Elritsla till oscar

#1 - 15 juni 2008 13:31
kan jag ge en elritsla till min oscar?
#2 - 15 juni 2008 16:32
Går nog ner i magen. Har hört av olika personer att väldigt vanligt med inälvsmask i elritsa. Stämmer eller inte vet jag inte. Kan ju alltid fånga och frysa elritsa eller vad du nu får tag i för fiskar.
#3 - 15 juni 2008 18:20
jorgner skrev:
kan jag ge en elritsla till min oscar?

- Bara han/de kan svälja så går det bra. Frågan är vad de inte kan äta! Jag gav mina Oscar ett stim löjor då och då. Det funkade förträffligt.
#4 - 15 juni 2008 19:10
eriahl skrev:
Går nog ner i magen. Har hört av olika personer att väldigt vanligt med inälvsmask i elritsa. Stämmer eller inte vet jag inte. Kan ju alltid fånga och frysa elritsa eller vad du nu får tag i för fiskar.

ush så det kan smitta oscarn då eller? någon som vet bra tips på levande föda till oscar? som är lätt att få tag i,
#5 - 15 juni 2008 23:00
Om det nu stämmer. Bekanta som agnat med såna har märkt det. Måste ju inte vara så med alla dom kan ha haft just där dom elritsorna fanns tex annars frys in dom några dagar. Påfåglarna brukar inte vara så kräsna med dött eller levande direkt
#6 - 15 juni 2008 23:14
Som sagt, frys dem. Ett par dagars frysning dödar alla* parasiter i fisken.

* ok, det är inte RIKTIGT sant, men avrundningsvis är det sant.
#7 - 18 juni 2008 13:22
Och ni menar då att Påfågelcikliderna inte redan har inälvsparasiter?
#8 - 18 juni 2008 14:50
Varför skulle påfåglarna automatiskt ha inälvsparasiter? Ett tecken på det kan vara att dom äter och äter men inte lägger på sig
#9 - 19 juni 2008 19:57
Du har inte provat guppis ?? polaren matar nån av sina kött ätare med hem odlade Guppis.
#10 - 19 juni 2008 20:26
Daggmask,räkor eller fiskbullar är mums för påfåglarna...
#11 - 20 juni 2008 08:09
- Som sagt var. Hade mina Påfåglar i många år och drygade ut kosten varje sommar med lite färska löjor. Hade aldrig några problem med ev. parasiter. Man kan ifos mata dem med prinskorv oxo, men, det känns inte lika "naturligt"! Dessutom är all fabricerad mat fylld med olika "medel" som säkerligen fiskar aldrig kommer i kontakt med i naturligt tillstånd. Så kort sagt - hellre löja än prinskorv - om du förstår mefatoren :)

Annons