#15 - 16 februari 2012 09:28
Stingray är det absolut uslaste filter jag har haft, eftersom volymen på filtermaterialet är så pytteliten i jämförelse med storleken på hela filtret. man fick göra rent i ett, även med låg belastning. Det finns mindre filter som inte syns lika mycket och är bättre att filtrera.
Sen att det är kräkful design på det är väl en smaksak.
#16 - 16 februari 2012 11:26
Vad som är snyggt kan diskuteras men jag tycker egentligen inte att akvariefilter skall vara snygga. De skall vara så diskreta som möjligt och lätta att gömma undan. Jag tycker nog att stingrayen är lättare att gömma undan än ett stort runt filter.

Det är inte så stor filtervolym i stingrayen, det får man inte för de pengarna. Jag har ändå inte upplevt det som nåt direkt problem, det fastnar åtskilligt i filtret innan det är tätt och det går rätt smidigt att göra rent.

5:an ska finnas men det verkar som en del slutat ta in den. Kanske svår att hitta men det skall gå.

Att först trycka ihop luft och sen använda den luften till att flytta vatten är och förblir ett fruktansvärt ineffektivt sätt att flytta vatten om man ser till relationen mellan insatt energi och flyttat vatten. Sen är det väl ibland vissa poänger ändå med luftdrivna system, bland annat som sagt för yngel eftersom just det där med lågt flöde innebär mindre risker för ynglen. Nåt som också är värt att tänka på är att det ju ibland talas om redundans som något viktigt och positivt och ett system där en pump driver många filter är noll redundans. Stannar en sak så stannar alltihop. Det kan bli nog så obehagligt.
#17 - 16 februari 2012 22:31
om vi tar 20 kar. i dessa 20 karen ska du antingen trycka i ett litet innerfilter på 5 watt styck eller driva allt med luft. 5x20=100W i elförbrukning.
tar vi den modellen jag tror det var jag länkade till, elektromagetisk luftpump då, så drar den 58W och kan driva karen med ordentlig cirkulation, större filtermaterial, och ingen risk för yngelförluster eftersom man kan designa filtret att vara yngelsäkert.
sen visst, allt kan stanna. jag personligen har luftpumpar till backup i nödfall som kan driva hela fadderullan hjälpligt så länge.

kör man ett mindre antal burkar kan man med fördel köra med innerfilter, men börjar man väl komma upp i ett större antal burkar vid odling och liknande så är luftpumpar överlägset billigast och som sagt, man kan ha riktigt tilltaget filtermaterial i varje kar.

sen just i detta fallet är det ju också kampfisk som ska odlas, så då behövs inte nån hög cirkulation heller, så man kan köra med en ganska klen luftpump.

men iallafall, till sällskapsburkarna hemma kör man ju med fördel med inner/ytterfilter.
#18 - 17 februari 2012 00:45
Då skall vi ju jämföra rättvist. En stingray 10 drar ungefär tre watt och pumpar runt tre liter per minut. 20 filter drar alltså sammanlagt 60 watt och pumpar 60 liter per minut.

20 luftdrivna filter skulle alltså kanske kunna drivas med en luftpump på 58 watt men kommer sannolikt att hamna på ett flöde på nåt i stil med en liter per minut, sammanlagt alltså 20 liter per minut.

För samma ström flyttar man alltså en tredjedel så mycket vatten. Sen är det där svårt att räkna exakt på, det är mycket som är osäkert när det gäller flöde på luftdrivna filter men man får mindre flöde per insatt energi. Det är därför många köper de där luftdrivna filtren som i och för sig har många goda egenskaper men sätter på en vanlig liten pump (powerhead) för att driva dem.
#19 - 17 februari 2012 21:20
Har funderat på en annan lösning till de unga kampisarna! :)

Ett störrekar på ca 40 liter, avdelat på 4 i ett kors med ett 10cm diameter filter i mitten typ såhär:
http://img21.imageshack.us/img21/1084/img0765n.jpg

någon som har en idé hur jag ska förflytta vattnet där?
Behöver inte vara nån större fräs.. Bara så det blir lite rörelse och filtreras!
#20 - 18 februari 2012 07:50
Lite enklare blir det med ett långt kar. Du sätter in mellanväggar som är något lägre än akvariet och köper ett litet ytterfilter, Tetratec EX 400 kanske. Insuget sätter du vid ena gaveln och utblåset vid andra. Vattnet kommer då att i tur och ordning rinna över alla mellanväggarna och du får cirkulation genom alla delarna.

Du kan göra en liknande lösning med ditt skissade kvadratiska akvarie om du gör så att du tar en mellanvägg från yttervägg till yttervägg, den skall då vara i fullhöjd men skärs ur upptill en bit bortom mitten och fram till yttervägg. De två skivorna som går från yttervägg till mitten gör du också lite lägre. Och så sätter du ett filter som tar vatten på ena sidan om den höga delen och pumpar den till andra sidan, blir också cirkulation genom alla avdelningar.

Du kan använda ett innerfilter om du pular en slang på utblåset och tar den över dit vattnet skall. För somliga innerfilter går det någorlunda enkelt, för andra som har en bred utblåsöppning blir det ett visst meckande om det skall gå att få till. Ytterfilter är elegantare eftersom de redan från början är gjorda så de passar för det här upplägget men med visst krånglande så går det att lösa med innerfilter också.
#21 - 18 februari 2012 18:30
Vet inte om jag förstått till 100% men ska försöka mig på en skiss sen!

Tanken med min ritning var att ha en luftpump med spridare inne i filtret men det kanske blir bakvänt isåfall?
Det som skulle vara bra med mittenlösning är att man kan ha värmare inne i filtermassan som sprider värmen jämnt över alla avdelningar
#22 - 18 februari 2012 21:14
nu ska vi se här...

Tror inte att det blev exakt som din idé var, men jag tror att det borde funka?

Såhär ser min lösning ut:
http://img19.imageshack.us/img19/9867/img0770jj.jpg

Annons