Okej, nu har jag haft i Flagyl, bara att hålla tummarna. Jag hoppas på att lyckas utan Nifurpirinol eftersom det både är rätt dyrt och det ju lätt kan ställa till oreda med massa mediciner (ju mindre dess bättre tycker jag).
En annan sak: Jag letade i fass efter mediciner som innehåller metronidazol och hittade förutom Flagyl även detta:
"Metronidazol Alpharma
Alpharma
Läkemedelsform
Tabletter 250 mg (vita, filmdragérade, välvda, med delskåra). Tabletter 500 mg (vita, filmdragérade, välvda, med delskåra, märkta DUMEX 125 A)"
Är det någon som vet om dessa funkar lika bra? Dom borde ju göra det då dom ju innehåller samma verksamma beståndsdel. Dom innehåller dessutom mindre andra ämnen än flagyl (bara "titanoxid och laktosmonohydrat" att jämföra med "kalciumvätefosfat, majsstärkelse, povidon, magnesiumstearat, Pharmacoat (hydroxipropylmetylcellulosa), polyetylenglykol" som finns i flagyl). Möjligen kan det ju även vara en prisskillnad (även om 100:- för 20 tabletter 400mg flagyl inte är dyrt direkt).
Det kan ju vara bra att ha koll på alternativen om även flagyl försvinner rätt var det är.
Fridens liljor,
Klas