om vi tar 20 kar. i dessa 20 karen ska du antingen trycka i ett litet innerfilter på 5 watt styck eller driva allt med luft. 5x20=100W i elförbrukning.
tar vi den modellen jag tror det var jag länkade till, elektromagetisk luftpump då, så drar den 58W och kan driva karen med ordentlig cirkulation, större filtermaterial, och ingen risk för yngelförluster eftersom man kan designa filtret att vara yngelsäkert.
sen visst, allt kan stanna. jag personligen har luftpumpar till backup i nödfall som kan driva hela fadderullan hjälpligt så länge.
kör man ett mindre antal burkar kan man med fördel köra med innerfilter, men börjar man väl komma upp i ett större antal burkar vid odling och liknande så är luftpumpar överlägset billigast och som sagt, man kan ha riktigt tilltaget filtermaterial i varje kar.
sen just i detta fallet är det ju också kampfisk som ska odlas, så då behövs inte nån hög cirkulation heller, så man kan köra med en ganska klen luftpump.
men iallafall, till sällskapsburkarna hemma kör man ju med fördel med inner/ytterfilter.