En bekants fiskar dör.... ("kul" historia)

#1 - 22 april 2005 08:13
Träffade en bekant igår som lyckligt berättade om att de skaffat akvarie för några veckor sedan.

De tyckte att de hade lite "otur" och förstod inte varför fiskarna dog en efter en.

Frågade lite standard frågor om vattenbyten osv.

De berättade att de byter vatten 1 gång i veckan, ALLT vatten !!

De häller i ISKALLT vatten vid vattenbytet, de tyckte att fiskarna vart lite stela efter vattenbytet och tog upp "fiskpinnarna" och värmde dem i ett glas med varmt vatten.. (när de piggnat till åkte de i karet igen)

Doppvärmare visste de inte vad det var för nåt...

Innerfilter hade de, som givetvis tvättades noggrant varje vecka

De tyckte även att fiskarna skulle ha rent i akvariet så gruset åker upp 1 gång i veckan för tvättning...

Undrar varför de dör.....
#2 - 22 april 2005 08:27
Ja man kan ju undra... :rolleyes:

Fast jag ska nog i ärlighetens namn säga att om jag inte fått veta massa massor här på zpet och i början haft min arbetskamrats kunskap hade jag säkert också gjort som de i tron att det var det bästa för fiskarna! :o

Men om de gör det för att de vill att fiskarna ska ha det bra, och är måna om det, så är det säkert inte svårt att få dem att göra som de ska? Ja under förutsättning att de får veta hur man bör göra förstås. ;)
#3 - 22 april 2005 10:17
Jag trodde också att man skulle byta allt vatten och det när akvariet var mycket smutsigt/igen algat. Men som tur berättade hon i akvarieaffären att man skulle bara byta hälften 1 gång i vecka. Hade då 35l. Här på zoopet har man fått mer kött på benen, jag tror inte jag hade hållt på med akvarier utan er! Då hade det inte funnits någon som kunde svara på alla frågor, dumma ibland...
#4 - 22 april 2005 10:20
hade inga större problem när jag hade akvarium för 10 år sen.
långt innan internet fanns tillgängligt så som idag.
#5 - 22 april 2005 10:28
Du kanske kände någon som var duktig? Eller läste på biblioteket. Jag har också varit på biblioteket men de har bara gammla böcker. Min son lånade fiskbok till mig förra veckan av bokbussen. Mamma du som är så intresserad av fiskar..
#6 - 22 april 2005 10:31
Beror nog på hur duktig man är på att ta reda på information. Internet har ju gjort det mycket mer tillgängligt och enkelt att förskaffa sig. Jag kan ju också säga att om inte zpet hade funnits så hade jag nog inte varit så intresserad som jag är (även om mina vänner börjar tycka det är på gränsen till sjukligt :o). Suveränt sätt att lära sig om det mesta vilket även triggar en till att läsa artiklar etc på egen hand. Har pluggat i så många år så det tar emot att plugga in saker nu när jag inte "måste". Tack alla zoopet:are! (Mina fiskar tackar också ;)) :D
#7 - 22 april 2005 10:32
läste en del på biblioteket sen hade jag en lokal affär med en gammel gubbe och hans kärring som kunde en hel del.

sen var jag försiktig med fiskar.
har mer fiskar nu i akvariet än jag hade då.
hade mer preparat i vattnet då också som svart vatten till exempel.

men nitrit minns jag aldrig att jag hörde eller läste nåt om då.
#8 - 22 april 2005 10:36
[QUOTE=Raven]hade inga större problem när jag hade akvarium för 10 år sen.
långt innan internet fanns tillgängligt så som idag.[/QUOTE]
Internet fanns allt tillgängligt för tio år sedan! webbrowsern hette kanske inte M$ internet explorer, men Mosaik var vida använt, och sökmotorn hette inte google utan kanske Hotbot eller Webcrawler, sen kanske det inte fanns så mycket akvarieforum, men internet var visst tillgängligt. ;-)
#9 - 22 april 2005 10:48
fanns inte tillgängligt så som idag.
nu finns det i var mans hem vilket det INTE gjorde då.
då fanns det inte på biblioteken som det gör idag...

sen fanns inte den mängden information som finns idag..
#10 - 22 april 2005 10:54
för tio år sedan? Satt jag på biblioteket här i stan, o surfade, via netscape, och webcrawler var mycket riktigt sökmotorn man använde... då hade jag haft akvarium i tio år redan, riktigt var jag lärde mig o sköta det i alla fall hyfsat, vet jag inte (vattenbyten 2 gånger i månaden, var för noga med innerfiltertvätten, dammsugade bara bort synliga högar med "skräp" matae sanolikt aldeles förmycket... och regelbundet med röda mygg, även frystorkade.)

Men nog är det sant, många vill inte äns veta, de skaffar akvarium, och sen ska det sköta sig själv.
B!
#11 - 22 april 2005 11:39
Det är väl bra att de har några fiskar kvar överhuvudtaget ;)
Måste väl nästan vara zooaffärens önskekund, de kanske skulle kunna prenumerera på fiskar ?
#12 - 23 april 2005 08:18
Då får det väl bli en akvariebok i present till dem då?
#13 - 23 april 2005 08:47
[QUOTE=kentk]
Undrar varför de dör.....[/QUOTE]

Jag hoppas du upplyste dem om varför...
#14 - 23 april 2005 11:47
Självklart fick de en liten kurs .. :)

Tipsade även om zoopet !
#15 - 23 april 2005 15:07
I vartenda hem ger jag folk mina "nybörjar-kurser".....:D
#16 - 24 april 2005 05:52
Fast jag kan inte upphöra att förvånas hur seriösa de har varit. Mer vanligt brukar det vara med personer som inte byter vatten och liknande vilket resulterar i nitritdöd efter ett tag.
#17 - 24 april 2005 18:30
[QUOTE=petnym]
webbrowsern hette kanske inte M$ internet explorer, men Mosaik var vida använt, och sökmotorn hette inte google utan kanske Hotbot eller Webcrawler, [/QUOTE]

Lite OffTopic, men...
Browsern du är ute efter är nog Mozilla/netscape, den hade jag iallafall när jag skaffade mig ett abb hos Algonet. Hehe, man fick till och med skapa ett script och telneta för att logga in hos algonet med sitt 14.4 modem, hehe...
Både hotbot uch webcrawler fanns ju, men jag har fått för mig att man även använde altavista, eller var det lite senare?
#18 - 27 april 2005 20:32
Lite mer OT

När jag började plugga i Sundsvall för ca 9 år sedan så kunde man med lite tur sitta och surfa med upp till 2Mbit/s (har jag för mig om det inte var 4 tom) ADSL.
Ett gäng studentlägenheter fick vara testutrustade för Telia. Försökte själv få vara "testpilot" men bodde tyvärr lite för långt från närmaste utrustade telestation.

Det köptes STORA hårddiskar till datorerna i dessa studentlägenheter, då menar jag ca 20GB, som snabbt fylldes med mp3-or :)
#19 - 27 april 2005 20:37
i hongkong kan man få upp till 1gb uppkoppling.
#20 - 27 april 2005 21:13
vad ska du i hongkong för det o göra? Hört talas om Lunds stadsnät? I bland vill man flytta de få milen, men vad fanken ska jag i en studentstad o göra, icke studerande arbetslös.. japp, låter som en stor hit bland alla studentskor...

Ska vi återgå till akvarium, vad handlar den här tråden igentligen om?
Visst ja, folk som skaffar akvarium tror vanligen att det är ett självunderhållande system, som inte behöver någon skötsel alls... trist.

B!

Annons