Nedan beskriver jag min CO2-reaktor. Min CO2-reaktor är i princip underhållsfri och ger 100% upplösning av CO2 i ett 375 liters akvarium knökfullt med vegetabilier. Den innehåller inga rörliga delar, men utnyttjar mitt ytterfilter (Eheim 2250). Egentligen innehåller den inga egna delar alls, utan utnyttjar endast befintlig hårdvara. Tyvärr är min lösning inte direkt tillämpbar för de flesta, men kanske kan beskrivningen ge uppslag till eget experimenterade inom den ädla konsten att lösa gas i vatten.

Jag har borrade hål i akvariets botten för ytterfiltrets in- och utlopp. Gasen låter jag bubbla in i utloppet (filtrets insug). Vi har alltså en nedåtgående vattenström och gas som vill uppåt. Vid första anblicken tycker man att vattnet eller gasen borde "vinna", så att gasen antingen sugs in i filtret eller bubblar upp till ytan. Men..., jag har en fläns i utloppsröret och bakom den flänsen (vattenströmmens läsida) skapas ett undertryck där gasen lägger sig och löser sig i vattnet. En liten mängd gas följer med en bit i slangen, men den går inte in i filtret. Ungefär varannat dygn rapar jag reaktorn så att den gas som inte löst sig får bubbla bort. Notera att det inte är CO2 som rapas bort, utan andra gaser som inte löser sig i vattnet pga jämvikt eller olösbarhet. (Det är i alla fall min teori.) Rapningen utför jag genom att stänga av filtret en kort stund på kvällen. Jag tänker mig att en digital timer lämpligen sköter detta nattetid och att man då bara har filtret avstängt i en minut. (Själva rapningen tar bara några enstaka sekunder.)

De som har utloppet vänt åt andra hållet, vilket ju är vanligast, måste använda sig av ett U-format rör om de vill prova denna reaktorprincip. Att rapa en sådan kontruktion blir nog svårt..., men om man lyckas få in den gas som passerat flänsen i filtret behöver man inte rapa reaktorn. Förmodligen och förhoppningsvis har man ändå bra upplösning och en underhållsfri, enkel, utrymmessnål och gratis reaktor.