En bluff att Microrasbora galaxy var utrotningshotad

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 14 juni 2007 08:33
Det har ju tidigare spridits info om att denna art som nu heter Celestichthys margaritatus var på väg att helt utrotas pga överfiske för akvariehobbyn.
När denna uppgift kom var jag tämligen skeptisk till detta eftersom det de facto var som så att den blev vanligare och vanligare i handeln samtidigt som priset rasade.

Nu har det visat sig att mitt antagande som tur var visade sig vara helt korrekt - arten är inte på något sätt utrotningshotad. Tvärtom är den så vanlig i naturen att den idag fångas i kopiösa mängder och torkas för att användas som matfisk!!!!!

I en artikel i Practical Fishkeeping (denna tidning var för övrigt den första att sprida ryktet om att den var utrotningshotad, och är nu den första att dementera den - låter som kvällstidningsjournalistik;)) http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=1267 så skrivs det nu bl.a.

The fish, which were previously caught for food and sold as dried fish were a food of local poor people, according to Tin Win.

He says that they got a much bigger return on selling the fish for the aquarium trade compared to what they made when they sold the same fish for food:

"Due to this fish, the people in rural areas got some more income, because, previously the fish were dried and sold as dried fish as food for the poor people."

Tin Win told Practical Fishkeeping that locals received 25 Kyats (approximately 25p) for a can of 500 Galaxy rasboras, but received 1p per fish when they sold them to the aquarium trade.

Så nu är det istället tvärtom - dvs det är bra om man köper vildfångad fisk
#2 - 14 juni 2007 09:04
Skönt att höra, och ett argument mot de som krafter som vill se ett totalstopp för import av vildfångade djur.

Jag har förstått att fågelhobbyn drabbats av just detta, i princip ett totalt förbud mot import av vilda fåglar.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 14 juni 2007 09:44
Jag har förstått att fågelhobbyn drabbats av just detta, i princip ett totalt förbud mot import av vilda fåglar.

Helt rätt - jag skrev om det i denna tråd
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=98378
(obs tråden är nu så gammal att länkarna som jag lagt in i den inte längre funkar)
#4 - 14 juni 2007 10:12
ja men det var väl goda nyheter :D
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 14 juni 2007 10:32
Mamma Mia skrev:
ja men det var väl goda nyheter :D

Självklart mycket positivt:D
Vad man kan fundera på är dock hur en seriös tidning "ena dagen" kan skriva att den är utrotningshotad och "nästa" dag att den är så vanlig att den används som matfisk (eftersom den är så liten så måste det innebära att det går åt miljontals till männiaskoföda).
#6 - 14 juni 2007 10:48
Jaaa... det handlar väl om hur man får informationen. Någon var tidigare inne på att storyn om utrotning skapades för att öka "suget" efter firren - och eftersom den var "hemlig" så var det nog svårt att kontrollera infon? Kan jag tänka mig... inte för att jag försvarar på något vis, utan bara som en fundering över orsaken. Usch vad förvirrad jag låter :)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 14 juni 2007 11:02
Mamma Mia skrev:
Jaaa... det handlar väl om hur man får informationen. Någon var tidigare inne på att storyn om utrotning skapades för att öka "suget" efter firren - och eftersom den var "hemlig" så var det nog svårt att kontrollera infon? Kan jag tänka mig... inte för att jag försvarar på något vis, utan bara som en fundering över orsaken. Usch vad förvirrad jag låter :)

Nej, men som journalist så skall man väl kolla källorna. I detta fall så stred ju dessutom ryktet mot allt sunt förnuft (arten var i handeln vanligare och billigare än någon gång tidigare) så det var ju rätt uppenabrt att något var skumt med det hela.
Nu blev deras ursprungliga artikel bara ytterligare en av många (varav nästan alla visat sig vara ren bluff när det kommit till kritan) som misskrediterade akvariehobbyn
#8 - 14 juni 2007 11:09
Fast jag måste ju bara få säga att om jag läst detta någon annanstans än här på zoopet så hade jag undrat då någon säger att detta varit/är en matfisk just med tanke på hur pyttiga de ju faktiskt är.;) Skönt att veta att man inte bidragit till någon naturkatastrof för att man själv har dessa små juveler simmandes hemma.:D
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 14 juni 2007 12:11
mckvinnan skrev:
Fast jag måste ju bara få säga att om jag läst detta någon annanstans än här på zoopet så hade jag undrat då någon säger att detta varit/är en matfisk just med tanke på hur pyttiga de ju faktiskt är.;) Skönt att veta att man inte bidragit till någon naturkatastrof för att man själv har dessa små juveler simmandes hemma.:D

Skulle tro att de funkar ungefär som usipan (också en liten fisk - om än inte lika liten som galaxyn) i Malawisjön. Dvs man tar upp dom i hundratusental och breder ut dom på land så att de får torka i värmen och sedan äts de hela ungefär som "snacks"
#10 - 14 juni 2007 22:59
Skulle tro att de funkar ungefär som usipan (också en liten fisk - om än inte lika liten som galaxyn) i Malawisjön. Dvs man tar upp dom i hundratusental och breder ut dom på land så att de får torka i värmen och sedan äts de hela ungefär som "snacks"

Nyttigare än chips men vettesjutton om jag skulle vilja knapra i mig dom! :D
Guest
#11 - 15 juni 2007 08:10
som jag trodde då
#12 - 15 juni 2007 17:35
Kanske inte utrotningshotad nu, men fortsätter man att fånga dem i "kopiösa mängder" så kanske den blir det. Människan har en tendens att inte inse när det är nog, när det är dags att dra sig tillbaka en aning. Det finns ju djurarter som har slutat just så, jättevanliga i början, vilket har gjort att den "intelligenta" människan sett dem som en outömlig resurs, och så pang, var de borta.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 15 juni 2007 17:44
Micke_A skrev:
Kanske inte utrotningshotad nu, men fortsätter man att fånga dem i "kopiösa mängder" så kanske den blir det. Människan har en tendens att inte inse när det är nog, när det är dags att dra sig tillbaka en aning. Det finns ju djurarter som har slutat just så, jättevanliga i början, vilket har gjort att den "intelligenta" människan sett dem som en outömlig resurs, och så pang, var de borta.

Jo men bluffar man och ropar "Ta fast tjuven" massor av gånger utan att det stämmer så bryr sig folk till slut inte om när det är sant.
Sedan om du kollar i just detta fall så inser du ju själv att om nu denna pyttelilla fisk används som matfisk så lär det finnas gott om. Man lär väl få sätta i sig några tusen innan det motsvarar en normal hamburgare;)

Nej, faran för arter som är så vanliga som denna ligger knappast i akvariehobbyn utan istället i sådant som klimatförändringar, miljöutsläpp, skogsskövling etc.
Men självklart är det ju människor, såväl akvarister som andra som ställer till med detta också, men det är ju en helt annan sak

Dessutom är det ju sannolikt att man nu använder en miljövänligare fångstmetod när fiskarna skall fångas levande och oskadade, istället för när det inte spelade någon roll om de dödades vid fångsten.
#14 - 15 juni 2007 17:59
En liten tanke bara - tidigare var fisken en billig proteinälla för de fattiga i området. Nu får de som fiskar bättre betalt från de rika i väst. Så länge det inte försämrar för de fattigaste så är det helt OK.

Jämför med E85. Billigare (och enligt somliga påståenden) miljövänligare bränsle än bensin. Men givetvis sker detta i konkurrens med bl a mat till de fattiga i de områden majsen odlas. Många här i väst får sina miljösamveten lugnade medan andra får svälta. Och dessutom finns det tydligen oklarheter om mark-ozonen...
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 15 juni 2007 19:46
erikthur skrev:
En liten tanke bara - tidigare var fisken en billig proteinälla för de fattiga i området. Nu får de som fiskar bättre betalt från de rika i väst. Så länge det inte försämrar för de fattigaste så är det helt OK....

Jo men nu får de ju 20 ggr mer betalt för fiskarna och om den är så vanlig att den kan fångas som matfisk så lär inte fångst av fisken som akvariefisk hindra att den fortfarande kan fångas som matfisk.

Det blir väl lite som i Malawi- och Tanganyika där fångsten av akvariefisk aldrig har påverkat fångsten av matfisk i de bägge sjöarna.
Dock nu i och med en kraftig befolkningstillväxt (inflyttning) runt de bägge sjöarna så har det lett till kraftigt ökat matfiske och nu är många fiskarter på väg att utrotas (många är redan utrotade).
#16 - 15 juni 2007 20:14
Det har ju tidigare spridits info om att denna art som nu heter Celestichthys margaritatus var på väg att helt utrotas pga överfiske för akvariehobbyn.

När denna uppgift kom var jag tämligen skeptisk till detta eftersom det de facto var som så att den blev vanligare och vanligare i handeln samtidigt som priset rasade.

Nu har det visat sig att mitt antagande som tur var visade sig vara helt korrekt - arten är inte på något sätt utrotningshotad. Tvärtom är den så vanlig i naturen att den idag fångas i kopiösa mängder och torkas för att användas som matfisk!!!!!

I en artikel i Practical Fishkeeping (denna tidning var för övrigt den första att sprida ryktet om att den var utrotningshotad, och är nu den första att dementera den - låter som kvällstidningsjournalistik;)) http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=1267 så skrivs det nu bl.a.

The fish, which were previously caught for food and sold as dried fish were a food of local poor people, according to Tin Win.

He says that they got a much bigger return on selling the fish for the aquarium trade compared to what they made when they sold the same fish for food:

"Due to this fish, the people in rural areas got some more income, because, previously the fish were dried and sold as dried fish as food for the poor people."

Tin Win told Practical Fishkeeping that locals received 25 Kyats (approximately 25p) for a can of 500 Galaxy rasboras, but received 1p per fish when they sold them to the aquarium trade.

Så nu är det istället tvärtom - dvs det är bra om man köper vildfångad fisk

UNDERBART! Då kan man säkert köpa dem ännu billigare snart???:p
Troligen har den en otroligt reproduktionstakt (i naturen) om den kan fångas i sådana kopiösa mänder.....:confused::D
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 15 juni 2007 20:24
tummen skrev:
UNDERBART! Då kan man säkert köpa dem ännu billigare snart???:p

Troligen har den en otroligt reproduktionstakt (i naturen) om den kan fångas i sådana kopiösa mänder.....:confused::D

Tror nog inte att de VF inte blir så mycket billigare i affärerna - de har ju sjunkit rejält i pris sedan de introducerades och tillgången har ju hela tiden varit riklig. Detta innebär ju att exportörerna hela tiden har vetat om att det finns massor av den.

För att de skall falla i pris ytterligare så krävs det att den är lätt att massproducera i akvarium och enligt uppgift så är det ju mycket lätt att få yngel av den, men den är inte lätt att odla på mängd. Detta innebär att den knappast kommer att bli så mycket billigare - så tror jag i alla fall
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 18 juni 2007 09:54
Har idag suttit och skrivit ihop en artbeskrivning för denna art och har då kunnat konstatera att ryktet om att den skulle vara utrotningshotad lever kvar - bl.a. på Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Celestichthys_margaritatus men även på en massa andra ställen
#19 - 19 juni 2007 15:02
Har idag suttit och skrivit ihop en artbeskrivning för denna art och har då kunnat konstatera att ryktet om att den skulle vara utrotningshotad lever kvar - bl.a. på Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Celestichthys_margaritatus men även på en massa andra ställen

När kommer artbeskrivningen ?

Skönt att höra att det var en bluff, blev lite orolig när jag sökte på nätet och fick upp dessa träffar med utrotningsdiskussionen.
Vill ju helst inte bidra till att denna lilla trevliga art utrotas i naturen.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 19 juni 2007 15:31
När kommer artbeskrivningen ?

Preliminärt den 21/7
#21 - 19 juni 2007 15:40
Ok, tack för svaret.

Annons