Emtrylvet - hur bra var det?

#1 - 5 oktober 2009 14:06
Ibland hör man personer i hobbyn sucka när de får bukvattensot i något kar - "Om man ändå hade lite Emtrylvet"

Vad var det som gjorde detta medel så bra egentligen (jämfört vad man använder nu)? Någon som vet?
#2 - 6 oktober 2009 16:26
Hogan1 skrev:
Ibland hör man personer i hobbyn sucka när de får bukvattensot i något kar - "Om man ändå hade lite Emtrylvet"

Vad var det som gjorde detta medel så bra egentligen (jämfört vad man använder nu)? Någon som vet?

Dagens mediciner e oehört effektiva å gjorda till både fiskar å bukvattensot... Emtrylvet var ju inte fiskmedicin å om de varit både hälsosamt å effektivt tror jag inte man hade bytt ut de...

jag har testat Flagyl 2 gånger å Esha 2000 1 gång å dom funkar ypperligt bra å esha är inte farligt för fiskarna heller..
#3 - 6 oktober 2009 17:43
Det var nog ingen som "bytte ut" Emtrylvet. Det blev något förbud av något slag. Jag vet att en del odlare/handlare söker efter medlet med ljus och lykta.
#4 - 6 oktober 2009 18:21
Det försvann som läkemedel redan 1972 o jag tycker det finns väl så bra alternativ idag. Förhoppningsvis har det hänt något på 37 år.
#5 - 6 oktober 2009 18:37
Flagyl är inte fiskmedicin - det är en humanmedicin vars verksamma beståndsdel är Metronidazole. Det började att användas rent allmänt vid bukvattensot hos afrikanska ciklider efter en artikel publicerad av mig i Ciklidbladet - 1977 tror jag det var. Det var känt av ett fåtal odlare i Skåne innan men inte publicerat så all visste (sa de efter publiceringen i alla fall). Bukvattensoten slog i stort sett ihjäl all import av tropheus, hästnosar och annat innan detta. Då fanns ett akvariumpreparat (Hexa-Ex) med okänd substans som också fungerade bra - fast det inte var allmänt känt - det var avsett för Hole-in-Head hos diskus. Jag hade bedrivit försök med den rena substansen metronidazole och hexa-ex som låg som grund för artikeln. Problemet med flagyl var - och är - att det behövs recept från läkare och på den tiden användes flagyl mest mot amöbadysenteri och infektioner i kvinnans underliv - som tur var så var det många akvaristhustrur och sambos som hade besvär med det på den tiden. På vetrinärsidan fanns då ett annat preparat med en liknande verksam substans dimetridazole som användes till grisar och höns. Detta preparat var i pulverform och lätt att använda - det är det vi känner som emtrylvet. Det var avsett för vetrinärbruk och vetrinärer kunde skriva ut det för bruk på prydnadsfiskar. Det förbjöds dock senare men vid detta laget hade det kommit fram akvariepreparat som fungerade men de är byggda på någon av dessa substanser eller liknande.

MVH Lasse
#6 - 6 oktober 2009 18:42
kaj.p skrev:
Det försvann som läkemedel redan 1972 o jag tycker det finns väl så bra alternativ idag. Förhoppningsvis har det hänt något på 37 år.

Det var nog tabletterna som drogs in då - pulvret fanns i alla fall en bra bit in på 80-talet att få utskrivit som vetrinärmedicin.

Emtrylvet användes inte inom akvaristiken heller innan 1977 och det hade varit svårt om det redan var indraget.....

MVH Lasse
#7 - 6 oktober 2009 18:51
Någon som sparat i garderoben då :d Här har du fakta från läkemedlesverket. http://www.lakemedelsverket.se/upload/foretag/humanlakemedel/avregistrerade/1960_1979.pdf
#8 - 6 oktober 2009 18:56
Kan vara så tabletterna drog sin inom humanmedicinen och det är sällan man ger pulver till personer. :) Problemet är dock att fiskmedicamenter ståt utanför läkemedlesverkets förordning. Det gör de fortfarande men ändringar är på G inom snar framtid.
#9 - 6 oktober 2009 19:11
Sen mins jag väldigt dåligt - har kollat artikeln jag skrev 1977 http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=7707&lopnr=3 Det jag gör där är att visa att sjukdommen går att behandla med Hexa Ex och ger en trolig bakgrund samt tar upp att flagyl har föreslagits som medicin av Ove Böhlin. Mina experiment med den aktiva substansen gjorde jag tydligen senare.... Får skylla på åldern..

MVH Lasse
#10 - 6 oktober 2009 19:29
Lasse tycker du alltid verkar pigg. :)
Men fass o vet fass brukar följas åt
http://www.lakemedelsverket.se/upload/foretag/humanlakemedel/avregistrerade/1960_1979.pdf
Träffade sedan en svensk i Prag som fått en apistogramma uppkallad efter sig. :d Han var på fisksjukdomssymposium o hade fått i uppdrag av kemikalieinspektionen att ta reda på vilka kemikalier/blandningar som såldes zoobutiken. Så det kommer o hända saker.
#11 - 6 oktober 2009 21:06
Jag vet att jag fick pulvret utskrivet en bit in på 80-talet i alla fall.

MVH Lasse
#12 - 6 oktober 2009 21:19
Lasse skrev:
Jag vet att jag fick pulvret utskrivet en bit in på 80-talet i alla fall.

MVH Lasse

OK var det bättre än metronidazolet då?
#13 - 7 oktober 2009 19:41
Min far odlade malawi förr å vet att han körde med emtrylvet 1980-1990 han också...

flagyl vet jag är humanmedicin å de är fortfarande receptbelaggt men relativit billigt om man köper 100tabletter åt gången.

jag tycker dock esha 2000 funkar bättre å snabbare.. 92 kr för 600liters blandning å vad jag vet så innehåller den inte metronidazole utan nått annat verksamt ämne

100st 400mg flagyl = 300 kr eller nått..men de går åt i massor :p
#14 - 11 november 2009 20:32
Fick tag på emtryl. Vet dock inte om det funkar bättre än annan medicin.

Annons