En bunker, två rum med akvarium.

#1 - 31 mars 2019 17:55
Hej på er!
Efter lång tid här på Zoopet som ”smygläsare” i forum och andras fantastiska trådar, är det dags att starta en egen.
Normalt är jag en, vad jag kallar mig själv, en enstöringsakvarist. Egentligen inga nära vänner med samma intresse. Jag bara tycker det är kul att ha akvarium, gå i butiker, odla lite fisk osv. Men framför allt sitta och titta på ett akvarium med tilltalande inredning. Men så en dag i början på mars nu i år, började snacket om en träff cirkulera här på forumet. Jag talar om Zoopet väst, och träffen som Ekenberg drev igenom. Och varför inte, jag gav det chansen och åkte dit. Det var så pass trevligt och intressant, god mat och glada människor som var med den där lördagen. Det var till och med några som tyckte att jag kulle dra igång en egen tråd, så sagt och gjort efter många funderingar.

En bunker, två rum med akvarium kommer sig av att jag funnit en källare att ha mina akvarium i. Hela källaren är i tjock gjuten betong och det är knappt jag har mobiltäckning där nere, därav bunker. Vidare finns det två rum som jag kommer att nyttja. Det ena, som ni ser en skymt av här, kommer att innehålla tre stycken 540 liters akvarium. Det akvariet ni skymtar på fotot är ett SA-akvarium som varit igång ca 4 år. Dock känns det lite nystart av detta akvarium då jag passa på att byta bottensubstrat från julasand till Rådasand i samband med flytten av karet.
Det andra akvariet som är i drift där inne sen två månader tillbaka är ett Tanganyika med ett gäng på 8 stycken Cyprichromis Leptosoma och 7 stycken Enantiopus sp Kilesa.
Det tredje 540 karet är på planeringsstadiet. En BTN Amazonas håller på att passas in och skall snart limmas på plats, efter att jag bestämt var insug och utblås till ytterfilterna skall placeras. Innehållet blir Sydamerika med inspiration av Nandos Scalar och fjärilskar, samt lite L-malar.
Fler bilder och mer ingående om detta rum kommer efter hand. Men framför allt blir rummet lite av ett ”sitta och titta” rum. Inga större ingrepp, utan bara små justeringar och sen ska de få puttra på i sitt liv och tempo.

Rum nummer två kommer bli lite ett mer av ett akvarie pyssel rum. När elektrikern varit och besiktigat min eldragning och lägger på elen så skall min ställning med 6 * 105 liters in här. Även ett 312 liters är tänkt passa in här. Ställningen är igång i dagsläget och 4 olika Corydoras sorter som fördelar sig på lika många 105 liters. Det femte akvariet i ställningen innehåller ett gäng tetror av Nannostomus-släktet, medan det sjätte akvariet är tomt. Går min planering som jag tänk så skall ställningen flyttas till kommande helg.
312 liters skall bara vara rent och krasst uppväxt akvarium. Med andra ord skall jag ge mig på att odla lite Corydoras när lusten och tiden passar. Tetrorna är annars något jag skall utmana mig själv att försöka få avkomma på. Hur detta går får tiden utvisa. Ingen odling är tänkt som en pengafabrik, utan mer för att det kan vara skoj och utmanande när jag vill.

Så där ja, då var man tydligen igång med en egen tråd. Detta ska bli intressant faktiskt.
#2 - 31 mars 2019 18:24
Jag är med :p
#3 - 31 mars 2019 18:26
Jag med [:-106]:)

//Inger
#4 - 31 mars 2019 19:55
Härligt ICC! Äntligen! Efter att ha sett några av dina bilder hos Thomas och hört dig berätta lite om dina planer är jag mer än förväntansfull. Den här tråden blir rolig att följa!
#5 - 1 april 2019 07:43
Spännande. Är det en lokal som du hyr?
#6 - 1 april 2019 11:15
Är också med :) Medlem sedan 2006. Premiärtråd 2019. Den som väntar på nåt gott......
#7 - 1 april 2019 12:47
[QUOTE=Nando;n2400624]Härligt ICC! Äntligen! Efter att ha sett några av dina bilder hos Thomas och hört dig berätta lite om dina planer är jag mer än förväntansfull. Den här tråden blir rolig att följa! [/QUOTE]

Tack Nando!
#8 - 1 april 2019 12:48
[QUOTE=stefant;n2400654]Spännande. Är det en lokal som du hyr?[/QUOTE]

Njae, får bruka mot tillsyns gentjänster:D
#9 - 1 april 2019 12:48
[QUOTE=Bluewing;n2400660]Är också med :) Medlem sedan 2006. Premiärtråd 2019. Den som väntar på nåt gott......[/QUOTE]

Bättre sent än aldrig;)
#10 - 1 april 2019 12:49
[QUOTE=c90368;n2400621]Jag är med :p[/QUOTE

Härligt!:)

#11 - 1 april 2019 12:50
[QUOTE=Inger H;n2400622]Jag med [:-106]:)

//Inger[/QUOTE]

Häng med[:-106]
#12 - 1 april 2019 12:51
[QUOTE=c90368;n2400621]Jag är med :p[/QUOTE]

Trevligt[:-174]
#13 - 1 april 2019 12:54
[QUOTE=c90368;n2400621]Jag är med :p[/QUOTE]

Så trevligt!
#14 - 1 april 2019 12:54
[QUOTE=stefant;n2400654]Spännande. Är det en lokal som du hyr?[/QUOTE]

Njae, får bruka mot tillsyns-gentjänst!
#15 - 1 april 2019 12:55
[QUOTE=Bluewing;n2400660]Är också med :) Medlem sedan 2006. Premiärtråd 2019. Den som väntar på nåt gott......[/QUOTE]

Bättre sent än aldrig som det brukar heta!
#16 - 1 april 2019 15:43
Intressant akvarium! Särskilt med övervattensdelen.
#17 - 1 april 2019 15:55
Det ser verkligen häftigt ut med övervattensdelen och högersidan. Effektfullt!
#18 - 2 april 2019 08:54
Så kul att få titta in i din lite dolda akvarievärld, dessutom väldigt trevligt med bilder :).

//Inger
#19 - 2 april 2019 17:09
Fasen vad kul med en ny, intressant tråd! Skönt kar med toppenfin inredning.
Då är det bara att luta sig tillbaka i stolen - läsa, titta och njuta!
:)[:-106]
#20 - 2 april 2019 18:51
Tack Inger och Mats. Kommer fler bilder fram över. Tycker det är många trevliga trådar igång just nu.
#21 - 2 april 2019 19:21
Snygg bakgrund och smart att såga av den lite så den inte tar fullt lika stor plats! Ska bli spännande att se bilden på sandtornen och höra beskrivningen av karet sedan :)
#22 - 3 april 2019 16:55
Oj vad kul att få ta del av din resa. Kanonfint kar och även detta ser ju ut att kunna bli hur lyckat som helst. Hade ju själv lite planer på att odla lite Corydoras av olika slag. Men det känns ju som påse du och LAncer har full koll, även Maria i vår lokal, ja hennes kar kom dit idag har pratat o Corydoras, så jag håller mig till diskus ännu ett tag. Jättekul som sagt att du kommit igång med din tråd.
#23 - 4 april 2019 07:45
Hej ICC! för ett par år sen sålde jag ett gäng corydoras goldline till en kille med signaturen ICC på ett annat forum. Akvarist-Sverige är ju inte så stort så det är väl du? I så fall, är goldline en av de corydoras-arter du tänker odla? Vilka är de övriga? //niklas
#24 - 4 april 2019 18:42
Hej Niklas! Det stämmer. Samma ICC på båda forumen. Din fina grupp jag köpte av dig lever än, i alla fall 60% av den. Köpte till några F1:or för något år sedan. Harmonisk grupp nu. Kanske jag sätter lek på dem, vi får se. Vilka andra Corydoras det blir kommer så småningom i tråden. Först har jag några andra projekt som jag pular med för tillfället för att komma i ordning.
#25 - 4 april 2019 19:15
OK, trevligt projekt du har. Blir till att följa, särskilt som du inte avslöjar allt, ha ha.
#26 - 4 april 2019 20:42
Trevligt att se dig här på Zoopet oxå Niklas. Vad har du i dina akvarium nu för tiden då?
#27 - 5 april 2019 07:40
Jag har funnits här ett tag, har bara mest "lurkat" i bakgrunden he he... Har inte utvecklat min verksamhet något nämnvärt. Jag har snarare gått åt andra hållet och försökt minska lite. Har gått ner från totalt ca 1500 liter till totalt 1100 liter.

Ibland blir man inom akvaristiken ett offer för sin egen framgång och får för mkt av någon art, vilket kan få till följd att intresset falnar lite. Hade nästan fått bukt på min ancistrus-produktion när jag istället skaffade mig ett nytt problem av samma art med endlers guppy. Suck...

Ska försöka hitta en bra balans mellan reproduktion och predation. Det ger lite utrymme till intressantare projekt än bara uppfödning av det lättodlade.
#28 - 5 april 2019 09:37
[QUOTE=Niklas8;n2400838]Jag har funnits här ett tag, har bara mest "lurkat" i bakgrunden he he... Har inte utvecklat min verksamhet något nämnvärt. Jag har snarare gått åt andra hållet och försökt minska lite. Har gått ner från totalt ca 1500 liter till totalt 1100 liter.

Ibland blir man inom akvaristiken ett offer för sin egen framgång och får för mkt av någon art, vilket kan få till följd att intresset falnar lite. Hade nästan fått bukt på min ancistrus-produktion när jag istället skaffade mig ett nytt problem av samma art med endlers guppy. Suck...

Ska försöka hitta en bra balans mellan reproduktion och predation. Det ger lite utrymme till intressantare projekt än bara uppfödning av det lättodlade.[/QUOTE]

Sunt tänk där. Ja det är lätt att bli ivrig när man upptäcker yngel.
#29 - 5 april 2019 18:47
När tänker du avslöja något mer ;)?
#30 - 5 april 2019 19:17
Din fråga är befogad, det är bara min tid som inte riktigt räckt till denna vecka. Elektrikern kom dessutom inte igår/idag och kopplade elen åt mig. Så därför flyttar jag ingen ställning denna helg som var min planering.
Men lite bilder och text på Tanganyika akvariet kommer i helgen;)
#31 - 5 april 2019 19:28
Låter bra! Och du, jag menar inte att stressa dig. Är bara förväntansfull. Du tar naturligtvis det hela i din takt :)
#32 - 6 april 2019 06:57
Roligt att följa lite mer trådar;) . Blir nog kanon när allt är klart. Bara att ta det i din egen takt.
#33 - 6 april 2019 18:51
Hej!
Dags för lite uppdatering i tråden. Tänkte visa mitt Tanganyika akvarium. Som jag nämnde i trådens start så har detta kar inte varit igång i sin helhet mer ca 2 månader. Dock har ytterfilter och filterkuber varit igång i ett mindre akvarium ett bra tag.

Detta 540 liters köpte jag nytt 2006, mitt första nya ur butik:D. Vet det med säkerhet då jag satt en dynamo-utskrift på inköpsdatumet på undersidan av akvariet. Tillsammans med karet köpte jag också en hel hög med BTN moduler. Då, 2006 hade jag en grupp Tropheus Lime Spot som jag tyckte var helt grymma då det begav sig. Tyvärr åkte de på buken och dog ut allesammans under ett halvår. Sen dess har akvariet varit igång från och till med diverse fisk. Men planen har alltid varit att ha en grupp Enantiopus Kilesa här i, om jag bara kunde finna fisken vill säga.

Beslutet att åter få ha just denna sandciklid i karet igen har jag aldrig tvekat på. Dom är så cool att kolla på. Har haft den fisken i min ägo för länge sedan, tror det var 2009 faktisk. Fann dem då i en butik i Norrköping och blev helt såld på dem. Köpte dem och åkte hem och placera dem i ett 222 liters i all hast. Minns att jag då blev fascinerad av hanens färgprakt och byggande av "sandslott" för att locka till sig honor vid lek. Något år senare blev det en dipp i hobbyn och allt såldes, men denna fisk har jag aldrig gett upp hoppet för.

Så nu, när jag äntligen funnit en nu grupp, den ni ser på bilderna, så fick jag mycket stor anledning att sätta upp detta akvarium igen. Akvariet innehåller i fiskväg således bara dessa sju Kilesor samt åtta Cyprichromis Leptosoma. Skulle bli lite tomt i karet med bara sandcikliderna. Så ett gäng Cyprichromis köptes in för att få lite liv i mitten och upptill.

Inredningen består av ganska många BTN moduler. De är limmade på alla rutor utom framrutan, även täckglasen har fått moduler för att efterlikna bergs-nedhäng. Modulen i vänster bakhörn innehåller insug i botten, biobollar till 20% och resterande 80% av klippta filterkuber. Ett AquaClear 70 cirkulerar vattnet i modulen.
Modulen på bakrutan och höger bakhörn fungerar också som en filtermodul, fast mer som ett jätte-för-filter. Har nämligen placerat insugen från mina ytterfilter i detta. Fungerar kanonbra. Lär bara behöva rengöra ytterfilterna ca 1 gång om året. Men å andra sidan är belastningen i karet inte så hög i heller.

På 50% av botten har jag Swedols 0,2-0,7mm Baskarpsand. Alltså från högersidan till den stora bottenplacerade modulen. Vänstersidan består enbart av sten med diameter 50-80mm. En av anledningen till att jag bara har sten här är att AquaClear 70 pumphuvudet som sitter i filtermodulen vänster/bak är så stark att den sög upp bottensand i filterkuberna förra gången jag hade akvariet i drift. Modulen är ganska lågt placerad, och med 4-5 cm sand har jag bara en "space" på 5 cm till insugen. Det blir bättre utan sand här helt enkelt. Två rejält urlakade mangrowerötter som blivit prydda av varsin Anubias. Detta mest för färg och få "lite trevligare" i karet. Malawi och Tanganyika kan annars lätt bli stengråa anser jag.

Belysning inget av större betydelse, 2st T8 PowerGlo.

2 Ytterfilter, ett Eheim 2075 samt ett Eheim 2217.

Vid vattenbyte tillför jag en mängd bikarbonat för att hålla uppe pH. Har även lagt en påse kalksand i den stora filtermodulen.
#34 - 6 april 2019 18:56
Den stora filtermodulen. Attachment
#35 - 6 april 2019 18:57
Attachment
#36 - 6 april 2019 19:11
Vilken intressant beskrivning och snygg inredning! Fiskarna ser häftiga ut, tror aldrig jag sett sådana tidigare. Tack för uppdateringen!
#37 - 6 april 2019 19:29
Kul att du har så heltäckande intresse.....du skall nog besöka vår lokal, massor av Tanganyika ciklider.
#38 - 6 april 2019 19:53
[QUOTE=Nando;n2400921]Vilken intressant beskrivning och snygg inredning! Fiskarna ser häftiga ut, tror aldrig jag sett sådana tidigare. Tack för uppdateringen![/QUOTE]

Tack Nando!
#39 - 6 april 2019 19:56
[QUOTE=Ekenberg;n2400922]Kul att du har så heltäckande intresse.....du skall nog besöka vår lokal, massor av Tanganyika ciklider.[/QUOTE]

Kommer mer än gärna å besöker er lokal nästa gång jag åker till Göteborg! Har ni kaffekokare:cool:? Så köper jag med ett gott kaffebröd:)
#40 - 7 april 2019 14:21
[QUOTE=ICC;n2400925]

Kommer mer än gärna å besöker er lokal nästa gång jag åker till Göteborg! Har ni kaffekokare:cool:? Så köper jag med ett gott kaffebröd:)[/QUOTE]

Låter som en plan, vi har kaffekokare och på onsdag kör vi dit ett köksbord .
#41 - 7 april 2019 15:57
[QUOTE=Ekenberg;n2400937]

Låter som en plan, vi har kaffekokare och på onsdag kör vi dit ett köksbord . [/QUOTE]

Ser verkligen fram emot ett besök hos er.
#42 - 7 april 2019 17:09
[QUOTE=ICC;n2400947]Här på baksidan av BTN bakgrunden, från framsidan sett det som liknar en trädstam som går uppåt, har jag limmat en "hylla". Tanken är att sätta en del grenar på hyllan som skall bryta vattenytan och fortsätta upp en bit. På grenarna tänkte jag sedan sätta någon form av klängerväxt typ gullranka eller liknande och belysa med någon form av spotlights. Förhoppningsvis skall det efterlika gren och bladverk från den fejkade trädstammen i akvariet och ge ett intryck av att det är ett riktigt träd.[/QUOTE]

Du fullföljer de tankar och planer jag hade för länge sedan, gillar och fortsätter att följa.

#43 - 7 april 2019 17:46
[QUOTE=c90368;n2400959]

Du fullföljer de tankar och planer jag hade för länge sedan, gillar och fortsätter att följa.

[/QUOTE]

Så trevligt att vi är inte på samma tankar och idéer. Nu har jag i och för sig en ganska klar bild för mig hur det ska inredas och se ut. Men vill du dela med dig av någon spännande ide som jag kan ha nytta utav så är jag nyfiken och mottaglig. Lätt att bli enkelspårig när man följer sina egna sätt att gå till väga.
Här i ligger också frågan om Schackbrädecikliden, som vi diskutera i Pia´s tråd. Det är en potentiell invånare till akvariet.:D
#44 - 7 april 2019 18:47
Nja, jag har nog inget att bidra med. Jag hade en gång i tiden en tanke att få upp en växtdel från mitt 720 kar. Men det slutade med en ram på ca 15 cm runt karet så att växterna kunde blomma över vattenytan. Det som grusade mina planer var att 720 liter vatten som håller 25 grader i ett rum med 20 grader ger i från sig ofantliga mängder fukt, detta fungerar inte i ett icke ventilerat rum. Nu mera inser jag också hur det skulle ha fått elmätare att gå i spinn.
#45 - 7 april 2019 20:50
ICC - gillar dina ”tekniska” lösningar skarpt! Det går uppenbarligen att göra så mycket mer med filter, bakgrund, grenar och växter än vad jag har insett!
#46 - 8 april 2019 05:30
Riktigt många häftiga och smarta inredningsidéer och lösningar i denna tråd. Toppstuff! :)[:-106]
#47 - 8 april 2019 12:39
Jag håller med Mats. Det är så himla kul att följa din tråd, tänk vad vi har missat under alla år när du bara har kikat i andras trådar. Dina många idéer är bara så bra :)

//Inger
#48 - 8 april 2019 16:21
Du skriver himla bra i dina inlägg. Det känns lite som om du sitter och pratar och berättar när jag läser. Som grädde på moset berättar du lite runt om hur du tänker och vad som motiverar dig. Sedan avrundar du det hela med att beskriva en av de mest, i mina ögon, intressanta arterna. Spännande och snyggt!
#49 - 8 april 2019 17:40
Kan bara hålla med övriga i tråden!
#50 - 8 april 2019 20:34
Tack för vänliga ord från er alla. Nu är det god natt, nya akvariefunderingar och lösningar imorgon:rolleyes:
#51 - 9 april 2019 19:38
Haha! Smart brud! (Bågfenan alltså)
#52 - 12 april 2019 06:03
Kul att du fått ström och att du börjat inreda 540-karet. Det ser lovande ut!
#53 - 12 april 2019 08:16
Ser riktigt lovande ut och kan bara hålla med Nando!
#54 - 14 april 2019 14:07
Vad ivrig man kan bli ibland. Skrev ju att jag skulle vänta med ställningen till efter påsk. Vad hände, flytta fem akvarium igår och det sjätte och sista nu idag. Kunde inte vänta sen elen blev påkopplad.
Så nu är det bara stänga ner två stycken 180 liters och flytta över malarna till deras ursprungliga 312 liters. Men DET får absolut vänta till efter påsk.
Och även det fortsatta inredningen av sista 540 får vara till efter påsk. Kan gott stå och gosa till sig några dygn.
Foto kommer i nästa vecka när vatten klarnat upp i akvarieställningen. Behöver nog byta några lysrör där också ser jag.
#55 - 14 april 2019 16:43
Haha, klart man är ivrig att komma igång, den känslan förstår jag så väl! Ska bli roligt att se foton sedan :)
#56 - 15 april 2019 18:19
Så fint vattnet i 540-karet har klarnat upp! Ser ut som en fin början där! Roligt med bilder på dina kar, det är spännande att följa utvecklingen :)
#57 - 17 april 2019 16:08
Jag kan bara hålla med Nando.
#58 - 20 april 2019 18:10
Har det hänt något nytt?
#59 - 20 april 2019 18:52
Nej inte fysiskt direkt. Bara tankeverksamhet.
Det är påsklov och det är mest aktiviter med familjen, så akvariumen får stå tillbaka denna vecka.

Det som komma skall är inkoppling av CO2 i två av 540 karen. Det ”oinredda” 540 skall planteras (Vallisneria Gigantea och lågväxt Cryptocoryne?? sökes;)) och stenarna skall justeras. Några krukväxter som fredskalla, vattenfikus och annan ej funnen växt skall dekorera ytan och uppåt. Vidare har jag funnit några bra och torra ek-genar i en lövskog vi besökte igår. Dessa kommer att, som jag berättat om tidigare, att försöka efterlikna grenverket från stammen på BTN bakgrunden. Min önskan är att vattenfikusen, Gullrankan och kanske jag provar murgröna skall klättra upp längst dessa grenar. Sedan skall fisk i. I nuläget är fjärilar och Nannostomus Beckfordi bestämt. Men är ruggigt sugen på Schackbrädeciklid också. Troligen stoppar jag i mina fyra små L200 däri också. Finner jag Red Back Scalarer så slår jag förmodligen till på dessa.

Jag har ju bara visat ställningen med de 6 stycken 105-litrarna i rum nummer två än så länge. Kommer att dra en liten presentation om vad som finns i de karen också.
Ett 312 liters skall ju in här i detta rum, och ersätta de två 180 liters med L-malar som jag har ståendes kvar på det gamla stället.

Så fortsättning följer så småningom...:d
#60 - 20 april 2019 19:23
L malar är de som tar rommen först...
#61 - 20 april 2019 19:39
[QUOTE=c90368;n2401556]L malar är de som tar rommen först...[/QUOTE]

:rolleyes: Vad menar du C90368
#62 - 20 april 2019 20:27
Att de största rom rövarna vi har i vår kar är L malar, så vill man ha någon möjlighet att få frisimmande yngel i karet så ska man inte ha några L malar.
#63 - 20 april 2019 20:51
Jaha, det var så du mena. Nej de stora akvarierna ska bara vara trevliga att titta på. Ingen inriktning på odling däri. Där ska alla samsas från ytfisk till bottenfisk. Inte intresserad av någon större yngelsvärm då det aldrig är kul att håva runt i ett inrett akvarium.

Däremot skulle jag gärna vilja lära mig odla på en tetra jag har i ett av mina 105 liters.
#64 - 20 april 2019 21:32
OK, då är det inga problem med L malar.
#65 - 21 april 2019 21:38
[QUOTE=ICC;n2401553]Nej inte fysiskt direkt. Bara tankeverksamhet.
Det är påsklov och det är mest aktiviter med familjen, så akvariumen får stå tillbaka denna vecka.

Det som komma skall är inkoppling av CO2 i två av 540 karen. Det ”oinredda” 540 skall planteras (Vallisneria Gigantea och lågväxt Cryptocoryne?? sökes;)) och stenarna skall justeras. Några krukväxter som fredskalla, vattenfikus och annan ej funnen växt skall dekorera ytan och uppåt. Vidare har jag funnit några bra och torra ek-genar i en lövskog vi besökte igår. Dessa kommer att, som jag berättat om tidigare, att försöka efterlikna grenverket från stammen på BTN bakgrunden. Min önskan är att vattenfikusen, Gullrankan och kanske jag provar murgröna skall klättra upp längst dessa grenar. Sedan skall fisk i. I nuläget är fjärilar och Nannostomus Beckfordi bestämt. Men är ruggigt sugen på Schackbrädeciklid också. Troligen stoppar jag i mina fyra små L200 däri också. Finner jag Red Back Scalarer så slår jag förmodligen till på dessa.

Jag har ju bara visat ställningen med de 6 stycken 105-litrarna i rum nummer två än så länge. Kommer att dra en liten presentation om vad som finns i de karen också.
Ett 312 liters skall ju in här i detta rum, och ersätta de två 180 liters med L-malar som jag har ståendes kvar på det gamla stället.

Så fortsättning följer så småningom...:d
[/QUOTE]

Låter som att du har en klar bild i tanken. Ska bli kul att se hur det växer fram! Tycker dina fiskval i form av fjärilar och redbacks är utmärkta ;)
#66 - 22 april 2019 01:04

Låter som en väldigt bra plan!
#67 - 23 april 2019 19:42
Äntligen klar med all flytt av akvarium, ett satans jobb. Kul när det är gjort.
Ska nu koncentrera mig på att hitta ett gäng snygga växter till det sista 540´it jag inredde. Växter både i karet samt ovan. "Trädet" jag klurar på börjar ta form i huvudet, kan nog bli bra till slut hoppas jag.
Sedan kommer det trevligaste, att lägga i fisk. Fjärilsciklider och Nannostomus Beckfordi har jag bestämt mig för, vad mer vet jag inte i nuläget. Men detta blir troligen om någon vecka framöver. Akvariet är i princip nystartat fast med väl ingångna filter. Det ser ut att snurra på bra. Några riktigt gamla koppartetror, en ancitrus och två Leopard guppy simmar däri just nu sen fyra dagar tillbaka och de ser glada ut tycker jag.
#68 - 24 april 2019 06:14
Nästan kusligt vad vi delar smak vad gäller fiskar. Hela projektet kunde faktiskt varit mitt, om jag vore mindre drömmande och mer agerande. Kul att följa i alla fall!
#69 - 24 april 2019 07:56
Tack Niklas, kul att du gillar det :)
#70 - 24 april 2019 15:02
Oj, så fina corysar! Tetran är väldigt vacker också! Det är roligt att läsa dina uppdateringar, keep ’em coming :)
#71 - 24 april 2019 19:16
Trädet ser jag fram emot!
#72 - 24 april 2019 20:10
Underbart att se, vilka Corydoras . Tror nog bestämt att jag snart måste åka söderut för ett bunkerbesök.....
#73 - 25 april 2019 19:23
Grymt snyggt :rolleyes:
#74 - 25 april 2019 21:36
Du är tokig, men det är ju sånt som ger nya idéer :p

Om det inte fanns några som tänkte utanför ramarna så skulle vi vara kvar i stenåldern.
#75 - 26 april 2019 21:09
Trädet, och karet i övrigt, ser spännande och fint ut! Ska bli roligt att följa trädets utveckling när växterna tar fart. Tycker hela idéen med en inredning ovanför vattenytan är riktigt intressant. Det skulle jag aldrig själv ha tänkt på och sådana saker som utmanar ens egna tankar är kul tycker jag.
#76 - 28 april 2019 21:39
Besökte några akvariebutiker idag i jakt på växter. Hittade 2 av de 3 sorter jag vill ha. Crypto Wentii Green samt javaorbunke. Tyvärr verkar V. Gigantea var slut överallt. Det lär nog dyka upp förr eller senare.
Cryptocorynen ska ner i sanden med ett gäng näringskulor runt rötterna. Hoppas de inte smälter ner allt för hårt. Javaormbunken tänker jag försöka mig på att limma fast på en utav grenarna i mitten av akvariet. Tror jag väljer den lodrätta och ganska nära ytan. Har haft javaorbunke massor av gånger tidigare, Trots att alla beskrivningar som säger att växten är lätt så misslyckas jag alltid med just denna. Nu har jag dock bättre ljus och co2. Sista försöket.
#77 - 29 april 2019 05:46
Så kul att följa din tråd med alla dina roliga "påhitt" gällande inredning, snyggt blir det också :)

//Inger
#78 - 30 april 2019 19:20
Har du limmat något än?
#79 - 1 maj 2019 08:53
Nej, inte öppnat limtuben än. Tänkte göra det i samband med vattenbyte och att jag ska plantera några andra växter också. Tre moment i ett:)
#80 - 1 maj 2019 20:54
Ok!
#81 - 2 maj 2019 19:34
Oj, vad bra det blev och vad fint ytväxterna växer! Kul att det funkade med limmet. Tycker javan hamnade helt rätt :)!
#82 - 5 maj 2019 09:12
[QUOTE=ICC;n2402046]

Nu har jag limmat, å det verkar inte påverkat vatten, fiskar eller växter. Köpte ju som sagt ett helt vanligt super-snabb-lim på Clas Ohlsson. Gjorde det igår kväll och allt ser frid och fröjd ut så här ett dygn senare. Återstår att se om javaormbunken vill vara med även om några veckor. Har också äntligen hittat några rejäla plantor av Vallisnerian jag letat efter.[/QUOTE]

Wow så fint!
#83 - 5 maj 2019 16:57
Oj, så fina bilder! Ska bli kul att se hur scalarerna utvecklas också!
#84 - 5 maj 2019 17:48
Mycket fint akvarium och fiskar! Dina corydoras har jag inte sett förut, supersnygga!
#85 - 5 maj 2019 19:17
Tack Cambru :)
#86 - 5 maj 2019 21:14
[QUOTE=ICC;n2402164]
Återstår att köpa in 10-15 fjärilsciklider samt några L-malar av de mindre arterna. Får bli till nästa månad då jag anser att akvariet är helt inkört.[/QUOTE]

Ja men det är väl helt underbart, någon som har tålamod och inser att tiden för inkörning behövs :)
#87 - 6 maj 2019 06:11
[QUOTE=c90368;n2402252]

Ja men det är väl helt underbart, någon som har tålamod och inser att tiden för inkörning behövs :)
[/QUOTE]

Haha, jag har resten av livet kvar. Förhoppningsvis ska jag inte behöva stressa. Sen är det trevligt att ha något att se framemot.
#88 - 7 maj 2019 20:01
Det kommer nog bli toppen med en ordentlig grupp fjärilar i karet!
#89 - 8 maj 2019 13:18
[QUOTE=Nando;n2402387]Det kommer nog bli toppen med en ordentlig grupp fjärilar i karet! [/QUOTE]

Det tror jag med, speciellt efter att sett dina foto. Om ca 2 veckor så...

Någon som har ide om någon trevlig L-mal på runt decimetern (som vuxen)? Har börjat snegla mot L134 eller L174. Just 134:an tror jag skulle passa fint.
En fem-sex grenmalar hade varit snyggt också. Sturisoma Aureum har jag haft tidigare, kanske ska testa en annan sort av Sturisoma släktet.
#90 - 9 maj 2019 07:32
Kan inte mycket om L-malar, tyvärr.

Har du någon butik som säljer fina fjärilar? Ska du även ha i dina vf där eller får de gå kvar i sitt kar?
#91 - 9 maj 2019 09:20
Finns gott om butiker i min region som säljer Fjärilsciklid. De är fina i just butiken...men. Var i kontakt med en i Tomellilla som har en egenodlad och livsstark stam. Jag tror på dessa och är villig att prova köpa från honom. Just nu är de på uppväxt. Får se när det blir, gav honom mitt nummer.

Vf Fjärilarna får simma kvar där de är. De gör inget väsen av sig, bara är liksom och jag vill inte heller ner rota i akvariet.
#92 - 9 maj 2019 19:07
Låter som du har en bra plan!
#93 - 14 maj 2019 19:50
Hur går det med karen?
#94 - 15 maj 2019 06:00
Det går bra med samtliga akvarium. Jobbat väldigt mycket i förra veckan, och denna ser lika så ut. Därav har inte hunnit med några små eller större nyheter i akvarieväg. Mest matning och övrig tillsyn.

Näst på tur, i nästa vecka blir att fylla på med lite mer fisk i det senaste 540. 15 stycken Nannostomus Beckfordi är beställda. Ock sen är det ju fjärilscikliderna som står på tur efter det. Tror faktisk jag ska prova på Platy, det har jag aldrig haft under alla mina år. Såg en Indian Platy i butik, gul, nästan guldig med lite grönt inslag i ryggen. Gillade den, kanske jag köper om de fortfarande ser pigga och fräscha ut.
Två stycken Pakistanbotier skall också köpas in och låta de sanera mitt ena 105 liters med Corydoras. Fått invasion av små snäckor. Säkert följt med en växt jag fick för ett tag sedan.
#95 - 15 maj 2019 18:40
Platys kan vara riktigt fina! Just indianplatys tycker jag bäst om. Jag upplever dem som lite mer långsmala än ”vanliga”. Några av mina första platysars yngel är numera vuxna och simmar runt i mitt kaoskar (mellankaret). De är duktiga på att yngla av sig, platys:)
#96 - 19 maj 2019 11:57
Äntligen en lite lugnare dag, varit intensivt med allt utom akvaristik de sista två veckorna. Men in på Zoopetforumet och lite skön läsning har man alltid lite tid för. Så idag får jag nog göra en liten uppdatering här ifrån bunkern.
Läste förresten i Smajlets tråd -Discus akvarium 720 liter, där jag och någon till kommenterade hur fint hans akvarium blivit efter att Smajlet bytt ut sin belysning. Detta var något jag själv lockades till då ljuset i mitt Tanganyika kar inte var tillfredsställande. Beställde därför en Lumax LED blå/vit 123 cm och lät byta ut den gamla trista dubbel-T8:an. Blev väldigt nöjd med detta och färgerna på mina Kilesor och Cyprichromis framhävdes betydligt bättre. Lägger in två foto på före/efter. Tyvärr "försvann" alla fiskarna när jag släckte Ledén och la på den gamla ljusrampen. Skillnaden är stor. AttachmentAttachment
#97 - 19 maj 2019 12:16
I mitt senast inredda 540 har inte hänt mycket i fiskväg. Låter som sagt fortfarande akvariet gå in sig ordentligt. Tycker nog ändå att det är i princip "klart" nu. Det växer bra, de få fiskar som varit från första början har alla mått fint på hela vägen.
Några nya, såsom 4 scalarer, 10 fantomteror från butik och 10 corydoras från annat eget kar som jag släppte i för någon vecka sedan har mått bra hela tiden. I fredags släppte jag i 15 stycken Nannostomus Beckfordi. Såg nu idag söndag att två hanar sparrar snyggt i närheten av honor. Teorin att hela processen gått så smidigt och bra tror jag är tack vara att jag använde mig utav två redan väl ingångna ytterfilter.
Det mest spännande momentet, vilket var nytt för mig men som jag snappa upp från Nandos kanontråd med scalarer var det här med att limma fast växter på inredningen. Vill gärna lyckas med javaormbunke, vilket jag under åren aldrig gjort. Har säkert köp och förlorat 10 köpta plantor. Har läst på och tittat på bilder av javaormbunkar. Det som slår mig är att ormbunkar som är planterade/fastsatta strax under ytan ser på bilder ut att må bäst, medans plantor ståendes nära botten inte ser ut att vara lika frodiga. Nu har min javaorbunke varit fastlimmad sen den 2 maj och än så länge ser den ut att trivas och ser till och med ut att växa. Har aldrig hänt för mig tidigare. Hoppas det fortsätter så här.
Släpper troligen i några Indianplaty i vecka. Och senare skall de fina fjärilscikliderna få flytta in....om och när jag hittar de förstås. Ingen brådska i och för sig.
#98 - 19 maj 2019 12:17
25 april. Attachment
#99 - 19 maj 2019 12:19
25 april. Attachment
#100 - 19 maj 2019 12:21
Attachment 26 april, har jag för mig.
#101 - 19 maj 2019 12:22
2 maj Attachment
#102 - 19 maj 2019 12:24
AttachmentAttachment 19 maj.
#103 - 19 maj 2019 12:27
Men jädar, vad det har vuxit! Ser verkligen fint ut nu med allt det gröna som ramar in karet. Javan ser ut att trivas, kul att det funkade bra att limma.
#104 - 20 maj 2019 18:48
Wow, det gör verkligen skillnad när det växer ut ur karet så där! Speciellt med roten.
#105 - 20 maj 2019 20:05
Tack Nando och Linda.
#106 - 23 maj 2019 14:59
Oj denna tråd har jag missat. Kommer följa nu. Karet på senaste bilden är riktigt naaaajssss!
#107 - 23 maj 2019 16:47
Tack LoGeek!
Såg du inlägg 133? Lade in det lite för din skull utan att nämna det. Var ju en diskussion i Smajlets tråd och hur bra hans LED belysning blev. Så bra att jag inte kunde låta bli att beställda en ramp jag med. Lade upp före-efter foto eftersom du också var inne på LED, tyckte jag du skrev.;)
#108 - 23 maj 2019 18:16
[QUOTE=ICC;n2402869]Äntligen en lite lugnare dag, varit intensivt med allt utom akvaristik de sista två veckorna. Men in på Zoopetforumet och lite skön läsning har man alltid lite tid för. Så idag får jag nog göra en liten uppdatering här ifrån bunkern.
Läste förresten i Smajlets tråd -Discus akvarium 720 liter, där jag och någon till kommenterade hur fint hans akvarium blivit efter att Smajlet bytt ut sin belysning. Detta var något jag själv lockades till då ljuset i mitt Tanganyika kar inte var tillfredsställande. Beställde därför en Lumax LED blå/vit 123 cm och lät byta ut den gamla trista dubbel-T8:an. Blev väldigt nöjd med detta och färgerna på mina Kilesor och Cyprichromis framhävdes betydligt bättre. Lägger in två foto på före/efter. Tyvärr "försvann" alla fiskarna när jag släckte Ledén och la på den gamla ljusrampen. Skillnaden är stor. AttachmentAttachment
[/QUOTE]

Ser riktigt bra ut!

Känner mig på föranledd anledning ledd att tro att led är det ledande alternativet. Ledsamt dyrt bara!
#109 - 24 maj 2019 10:01
:) Sett till inköp ja, men kanske inte på sikt i driftkostnad och årligt utbyte av T8 lysrör för akvarium. Jag betala 1165 för Led´en + 350 för strömadaptern. Totalt 1515kr. Rätt okej ändå tycker jag. Ett T8 Power-Glo 40W ligger ju ändå på runda slängar 150-250 spänn beroende på inköpsställe. Har man då dubbla lysrör också så...:confused:.
#110 - 27 maj 2019 17:36
AttachmentAttachment Attachment
#111 - 27 maj 2019 17:40
Var på fisk inköpsrunda den gångna helgen. Hitta all den fisk jag var ute efter. Blev 8 fjärilsciklider, 4 Sturisoma Aureum, 5 Indianplaty och det minst väntade inköpet...5 kuhliålar. Har aldrig haft kuhliålar tidigare, dom är faktiskt rätt fräsiga. Finns en del trånga vrår i akvariet och är det någon som kommer åt gamla matrester där så är det nog ålarna. Har sett dem några gånger sen jag släppte i dem, fast på foto vill de inte vara med på tydligen.
#112 - 27 maj 2019 17:44
Attachment
Lägger in en översiktsbild på rummet där jag har dessa tre 540 liters. Finns en sittbänk mellan karen som inte syns på bild. Gillar verkligen att sitta här inne och titta längre stunder. Riktigt avkopplande.
#113 - 27 maj 2019 17:47
[QUOTE=ICC;n2403150]Attachment
Lägger in en översiktsbild på rummet där jag har dessa tre 540 liters. Finns en sittbänk mellan karen som inte syns på bild. Gillar verkligen att sitta här inne och titta längre stunder. Riktigt avkopplande.[/QUOTE]

Förstår det ser underbart ut.
#114 - 27 maj 2019 17:55
Ser verkligen härligt ut! Och vilka fina fjärilar :)
#115 - 27 maj 2019 18:33
Gillar också fjärilarna, 7 av 8 ser riktigt bra ut. En hona är lite blyg än. Köpte dem i lördags så de har inte varit i så länge. Hoppas nu jag får behålla dem friska och glada en längre tid. Var planerat vattenbyte i går söndag, men jag strunta i det för att inte stressa de nya fiskarna i onödan. Utför vb på torsdag när det ändå är en ledig dag.
#116 - 27 maj 2019 19:03
Låter bra!
#117 - 29 maj 2019 18:12
Vilket härligt rum!
#118 - 31 maj 2019 10:46
Så fina kar du har ICC :)

//Inger
#119 - 1 juni 2019 16:17
Hur går det med fjärilarna? Ser gärna fler bilder på dem när du har tid och lust!
#120 - 1 juni 2019 21:28
Funkar bra med fjärilarna, men 1 av de 5 platy´s jag köpte har dött och 1 var hängig idag. Svåra dom där ungfödarna faktiskt. Känsliga för flytt och stress. Ofta man ser ungfödare med slokande fenor i butik nu för tiden. Stor skillnad på ungfödare som föds hemma i ens eget akvarium. Nästa alltid pigga och alerta.
Ska ta några foto imorgon, tänkte ägna mig åt akvariumen större delen av dagen imorgon då sambon jobbar.

Sen går jag i funderingar om att fixa till en tunna att vattenbereda vatten i vid vattenbyte som skall vara avsedd för ställningen med 100-liters. Har sedan tidigare ett 200 liters fat i plast. Till detta tänkte jag bygga något där man pumpar upp vatten i tex en hink, låta det filtrera sig genom en bädd med torv, löv kanske alkottar och åter ner i tunnan.
Har sökt lite här på Zoopet forumet efter någon teknik att bereda vatten. Men finner mest trådar om vattenberedning som baseras på tillsattsmedel från flaska. Har för mig att jag läst en artikel i ciklidbladet skrivet av någon Patrik i Malmö.
Kanske är färdigt preparat på flaska det enklaste och mest ultimata, men lite skoj är det nog att laborera med eget bygge. Kommer nog lite uppdatering om detta fram över. Behöver köpa hem slang, ogödslat torv och filtervadd först.
Tips och trix med att framställa mjukt/surare vatten läses gärna.
#121 - 2 juni 2019 16:52
Blev inte så mycket akvarierelaterat idag som min planering var tänkt. Blev ju alldeles för fint väder ute. Så att krypa ner i en bunker ersattes av en längre cykeltur med matstopp och fisk på tallriken istället.
#122 - 3 juni 2019 20:03
Tråkigt med platysarna. Hur mår den som var hängig nu?
#123 - 4 juni 2019 06:43
Alltid trist när någon firre faller bort, men räknar nästan alltid med det. Tror att de fiskar som är mass-odlade för akvarieindustrin är lite väl känsliga nu för tiden. Stressen att bli beskådad i butik, upphåvad, biltransport i en påse samt idroppad i en ny miljö med okända revirområden blir nog för mycket för vissa.
Till det positiva är i alla fall att den hängiga platyn var piggare och åt igår när jag titta till dem.
Vissa av fjärilarna har börjat dela in sig i par, varav ett hade lagt en rejäl romkaka igår. Har ju lovat lite foto, men har tyvärr inte haft tid att sitta och vänta ut rätt pose än, men det kommer snart hoppas jag.
I det 540 som varit igång länge behöver jag rensa ut från Endler och svärdbärare. La märke till det igår. Det var som att titta in i en torktumlare med ungfödare. Serpatetrorna tar för lite yngel tycker jag.
#124 - 4 juni 2019 08:20
AttachmentAttachment
Två bilder av fjärilscikliderna. Inte de bästa bilderna dock. Knäppte av dem i helgen, men insåg som sagt att tiden inte räckte till för att vänta ut rätta tillfället. Bättre än inget i alla fall.
#125 - 4 juni 2019 08:29
Attachment
Tar och visar denna bilden också. Mest för att jag är så glad att denna java verkar trivas. Första gången för mig att få denna växt frodig. Sen ser man inte riktigt på bilden, men till höger och in mot bakgrunden och mellan eklöven har det bildats ett mysigt och lommigt gatt liksom. Har sett att vissa fiskar gärna upphåller sig där och liksom står och spanar ner över övrig yta.
#126 - 4 juni 2019 08:32
AttachmentAttachment
Cypsen i Tanganyikakaret färgar för fullt. Riktigt sköna blåa färger som träder fram. Så klart hjälper den nya LED-belysningen med vit/blå ton till en hel del.
#127 - 4 juni 2019 08:48
AttachmentAttachment
Också vidare till mitt nästa lilla experiment. Tänkte mig försöka på att mjuka ner mitt vatten, som skall vara till mina Mortenhaleri och Corydoras, speciellt de C.Eques jag har.
Just Corydoras Eques är jag lite exalterad att se om jag kan få igång att lägga ägg. Har inte sett tillstymmelse till lektendens. Vad gäller tetrorna så impar hanarna för varandra och hanarna går med lekdräkt då och då. Bara jag kan skymta att de släpper ägg är steg ett. Nästa steg är att lyckas "fånga" upp äggen innan honan vänder sig om och äter upp det. Så var det förra gången jag hade denna arten i alla fall.
Experimentet ovan är tänkt att jag tappar upp kallt vatten i den stora tunna. Sen får Eheim pumpen pumpa upp vatten i hinken via ett strilrör. I hinken tänkte jag ha torv och löv med filtervadd i botten. Hinken har i sin tur borrade hål i botten och vattnet rinner åter ner i tunnan. Typ som ett droppfilter. Sedan får det stå & snurra så i en vecka till det är dags att göra delvattenbyte. Förhoppningsvis har jag ett väl förberett vatten åt det lite surare hållet, än de 7,2 i pH som kommer ur kranen.
Ett litet spännande test helt enkelt. Kommentarer på detta läser jag gärna om det är någon som gjort det innan och har bra eller dåliga erfarenheter.
Slår det väl ut kanske jag till och med skaffar fler tunnor och bereder vatten till de tre stora akvariumen.
#128 - 5 juni 2019 13:47
Jaha då får vi se hur detta lilla experiment faller ut.
Borrade fyra 12mm hål i botten, och två på sidan där handtaget på hinken normalt sitter. I hinkens övre två hål förde jag igenom ett 12mm rör som jag perforerat med x antal hål med diameter 3 mm. Detta skall fungera som spridare över torv/löv bädden, och är kopplat direkt på cirkulationspumpen.

I botten på hinken lade jag vanlig blå filtermatta, följt av två lager filtervadd, två strumpor fyllda med torv och sedan toppar jag med en massa löv.
Jag bytte ut Eheim pumpen på bilderna ovan pga av jag inte hade sugproppar till den, samt att jag inte kunde sätta ett rör på den som suger vatten från tunnans botten. Fick i stället bli ett pumphuvud av annat fabrikat. Just denna pumpar 490 l/h och det ser ut att bli ganska lagom. Ett 50 cm rör från pumpens insug suger upp vattnet ca 1dm från tunnans botten och upp i hinken, genom torv/löv bädden för att till sist rinna åter på ytan i tunnan.
Har fyllt upp tunnan med kallt vatten, nära 200 liter. Nu får detta stå och cirkulera så här i en vecka eller mer. Sedan får jag testa å köra ett försiktigt vattenbyte i ett av akvarierna och se hur fisken reagerar.
#129 - 5 juni 2019 13:48
AttachmentAttachment
#130 - 5 juni 2019 13:49
AttachmentAttachmentAttachment
#131 - 5 juni 2019 13:50
#132 - 5 juni 2019 14:51
Antar att du har en pH mätare så du kan kolla av vattnet innan du häller det i karet, verkar vara mycket försurande ämnen i din "tunna" och det kan vara svårt att veta hur mycket det påverkar vattnet.
#133 - 5 juni 2019 16:03
[QUOTE=ICC;n2403493]Attachment
Tar och visar denna bilden också. Mest för att jag är så glad att denna java verkar trivas. Första gången för mig att få denna växt frodig. Sen ser man inte riktigt på bilden, men till höger och in mot bakgrunden och mellan eklöven har det bildats ett mysigt och lommigt gatt liksom. Har sett att vissa fiskar gärna upphåller sig där och liksom står och spanar ner över övrig yta.[/QUOTE]

Vilken frodig och fin Java! Skoj att den trivs!

Hoppas ditt vattenprojekt blir bra. Jag har ingen kunskap om något liknande så kan bara läsa och lära :)
#134 - 5 juni 2019 16:34
[QUOTE=c90368;n2403565]Antar att du har en pH mätare så du kan kolla av vattnet innan du häller det i karet, verkar vara mycket försurande ämnen i din "tunna" och det kan vara svårt att veta hur mycket det påverkar vattnet.[/QUOTE]

Jepp, det har jag. En Svan Chematest 25 att tillgå. Mäter vatten (inte akvarievatten dock) varje dag:D
#135 - 5 juni 2019 19:00
Ja, jag trodde väl inget annat :)
#136 - 24 juni 2019 06:56
Litet inlägg på det numera sömniga & sommarstinna Zoopet. Sommaren är underbar, men ser man till akvariehobbyn och Zoopet så längtar man nästan till hösten.
Började ju i juni´s inledning att experimentera lite med att sänka pH på vatten som skall vara avsett för vattenbyte. Tycker det fungerar bra och verkar fungera, än om det inte gör några underverk i karen. Lät vattnet snurra i ca en och halv vecka innan jag försiktigt gjorde ett 10%-igt vattenbyte i ett av karen. Återfyllde tunnan med kranvatten och de urtagna 10%-en. Inga nederlag. 20% nästa vecka, samma sak, det funka bra + att vattnet fick en liten nyans av Te-färg. Igår gjorde jag ett 30%-igt byte och även det utan problem. I akvariet med mina Mortenhaleri tetror så börja hanarna en timme senare uppvakta honorna rejält. Så kanske får jag den effekten jag önskat. Ur kranen har jag runt 7,2 i pH, efter att vattnet cirkulerat i tunnan en vecka så har pH sänkts till 6,7 ungefär. Går ju att labba lite med mängd på torv och löv om man vill ännu längre ner i pH. Kottar är nästa steg men känner att det är nog lagom just nu i sommartid och akvariumen får lite mindre uppmärksamhet.
#137 - 24 juni 2019 06:58
#138 - 24 juni 2019 07:01
Några bilder från ett av 540-karen och på fjärilscikliderna jag köpte för ett tag sedan. De två ståtligaste hanarna spänner fenorna inför honan som stod en bit bort. AttachmentAttachmentAttachment
#139 - 24 juni 2019 07:03
Här kan man ju hoppas på något...[:-79]. Vet inte om de är könsmogna än dock:rolleyes: Attachment
#140 - 24 juni 2019 18:48
Från en något sömnig och sommarstinn medlem....
vilka fantastiska foton, underbart. Kul att vattnet funkar, jag har ju ett höstprojekt att skapa ett lek kar till mitt Ivanacara par. De leker ju i det stora karet och försvinner in i en grottamen mer blir det ju aldrig...höstprojekt som sagt.

Är lite kluven själv....älskar sommaren, men längtar till hösten....så mycket kul man vill starta....
#141 - 27 juni 2019 18:02
Fina bilder och kul att det funkar med vattenprojektet och fjärilarna!
#142 - 28 juni 2019 16:51
Låter som om du har det riktigt, riktigt gott med dina burkar. Mysigt att se hur du har det.
#143 - 29 juni 2019 18:14
Stämmer, har ett schysst flyt med alla 10 akvarium och dess skötsel. Mellan vattenbytena som sker en gång i veckan är det i princip bara matning, småjusteringar och att titta på livet där i burkarna. Gillar detta lagom tempot. Skulle jag nu anmärka på något som oroar lite så har jag sett att det börjat dyka upp lite cyanobakterier bland mina flytväxter i ett av Karen. Minns jag inte fel var det likadant förra sommaren. Min teori är att cyanon dyker upp när vattentemperaturen är högre ifrån vattenreservoar/ vattenverk nu under sommaren. Har cyanon väl börjat växa till är det jobbigt att hålla den borta. Jag har ökat cirkulationen med ett strilrör på ytan för att störa dess tillväxt. Cyanon verkar i alla fall inte uppskatta cirkulation.

Vidare, förutom det lilla projektet med vattentunnan har jag hittat på ett ytterligare. Ska se om jag kan odla lite levande foder i form av mygglarver, vattenloppor och dyl. Kom över en större plastbalja i storlek med ett badkar som skulle slängas. Har i nuläget bara fyllt upp 20 cm med vanligt kranvatten, och detta är inte optimalt för mygglarver. Ska fylla på med några hinkar med vatten från en vattensamling i närheten för att få in lite bakterier. Sen är det bara att hoppas att det växer till något trevligt för fiskmunnens smak när vattnet fått stå stilla och gonat sig i solvärmen. Inte säkert det hinner ske denna sommar, då får det vara till nästa sommar.
#144 - 29 juni 2019 19:06
Attachment
#145 - 29 juni 2019 21:14
Vilket bra projekt! Toppen med eget levandefoder :)
#146 - 30 juni 2019 08:03
Ja det blir toppen om det nu hinner växa till något denna sommar. Bör inte vara så svårt, då man ser sprattlande mygglarver i gamla bortglömda vattenfyllda hinkar som står här å var. Det handlar nog mest om att vattnet i min balja hinner surna till och duga för diverse smådjur.
#147 - 30 juni 2019 08:44
Attachment Som i denna regntunna hos svärföräldrarnas sommarstuga. Gott om larver i denna. Ska minsann ta 50 liter å ympa in in till min egen balja. Synd bara att jag inte har dunkar å hävertslang med mig just nu:confused:
#148 - 30 juni 2019 16:02
Guldtunna!
#149 - 30 juni 2019 18:59
Bara en akvarist kan bli upphetsad av en regntunna full med brunt vatten och småkryp...
#150 - 1 juli 2019 08:56
[QUOTE=LoGeek;n2404355]Bara en akvarist kan bli upphetsad av en regntunna full med brunt vatten och småkryp...[/QUOTE]

Haha, den var bra den. Men lite så är det.
Normal människa: Ett akvarium, trist, lägger ner och återgår till normala livet.
Akvarist: Ett akvarium, två, tre...det spårar ut och man går igång på mygglarver och vattenloppor:rolleyes:[:-9]
#151 - 5 juli 2019 08:51
På god väg med mitt "uppdrag odla levande foder". Efter att jag till hälften fyllt upp baljan med kranvatten tyckte jag att den såg naken å trist ut. Så iväg for jag till butik och köpte två dammväxter. Rensade och sköljde dess rot från jorden och planterade om dem i korgar med engelsk sjösten. Står stabilt på baljans botten. Sen slog tanken mig att det inte finns mycket näring i rent kranvatten. Åkte ner till ån med två 25 liters dunkar och fyllde dessa till topp. Sedermera ner med å-vattnet i baljan. Och redan nu alltså kan man finna liv i vattnet. Trodde inte att det skulle gå så fort faktiskt. Ser att det börjar samlas mygglarver där i. Inte många, men en hel del faktiskt. AttachmentAttachmentAttachment
#152 - 5 juli 2019 09:20
Måste nog testa med en balja jag också :)

//Inger
#153 - 5 juli 2019 09:37
Uppdaterar även tråden lite med grejen med att få ner pH på vattnet som jag använder vid delvattenbyte, den blå tunnan alltså. Har gjort två kompletta omgångar med 30%-igt vattenbyte i min ställning med 6 stycken 100 liters. Det har gått bra och utan några konstigheter. Därför testar jag nu ytterligare ett moment genom att stoppa i två Catappa-löv i hinken där vattnet strilar ner igenom till tunnan.

Attachment
#154 - 5 juli 2019 12:08
[QUOTE=Inger H;n2404527]Måste nog testa med en balja jag också :)

//Inger [/QUOTE]

Jamen det tycker jag, billigt, bra och lite kul i alla fall.
#155 - 5 juli 2019 12:34
Bombar på med fler bilder, här på det senaste 540 karet. Detta kar funkar riktigt bra för tillfället. Fiskarna är pigga och ser ut att trivas, bortsett från de 5 platy jag köpte. Endast en i livet. När det gäller växterna under vattenytan frodas de liksom växterna ovan vattenytan. När det gäller "trädet" får jag böja och "fläta" gullrankan. Snart är hela trädet klätt med grönska.

Attachment

Attachment
#156 - 5 juli 2019 13:03
Vad snyggt det ser ut när växterna har spridit sig och tagit fart på riktigt! Hela karet är jättefint! Tråkigt med platysarna dock. Kanske hade du otur och fick dåliga exemplar. Scalarerna ser ut att ha vuxit :)
#157 - 5 juli 2019 19:02
Bild nr. 2 gillas skarpt, så snyggt [:-106]:)

//Inger
#158 - 10 juli 2019 15:58
Wow så snyggt!
#159 - 4 augusti 2019 16:29
Hur står det till i bunkern ;)?
#160 - 5 augusti 2019 08:37
Det går rätt så bra i bunkern! Alla kar sköter sig fint, förutom det 540 som varit igång längst (det med diskus) och som jag flyttade i samband med lokalbytet. Passade på att byta ut sanden i flytten och sen dess tycker jag inte karet kommit till sitt forna form. Har tappat en del fisk sista månaderna, så som några svärdbärarhanar, mina vf fjärilar samt honorna av Bågfenscikliderna. Jag har faktiskt ingen aning varför. Vattnet är bra, L-malarna har ägg, diskusarna mår fint liksom alla endlers och pansarmalar.

Den svarta vattenbaljan som jag tog i bruk i hopp om att kunna få fram lite levande foder har gjort vad jag hoppats på. Har "skördat" mygglarver och något som jag tror är vattenloppor vid 2 tillfällen och det är lite kul. Det produceras inga mängder direkt, så jag ser det som godis åt fiskarna de få gånger de fått smaka på det.

Annars är det sommarfeeling och semester som gäller, därav få inlägg på Zoopet och övriga händelser inom akvaristik. Det blir i princip matning, vattenbyten och vanlig tillsyn i akvariumen. Kul att vara ute och tillbringa tiden med barnen på deras sommarlov.
#161 - 5 augusti 2019 09:15
[QUOTE=ICC;n2406258]Det går rätt så bra i bunkern! Alla kar sköter sig fint, förutom det 540 som varit igång längst (det med diskus) och som jag flyttade i samband med lokalbytet. Passade på att byta ut sanden i flytten och sen dess tycker jag inte karet kommit till sitt forna form. Har tappat en del fisk sista månaderna, så som några svärdbärarhanar, mina vf fjärilar samt honorna av Bågfenscikliderna. Jag har faktiskt ingen aning varför. Vattnet är bra, L-malarna har ägg, diskusarna mår fint liksom alla endlers och pansarmalar.

Den svarta vattenbaljan som jag tog i bruk i hopp om att kunna få fram lite levande foder har gjort vad jag hoppats på. Har "skördat" mygglarver och något som jag tror är vattenloppor vid 2 tillfällen och det är lite kul. Det produceras inga mängder direkt, så jag ser det som godis åt fiskarna de få gånger de fått smaka på det.

Annars är det sommarfeeling och semester som gäller, därav få inlägg på Zoopet och övriga händelser inom akvaristik. Det blir i princip matning, vattenbyten och vanlig tillsyn i akvariumen. Kul att vara ute och tillbringa tiden med barnen på deras sommarlov.[/QUOTE]

Nu gäller det ju att du får fason på diskuskaret innan fiskarna från mig flyttar in.
#162 - 5 augusti 2019 12:26
Var inte orolig Ekenberg, jag har akvariet under luppen. Och skulle det mot förmodan inte lösa sig så för dina diskus flytta in i det andra karet sidan om. Jag är inte orolig!
#163 - 5 augusti 2019 15:23
[QUOTE=ICC;n2406264]Var inte orolig Ekenberg, jag har akvariet under luppen. Och skulle det mot förmodan inte lösa sig så för dina diskus flytta in i det andra karet sidan om. Jag är inte orolig![/QUOTE]

Bra, jag är dock orolig... antalet minskar snabbt. Idag ytterligare tre döda. Har förlorat tjugo av kullen nu. Och hela tiden de största . Ingen gälparasit men troligen magproblem. Höjt temperatur och medicinering påbörjas imorgon....hoppas det blir några kvar...
#164 - 5 augusti 2019 16:31
ICC - knepigt att du förlorat en del fisk utan tydlig orsak. Särskilt tråkigt med dina fjärilar tycker jag. Hoppas det vänder. Roligt dock att du kunnat skörda lite godis ur tunnan! Trevlig fortsatt semester!

Thomas - riktigt tråkigt att höra att fler yngel har dött. Måste ju kännas väldigt ledsamt och frustrerande att de börjat falla ifrån nu, när de klarat sig så länge.
#165 - 5 augusti 2019 18:18
[QUOTE=Nando;n2406285]ICC - knepigt att du förlorat en del fisk utan tydlig orsak. Särskilt tråkigt med dina fjärilar tycker jag. Hoppas det vänder. Roligt dock att du kunnat skörda lite godis ur tunnan! Trevlig fortsatt semester!

Thomas - riktigt tråkigt att höra att fler yngel har dött. Måste ju kännas väldigt ledsamt och frustrerande att de börjat falla ifrån nu, när de klarat sig så länge. [/QUOTE]

Efter läst och letat har jag förstått att mina yngel är i den kritiska 4-5 cm åldern, när man klarat den skall det värsta vara över. Men jag tror att det är av den här anledningen inte så många odlar diskus. Ledsamt och frustrerande . Men det gick nästan för bra för att vara första gången.
#166 - 5 augusti 2019 18:23
[QUOTE=Ekenberg;n2406295]

Efter läst och letat har jag förstått att mina yngel är i den kritiska 4-5 cm åldern, när man klarat den skall det värsta vara över. Men jag tror att det är av den här anledningen inte så många odlar diskus. Ledsamt och frustrerande . Men det gick nästan för bra för att vara första gången.[/QUOTE]

Tråkigt, hoppas att några är livskraftiga.

//Inger
#167 - 6 augusti 2019 06:55
[QUOTE=Ekenberg;n2406295]

Efter läst och letat har jag förstått att mina yngel är i den kritiska 4-5 cm åldern, när man klarat den skall det värsta vara över. Men jag tror att det är av den här anledningen inte så många odlar diskus. Ledsamt och frustrerande . Men det gick nästan för bra för att vara första gången.[/QUOTE]

Då hoppas vi att det finns ett gäng kvar fram över då Thomas!
Alltid oroande när fisk dör utan till synes anledning. Enklare när man ser tydligt tecken och kan sätta in medicin eller annan åtgärd. I mitt fall nu så verkar mina tre Blue Daimond, tetrorna samt de olika mal sorterna vara de starkaste. Kan absolut inte se någon orsak till varför fjärilarna, de båda bågfenshonorna och svärdbärarhanarna dött. Ena dagen friska, plötsligt nästa dag hängig och slö vid botten utan övriga tecken på kroppen. Färg och fjäll normala. Det var inte heller alla på en gång skall tilläggas. Det börja med en bågfenshona, två dagar senare 2 stycken fjärilar, en vecka senare en svärdbärare osv. Inget löpande förlopp att förutspå.
När en hängig fisk slöat vid botten 2-3 dagar blev det jobbigt att se på. Stoppa ner håven och lyfte ur. De försökte inte ens fly när håven kommer. Kan fiskar dö om de äter av Cyanobakterier förresten? För just Cyano får jag i detta akvarium sommartid, inte i de andra. Dock lätt att hålla i schack och inte värre än att jag plockar bort "angripna" blad och det är bara flytväxterna det handlar om. Har ansat dem rejält för ett tag sedan just för att öka cirkulationen i växtligheten.
I övrigt ser och luktar allt normalt med karet. Har det varit någon parasit eller annat skumt så hoppas jag att det följt med någon av de döda fiskarna ut[8D].
#168 - 6 augusti 2019 10:45
[QUOTE=ICC;n2406339]

Då hoppas vi att det finns ett gäng kvar fram över då Thomas!
Alltid oroande när fisk dör utan till synes anledning. Enklare när man ser tydligt tecken och kan sätta in medicin eller annan åtgärd. I mitt fall nu så verkar mina tre Blue Daimond, tetrorna samt de olika mal sorterna vara de starkaste. Kan absolut inte se någon orsak till varför fjärilarna, de båda bågfenshonorna och svärdbärarhanarna dött. Ena dagen friska, plötsligt nästa dag hängig och slö vid botten utan övriga tecken på kroppen. Färg och fjäll normala. Det var inte heller alla på en gång skall tilläggas. Det börja med en bågfenshona, två dagar senare 2 stycken fjärilar, en vecka senare en svärdbärare osv. Inget löpande förlopp att förutspå.
När en hängig fisk slöat vid botten 2-3 dagar blev det jobbigt att se på. Stoppa ner håven och lyfte ur. De försökte inte ens fly när håven kommer. Kan fiskar dö om de äter av Cyanobakterier förresten? För just Cyano får jag i detta akvarium sommartid, inte i de andra. Dock lätt att hålla i schack och inte värre än att jag plockar bort "angripna" blad och det är bara flytväxterna det handlar om. Har ansat dem rejält för ett tag sedan just för att öka cirkulationen i växtligheten.
I övrigt ser och luktar allt normalt med karet. Har det varit någon parasit eller annat skumt så hoppas jag att det följt med någon av de döda fiskarna ut[8D].[/QUOTE]

Jag har ju haft tre diskusar som lämnar in på precis samma sätt för några månader sedan. Men dessa var i olika kar och till och med på olika platser... fattar fortfarande inte vad det var. Skall till Patric idag och få någon magmedicin till de små.
#169 - 15 augusti 2019 16:59
[QUOTE=Ekenberg;n2406342]

Jag har ju haft tre diskusar som lämnar in på precis samma sätt för några månader sedan. Men dessa var i olika kar och till och med på olika platser... fattar fortfarande inte vad det var. Skall till Patric idag och få någon magmedicin till de små.[/QUOTE]

Vad tråkigt med sjukdomen! :/
#170 - 18 augusti 2019 19:20
Hur har det utvecklat sig i discuskaret?
#171 - 18 augusti 2019 19:44
Tror det är på rätt väg. Inga fiskar har dött i veckan som gått i alla fall. Har matat lite mindre, gjort 2 vatten byte/vecka fast bara 10% istället för ett 30% per vecka de senaste två veckorna. Ser också ut som om cyanaon avtar kraftigt. Ingen tillväxt vad jag ser.

Tänkte uppdatera tråden mer frekvent nu när semestertiderna är över och man börjar återgå till vardagen. Men det får vara med start runt vecka 36. Ska på utbildning nu vecka 34 och 35.
Kan däremot avslöja att jag börjat inreda/förbereda ett av akvariumen i ställningen som ska vara till ett par Apistogramma, samt en liten grupp om fem, sex tetror. Idag går det ett stort gäng Endler leopard guppy och ett par av albino Ancistrus med dess yngel. Stoppar i några små pinnar och löv varannan dag som får mylla till sig efter hand.
Om några veckor/månad kommer nuvarande fiska att flytta och inredningen fixas till så att det blir ett dunkelt Apisto-kar. Längesedan jag hade Apistogramma, och det har varit lite snack och bilder om det (Inger, Nando [;)]) här på forumet ett tag, klart man blir sugen.
#172 - 18 augusti 2019 19:47
Åh, ditt kommande apisto-kar låter spännande! Vilken sort har du tänkt skaffa?

Vad bra att inga fler fiskar dött i 540-baljan.

Välkommen tillbaka med fler uppdateringar efter kursen! Jag väntar ;)
#173 - 18 augusti 2019 19:56
Inte bestämt vilken sort. Får hålla utkik efter fina och pigga Apistogramma och sen slå till när någon tilltalar mig. Lite svag för Viejita.
#174 - 18 augusti 2019 19:59
Kul!
#175 - 3 september 2019 10:01
Tillbaka efter semestertider och utbildningar på jobb.
Lär hänga lite mer frekvent här på Zoopet nu framöver. Med tanke på vädret ute idag så ligger nog inte heller hösten långt bort gissar jag. Hoppas ändå att det tittar fram några fina dagar innan det är dags att ställa om klockor osv. Passa då på, ni som gillar fiskar som trivs i te-vatten och åt det mjukare hållet. Perfekt årstid att plocka nedfallna höstlöv och lite längre fram även alkottar. Likaså pinnar, natursten och liknande. För som vanligt under höst/vinter ger ju årstiden akvarieintresset ny energi. Inte kul att leta material till inredningen i minusgrader, regn, mörker och kanske behöva sparka undan snö.

Som jag skrev för någon vecka sedan har jag en plan på att skaffa ett par snygga dvärgciklider till ett av mina akvarium. Det kar där det idag går ett ynglande par av albino ancistrus samt onödigt många Leopard Endlers. Funderar på några Schackbrädor eller Apistogrammor. Lutar åt Apistogramma eftersom jag varit inne på den arten, vilket jag skrev tidigare.
Började för några veckor sedan succesivt droppa i gamla bok-löv i omgångar som jag haft liggandes. Även mindre pinnar/grenar av Bok och Ek har lagts dit i omgångar. Var ute och plockade dessa grenar i en lövskog där de avverkat träd förra året. Har sen dess gått och sneglat på lämpliga pinnar/grenar där de låg avbrutna på marken och låtits sig torkas av vind och väder, och nu tycke jag det var dags att dra hem en hög. Högen på bilden är nog bara ca 30% av jag tagit hem. Några av dem är dessutom de jag redan stoppat i karet, endast skrubbade i rejält varm varmvatten.
Resten ligger i ett varmt pannrum och torkar ytterligare till okänd framtid. Lägger upp några bilder på akvariet och "processen".
#176 - 3 september 2019 15:27
Härligt att du är tillbaka! Tror det där karet kommer bli toppen för några fina apisar! Kul att du dokumenterar processen också.
#177 - 4 september 2019 16:33
Vid matning idag tyckte jag att två av mina Scalarer var onormalt aggressiva. Kände igen beteendet efter att jag satt mig och tittat lite extra noga. Och mycket riktigt, ägg lagda på ett blad. Såg först inte äggen, men deras fokus avslöja dem. Vände på bladet för att verkligen se om de redan lekt. Trodde de var för unga. Då får övriga fiskar lite levande foder nu.
#178 - 4 september 2019 16:45
Vad roligt med lek! Hoppas det blir yngel, även om det verkar svårt för en del scalarer att lyckas. Vad fina de är också!
#179 - 4 september 2019 17:48
Visst är det lustigt, man märker alltid när något hänt oå fiskarnas beteende. Grattis
#180 - 5 september 2019 19:40
Hur har det gått med rommen?
#181 - 6 september 2019 05:37
Det undrar jag med, får kika på lördag fm. Är iväg med jobbet och kommer hem ikväll.
#182 - 6 september 2019 06:07
Spännande, då får vi vänta och se (höra)!
#183 - 16 september 2019 15:42

Ja just det ja, jo den försvann som väntat.
#184 - 16 september 2019 15:43
[QUOTE=Nando;n2407944]Hur har det gått med rommen?[/QUOTE]
Ja just det ja, jo den försvann som väntat.
#185 - 16 september 2019 15:49
Lite fortsättning då på mitt kommande Apistogramma kar. Har under en tid vattenmättat grenar och löv. Igår kväll blev det dags för att lyfta ut alla Endlers och Ancistrus samt göra om hela inredningen. Jag har lagt torv i damstrumpor och som jag sedan gömt under sanden. Byggde upp lite med kolsten och sedan i princip bara lade i alla pinnar/grenar och löv. Var till en början lite nöjd, men sen tyckte jag att det blev lite väl rörigt. Attachment
#186 - 16 september 2019 15:52
Gjorde om något lite idag efter jobb. Ska låta det vara så här nu någon dag för att se om jag är nöjd. Den vågräta pinnen till vänster i ovankant skall bekläs med javaorbunke senare. Så förhoppningsvis smälter den in lite mer samt gömmer den tråkiga gröna slangen bakom. Attachment
#187 - 16 september 2019 16:06
Jag tror att apisarna kommer trivas toppen i karet som det ser ut nu! När det gäller s.k. kaosinredning har du lyckats bra och med lite välplacerad javaormbunke blir det ännu bättre. Personligen gillar jag nog ändå lite mer ”organisation” bland pinnar och rötter. Jag måste jobba bort en del av mitt kontrollbehov!
#188 - 16 september 2019 16:19
[QUOTE=ICC;n2408447]Gjorde om något lite idag efter jobb. Ska låta det vara så här nu någon dag för att se om jag är nöjd. Den vågräta pinnen till vänster i ovankant skall bekläs med javaorbunke senare. Så förhoppningsvis smälter den in lite mer samt gömmer den tråkiga gröna slangen bakom. Attachment[/QUOTE]

Kul att du ska starta ett Apistogrammakar :). Om jag får ge några tips, så skulle jag flytta den vågräta pinnen till vänster kortsida i stället och låta den sluta upp längs den gröna slangen. Limmar du sedan java på den, så kommer slangen inte att synas. Sedan skulle jag tillägga ganska så många (mindre) rötter längs bottenregionen lite huller om buller, dessutom lite Cryptocoryner (även dom lite huller om buller), samt kanske lite mossa, så ev. yngel kan gömma sig någonstans. Annars tycker inte jag att det ser rörigt ut. Stenarna, är dom tänkt som grottor?
Vilka apisar blir det? Kom bara ihåg ICC, att det är bara du själv som avgör hur du vill att inredningen ska se ut - ingen annan ;):).

//Inger
#189 - 17 september 2019 12:39
Några små nya justeringar samt tillförd javaormbunke. Tycker att jag är nöjd så här. Följde lite ditt råd Inger om att ställa den vågräta pinnen annorlunda. Norpa även lite tång från annat akvarium.
Nu får det stå till sig ytterligare dagar/vecka. Ska börja se mig omkring efter någon trevlig Apistogramma. Blir med största sannolikhet Viejita eller Macmasteri (väldigt lika om inte samma) eftersom jag tycker det är en riktigt snygg Apistogramma.
Inger, svar på din fråga om stenarna...nej ingen speciell funktion. Det finns ett kokosskal gömt där inne bara. Troligen och förhoppningsvis har någon vrå skapats då jag bara lagt dem på plats. Enda önskan jag hade, och som jag lyckades si så där med var att få till ett litet vattenfall för att skapa någon form av enegri på ytan, i det annars ganska lugna vattnet.
Foto snett från vänster, rakt framifrån och sista snett från höger.
#190 - 17 september 2019 12:40
#191 - 17 september 2019 13:40
[QUOTE=ICC;n2408473]AttachmentAttachmentAttachment[/QUOTE]

Blev kanonens tycker jag [:-106] :)

//Inger
#192 - 17 september 2019 14:04
Även jag gillar det, ser murrigt och härligt ut! Javan gjorde mycket för intrycket också! Vad roligt det ska bli att följa dina apisar :)
#193 - 17 september 2019 17:35
Tack för era medhåll:)
#194 - 21 september 2019 19:23
Hur utvecklar sig apistobaljan?
#195 - 22 september 2019 07:21
Händer inte så mycket. Vill att den ska gå in sig ytterligare en vecka. Några Endler hanar simmar och håller ställningen tills vidare. Ska göra ett litet vattenbyte idag, sen hoppas jag finna ett fint par Apistogramma någongång under vecka 40. Har beredskap vecka 39 och kan tyvärr inte lämna byn.
#196 - 23 september 2019 13:50
Attachment
#197 - 23 september 2019 14:20
Dina fjärilar är väldigt vackra! Bra foton också!
#198 - 23 september 2019 16:26
Missade helt att du hade 046:or har du fått lek på dem någon gång . Känns som en eftertraktad mal. 800 kronor för 2,5-3 cm har jag hört. Man kanske skulle satsat på mal istället för diskus. En kull på 50 st ger
40 000...... ;)
#199 - 23 september 2019 16:26
Grymt fina fjärilar :)
#200 - 23 september 2019 19:12
[QUOTE=Nando;n2408717]Dina fjärilar är väldigt vackra! Bra foton också![/QUOTE]

Haha, ja de är snygga. Men dina är snäppet vassare tycker jag.
#201 - 23 september 2019 19:17
[QUOTE=Ekenberg;n2408719]Missade helt att du hade 046:or har du fått lek på dem någon gång . Känns som en eftertraktad mal. 800 kronor för 2,5-3 cm har jag hört. Man kanske skulle satsat på mal istället för diskus. En kull på 50 st ger
40 000...... ;)[/QUOTE]

Mycket snygg mal. Men växer sååååå långsamt. Köpte mina i augusti 2017, då var de ca 3,5 cm och 1 år gamla om jag inte missminner mig. Någon lek har jag inte över huvud tagit i sett tillstymmelse till. Gillar bara att ha dem för att de är fina. Leker de så gör det inget däremot. Skulle vara häftigt att ha ett gäng i sällskapskaret.
#202 - 29 september 2019 07:47
Vet att det finns några kunniga Tetra experter här. Har ni något trevligt tips på en tetra som gillar ström eller turbulent mellan och ytskikt? 150 liters akvarium. Tänkte gå igenom artregistret för tetra, men tips är alltid trevligt.
#203 - 29 september 2019 08:06
Halloj!
Vinkeltetra Thayeria boehlkei skulle kanske kunna vara en kandidat?
:)
#204 - 29 september 2019 08:12
Tack för svar! Ska spana in Vinkeltetran. Läser att de flesta tetror generellt gillar växtlighet och flytväxter. Flytväxter läser jag som lugn vattenyta. Inte mycket växter i detta L-mal´s kar. Zebrafisk hade varit en kandidat, men vill helst hålla mig i Sydamerika.
#205 - 29 september 2019 08:21
Japp, står att Vinkeltetran föredrar stark cirkulation. Därmed en kandidat, letar lite till för skoj nyfikenhetens skull.
#206 - 29 september 2019 08:22
Lite rörelse i vattnet tror jag Thayeria boehlkei trivs gott med, speciellt med tanke på deras simsätt. Får dom dessa förutsättningar kommer säkerligen "stimmandet" mer naturligt.
En jädra vacker tetra!
#207 - 29 september 2019 08:38
Rödmunstetra kan också vara ett alternativ, sen en kandidat som inte är en tetra, men som stimmar i rätt miljö Dvärgpansarmal, Corydoras hastatus.

Men jag lägger nog även min röst på Vinkeltetran.

#208 - 29 september 2019 09:31
Rödmunstetra är snygg, men lite trist beteende. Hade dem för några år sedan. De simmad oavbrutet och liksom ”på rad” fram och tillbaka vid framrutan. Men det kanske bara var mina individer och den inredningen jag hade då.
Finns redan Corydoras Eques i karet, tackar för tipset men där är jag klar. Hmm, lutar mot Vinkeltetran i detta läge. Ekenberg har jag för mig är mer än nöjd med de han har.
#209 - 30 september 2019 08:31
Älskar mina vinkeltetror. Men även kombinationen vinkeltetror, rödmunstetra tycker jag mycket om. Vinkeltetrorna lugn kombinerat med rödmunstetra simmande fram och tillbaka tycker jag funkar fint, båda dessa fiskar håller också stimmet väldigt bra.
#210 - 5 oktober 2019 18:05

Blev några Apistorammor idag. Viejita och Agassizzi. Placerade båda paren i samma 100-liters. Får se hur det fungerar. Annars står ett annat 100-liters klart för det ena paret. Behöver bara lyfta ut 3 ansictrus ungar som jag missa när jag gjorde om i det akvariet.
#211 - 5 oktober 2019 18:11
AttachmentAttachment
#212 - 5 oktober 2019 18:34
Vad roligt! Ska bli spännande att följa dem!
#213 - 7 oktober 2019 06:10
[QUOTE=ICC;n2409280]AttachmentAttachment[/QUOTE]

Fler snygga apisar, vilken fin färg på A. agassizz. Du kommer nog att få sära på paren framöver skulle jag tro, men det visar sig. Lycka till! :)

//Inger
#214 - 7 oktober 2019 19:41
Det hinner nog inte ens bli framöver, måste göra det redan imorgon. Såg nu ikväll att Agassizzi paret, främst hanen redan tryckt undan paret Viejita. Hade jag haft tid skulle jag nog behövt gjort det redan ikväll. Hoppas de håller sig lugna inatt. Jag trodde faktiskt Viejitorna skulle vara de tuffare, men icke.
#215 - 8 oktober 2019 12:08
Var hemma på lunchen och lyfte över Viejitorna till ett eget akvarium. Vågade inte chansa längre.
#216 - 8 oktober 2019 18:11
Det var nog klokt!
#217 - 9 oktober 2019 14:30
Fick lite foto feeling. Några foto från de olika akvariumen. Och ja, jag vet...lite fönsterputs hade i inte skadat i vissa läge.
#218 - 9 oktober 2019 14:32
Viejita paret.
#219 - 9 oktober 2019 14:33
Attachment
Agazzissi paret.
#220 - 9 oktober 2019 14:34
Fjärilarna i ena 540 liters.
#221 - 9 oktober 2019 14:35
Scalarer som leker i samma 540 liters.
#222 - 9 oktober 2019 14:37
AttachmentAttachmentAttachmentAttachment
Viejita paret igen.
#223 - 9 oktober 2019 14:38
Blue Daimond samt en bågfenshona i ett annat 540 liters.
#224 - 9 oktober 2019 14:40
Attachment
Spontan bild i ett annat kar an det som jag fokuserade på, när jag satt å vänta på att A. Viejitorna skulle vara på samma bild. En Corydoras Eques och en L046 öga mot öga.
#225 - 9 oktober 2019 14:42
Snabba Sp. Kilesa sandciklider från Tanganyika. Många tagna foto men bara ett fåtal som blev hyfsade med skärpa taget med mobil.
#226 - 9 oktober 2019 14:43
Slut på fotosession.
#227 - 9 oktober 2019 15:08
Så fina bilder! Viejita-paret är särskilt snyggt, fjärilarna likaså! Dina scalarer har verkligen blivit stora. Roligt att se!
#228 - 9 oktober 2019 19:54
Verkligen spännande och läckra bilder på många olika miljöer och vackra fiskar och sandcikliden var ju verkligen häftig med sina gula läppar! [:-94][:-106]
Skulle va kul med lefvande bilder på sandcikliden så man fisk se hur den rör sig i karet :)
#229 - 10 oktober 2019 17:17
Trevligt att ni gillade bilderna Nando & Åheim.
Ja Scalarerna växer verkligen fort. Hade gärna sett att dom stannat i växten för ett bra tag sedan. Gillar deras simsätt och nyfikenhet när de är små. Stora Scalarer blir lite buffliga.

Hur lägger man in levande bilder Åheim? Ännu en ny utmaning[:-9]. Jag som nyss tagit modet att skapa egen tråd och tillika lägga upp foto. Låt mig ruva på den uppgiften.
#230 - 10 oktober 2019 17:24
Attachment
Och ja just det, håll ju på att glömma berätta.
Upptäckta VF N. Mortenhaleri i en butik idag. Ruggigt snygga, kunde inte låta bli att köpa 4 stycken, till de 6 jag har sedan tidigare. 675kr för 4 små tetror...det var det värt[8D]
#231 - 10 oktober 2019 17:39
Oj, vad snygga!
#232 - 10 oktober 2019 18:11
Halloj!
Kanonfina bilder på fiskarna! :)[:-106]
Ett sätt att lägga in filmer här på forumet är att skapa ett konto på YouTube. När du filmat lägger du upp filmfilen på YT.
När det momentet är klart så tittar du på din egen film, på YT, går sedan upp i adressrutan i din webbläsare och kopierar adressen som din film fått, typ: https: ... o.s.v.
Den kopierade adressen/länken klistrar du sedan i det inlägg där du vill att filmen skall synas - postar sedan inlägget och voilà, du har din film livs levande i ditt inlägg!
Jag vill också gärna se lite sköna filmer på dina kar!
#233 - 10 oktober 2019 19:02
Javisst är dom Nando!! Visste ju att du var inne på att köpa några förut, så därför lade jag upp fotot för att retas lite. Du kommer att köpa snart[:D][8D].

Tack Mats för infon. Ja via YT är ju ett bra alternativ. Vill fundera och se längre fram helt enkelt. Har för mig att det tar en stund att ladda upp filmer på YT. Tycker jag spenderar en hel del tid på Zoopet å andra fisksidor redan. En lagom balans gäller för att inte nöjet ska börja luta mot tidsnöd istället. Ni får hålla till godo med foto ett tag till.

#234 - 10 oktober 2019 19:09
[QUOTE=ICC;n2409462]Tack Mats för infon. Ja via YT är ju ett bra alternativ. Vill fundera och se längre fram helt enkelt. Har för mig att det tar en stund att ladda upp filmer på YT. Tycker jag spenderar en hel del tid på Zoopet å andra fisksidor redan. En lagom balans gäller för att inte nöjet ska börja luta mot tidsnöd istället. Ni får hålla till godo med foto ett tag till.[/QUOTE]
Cool breeze! :)[:-106]
Du tar det i din egen takt!
Bilder funkar alldeles utmärkt, så kör på det!

(Vill bara säga att en tre, fyra minuter lång film i HD tar mig cirka 15-20 sekunder att ladda upp på YT. Det är filmandet i sig som tar tid...).
#235 - 10 oktober 2019 19:42
Jag vill hemskt gärna ha några sådana snyggingar som du köpt! Känner mig dock tveksam till om det inte riskerar att bli för stökigt i lillkaret då. Kolglödstetrorna är redan ganska många och de blir fler hela tiden eftersom det fortsätter att dyka upp yngel. Vill inte ha för mycket fisk i ett litet kar och framförallt vill jag inte att det ska vara för mycket ”aktivitet”. Får fundera vidare.
#236 - 16 oktober 2019 12:14
Härligt med alla bilder! Går det fler diskus tillsammans med den vi fick se bild på?
#237 - 16 oktober 2019 20:06
Jättefina malar!
#238 - 17 oktober 2019 13:43
Jag har tre diskusar i det akvariet. Kanske skaffar fler på sikt, eller byter ut mot ett stim mindre när de tre jag har blivit stora.

#239 - 18 oktober 2019 06:46
[QUOTE=ICC;n2409758]Jag har tre diskusar i det akvariet. Kanske skaffar fler på sikt, eller byter ut mot ett stim mindre när de tre jag har blivit stora.

[/QUOTE]

Ok! Mer bilder ICC på både fiskar och hela kar! Vet att jag är dålig på att lägga upp bilder själv men det är mycket roligare att se andras :)
#240 - 19 oktober 2019 14:00
Ibland gör man tvärt emot sitt eget tyckande. Jag gillar mindre fiskar i mina akvarium. Som jag skrev i inlägg 280, att jag kanske säljer mina Blue Daimond och mina Scalarer när de blivit för stora.
I veckan som passera var jag inne i djurbutiken för att köpa fiskmat. Slog en snabb titt i deras akvarieavdelning för att se om de hade vinkeltetror, efter en frågeställning här i min tråd i slutet på september. Nu har jag dock bestämt mig för att det blir Kerritetra istället. När jag då gick där och tittade så såg jag ett snyggt Discuspar som lagt ägg på en av rutorna. Tror det var Blå Turkos. Jaja, köpte maten samt 5 Kerritetror som jag kom dit för och åkte hem.
Följande dagar gick jag sen å funderade på de här diskusarna och om det blev yngel av leken. För att få svaret åkte jag tillbaka till butiken igår fredag. Lika snygga stod diskusarna där, men utan rom eller yngel. Kollade på fiskarnas prislapp, 429 kr/st. Kändes billigt för lekmogna diskus och dessutom konstaterat par. Frågade om det stämde, det gjorde det. Blev bara tvungen att köpa. Så nu simmar de i mitt 300 liters mal akvarium. Skulle vara kul om de fick yngel och låta de själva dra upp och vårda eventuella yngel i akvariet. Finns ju bara malar där i ändå, så inte direkt några fiender. Trivs de inte där så får de flytta till något av mina två 540 liters. Hösten för vara utvärderande.
Apropå de två sist nämnda 540. Se vad jag upptäckte igår. Tyvärr var äggen borta idag och jag misstänker mina Scalarer. Strunt samma, kul att se i alla fall.
#241 - 19 oktober 2019 16:33
Härligt inköp du gjort!
#242 - 19 oktober 2019 17:28
Åh, vad roligt! De är jättevackra! Blir nästan sugen på discus själv...
#243 - 20 oktober 2019 09:50
Hur mår förresten apisto-paren?
#244 - 22 oktober 2019 16:03
Vad roligt att se och läsa om dina fiskar! Bilderna är jättefina! Kan du inte lägga in lite fler, gärna helkarsbilder också?
#245 - 23 oktober 2019 07:55
Visst kan jag det. Kan ladda upp några foto på karen i sin helhet i helgen.
#246 - 2 november 2019 19:48
Härligt med både löv och ägg!
#247 - 2 november 2019 20:03
Vad roligt att de lagt rom!
#248 - 7 november 2019 09:24
Diskusarnas rom var faktiskt kvar ända till igår. Första dagen efter läggningen började ett fåtal ägg mögla, och sedan fortsatte det tills hela kakan var vitluddig. Tyckte synd om föräldrarna där de stod och fläktade till ingen nytta, så jag tog upp skifferplattan och tvätta bort rommen.

Sedan har också min A. Agassizii hona haft ihjäl sin hane i början på veckan. Köpte omgående en ny hane. Än så länge går det bra.

När det gäller mina stridsfiskar till Scalarer så får jag nog överväga att omplacera ett av paren. Rent önsketänkande när man köper fyra små firrar att det utvecklar sig till 2+2. Men just nu är det inte bra. De båda paren har delat in akvariet på 540 liter i två delar. På mitten är det ständig revirkamp. Övriga firrar stressar fram och tillbaka och vet inte var de ska finna lugn.
#249 - 7 november 2019 13:29
[QUOTE=ICC;n2410412]Diskusarnas rom var faktiskt kvar ända till igår. Första dagen efter läggningen började ett fåtal ägg mögla, och sedan fortsatte det tills hela kakan var vitluddig. Tyckte synd om föräldrarna där de stod och fläktade till ingen nytta, så jag tog upp skifferplattan och tvätta bort rommen.

Sedan har också min A. Agassizii hona haft ihjäl sin hane i början på veckan. Köpte omgående en ny hane. Än så länge går det bra.

När det gäller mina stridsfiskar till Scalarer så får jag nog överväga att omplacera ett av paren. Rent önsketänkande när man köper fyra små firrar att det utvecklar sig till 2+2. Men just nu är det inte bra. De båda paren har delat in akvariet på 540 liter i två delar. På mitten är det ständig revirkamp. Övriga firrar stressar fram och tillbaka och vet inte var de ska finna lugn.
[/QUOTE]

Vilket knepigt beteende av din agassiziihona, det brukar ju vara tvärtom, det är vad jag har trott i alla fall - att kanske hanen inte alls gillar en hona. Själv har jag bara varit med om att en A.trifaciatahane jagat ihjäl en av sina honor, men det kanske är vanligare än man tror just med din honas beteende.

//Inger
#250 - 7 november 2019 16:24
Jag har många gånger testat att hålla Scalarer men mycket stridigheter,nu har jag tolv stycken och då fungerar det mycket bättre,lite hot mellan dom då och då men för övrigt lugnt.
#251 - 7 november 2019 20:11
Ja kanske ett större gäng hade minskat rivaliteten, likt hållningen av Malawi. Men så många Scalarer vill jag inte ha i karet. Flyttade ena paret till ett annat akvarium tidigare ikväll. Får se hur det blir med ett ensamt par i karet nu en veckas tid. Där efter tar jag beslut om de blir fyra igen eller om jag ger bort det ena paret.
#252 - 8 november 2019 21:22
Intressant angående scalarerna. Jag har också fyra, varav ett par. De bråkar en hel del i samband med lek. Det som ”räddar situationen” är att de två som blir över inte är ett par. Så andra fiskar kan samsas med dem på den sida där paret inte lagt rom. De två singlarna är dock över hos paret och stör så ofta de kan.
#253 - 18 november 2019 15:23
Dags att uppdatera tråden lite. I vissa av mina kar händer det någonting intressant, medans i vissa absolut ingenting.
Själv har jag bara varit en läsare här på Zoopet sista tiden då liv och arbete gått i 180. Nu ser det ut att vara lite lugnare fram till jul åtminstone. Å jag vet att Nando efterlyste lite helkars bilder i tråden för ett tag sedan.
Så ja, jag har ju 11 akvarium och det blir ett himla massa knappande om jag skulle uppdatera alla akvarium i ett svep. Så jag tänkte ta ett eller några över de närmaste dagarna.
Tar och börjar med två foto på lite trevligt material som ligger på vänt för bättre stunder när så behövs. Alltid bra att "ha hemma". Massa Bokgrenar jag hitta på marken när jag samla Bok och Ek löv för ett tag sedan.

AttachmentAttachment

#254 - 18 november 2019 15:41
Attachment
Mitt ena 540 liters. Händer inte så jättemycket för tillfället. Har rensat ut en del Endlers och Svärdbärare. Ett tag var det så många ungfödare i akvariet att det såg ut som en tvättmaskin som surra runt innehållet.
Diskusarna köptes samtidigt för något år sedan och var då jämnstora, men har växt väldigt ojämnt. Gör inte mig något så länge inte den minsta mobbas ut.
Endast en kardinaltetra finns kvar liksom två Bågfenshonor. Varför hanen dog vet jag inte. Får skaffa en ny helt enkelt.
Annars ett gäng L-malar, en ensam Sturisoma Aureum hane, ett gäng egenuppfödda Corydoras Duplicareus.
Kommer troligen att tillsätta nytt gäng kardinaler, eller kanske välja en annan tetra.
Vill nog ha ytterligare en liten ciklid här i. Antingen blir det Bolivianer eller helst ett gäng unga individer av Schackbrädeciklider. Har aldrig haft denna ciklid så det skulle vara kul å testa dom.
Annars bara ett akvarium jag gillar att sitta och titta på. Brottas lite med Cyano som gärna vill samlas uppe i flytväxterna till höger. Rensade ut massor av flytormbunke igår (tog bilden idag) för att få bort en del Cyano. När flytväxterna är många och mycket så blir det mer skuggigt och dunkelt bland rötterna till höger. Ser bättre ut då kan jag tycka.
#255 - 18 november 2019 16:37
Snyggt. Hur många diskusar i detta kar?
#256 - 18 november 2019 17:42
Det ser fint ut! Kul med en massa bra-att-ha-material också! Schackbräden verkar roliga. De vill jag gärna läsa mer om för det fall du skaffar sådana.
#257 - 18 november 2019 20:14
Ser riktigt gôtt ut! :)[:-106]
Vilken variant av Schackbrädesciklider känner du dig sugen på?
#258 - 19 november 2019 14:44
Tack LoGeek, jag har tre stycken diskusar i akvariet.

Tack Nando, blir det Schackbrädor så delar jag med mig här i tråden.

Tack Mats, Om det blir Schackbrädor så är det Maculatus jag tittar efter.
Dels för att jag för ögat tycke den ser tåligare ut, lite grövre än Filamentosan. Men annan aspekt är att Maculatusen återfinns i Rio Tapajos som ligger längre in i landet. När jag läst om Maculatus så verkar den trivas i lite varmare vatten och det passar mig fint då jag konstant ligger mellan 28-30 grader i akvariet. Rätta mig gärna om jag läst in fel info.
#259 - 19 november 2019 14:57
Du har rätt! :)
Vill du kolla ytterligare en variant, D. foirni, så finns det bilder i min tråd - skall kolla om jag kan hitta sidonumren.
#260 - 19 november 2019 15:06
[QUOTE=ICC;n2410717]T Men annan aspekt är att Maculatusen återfinns i Rio Tapajos som ligger längre in i landet. När jag läst om Maculatus så verkar den trivas i lite varmare vatten och det passar mig fint då jag konstant ligger mellan 28-30 grader i akvariet. Rätta mig gärna om jag läst in fel info.
[/QUOTE]

Stämmer utmärkt, de kommer verkligen till sin rätta i ett 540 kar och fungerar fint högre värme.
#261 - 19 november 2019 15:33
Attachment

Mitt andra 540 liters i samma SA-tema, ganska likt det andra akvariet.
Några Endlers. Ett par Scalarer. Hade nyligen två par Scalar-par men det blev så mycket revirstrider så de andra fiskarna blev stressade. Ett gäng svarta Fantomtetror och Nannostomus Beckfordi. 2 par med fjärilsciklider. Ett gäng Corydoras Similis från egen odling.
Akvariet funkar bra tycker jag. Liksom det förra akvariet, bara att sitta och titta på förutom nödvändigt underhåll.
Scalarer och fjärilsciklider har ofta rom men jag har aldrig sett att det går så långt som till kläckning. Scalarerna håller nere Endlers befolkningen till acceptabla nivåer. Hade önskat och hoppats på att en dag finna avkomma från N. Beckfordi. Tycker mig själv att växtsnåret till vänster ser lämpligt ut. Annars finns ett grymt och tätt rotverk från fredskallorna och Gullrankorna från toppen av akvariet som växer ner bakom BTN bakrunden. Just bakgrunden är tillslimmad mot bakrutan, men ändå simvänlig för invånarna. Gäller att utnyttja all yta ju. Ja just ja, fyra Kuhliålar finns också där i men ack så sällsynta.
#262 - 19 november 2019 15:34
[QUOTE=Mats Bryzell;n2410718]Du har rätt! :)
Vill du kolla ytterligare en variant, D. foirni, så finns det bilder i min tråd - skall kolla om jag kan hitta sidonumren.
:)[/QUOTE]

Ja tack gärna. Men misstänker att den är svår att få tag i. Har i alla fall aldrig sett den i butik.
#263 - 19 november 2019 15:35
[QUOTE=c90368;n2410719]

Stämmer utmärkt, de kommer verkligen till sin rätta i ett 540 kar och fungerar fint högre värme.[/QUOTE]

Tack för bekräftelsen. Du stärker min teori.
#264 - 19 november 2019 17:11
Gillar att du har "lagom" med fisk i dina 540 kar [:-106]
#265 - 19 november 2019 18:51
[QUOTE=ICC;n2410698]Dags att uppdatera tråden lite. I vissa av mina kar händer det någonting intressant, medans i vissa absolut ingenting.
Själv har jag bara varit en läsare här på Zoopet sista tiden då liv och arbete gått i 180. Nu ser det ut att vara lite lugnare fram till jul åtminstone. Å jag vet att Nando efterlyste lite helkars bilder i tråden för ett tag sedan.
Så ja, jag har ju 11 akvarium och det blir ett himla massa knappande om jag skulle uppdatera alla akvarium i ett svep. Så jag tänkte ta ett eller några över de närmaste dagarna.
Tar och börjar med två foto på lite trevligt material som ligger på vänt för bättre stunder när så behövs. Alltid bra att "ha hemma". Massa Bokgrenar jag hitta på marken när jag samla Bok och Ek löv för ett tag sedan.

AttachmentAttachment

[/QUOTE]

Ett lager av löv att vara avundsjuk på. Jag håller med Nando , helbilder på alla dina elva kar. En mysig följetång ..... vi väntar med spänning ;)
#266 - 19 november 2019 20:15
[QUOTE=ICC;n2410720]Attachment

Mitt andra 540 liters i samma SA-tema, ganska likt det andra akvariet.
Några Endlers. Ett par Scalarer. Hade nyligen två par Scalar-par men det blev så mycket revirstrider så de andra fiskarna blev stressade. Ett gäng svarta Fantomtetror och Nannostomus Beckfordi. 2 par med fjärilsciklider. Ett gäng Corydoras Similis från egen odling.
Akvariet funkar bra tycker jag. Liksom det förra akvariet, bara att sitta och titta på förutom nödvändigt underhåll.
Scalarer och fjärilsciklider har ofta rom men jag har aldrig sett att det går så långt som till kläckning. Scalarerna håller nere Endlers befolkningen till acceptabla nivåer. Hade önskat och hoppats på att en dag finna avkomma från N. Beckfordi. Tycker mig själv att växtsnåret till vänster ser lämpligt ut. Annars finns ett grymt och tätt rotverk från fredskallorna och Gullrankorna från toppen av akvariet som växer ner bakom BTN bakrunden. Just bakgrunden är tillslimmad mot bakrutan, men ändå simvänlig för invånarna. Gäller att utnyttja all yta ju. Ja just ja, fyra Kuhliålar finns också där i men ack så sällsynta.[/QUOTE]

Det här karet är så fint! Övervattendelen är också läcker! Hoppas på yngel av dina fina smyckestetror. Har du funderat på någon flytväxt med långa, lummiga rötter?
#267 - 19 november 2019 20:52
Oj har du elva kar, det visste jag inte. Det ska bli kul att få se kommande bilder :)

//Inger
#268 - 19 november 2019 21:39
Växter över ytan är verkligen charmigt!
#269 - 20 november 2019 10:35
Attachment

Det tredje och sista 540 liters jag har. Till skillnad från de två tidigare innehåller detta Tanganyika.

Huvudinvånaren i detta akvarie är mina fem Enantiopus sp. Kilesa. En mycket cool och färgstark sandciklid som gräver sandgropar och garnerar med små sandslott i gropens ytterkanter för att locka till sig de helgåa honorna.
Dessa sandciklider hade jag tidigare någon gång runt 2007-2009 för första gången, innan jag sålde dem och lade ner hobbyn för mer familjerelaterade uppgifter. Vet att jag inte hade svårigheter med att få avkomma på dem då, och då endast i ett 222 liter.
Gillar denna TA-ciklid skarpt och tvekade inte en sekund när jag fann nya individer i butik för ett tag sedan. Köpte 8 fiskar då och har fem kvar i nuläget. 1 magrade av och dog redan efter en månad tror jag. 1 har försvunnit spårlöst, och en hane mobbades ihjäl. Tyvärr har jag lite sned könsfördelning med 3 hanar och två honor då könsskillnaden inte kunde avgöras vid köp. Dels för att de var yngre men också för att de alla blir helt färglösa vid stress så som håvfångst. Inga fullgångna lekar vad jag sett. Har en liten magkänsla att gruppen inte harmonerar riktigt. Hittar jag fler honor skall jag prova och se ifall det förändrar gruppen positivt.
6 stycken Cyprichomis har jag egentligen bara för att få mer liv i akvariet på mitten och ytnivå.

Inrett som synes med BTN moduler. Den stora modulen delar av akvariet på mitten med fin Jula sand till höger och endast sten till vänster. Kan inte ha fin sand i den vänstra delen då den sugs in i BTN modulen i vänster/bakre hörn. Denna modul är fylld med klippt filtermatta och en Aquael 70 pumphuvud. Insugsrasterna sitter bara en 5-6 cm ovan botten så av den anledningen med Anti-sand-till-vänster.
#270 - 20 november 2019 11:05
[QUOTE=Nando;n2410739]

Hoppas på yngel av dina fina smyckestetror. Har du funderat på någon flytväxt med långa, lummiga rötter? [/QUOTE]

Finns flytormbunke i akvariet, men de trivs inte riktigt då det är för strömt på ytan. Håller på att låta de små musselblommorna jag kom över skall växa till sig i annat akvarie över vintern. Ska prova musselblomma i akvariet senare. Hoppas på att de ska trivas de akvariet är öppet baktill.
#271 - 20 november 2019 16:01
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/www.zoopet.com\/forum\/core\/image\/gif;base64,R0lGODlhAQABAPABAP\/\/\/wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw=="}[/IMG2]​ [IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/www.zoopet.com\/forum\/core\/image\/gif;base64,R0lGODlhAQABAPABAP\/\/\/wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw=="}[/IMG2]​

Lite tid över, så jag kör ett akvarium till.

Ett 300 liters som ÄR avsett endast för halvvuxna/ vuxna L-malar, och Corydoras på uppväxt. Karet är enkelt inrett med sand, lite sten, några större rötter och lekrör.
Finns L128, L200, L280a och L173b samt sist, men också minst 8 eller 9 Corydoras Similis. Dessa Similis fann jag i ett sidofilter i annat akvarium. De var så små att jag uppskattar att de nyss förbrukat sin gulesäck. I alla fall så sög jag upp den och la dem i detta 300 liters. Alla har klarat sig fint.
Tidigare hade jag även L046 här, men inte nu längre. Varför kommer senare.

Den 19 oktober var jag i akvariebutiken för att köpa mat. I ett av karen gick detta Diskus par och dessutom med rom. Jag köpte dem, och enda platsen för dem var detta L-mal akvarie. Så nu är det tydligen inte BARA ett mal akvarium längre.
Nu en månad senare tycker jag att diskusarna är ännu finare än de var i butik. Hurvida expertisen säger om färg och form vet jag inte, men för mig är de snygga. De har lagt rom tre gånger, men tyvärr möglar alltid rommen som ni kan se på skifferplattan i bakgrunden på nedersta fotot. Får se om det blir några yngel i framtiden eller om jag säljer dem.

När det gäller mina L280a och 173b som jag haft ganska länge funderar jag på att avveckla dem mot L134 istället. L128 och L200 vill jag behålla enbart för att de är så galet snygga.
L280a är lik L201 men har färre och större prickar och hälften så stor i kroppsstorlek, bara 6-7 cm som vuxen. Just namnet L280a är/var ett tillfälligt och ej officiellt L-nummer från början. Tror att de numera går under L-numret L471.
Just L173b och dess namn har jag inte "forskat" i.
#272 - 20 november 2019 16:37
Angående smyckestetror kan jag som total nybörjare säga att de är en otroligt trevlig tetra. Jag har flytormbunkar till mina och att de ständigt leker där ja det råder det ju inget tvivel om. Jättekul när hela stimmet ”håller på” i flytväxterna . Men så fort de är klara var ju en flock diskusar där och tog allt som kunde hittas. Nu har ju mina smyckestetror haft ett par månader utan diskus vilket gjort att jag har ett tiotal små smyckestetror..... gissar att de flesta blev mat för övriga tetror. Jag har ju också rätt strömt så flytormbunkarna är ju bara i en kant och där håller smyckestetrorna till.

kul att det blev lite diskus nu när jag misslyckades så på slut tampen. Men den tredje diskusen , vart kom den ifrån .... för det var väl tre du hade .

De foton du lagt ut nu senast kan jag inte se, tomma små rutor bara. Precis som hos Inger för ett par dagar sedan.
#273 - 21 november 2019 06:00
[QUOTE=Ekenberg;n2410785]

kul att det blev lite diskus nu när jag misslyckades så på slut tampen. Men den tredje diskusen , vart kom den ifrån .... för det var väl tre du hade .

De foton du lagt ut nu senast kan jag inte se, tomma små rutor bara. Precis som hos Inger för ett par dagar sedan.[/QUOTE]

Jag har 3 Blue Daimond sen en längre tid tillbaka i mitt ena 540 liters.
Sen har jag 2 Turkosa i mitt 300 liter.
Blev nog något knas med inlägget där du bara kan se rutor, så jag gör om inlägget igen.

#274 - 21 november 2019 06:06
AttachmentAttachment

Lite tid över, så jag kör ett akvarium till.

Ett 300 liters som ÄR avsett endast för halvvuxna/ vuxna L-malar, och Corydoras på uppväxt. Karet är enkelt inrett med sand, lite sten, några större rötter och lekrör.
Finns L128, L200, L280a och L173b samt sist, men också minst 8 eller 9 Corydoras Similis. Dessa Similis fann jag i ett sidofilter i annat akvarium. De var så små att jag uppskattar att de nyss förbrukat sin gulesäck. I alla fall så sög jag upp den och la dem i detta 300 liters. Alla har klarat sig fint.
Tidigare hade jag även L046 här, men inte nu längre. Varför kommer senare.

Den 19 oktober var jag i akvariebutiken för att köpa mat. I ett av karen gick detta Diskus par och dessutom med rom. Jag köpte dem, och enda platsen för dem var detta L-mal akvarie. Så nu är det tydligen inte BARA ett mal akvarium längre.
Nu en månad senare tycker jag att diskusarna är ännu finare än de var i butik. Hurvida expertisen säger om färg och form vet jag inte, men för mig är de snygga. De har lagt rom tre gånger, men tyvärr möglar alltid rommen som ni kan se på skifferplattan i bakgrunden på nedersta fotot. Får se om det blir några yngel i framtiden eller om jag säljer dem.

När det gäller mina L280a och 173b som jag haft ganska länge funderar jag på att avveckla dem mot L134 istället. L128 och L200 vill jag behålla enbart för att de är så galet snygga.
L280a är lik L201 men har färre och större prickar och hälften så stor i kroppsstorlek, bara 6-7 cm som vuxen. Just namnet L280a är/var ett tillfälligt och ej officiellt L-nummer från början. Tror att de numera går under L-numret L471.
Just L173b och dess namn har jag inte "forskat" i.
#275 - 21 november 2019 15:04
ICC- läser om dina kar med nöje! Många av de fiskarna du har kan jag inget om vilket gör det extra intressant.

Thomas - det låter jättekul med yngel av smyckestetra! Grattis!
#276 - 21 november 2019 15:30
Attachment

Nästa akvarium till rakning. Är ju som synes en ställning med 6 stycken 105 liter, men får räknas som ett stycke akvarium.
I karet höger/mitten går en grupp Corydoras Gold Stripe som jag köpte för fyra år sedan. Under åren 2016 fram till nyår 2017 spruta dom ut yngel i ett annat akvarium och jag fick bra snurr på odlandet. Naturligtvis fick man mersmak när något går bra, så därför köptes denna ställning in med ambitionen att odla fler Corydoras. Men vid närmare eftertanke passar inte odlande i större utsträckning mitt liv. Tiden man får lägga hemma med yngel passar inte riktigt min livsstil.
Därmed styrdes inriktningen istället in på små akvarium med en eller högst två arter i varje. Leks och ynglas det naturligt så är det kul, överlever några yngel är det ännu roligare. De tidigare nämnda egenuppfödda Duplicareus och Similis yngel är just sådana som fötts och överlevt på egen hand i denna ställning. Men det är också i princip de enda som genererar yngel. Gold Stripes har bara satt rom en gång sen nyår 2017. Nannostomus Mortenhaleri uppe till tar inte fram några yngel, hur mycket jag än hoppas och småjusterar för deras bästa.
#277 - 21 november 2019 15:33
Attachment

Överst/ Vänster.
Ett par Apistogramma Viejita och 10 Kolglödstetror.
#278 - 21 november 2019 15:34
Attachment

Mitten/ vänster.
En grupp Corydoras Similis.
#279 - 21 november 2019 15:35
Något sånt här skulle jag vilja ha! Flera småkar där man kan optimera förutsättningarna för en viss art! Jättekul att du fått yngel av goldstripe. De är ju väldigt vackra! Kanske tetrorna behöver lite mer tid på sig innan de kommer igång? Finns det annan fisk i det karet som kan röva rom/yngel? Kan du ta en närbild på karet längst upp till vänster? Det ser ut att ha utvecklats riktigt fint!
#280 - 21 november 2019 15:36
Haha, där kom närbilderna innan jag hunnit posta :)
#281 - 21 november 2019 15:36
Attachment
Nederst/ vänster.
Ett par Apistogramma Agassizi och 5 Kerritetror.
#282 - 21 november 2019 15:37
Attachment
Överst/ höger.

Ett gäng Nannostomus Mortenhaleri och lite räkor.
#283 - 21 november 2019 15:38
Attachment
Mitten/ höger
Corydoras Gold Stripe CW10.
#284 - 21 november 2019 15:40
Attachment
Nederst/ höger.
Corydoras Duplicareus.
#285 - 21 november 2019 15:42
[QUOTE=ICC;n2410836]Attachment
Överst/ höger.

Ett gäng Nannostomus Mortenhaleri och lite räkor.[/QUOTE]

Där borde ju smyckestetrorna ha utmärkta förutsättningar att trivas och leka!
#286 - 21 november 2019 15:43
Sorry, jag knäckte sidan. Gå tillbaka och spana in de fina bilderna på förra sidan.
#287 - 21 november 2019 15:47
Nando, för att återkomma till din fråga om flytväxter med långa lummig rötter, så ser du att jag håller på att odla upp Musselblommor och Frogbit i Mortenhaleri- karet. Just i detta akvariet lämpar ju sig flytväxt odling. Och när det blir fullt där kan jag flytta över till 540 karet och hoppas på att mina Beckfordi kan göra sitt där inne liksom Ekenbergs tetror.
#288 - 21 november 2019 15:52
Det blir säkert bra! Mina flytväxter växer och blir fler i en takt som gör att jag hela tiden måste rensa ut och kasta. Tyvärr har jag oavsiktligen fått in andmat också. En fin liten flytväxt men den förökar sig vansinnigt fort och är nu överallt i lill- och mellankaret.
#289 - 21 november 2019 16:35
Fina kar du har ICC! Så du sålde yngel ett tag förstår jag?

Du har ju större utbud på kar än genomsnittliga djurbutiken :)
#290 - 21 november 2019 17:27
Kan bara hålla med LoGeek, fina kar som är väldigt fint sammansatta.
#291 - 22 november 2019 10:08
Tack till er som läst, kommenterat och berömt. Kul att få höra.
Var inte rädda för att kritisera om ni ser något som är tokigt. Jag tål det och ibland behöver man få upp ögonen för at ens egna skygglappar inte märks i rutinerna.
#292 - 22 november 2019 11:22
Attachment

Då tänkte jag ta och avsluta denna helkars-serie med mitt 11:e akvarium. Ett 180 liters akvarium som jag egentligen inte tillåter mig att ha, men som var tvunget efter ett missöde och som mynnade ut i överraskande glädje.
Någon gång på vägen när jag satte upp akvarium efter akvarium fråga jag mig själv vad jag höll på med. Därför har jag bestämt mig att jag som max, absolut max får ha 10 akvarium igång. Och nu har jag 11[B)]. Min tanke är att jag vill hinna med att göra det som är akvariets grundtanke, att titta på. Jag vill tillåta mig ha tid att sitta och titta, utan att känna att ett "ha-begär" spårar ur och skaffar massor av akvarium som sen bara bidrar med skötsel och inte njutning.

Detta 180 liters innehåller 5 stycken (hade 6st) L046. Tidigare simmade dessa 6 stycken Zebra malar i mitt 300 liters med övriga malar. Men så en dag fann jag en L046:a kraftigt sargad och halvdöd i närheten av ett lekrör. Ovanpå lekröret låg en annan mal med skador i mindre omfattning på stjärtfenan och vänster sida. Mest troligt att det varit slagsmål. Tyvärr klara sig inte Zebramalen. Därför sattes 180 liters karet raskt upp och Zebrorna flyttades hit.

Alltid trist att förlora en så fin fisk och jag har klandrat mig själv för bristande uppmärksamhet. Men så vände det och nederlag blev till förhoppning, när jag en dag såg stjärfenan från en Zebra i ett lekrör ligga och svaja så där karakteristiskt som när L-malar fläktar. Och mycket riktigt, ut kom några L046 yngel. Bestämde mig för att låta dem gå kvar i karet utan att konstra och stirra på med att fånga upp dem. Totalt fann jag 6 stycken och de har nu överlevt ca 2 veckor i akvariet.

Mina 6 stycken Corydoras Eques fick också flytta hit som sällskap eftersom Corydoras är grymma på att hålla bottensanden ren. Några överflödiga Endlers hanar från ett 540 fick liva upp ytan och hålla den ren från eventuella foderrester.

#293 - 22 november 2019 11:25
Attachment

Inte så stora Zebra yngel. Jämför med Posthornsnäckan och dess ägg.
#294 - 22 november 2019 11:27
Attachment
Fullvuxna Corydoras i bakgrunden. Denna lilla rackare ligger allt som oftast exakt på denna plats,
#295 - 22 november 2019 15:26
De där Zebraynglen är ju hur söta som helst! Förstår att det måste ha varit riktigt roligt att upptäcka dem!
#296 - 22 november 2019 18:45
Jag gillar dina kar ICC [:-106]:)

//Inger
#297 - 25 november 2019 15:20
Tack, Inger! Snällt sagt!
#298 - 25 november 2019 16:35
Verkligen härliga kar ICC! Jag älskar flera av dem och du har skapat så fina habitat för fisken!:)[:-106] Min egna dröm just nu är att skapa ett kar med en tjock mulmbotten, fullt med olika alger som översvämmar karet och skapar stabilitet och endast ett litet spongefilter som syresätter och cirkulerar karet och fixar lite biorening och sen en drös killis och räkor...

Nu i efterhand la jag in en film jag hittade som visar litegrann vad jag är ute efter och det är underbart i mina ögon... (va sjutton varför försvinner länken när man trycker på den!!!)

" target="_blank">
#299 - 26 november 2019 06:55
Tackar tackar Åheim:)

Killis ska jag prova någon gång i framtiden. Vackra fiskar som man sällan ser i folks akvarium.
#300 - 23 december 2019 09:33
Bumpar min tråd för att önska Zoopet och dess besökare God Jul!

I övrigt händer inget speciellt i akvarierelaterat för min del. Mest rutiner, matning, V-byte och sitta och titta. Läser med glädje i andras trådar.
#301 - 23 december 2019 10:06
God Jul ICC!
#302 - 23 december 2019 10:34
God jul!
Är väl ett härligt lunk när det bara rullar på med karen!
#303 - 23 december 2019 11:37
God Jul! :)

//Inger
#304 - 23 december 2019 12:02
God Jul!
#305 - 23 december 2019 12:31
God Jul! :)
#306 - 23 december 2019 18:21
God jul icc :)
#307 - 3 januari 2020 18:47
Hej och god fortsättning! Jag är nyfiken på uppdateringar av dina fina kar!
#308 - 4 januari 2020 21:48
Hej och god fortsättning till dig Nando och Er andra också.
Bra att du kickar igång forumet från juldvalan, det behövs.
Jag läser varje dag på forumet men inte haft så mycket att skriva om den senaste tiden. Tog några foto tidigare i dag som jag kan dela med mig utav imorgon, och samtidigt uppdatera tråden en runda. På det stora hela funkar alla utom ett akvarium bra.
#309 - 5 januari 2020 15:28
AttachmentAttachment
Liten uppdatering av tråden då [;)]
Jag har flyttat mina smyckestetror till karet där mina L046´or bor. Min ambition var ju att se om jag kunde få yngel på tetrorna, men icke. Så nu får de miljöombyte i form av tätare växtlighet, kraftigare cirkulation och bättre filtrerat vatten. Får se vad som händer.
Istället har ett par A. cacatuoides flyttat in.
#310 - 5 januari 2020 15:33
Attachment
Mina Diskus ser ut att må bra. De lägger ägg varje vecka, men samtliga ägg vitnar och möglar. Antingen har jag två honor, eller en hane utan krut i pickadollan.
I detta kar går ju en del L-malar också. Tänker plocka ur ett rejält gäng malar och sälja av. Istället ska 8 stycken L134 flytta in i så småningom. Hämtar dem i månadsskiftet jan/feb men de skall få gå på uppväxt i ett mindre kar en tid.
#311 - 5 januari 2020 15:35
AttachmentAttachment
Foto på Agassizi hanen och Viejita paret.
#312 - 5 januari 2020 15:39
Vad roligt med en uppdatering! Superfina bilder också. Jag är bara lite avundsjuk på smyckestetrorna ;)
#313 - 5 januari 2020 15:48
Attachment
Till sist det 540 karet som jag tappat balansen i tror jag. Här var det livligare med fisk för två månader sen. Kom över ett begagnat Eheim 2080 i november tror jag det var. Plocka bort ett mindre Eheim filter och koppla in 2080. Tror att balansen fick sig en törn i och med denna manövern. Detta i kombination av hyper aggressiva Scalarer. Hade ju två par från början, men fick plocka bort ett. Kvar blev de på bilden. Riktigt snygga men satan så aggressiva när de lägger ägg. Samtliga Platy och de fina fjärilscikliderna är nu borta. I stället för fisk har alger och malaysiska sandsnäckor har fått ett övertag, men inte så pass att övrig växlighet fått ge vika.
Tänker omplacera Scalarerna och låta karet lugna ner sig. Därefter när förhoppningsvis balansen återfunnit sig så ska jag fundera på nya dvärgciklider här i. Övriga Endler, Corydoras, Sturisomor och Nannostomus Beckfordi mår bra i alla fall.
#314 - 5 januari 2020 16:28
Karet är snyggt i alla fall :)! Vad heter växten längst till vänster? Har du bestämt vilken/vilka sorts dvärgciklider du ska köpa sedan?
#315 - 5 januari 2020 17:05
Jättekul med liv i tråden igen. Och otroligt snygga smyckestetror, mina leker ju och ynglar av sig men är ute alla lika röda. Fina kar har du :)
#316 - 5 januari 2020 22:48
[QUOTE=Ekenberg;n2412192]Jättekul med liv i tråden igen. Och otroligt snygga smyckestetror, mina leker ju och ynglar av sig men är ute alla lika röda. Fina kar har du :)[/QUOTE]

Den smyckestetran jag postade bild på är Nannostomus Mortenhaleri.
De du har är Beckfordi. Såg dem hos dig på Zoopet-träffen och gillade även den varianten. Skaffade likadana till det 540 där scalarerna går.
#317 - 5 januari 2020 23:01
[QUOTE=Nando;n2412191]Karet är snyggt i alla fall :)! Vad heter växten längst till vänster? Har du bestämt vilken/vilka sorts dvärgciklider du ska köpa sedan? [/QUOTE]

Nando, växten är denna https://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42
Har inte funderat så noga på vilka ciklider jag vill komplettera med senare. Först måste akvariet hitta tillbaka till balansen. Kanske Bolivianer, eller Schackbrädor som jag sneglat länge på. Men då måste balansen absolut finnas där. Eller så gör jag en blandning av fisk. Ibland blir jag så sugen på att ha vanliga hederliga Palettciklider, kanske ett 20 tal Kilfläcksrasboror och trevliga zebrafiskar på ytan...fisksoppa som det kallas ibland. Tiden för tala för vad det blir, troligen inget förens mitten av mars. Har 3 veckors utbildning på jobb samt en vecka i Egypten på schemat först. Perfekt tillfälle att låta akvariet vila med mindre fisk och matning.
#318 - 5 januari 2020 23:38
[QUOTE=ICC;n2412220]

Den smyckestetran jag postade bild på är Nannostomus Mortenhaleri.
De du har är Beckfordi. Såg dem hos dig på Zoopet-träffen och gillade även den varianten. Skaffade likadana till det 540 där scalarerna går.[/QUOTE]

Då får det bli den röda varianten i något av mina kommande kar ;) riktigt snygga.
#319 - 6 januari 2020 07:49
Kanonfina kar och fiskar! :)[:-106]
Strategien med att låta karet vila lite är klockren!
#320 - 6 januari 2020 08:50
[QUOTE=Mats Bryzell;n2412227]Strategien med att låta karet vila lite är klockren!
:)[/QUOTE]
Ja jag tror det är den vägen som är den rätta.

#321 - 6 januari 2020 09:19
Tack för namnet på växten. Jag har haft den men den var inte i närheten av lika snygg och välmående som din. Kanske får testa igen. Bolivianer är ju trevliga och okomplicerade. Schackbräden har jag ingen erfarenhet av men de verkar spännande. Oavsett vad du väljer i slutändan ska det bli roligt att följa!
#322 - 6 januari 2020 10:06
Fina bilder på vackra fiskar, är också avundsjuk på dina fina Nannostomus.m, synd att dom kostar en slant :).

//Inger
#323 - 27 januari 2020 15:24
Händer inte lika mycket i bunkern som det verkar göra hos er andra. Känns ändå kul att forumet blommar upp en aning. Kom hem från semester i Egypten i söndags middag, så jag har haft lite skön Zoopet läsning för att komma ikapp på söndagskvällen. Valde att inte kolla medier under semestern och det var riktigt skönt att sätta mobilen i flygplansläge hela veckan. Men nu är jag här igen. Saknade mina akvarium de sista dagarna.
Det enda som skett i mina akvarium är att jag koppade in 8 stycken L134:or innan avresan. Och sedan lite förvånande att jag plötsligt har två Apistogramma Cacatuoides hanar i akvariet. Honan, som jag tydligt valde ut i butiken som solklar hona har nu utvecklats till en hane. Uppenbarligen har inte firrarna tagit skada med att vara utan mat i en vecka. Kan inte se att jag förlorat någon, än i alla fall.
#324 - 27 januari 2020 15:26
AttachmentAttachment
Snorkling i Röda Havet
#325 - 27 januari 2020 15:27
AttachmentAttachment
#326 - 27 januari 2020 19:49
Välkommen hem, röda havet är väl det närmast ett fantastiskt akvarium man kan komma, vi var ju där i december för första gången. Helt otroligt klart vatten.....
Skönt att karen klarade sig utan dig ett tag.
#327 - 2 februari 2020 11:49
Kul att du är tillbaka! Fina bilder också!
#328 - 15 februari 2020 18:03
Hur är läget med/hos dig ICC?
#329 - 16 februari 2020 08:28
Tackar som frågar, det är mycket bra med ICC och bunkern.
Uppdaterar inte tråden lika frekvent som andra. Önskar ibland att jag hade tiden att ta foto och skriva lite mer. Tycker heller inte att det händer så mycket hos mig som är värt att skriva om, men faktiskt gör det det när jag tänker efter...men som sagt, tiden.
Därför är jag så himla glad att ni andra skriver och berättar om er kar. Jag är inne och läser varje dag.

Köpte ju för ett tag sen ett gäng L134. Sen dess har jag sålt i princip alla mina L471 och L173b. Även mina stora Scalarer fick säljas då de var för aggressiva i 540L vid lek. Har nu köpt 5 stycken små Scalarer istället. Gillar mer små Scalarer och deras nyfikna beteende.

I min ställning med 6 stycken 105 liters håller jag på med lite förändringar. Jag håller på att sätta in Hamburger Matten Filter (HMF) samt byta ut belysningen till LED. Såg denna belysning hos en annan akvarist och blev imponerad. Så jag köpte hem och testa denna LED https://www.akvarieimporten.se/akvar...ter-50-cm.html till två av mina akvarier i ställningen för någon veka sedan. Riktigt nöjd och en beställning till resterande akvarier är på väg.

Jag har ett HMF filter i ett annat av mina akvarier. Vattnet där i är alltid väldigt rent, även om jag i perioder matar på i överkant. I mina 105 liters är det ofta partiklar i vattnet samt att svampfilterna får ta mycket belastning. Efter lite tanke och blocket surf så kom jag över ytterligare ett akvarie av samma sort som de andra. Därmed kan jag i lugn och ro bygga HMF och sedan bara byta ut akvariet snabbt och enkelt. Ut med 50% av vattnet, fisk, inredning och sand. Sedan byter jag akvariumen. De båda svampfilterna samt sanden sköljer jag av lite lätt och sedan tillbaka i det ”nya” akvariet. Svampfilterna sätter jag bakom HMF mattan så att den agerar som ett förfilter. Till sist tillbaks med vatten och fisk. Har funkat snabbt och enkelt hittills.
Bara för nyfikenhetens skull så har jag testat med både fast och mobilt HMF. I något kar har jag silikonat fast glaslister direkt på sido & bakruta, och i något har jag helt enkelt limmat en komplett filterhörna i glas som jag bara lyfter in i karet. Har inte än kommit fram till vad jag gillar bäst. Beror kanske på vad man vill ha karet till i framtiden.

Avslutningsvis så ska jag första bästa lediga helg ge mig ut på jakt efter fisk. Behöver ha någon trevlig liten ciklid till det 540 liters som stått lite i vila senaste tiden efter att ha varit i obalans som jag skrev om tidigare i tråden. Funderar fortfarande på Schackbrädor...eller Bolivianer, kurvciklid eller....vi får se vad som finns där ute. Tycker bilen börjar dra automatiskt mot Nol känner jag.
#330 - 16 februari 2020 11:32
Och när du är i Nol kanske du har tid med ett besök i Lokalen..... visserligen är ju ynglen fortfarande små, men där är ju tio dina ;)
#331 - 16 februari 2020 15:17
Tack för uppdateringen! Låter som att du har en hel del kul på gång! Roligt att välja en ny sorts ciklid också.
#332 - 17 februari 2020 09:32
[QUOTE=Ekenberg;n2413582]Och när du är i Nol kanske du har tid med ett besök i Lokalen..... visserligen är ju ynglen fortfarande små, men där är ju tio dina ;)[/QUOTE]

Haha, att åka till Göteborg utan att besöka din/er lokal vore ett brott mot akvarielagarna. Klart som f** att jag planerar för att titta in. Det skulle jag verkligen se fram emot.
Satt faktiskt och kolla kalender och planering igår kväll. Tror jag tar en runda till Göteborg en helg i mars när sambon ändå jobbar helg.
Pm:ar dig för förslag på datum under dagen.
#333 - 17 februari 2020 09:36
[QUOTE=Nando;n2413596]Tack för uppdateringen! Låter som att du har en hel del kul på gång! Roligt att välja en ny sorts ciklid också. [/QUOTE]
Ja, att gå och fundera på ny fisk är en trevlig sysselsättning. Får se var det hamnar.
Förresten, nyfiken på Nol och Ekenbergs lokal? Lägger ett pm till dig under dagen.

#334 - 22 mars 2020 07:54
Hum, tänker att det inte händer så mycket i bunker tråden. En månad sen jag skrev sist typ. Mycket roligare att läsa i er andras trådar.
Ser jag bara på sista inlägget så har jag varit och hälsat på hos Ekenberg och besökt deras mycket gemytliga lokal. En liten träff där Nando också anslöt till. En riktigt trevlig akvariedag får jag säga.

I övrigt har lite fisk fallit bort i mina akvarium, och några andra tillkommit. Den största förlusten var att jag förlorat 8 av 9 Nannostomus Mortenhaleri. Ingen aning varför, varken räkor eller Endlers dog. Tyvärr sånt som händer, får väl köpa nya framöver.
De nya fem små Scalarerna som fick ersätta de förrra vuxna är verkligen mycket roligare att titta på. Skönt att slippa lek och revir strider i karet. Fortfarande har jag inte hittat någon dvärgciklid att komplettera akvariet med. Önskan om Schackbrädorna har jag övergett. Det blir antingen ett gäng unga Bolivianer eller Dorsigera kurvciklider.
I Tanganyika karet har 6 stycken små Julidochromis Regani fått flytta in. Supercoola att kolla på när de simmar på sidan, upp och ner eller annat ”märkligt” sätt med magen tryckandes på lodräta stenar.
I torsdags hittade jag fina Egyptiska munruvare. En liten spännande, intressant och snygg (hanen) ciklid jag hade som tonåring. Fick lite flashback när jag såg dem och köpte 1+3. De går nu i ett väl inrett kar med gott om gömställe för att skona eventuella ruvande honor för fortsatt uppvaktande.

Teknikmässigt har jag nu bytt ut all gammal lysrörsbelysning till LED. Arbetet med att montera i HMF-filter i fyra av akvarierna i ställningen är klart. Som nämndes gjorde jag ett test med ett HMF i mobil version. Inte bra, mycket lätt att stöta till och få ur position med håv eller vid annan justering i karet. Fick in lite sand bakom och nu sluter det inte tätt mot bak/sido ruta.

Tycker mig har lite tomt i vissa kar där jag har Corydoras. Därför har jag köpt på mig två hyfsade plantor av smalbladig javaormbunke. Tänkte försöka mig på en light version av Nando a La mellankar. Min önskan är att ha fri och skuggad bottenyta, med en högt placerad trädrot där ormbunken är pålimmad. Förhoppningsvis sprider sig växten snyggt vid ytan och några rötter börja hänga ned mot botten. Ambitionen finns där, får se om verkligheten vill som jag.
Ha en skön söndag på er!
#335 - 22 mars 2020 08:49
Ett förslag på dvärgciklid...

#336 - 22 mars 2020 10:01
Kul med en uppdatering här i tråden och det låter ju som du har en hel del på gång. Du har ju bytt till led, kör du detta led rör även till dina stora kar, 540 räcker ljuset till för växterna? I vår lokal har ju Johan ett par kar med led men där räcker inte ljuset för växterna. Det gör ju att jag fortfarande är lite tveksam till satsningen . Några råd?
#337 - 22 mars 2020 11:44
Jag har provat mig fram bland LED belysning. I Tangayika karet har jag en Lumax LED vit/blå. Till de båda 540 har jag Åleds LED. Dessa var dock avsedda för mina 6 stycken 105 liters som jag har i ställningen. Jag rensade lysrörsarmaturen från T8 lysrör och monterade in LED listen från Åleds. Vid ett tillfälle tog jag tre armaturer och testade till ett av mina 540. De är fortfarande kvar där. Det växer bra där i, men jag göder också med co2.
Så till ställningen har jag istället köpt Akvarieimporten´s LED belysning (den som jag länkade på sms till dig). Får nog erkänna att jag är mest nöjd med denna LED. Bra tryck och krispigt ljus. Har köpt den korta varianten till 105:orna och den länge till mitt 150 liters och 310 liters. Inga problem att nå ner till botten med den belysningen. Tycker absolut du ska köpa hem den som jag länkade till dig. Blir du besviken så köper jag den av dig samtidigt som jag köper 10 diskusyngel av dig[:-106]:D
#338 - 22 mars 2020 11:45
Tack för tipset C90... Uppskattas!! Skall läsa på och ta reda på mer fakta och tillgänglighet om fisken. Ingen firre jag haft innan så det kan vara intressant.
#339 - 22 mars 2020 11:56
Jag tycker också det är skoj att läsa dina uppdateringar :)

//Inger
#340 - 22 mars 2020 12:03
Håller med övriga - härligt med lite nya uppdateringar! :)[:-106]

Vad var det som fick dig att överge tankarna på någon variant av Schackbrädesciklid?

Jag läskar lite med en filmsnutt på en liten grupp Dicrossus filamentosus.

#341 - 22 mars 2020 14:19
Tack för lockande YT-klipp.
Jag överger tanken på grund av att jag är rädd att jag inte får ner pH till den grad på Dicrossus verkar vilja föredra och efter vad jag läst mig fram till. Plasttunnan på 200 liter jag har och som som agerar vattenberedning räcker bara till min ställning och 310 liters. Trots att jag filtrerar vattnet över Ek/Boklöv och lite torv så når jag bara till 6,5-6,8. Så av den anledningen.
Men visst, det finns gott om IBC tankar på 1000 liter till salu som jag skulle kunna börja bereda vatten i. Men just nu funkar det bra i de båda 540 med 15% vattenbyte var annan vecka och men enbart kallvatten direkt från tapp. Dumt å börja trixa tycker jag.
#342 - 22 mars 2020 14:21
[QUOTE=ICC;n2414995]Tack för lockande YT-klipp.
Jag överger tanken på grund av att jag är rädd att jag inte får ner pH till den grad på Dicrossus verkar vilja föredra och efter vad jag läst mig fram till. Plasttunnan på 200 liter jag har och som som agerar vattenberedning räcker bara till min ställning och 310 liters. Trots att jag filtrerar vattnet över Ek/Boklöv och lite torv så når jag bara till 6,5-6,8. Så av den anledningen.
Men visst, det finns gott om IBC tankar på 1000 liter till salu som jag skulle kunna börja bereda vatten i. Men just nu funkar det bra i de båda 540 med 15% vattenbyte var annan vecka och men enbart kallvatten direkt från tapp. Dumt å börja trixa tycker jag.[/QUOTE]
#343 - 22 mars 2020 18:08
Kul med uppdatering! Jag tror din plan med limmad Java blir toppen! Just de där rottrådarna som växer neråt är toppen för yngel att uppehålla sig i/kring. Snyggt är det också på något sätt!
#344 - 23 mars 2020 14:14
Jaha, ett litet första försök då. Nylimmade javaorbunkar på två olika trärötter. Funkar det och de överlever de närmaste två månaderna så kan jag köra fullt ut på det karet som jag har planer för.
#345 - 23 mars 2020 14:16
Också foto på mina två 540 som de ser ut idag.
#346 - 23 mars 2020 14:16
AttachmentAttachment
#347 - 23 mars 2020 14:31
Vad roligt att du är igång med javan! Ser jättebra ut! Kul också att se hur de stora karen har utvecklats. Tycker din övervattensdel ser riktigt frodig och fin ut :)
#348 - 23 mars 2020 16:09
Vilka fina kar ICC :). Vad är det för växt du har till vänster på sista bilden?

//Inger
#349 - 23 mars 2020 17:55
Häftigt med limmade java på rot. Är nyfiken på hur det kommer se ut med rötterna som hänger.

Superfina akvarier och jag gillar skarpt den mörkbladiga crypto du har där i.
#350 - 24 mars 2020 06:14
[QUOTE=Inger H;n2415071]Vilka fina kar ICC :). Vad är det för växt du har till vänster på sista bilden?

//Inger[/QUOTE]

Inger, se sidan 25 inlägg 364.
#351 - 24 mars 2020 06:15
[QUOTE=Plejaderna;n2415079]Häftigt med limmade java på rot. Är nyfiken på hur det kommer se ut med rötterna som hänger.

Superfina akvarier och jag gillar skarpt den mörkbladiga crypto du har där i. [/QUOTE]

Tack för vänliga ord.
#352 - 27 mars 2020 12:45
Idag blev det ett inköp av 6 stycken Kurvciklid Dorsigera. Kommer att släppas ner i 540 liters karet som är sist på bild en bit upp inlägg #393. Hoppas de kommer att trivas.
#353 - 27 mars 2020 12:47
Attachment
#354 - 27 mars 2020 13:51
[QUOTE=ICC;n2415209]Idag blev det ett inköp av 6 stycken Kurvciklid Dorsigera. Kommer att släppas ner i 540 liters karet som är sist på bild en bit upp inlägg #393. Hoppas de kommer att trivas.[/QUOTE]

ICC, är det Laetacara curviceps eller Laetacara dorsigera du har köpt? Vackra bägge, så det spelar ingen roll ;)[:-106]

//Inger
#355 - 27 mars 2020 15:32
Vildfångade enligt butiken, Laetacara Dorsigera.
#356 - 27 mars 2020 15:35
Vad roligt!
#357 - 27 mars 2020 15:46
Ja tycker jag med. Ska bli skoj och se hur de utvecklar sig, och att äntligen ha en ciklid som rör sig i bottenregionen.
Såg att mina Egyptiska munruvare kommit till sin rätt. Två av tre honor simmar med rejäla hakpåsar. Kommer att låta de göra sitt i akvariet och se om några yngel överlever på egen hand.
#358 - 27 mars 2020 15:47
Vad spännande med yngel!
#359 - 27 mars 2020 17:55
[QUOTE=ICC;n2415216]Ja tycker jag med. Ska bli skoj och se hur de utvecklar sig, och att äntligen ha en ciklid som rör sig i bottenregionen.
Såg att mina Egyptiska munruvare kommit till sin rätt. Två av tre honor simmar med rejäla hakpåsar. Kommer att låta de göra sitt i akvariet och se om några yngel överlever på egen hand.[/QUOTE]

Bebisar på g! Jättekul :)
#360 - 28 mars 2020 15:26
AttachmentAttachment
Lyckades få till några hyfsade foto på de Egyptiska Munruvarna. Inte så lätta att foto då de inte verka vilja prosa framför telefonen direkt.
#361 - 28 mars 2020 15:30
Attachment
Attachment
Foto på fyra av de sex nyinflyttade Laetacara Dorsigera. Så här ca ett dygn efter inflytt verkar det gå bra. De simmar runt och är nyfikna. Verkar äta med aptit också.
#362 - 28 mars 2020 15:34
Attachment Attachment
Två foto från mitt Tanganyika kar också. Här på de unga Julidochromis Marksmithi, eller J Regani som de tidigare hette.
#363 - 28 mars 2020 15:35
Så fina bilder! Munruvarna är coola!
#364 - 28 mars 2020 17:18
[QUOTE=ICC;n2415301]Attachment Attachment
Två foto från mitt Tanganyika kar också. Här på de unga Julidochromis Marksmithi, eller J Regani som de tidigare hette.[/QUOTE]

Yngelmaskiner om jag minns rätt. Men pigga och färg glada.
#365 - 29 mars 2020 10:04
En sista kopp kaffe efter en lugn morgon. Blir vattenbyte i alla akvarie idag och övrig skötsel.
Funderar också på om jag ska starta upp ett 150 liters bara för att det är kul. Har köpt på mig 2 stycken 150 liters senaste månaden och som jag delat av på mitten på två olika vis. Det ena med silikonad glasruta, det andra delat med glaslister och filtermatta så att man kan öppna upp till helkar. Båda karen har gemensam filterhörna på mitten.
Vet egentligen inte varför jag fixat med detta. Ska absolut inte ha fler akvarium igång än de jag har. Däremot är det trevligt att bygga och skapa eller göra i ordning akvarier.
Men vad vet jag, kanske jag byter ut min ställning till hösten mot 3 avdelade 150 liters. Har fått för mig att det är mer lätthanterligt.
#366 - 29 mars 2020 11:59
[QUOTE=ICC;n2415496]En sista kopp kaffe efter en lugn morgon. Blir vattenbyte i alla akvarie idag och övrig skötsel.
Funderar också på om jag ska starta upp ett 150 liters bara för att det är kul. Har köpt på mig 2 stycken 150 liters senaste månaden och som jag delat av på mitten på två olika vis. Det ena med silikonad glasruta, det andra delat med glaslister och filtermatta så att man kan öppna upp till helkar. Båda karen har gemensam filterhörna på mitten.
Vet egentligen inte varför jag fixat med detta. Ska absolut inte ha fler akvarium igång än de jag har. Däremot är det trevligt att bygga och skapa eller göra i ordning akvarier.
Men vad vet jag, kanske jag byter ut min ställning till hösten mot 3 avdelade 150 liters. Har fått för mig att det är mer lätthanterligt. [/QUOTE]

Som sagt, alltid kul att ha något projekt att pyssla med. Här kör jag bara ett par vattenbyten idag. Funkar klockrent men presenterna jag fick senast. Tusen tack :)
#367 - 29 mars 2020 14:16
Ahh, så du har testat vattenbytarmojengerna nu[:-106]. Kul att du gillar dem!
Passade på att ta foto på de två akvariumen. Inte för att det är något speciellt, men kul att ha dem här i min tråd och dess flöde.
#368 - 29 mars 2020 14:17
AttachmentAttachment
#369 - 29 mars 2020 18:17
[QUOTE=ICC;n2415522]AttachmentAttachment[/QUOTE]

Snyggt och prydligt. Klart du skall ha något spännande i karen också ;)
#370 - 29 mars 2020 19:26
[QUOTE=ICC;n2415522]AttachmentAttachment[/QUOTE]

Snyggt! Har du i båda fallen siliconat glasen upp mot aluminiumstaget?
Är filtermattan endast klämd på plats?
#371 - 29 mars 2020 20:47
Glaslisterna är limmade i mittstaget, men inte glasskivan som delar akvariet på översta bilden. På nedre bilden är filtermattan klämd på plats med styrningar mot bottenglaset. Filtermattan är 50mm och relativt styv/stabil.
På övre akvariet är även filterfacket delat med glasskiva, dock med glipa på 20 mm i botten så vatten kan passera. På nedre akvariet är filterfacket helt öppet. Olika lösningar för att testa vilket som kommer att funka bäst, så inte olika lösningar av någon speciell anledning. Sen är det dessutom skoj att klura på lösningar, skära glas eller filtermatta och silikona fast allting.
#372 - 30 mars 2020 17:41
Tack för bild och beskrivning, det var en bra lösning på en avdelning. Jag skall lägga dem på minnet!
#373 - 1 april 2020 06:33
AttachmentAttachment
Mina yngel av zebramalarna börjar visa sig mer och mer. Dessa upptäckte jag i mitten av november(se inlägg #339.) De växer, om än långsamt. Uppskattningsvis 2,5 centimeter nu. Kul att se dem mer frekvent och följa dem. Gäller att sitta still, minsta rörelse så drar de in i gömmorna igen. Satt en bra stund med mobilen i läge innan jag fick dem på foto.
#374 - 1 april 2020 06:39
Så fina de är!
#375 - 1 april 2020 10:44
[QUOTE=ICC;n2415667]AttachmentAttachment
Mina yngel av zebramalarna börjar visa sig mer och mer. Dessa upptäckte jag i mitten av november(se inlägg #339.) De växer, om än långsamt. Uppskattningsvis 2,5 centimeter nu. Kul att se dem mer frekvent och följa dem. Gäller att sitta still, minsta rörelse så drar de in i gömmorna igen. Satt en bra stund med mobilen i läge innan jag fick dem på foto.[/QUOTE]

Ah så tjusiga! :p Och du lyckades få bilder på de! :)
#376 - 1 april 2020 12:40
Ja dom är riktigt tjusiga. Vänta länge som f** på att de skulle lägga sig hyfsat nära en vuxen Zebra eller pansarmalarna för att få referens på storleken.
#377 - 1 april 2020 19:42
[QUOTE=ICC;n2415719]Ja dom är riktigt tjusiga. Vänta länge som f** på att de skulle lägga sig hyfsat nära en vuxen Zebra eller pansarmalarna för att få referens på storleken.[/QUOTE]

Starkt jobbat! Jag klarar bara typ några minuter sedan börjar mina händer skaka. :)
#378 - 4 april 2020 14:04
[QUOTE=ICC;n2415214]Vildfångade enligt butiken, Laetacara Dorsigera.[/QUOTE]

I vilken butik köpte du dem?
#379 - 4 april 2020 15:29
Akvarietjänst Malmö.
#380 - 4 april 2020 17:28
Min närmaste butikk. Men jag har inte sett sådana där.
#381 - 4 april 2020 18:14
[QUOTE=stefant;n2415975]Min närmaste butikk. Men jag har inte sett sådana där.[/QUOTE]

Kanske för att ICC rensade butiken på de?[:-15] :d
#382 - 4 april 2020 19:21
[QUOTE=Plejaderna;n2415977]

Kanske för att ICC rensade butiken på de?[:-15] :d[/QUOTE]

Stämmer bra. Köpte de 6 stycken som fanns. Tror det var karet överst i mitten på den akvarieväggen där växtakvarierna står.
#383 - 9 april 2020 16:27
Hur mår nykomlingarna nu?
#384 - 14 april 2020 15:16
De mår till synes bra! De har acklimatiserat sig i sitt nya hem och simmar runt, äter som de bör. Kan fota vid tillfälle och lägga upp. Mest varit inne och läst på Zoopet mellan varven
Det snurrar på och fungerar bra i bunkern. Javaorbunkarna jag limma för ett tag sedan ser fortfarande pigga ut, så hopp finns att de snart börjar sprida sig.
Har varit lite frånvarande nu över påsk och barnens påsklov. Mest bara varit inne här och läst.
#385 - 18 april 2020 05:50
Ja, fota gärna! Kul att det rullar på i karen. Hoppas ni haft ett skönt påsklov.
#386 - 21 april 2020 12:44
Dags för en liten uppdatering. Mina Laetacara Dorsigera ser ut att trivas. De är 6 stycken i ett 540 liters, tillsammans med 5 stycken unga Scalarer. Känns ändå lite tomt i akvariet. Kanske skulle vilja lägga till 4 Bolivianska Fjärilar. Två relativt lugna arter av ciklider. Personligen tror jag att det skulle funka. Vad tror ni andra, är det en sund idé eller är det dumt?
Några foto på Dorsigera. Ett på vad jag tror är en hane som börjar blomma ut. Den lite mer bleka håller sig ofta nära den troliga hanen...så kanske är det en blivande partner... eller bara en lillebror:d
AttachmentAttachment
#387 - 21 april 2020 12:48
Sen har jag en annan rolig grej. Upptäckte att min A. Cacatuoides hona var ovanligt gul och svart med ryckigt beteende. Jo man anar och hoppas ju, mycket riktigt. En liten flock yngel vaktar hon över nu sen 3-4 dagar tillbaka. Paret och dess yngel går ensamma i akvariet så goda förhoppningar finns att de skall klara sig. Ni ser några av ynglen på roten under honan.
Attachment
#388 - 21 april 2020 12:59
Och till sist ett av mina 105 liters som jag gjort om, och som gått till sig under en och en halv vecka med ett gäng Endlershanar. Nja, sand och skumfilter är det samma som innan så det är hyfsat inkört ändå. Det jag gjorde var att jag lyfte ut sanden och lade ett lager med JBL Aquabacis efter inspiration från Sleaper´s tråd Lido 200 Asien. Inredde såsom jag önska, plantera nya växter och lade ner en massa ek och boklöv på det. Endlerna ser ut att må toppen, så idag blev det ett par Apistogramma Baebschi som jag nyss släppt i. Hoppas de kommer att trivas.
Attachment
#389 - 21 april 2020 15:57
Vad roligt med yngel och nyinrett kar! Berätta gärna hur baenschin utvecklas, det är en sorts apis jag själv har tänkt att testa.
#390 - 21 april 2020 16:20
Kul nu händer det mycket i karen, när det här Corona eländet är slut måste jag ge mig ut på en roadtrip i landet och besöka dig och dina kar. Jag tror ju det hade gått alldeles utmärkt med bolivianer och förstår att det känns lite tomt. Jag hade ju mina bolivianer med mina kurvciklider och det var en perfekt kombo, de brydde sig överhuvudtaget inte om varandra. Så någon garanti är det ju inte men jag tror det hade funkat bra.
#391 - 21 april 2020 17:18
Grattis till kakaduabebbar och till ditt fina nyiredda kar, där kommer dina nya apisar att trivas. Bild på dessa snart :)

//Inger
#392 - 21 april 2020 17:26
[QUOTE=Nando;n2416570]Vad roligt med yngel och nyinrett kar! Berätta gärna hur baenschin utvecklas, det är en sorts apis jag själv har tänkt att testa. [/QUOTE]

Det ska jag absolut göra. Saken var den att jag svängde förbi en butik idag med span efter sådana som du har, Nijsseni. Just den hade de inte men det gick ett fint par av Baenschin som jag köpte då honan var riktigt fräsig i sin svart-gula bläs. Hanarna däremot, Baenschi och Nijsseni är ganska snarliga. En fläck vid roten av stjärtfenan ska tydligen skilja dem åt. Säkert samma firre från olika geografer bara. Foto kommer om några dagar när de kommit sig till rätta.
#393 - 21 april 2020 17:30
[QUOTE=Ekenberg;n2416571]Kul nu händer det mycket i karen, när det här Corona eländet är slut måste jag ge mig ut på en roadtrip i landet och besöka dig och dina kar. Jag tror ju det hade gått alldeles utmärkt med bolivianer och förstår att det känns lite tomt. Jag hade ju mina bolivianer med mina kurvciklider och det var en perfekt kombo, de brydde sig överhuvudtaget inte om varandra. Så någon garanti är det ju inte men jag tror det hade funkat bra.[/QUOTE]

Du är så välkommen Ekenberg. Du kan ju få leverera diskusarna själv när det är dags;). Jag betalar för fisk och bränsle så klart:D.
Då kanske jag inte är så fel ute med att komplettera med några Bolivianer. Jag får grubbla några nätter.
#394 - 21 april 2020 17:34
[QUOTE=Inger H;n2416573]Grattis till kakaduabebbar och till ditt fina nyiredda kar, där kommer dina nya apisar att trivas. Bild på dessa snart :)

//Inger[/QUOTE]

Tack Inger! Bild kommer!
Önskar jag kunde maila upp några fina Apistogrammor till dig också. Vad jag har förstått är du inte lika lyckligt lottat, som att gå in i en butik och spana och välja bland olika Apistos. Men å andra sidan har du en natur utan dess like runt knuten. DET är många avis på kan du tro.
#395 - 21 april 2020 17:45
Haha, vad ser jag nu medans jag sitter i skriver. Fjärilslek. Hum, hoppas de lever även om tre månader.
Inte bara solskensinlägg. Köpte 2 par fjärilar i onsdags. I butik gick de i samma kar och just dessa två par dominera på varsin sida. De såg riktigt välmående och starka ut så jag köpte dem. Redan i lördags var två stycken döda tyvärr, de kom heller inte till sin form de hade i butiken i mitt kar. Däremot det andra paret såg lite bättre ut men absolut inte som i butiken. Var så klart lite nervös att detta par också skulle trilla av, men så istället har de blommat ut idag och lagt rom. Kul.
Attachment
#396 - 21 april 2020 18:19
Nu behaga Baenschi honan visa sig:). Hanen har jag inte sett än:rolleyes:
Attachment
#397 - 21 april 2020 20:36
Den honan har en riktigt häftig teckning! Snygg! Roligt också med fjärilsrom :)
#398 - 22 april 2020 20:29
Berätta mer hälsar Nyfiken i en strut ;)!
#399 - 23 april 2020 09:19
[QUOTE=ICC;n2416576]

Tack Inger! Bild kommer!
Önskar jag kunde maila upp några fina Apistogrammor till dig också. Vad jag har förstått är du inte lika lyckligt lottat, som att gå in i en butik och spana och välja bland olika Apistos. Men å andra sidan har du en natur utan dess like runt knuten. DET är många avis på kan du tro.[/QUOTE]

Det där låter helt okey och rättvist, jag är avis på alla era fiskbutiker och ni andra på min underbara natur :d

//Inger
#400 - 23 april 2020 12:40
Idag så dök Baenschi hanen upp i samband med matning.
Attachment
#401 - 23 april 2020 12:45
När det gäller fjärilscikliderna så är det både dur och moll. Tror inte de överlever 1 månad till ens. Av fyra stycken har jag bara 1 kvar i princip. Så fort har de aldrig dött innan.
Rommen har kläckts och honan har flyttat larverna till en grop i sanden. Lite illa valt ställe då det är precis under matningshålet i täckglaset. Hon ser pigg ut i alla fall. Hanen däremot har troligen inte ett dygn kvar. Vilar på en sten ganska högt upp i akvariet och andas väldigt fort. AttachmentAttachment
#402 - 23 april 2020 13:14
Vad konstigt med fjärilarna. Hoppas några yngel klarar sig i alla fall.

Apisen är jättefin!
#403 - 26 april 2020 05:45
Hur gick det med fjärilshanen och larverna?
#404 - 27 april 2020 06:36
[QUOTE=Nando;n2416720]Hur gick det med fjärilshanen och larverna? [/QUOTE]
Inte så bra tyvärr. Honan vakta ivrigt över grop med nykläckta yngel. Dagen efter var även honan död och givetvis yngel borta. Dessutom dog 2 kolglödstetor. Stod och studera övriga fiskar (Endlers) noga och kunde till min besvikelse se vita prick. Inte mycket, men en del honor börja utveckla vita prick. Så nu har jag behandlat hela helgen och skall så göra i två dagar till. Antingen hade fjärilarna sjukdomen med sig, eller så utveckla Endlerna det av lite stress över nya fiskar. Har märkt att just Endlershonor utvecklar vita prick om man stressar dem tex vid håvande eller annan större grej som händer i akvariet vid tidigare tillfälle.
#405 - 27 april 2020 06:42
Attachment
Har sålt mina Diskusar och gjort om lite i 310 liters. Mina L134 har fått flytta in hit och därmed fått mer yta att röra sig på. Men ett akvarium med bara L-malar kan bli lite statiskt, så lite liv i form av 30 st Pristella Maxillaris. Jo de Egyptiska munruvarna är också kvar här i.
#406 - 27 april 2020 06:46
Attachment
Även Bolivianska Fjärilsciklider inhandlades till 540 liters akvariet. Foto på fiskarna ca 2 timmar efter isläpp. Med anledning fortfarande bleka och passiva.
Varken tetrorna eller Bolivianerna är inköpta från butiken där jag köpte de numera döda fjärilscikliderna. Så här är jag inte orolig för Vita prick.
#407 - 27 april 2020 06:48
Attachment
Suddig och dålig bild pga att jag zoomat med mobilen. Men ynglen från A. Cacatuides verkar klara sig fint och äter massor med micromask och skalad artemia. Kul.
#408 - 27 april 2020 08:22
Så tråkigt att läsa om dina fjärilar och vitaprick på Endlershonor.

Jag förstår inte varför det är så svårt att hitta bra fjärilar?
#409 - 2 maj 2020 07:41
Tråkigt med fjärilarna och vita prick. Hur gick behandlingen? Roligt dock att kakaduaynglen lever och att du har köpt bolivianer! Det är en robust fisk. Jag har fortfarande kvar tre gamla boliviantanter som jag köpte när mellankaret var nytt.
#410 - 2 maj 2020 15:56
Ja det är trist med fjärilarna. Inget flyt med dem just nu kan jag erkänna. Är så nyfiken på fjärilarna som Plajaderna köpt hem.
Vita pricken som dök upp är ett minne blott. Behandlar man direkt så är det en förhållandevis god sjuka som är lätt att slå ner.

Kakaduaynglen lever än och växer ganska fort. De börjar bli självständiga och tar längre och länge utflykter. Honan har åter igen börjat visa intresse för sin upp och ner vända blomkruka. Hanen verkar inte vara sen att visa upp sig. Så jag funderar lite på att tillfälligt lyfta ut hanen för att undvika ny lek. Om ny lek sker så gissar jag att kullen som är på uppväxt hamnar i kläm och deras liv blir kortvarigt.
#411 - 2 maj 2020 16:24
Jätteskoj med kakaduorna! Det är nog som du skriver, att en ny lek snart är igång.
#412 - 2 maj 2020 20:51
Glad att läsa att vitaprick är borta. :) Jag är nyfiken på hur det går för dina Bolivianska fjärilar. Har de färgat ut?
#413 - 3 maj 2020 10:57
[QUOTE=Plejaderna;n2417025] Jag är nyfiken på hur det går för dina Bolivianska fjärilar. Har de färgat ut?[/QUOTE]

Nä det tycker jag nog inte att de gjort än, men på väg lite i alla fall. De bolivianska fjärilarna är troligen ganska unga. Jag köpte sju stycken, och först ska de säkert rangordna sig inom gruppen. De verkar däremot fungera ypperligt med de Laetacara Dorsigera som finns i samma akvarium. Inga som helst munhuggningar än.
AttachmentAttachment
#414 - 3 maj 2020 18:44
De ser jättefina ut ICC. Skall bli så spännande följa de. Snälla lova att du kommer lägga ut många bilder och så ofta det bara går.
#415 - 4 maj 2020 09:23
Dina bolivianer ser jättefina ut ICC, färgen kommer... :)

//Inger
#416 - 6 maj 2020 07:06
Så klart Plajaderna, att jag skall uppdatera när tid ges.
Tack Inger.

Annars är det lugnt i Bunkern. Har lyft ut Kakaduaparet så att ynglen får lite behagligare miljö och kan koncentrera sig på att äta.
Och som jag skrev i Nandos tråd. Jag har beställt 2 par av Apistogramma Nijsseni. Sen om det verkligen levereras två par återstår att se.
#417 - 6 maj 2020 13:51
Kul med nya apisar! Jag tycker dina bolivianer ser riktigt lovande ut!
#418 - 7 maj 2020 19:04
Följer med spänning hur det kommer gå med leveransen... Det är bara lite för få nya bilder ICC.....
#419 - 8 maj 2020 12:00
Ynglen växer fort nu tycker jag!

Attachment
#420 - 8 maj 2020 12:08
Så söt!
#421 - 8 maj 2020 20:26
Meni gud! Hur söt får man lov att vara :)
#422 - 15 maj 2020 06:20
Attachment
Ytterligare någon mm större. Storlek och utveckling börjar verkligen dra igång, speciellt nu när de börjar kunna ta större föda.
#423 - 15 maj 2020 06:26
Attachment
De Laetacara Dorsigera jag köpte för ett tag sedan börjar komma i stämning. 2 par har bildats. Vi får se hur det går. Superkul att titta på revirpinket. Men det är knappt att paren rör varandra vilket är skönt.
Attachment
Attachment
När det gäller Bolivianerna så börjar de också röra på sig. En, vad jag tror är hane, börjar bli praktfull. Några av de andra Bolivianerna accepteras att simma nära, medans andra jagas iväg.
#424 - 15 maj 2020 06:42
Efter att Nando visat bilder i sin tråd på en vacker Apistogramma Nijsseni hona för ett tag sedan, så väcktes vill ha begäret i Bunkern. Sagt och gjort, 2+2 beställdes den 4 maj och igår kom de till en av de butiker jag gärna besöker. Hade väntat mig 4 små bleka individer där det skulle vara omöjligt att avgöra hane eller hona. Men jag får faktiskt säga att jag blev positivt överraskad. Stora och fina.
(Därav pm till dig Inger. Du har ju tyvärr haft lite oflyt med beställa Apisto´s tidigare. Du fick info i ditt pm)
Så nu får jag hoppas att acklimatiseringen går fint. De fyra har placerats i ett relativt sparsamt inrett kar. Jag vill se vilket par som verkar fungera bäst. När det är gjort skall sedan det paret få flytta till ett sedan tidigare inrett/omgjort 105 liters i min ställning.
Bilder på nyinkoppade fiskar. De har bara varit i karet ca 30 minuter, så just därför tror jag de kan bli bra. Attachment
AttachmentAttachment
#425 - 15 maj 2020 06:44
Attachment
Akvariet som det stabilaste paret ska få flytta in i framöver.
#426 - 15 maj 2020 08:12
[QUOTE=ICC;n2417530]Efter att Nando visat bilder i sin tråd på en vacker Apistogramma Nijjseni hona för ett tag sedan, så väcktes vill ha begäret i Bunkern. Sagt och gjort, 2+2 beställdes den 4 maj och igår kom de till en av de butiker jag gärna besöker. Hade väntat mig 4 små bleka individer där det skulle vara omöjligt att avgöra hane eller hona. Men jag får faktiskt säga att jag blev positivt överraskad. Stora och fina.
(Därav pm till dig Inger. Du har ju tyvärr haft lite oflyt med beställa Apisto´s tidigare. Du fick info i ditt pm)
Så nu får jag hoppas att acklimatiseringen går fint. De fyra har placerats i ett relativt sparsamt inrett kar. Jag vill se vilket par som verkar fungera bäst. När det är gjort skall sedan det paret få flytta till ett sedan tidigare inrett/omgjort 105 liters i min ställning.
Bilder på nyinkoppade fiskar. De har bara varit i karet ca 30 minuter, så just därför tror jag de kan bli bra. Attachment
AttachmentAttachment[/QUOTE]

Väldigt fina och dessutom färgade redan, lite fett på benen också, det är bra [:-106]. Hoppas att du snart får små minisar :). Ja du ICC, jag är i valet och kvalet vad jag ska beställa för fiskar, SA- listan hos grossisten blir bara mindre och mindre.
Du har verkligen lyckats kanon med ditt kar (sista bilden), som gjort för apisar - ser så hemtrevligt ut :)

//Inger
#427 - 15 maj 2020 08:16
[QUOTE=ICC;n2417534]Attachment
Akvariet som det stabilaste paret ska få flytta in i framöver.[/QUOTE]

Det är den här bilden jag menar i förra inlägget [:-106]

//Inger
#428 - 15 maj 2020 08:39
Vad roligt att apisarna kommit och dessutom redan ser så fina ut! Ditt kar ovan är ju helt perfekt inrett för ett par nijsseni. Riktigt fint är det också!
#429 - 15 maj 2020 08:41
Fasen ICC vad sugen jag blir på att besöka dig och få se dina fina kar i verkligheten! När den värsta Corona-krisen väl lägger sig kanske jag kan planera in en resa söderut?
#430 - 15 maj 2020 09:53
Tack Nando och Inger.
Du är välkommen Nando. Familjen kan ju alltid ta en semester till Danmark. Tivoli är uppskattat av både vuxna och barn. Men som du säger, när Corona behagar stilla sig. Bunkern ligger längst vägen mellan där du bor och Danmark:)
#431 - 15 maj 2020 11:24
Jag har en svägerska med familj i Malmö. Man och barn får hänga där så åker jag till dig. Spikat!
#432 - 15 maj 2020 14:21
[QUOTE=Nando;n2417556]Jag har en svägerska med familj i Malmö. Man och barn får hänga där så åker jag till dig. Spikat![/QUOTE]

Spikat. Kul!
#433 - 15 maj 2020 21:28
#434 - 16 maj 2020 07:13
Satt just och funderade på om jag skulle kolla om det var möjligt för ett spontan besök idag. Måste ju liksom hitta på någonstans att åka med min nya buss . Grymt fint appis kar :)
#435 - 16 maj 2020 07:50
Haha, ja kom du Ekenberg och besök bunkern om du vill. Du är välkommen[:-106]. Har du kvar mitt mobilnummer?
#436 - 16 maj 2020 08:02
Kanonkul om en spontan träff funkar :)
#437 - 27 maj 2020 15:55
Länge sedan du skrev något nu ICC... ;)
#438 - 28 maj 2020 18:02
[QUOTE=Nando;n2417972]Länge sedan du skrev något nu ICC... ;)[/QUOTE]

Ja jag veeeet:rolleyes:
Alla mina akvarium tuffar på så som önskvärt. Cacatuides ynglen växer, och lite lekförsök på de andra Apistogrammorna.
Bolivianerna börjar bli riktigt hemmastadda och tuffat till sig. Av Dorsigerorna börjar några bli sådär mörka och snygga som man vill se dem. Annars är det ju hyfsat väder ute så man vill ju ta till vara på soltimmarna. Får uppdatera tråden lite snart. Men jag finns här och läser de flesta nya inlägg från er andra.
#439 - 30 maj 2020 05:52
Härligt att allt tuffar på ändå!
#440 - 14 juni 2020 21:14
Hur mår dina Nijsseni? Jag har tyvärr hittat min hane död efter att han inte setts till på några dagar. Trist. Vet inte riktigt vad jag ska göra med honan nu. Antingen får hon gå kvar ensam eller så köper jag en ny hane.
#441 - 18 juni 2020 11:47
Mina Nijsseni mår jättebra. Ena paret simmar i ett av mina 105 liters, medan det andra paret simmar i det mittendelade 150 liters. Alltså samma akvarium som Cacatuoides ynglen växer och frodas i.
Det paret som simmar i 105 liters karet händer egentligen ingenting, medans det andra paret i det delade 150 karet har lekt två gånger. Första gången åt de upp äggen. Andra gången fick de frisimmande, dock minskade de varje dag till antal. Numera ser jag två till fyra yngel som tittar fram bland löv och pinnar vid matdags. Helt klart olika vaktinstinkter på Cacatuoides och Nijsseni. Cacatuoides paret (främst honan) vaktade och håll sig väldigt nära ynglen. Hon plockade upp yngel som kom på vift och spottade tillbaka till övriga gruppen. Nijsseni paret verkar inte bry sig nämnvärt om sin avkomma. Ynglen lever bara för att det inte finns något annat hot, annars hade de varit mat för länge sedan eftersom både hanen eller honan inte håller sig speciellt nära ynglen.
#442 - 18 juni 2020 11:52
Attachment
Nijjseni honan med ett av ynglen. Man ser ynglet som en grå prick längst ner vid roten till vänster om stenen.
#443 - 18 juni 2020 11:54
Attachment
Ovan: Cacatuoides yngel 9 juni.
Nedan: Samma grupp yngel, fast idag 18 juni.
Attachment
#444 - 18 juni 2020 12:03
Attachment
Dålig bild, då det var svårt att se in för växterna samt reflektioner från annat akvarium. Men nu har det bildats två par av de 6 stycken VF Laetacara Dorsigera jag köpte. Detta paret har nykläckt i gropen, medans det andra paret håller sig långt in i 540 karet. Jag ser bara att de är svarta/mörkröda i bläsen och att de jagar bort andra fiskar.
Ska se om jag vid tillfälle lyckas håva upp paret vid framrutan. Vore kul att kunna dra upp ett gäng yngel. Det kanske får bli till hösten när det ges mer tid för akvarium.

Annars för övrig tuffar samtliga akvarium på. Det är matning och vattenbyten som står för det mesta arbetet, ja och lite algskrapning förstås.
Glad Midsommar på er Zoopare[:-174][:-174]
#445 - 18 juni 2020 18:50
Vilken rolig uppdatering! Tänk vad stora kakaduaynglen har blivit! Och jätteskoj med Nijssenismått också :). Hoppas det blir frisimmande av de andra ciklidernas ägg med. Glad midsommar ICC!
#446 - 7 juli 2020 07:16
Liten uppdatering från bunkern då. Växter, fiskar och alger på rutorna frodas i alla kar utom mitt 540 som varit i drift längst.
80% av Serpatetrorna och 90% av svärdbärarna har dött ut. Dessa fiskar har jag haft i ca 3 år, så förhoppningsvis är det åldern som ger avtryck. Samtliga L-malar, 2 överblivna Apistogramma hanar och de 3 Blue Daimond diskusarna lever och mår bra. Funderar på re-scape med lite ny fisk till höst/vinter.

Inte så aktiv på Zoopet för tillfället. Blir mest att titta in och läsa i era trådar. Annat, såsom mycket arbete, barn med sommarlov samt att vi flyttat till större bostad har tagit mycket tid den senaste tiden. Tur att övriga akvarium tacksamt tuffar på och ser ut att nöja sig med vattenbyte och mat en till två gånger om dagen.
#447 - 7 juli 2020 16:58
Kul att du hörs av och uppdaterar ibland! Det är alltid trevligt att läsa dina inlägg tycker jag. Ibland snurrar ju det övriga, icke akvarierelaterade, livet på för fullt och då har man av naturliga skäl inte lika mycket tid och energi att skriva. Det är helt okej. Hoppas du har en fin sommar!
#448 - 12 juli 2020 13:34
Och skulle det vara så att du får en stund över någon gång så hoppas jag att du passar på och fotar karen ;)
#449 - 13 juli 2020 05:21
Det ska jag nog hinna med att ordna en dag. Synd att jag hann ansa mina Sessiflora igår. Två av mina 105 liters var lummigt igenväxta och det såg riktigt mysigt ut. Bottenväxterna tyckte inte som jag, så lite ansning var befogat. Ska se vad veckan har att erbjuda i tid;)
#450 - 14 juli 2020 18:30
Låter bra! Jag väntar!
#451 - 21 juli 2020 13:02
Då ska vi se om jag kan få till en liten uppdatering från bunkern. Läser på Zoopet varje dag men har inte haft tiden att vårda min tråd. Inte heller mina akvarium får lika mycket skötsel som under årets mörkare del. Tur att de är så tacksamma och fungerar så bra på egen hand. Just nu verkar karen och dess växter och fisk klara/nöja sig med matning en till två gånger per dag. Likaså vattenbyten varannan vecka. Lägger upp några foto, så försök förbise eventuella alger eller vattenspillfläckar på frontrutorna.
Hinner helt enkelt inte med allt som önskas i hobbyn. Två jobb som tagit mycket tid senaste tiden. Flyttat till nytt boende och spenderat mer tid i möbelvaruhus än i bunkern känns det som. Lite mc åka när solen behagar skina. Viktigt också att hänga extra mycket med barnen nu när de har sommarlov. Jag är inte unik, ja ni vet hur det är sommartid. Massa annat som lockar på gott och ont.
Säger som Ekenberg, vi ses mer frekvent till hösten.
#452 - 21 juli 2020 13:04
AttachmentAttachment
#453 - 21 juli 2020 13:05
Jo det finns fisk i alla karen
#454 - 21 juli 2020 13:06
#455 - 21 juli 2020 13:07
#456 - 21 juli 2020 13:17
Planerar för en omstart och göra om det 540 överst här i bild (inlägg 502.)
Många av de ursprungliga invånarna har dött ut och jag har medvetet inte ersatt dem. Likaså pinnar och grenar till höger i karet börjar brytas ner på allvar efter 4 år i vatten och är nu ganska tunna.
Redan nu ligger ett gäng Ek och Bok grenar i vatten och som skall vara färdiga att använda till hösten. Går och funderar på en inredning som ger mer öppen bottenyta. Jag har en tendens att belamra bottenytan. Har mina idéer som jag skall grunna på vid valda tillfällen. Funderar även på fortsatt SA tema...eller kanske invånare där huvudinvånaren är Eldbuk. Tål att fundera på.
#457 - 21 juli 2020 14:16
Vilken trevligt uppdatering! Dina kar är jättefina! Mina favoriter är de två översta i ställningen och det större karet med scalarer i. Kul också att se alla kakaduayngel som verkligen har blivit stora nu. Nijsseniparet ser ut att må bra också. Förstår känslan av att inte hinna med riktigt. Så blir det ju ibland men om karen är i balans och ändå får vattenbyten och mat funkar det ändå. Lite alger på rutan har ingen dött av. Ska bli skoj att se vad du hittar på med 540-baljan till hösten!
#458 - 25 juli 2020 12:37
Grymma kar, även när de får mindre skötsel. Förhoppningen är ju fortfarande att en fin lite grupp diskus skall kunna levereras. Men som läget är nu kan jag inget lova.
#459 - 17 augusti 2020 16:42
Nu är jag här i tråden igen och längtar efter en uppdatering ;). Hur går tankarna kring 540:t?
#460 - 18 augusti 2020 09:17
Haha, trevligt att du lyfter fram min tråd Nando. Man lunkar runt och pysslar med akvariumen i sommartempo. Karen puttrar på i stilla takt och det känns inte som om det finns något att tillägga i tråden.
Alla ynglen av Cacatuoides visade sig bli hanar. Jag har plockat ut två hanar av de som jag tyckte blev finast och placerat i två olika kar, varpå jag köpt en hona i butik i hopp om ett nytt fint par. Alla övriga hanar har fått flytta till 540:t som jag planerar göra om till hösten. Hoppas några hanar där i skall utvecklas till något bra och som kan ges bort till någon som kanske sitter med en ensam hona.
I det delad 150 literskaret, där Cacatuoides ynglen tidigare växte upp går nu ett par av mina Laetacara Dorsigera. Min tanke är att de skall acklimatisera sig där i och förhoppningsvis skaka fram en kull yngel till höst/vinter då det ges mer tid i bunkern.

Jovisst har jag planer på 540:t, lite ideér i huvudet så här långt. Hur som helst så finns det ett gäng vattenmättade grenar i olika tjocklekar i min vattentunna. Tankarna är att inreda från sidornas ovankant snett ner mot botten och ha det mer öppet i mitten av akvariet. Får väl se om tanke blir verklighet.
#461 - 19 augusti 2020 17:29
Tack för uppdateringen! Ska bli kul att se om du gör verklighet av planerna!
#462 - 26 september 2020 10:15
Säg till om du tröttnar på mitt tjat ICC men som vanligt längtar jag efter en uppdatering från bunkern!
#463 - 27 september 2020 15:47
Du tjatar inte. Bara bra att du påminner mig om att jag har en egen tråd:D
Så mycket lättare och intressantare att läsa om andra och i deras trådar, därav din underbara tråd Nando.
Jag har faktiskt börjat lite smått att ”demontera” den yttre inredningen på mitt 540L. Har plockat bort grönskan som växte ovan akvariet.
Jag har oxå rengjort 2 av de tre ytterfilterna. Så tills det är dags att göra om i karet har nog de två rengjorda ytterfilterna återhämtat sig och kan stå och cirkulera i en tunna med vatten från karet, så det håller sig fina och redo. Det tredje ytterfiltret får sig en total rengöring när karet töms.
Snart är också de grenar som ligger i vattentunnan klara. Skrubbade bort det vita luddet härom dagen, och bytt flödet av klorerat vatten mot vanligt kallt kranvatten.
Så när rätt tillfälle infinner sig, dvs när höstigt regn och rusk infaller med att sambon jobbar helg tar jag ett rejält tag och gör om i akvariet.
Det som jag går och funderar på är vilket bottenmaterial jag vill ha. Förra rundan hade jag blästersand, som jag bytte ut mot Råda. Det är den jag har nu. Skulle nog hellre vilja ha något annat och inte så enhetligt. Kikar man i en å, bäck eller annan vattenfåra så varierar botten från fin sand till fin sand inslag av grövre stenar, mer blandat alltså. Tål att grubblas på.
.
#464 - 27 september 2020 16:56
Vad roligt att höra att du är igång så smått! Ska bli intressant att se hur du får till det. Jag har också funderat på möjligheten att blanda bottensubstrat så att det är olika på vissa ställen men är rädd att det ändå blandas i slutändan. Om man kan få det att ligga kvar som man lägger det från början skulle det kunna bli riktigt snyggt.
#465 - 17 oktober 2020 20:16
Nu är jag här igen och funderar på vad som händer i bunkern ;)
#466 - 4 november 2020 14:24
Blir inte mycket till inlägg i bunker tråden från min sida ser jag. Läser mest i er andras trådar och följer Zoopet, än om det känts lite sömnigt den senaste tiden.

Hur som haver, jag finns här i periferin. Senaste tiden har det varit mycket jobb, träning, familj och lite mer fokus på annan hobby. Alla 12 karen lever och puttrar på sin sin stilla fart. Sen i somras har det i vanlig ordning matats, gjorts vattenbyten och det som akvariet egentligen är uppställt för...att tittas på.
Okay, ett eller två 100-liters i ställningen har gjorts om. Någon eller några fiskar har flyttats och några har simmat till himlen. Har inte köpt någon ny fisk på evigheter känns det som. Men det är av den anledningen att jag planerar gör om det ena 540 karet. Troligen, om min plan håller så gör jag om det helgen vecka 47 när sambon ändå jobbar. Efter att det är gjort kommer en del fiskar att flyttas runt just för att jag behöver ge vissa fiskar bättre möjligheter och min egen logistik behövs uppmuntras. Till exempel skall mina L200 flytta från 325 till det omgjorda 540.
En annan fundering jag grunnar på är om inte mina Kilesa sandciklider skall få gå ensamma i 325 på ren sandbädd utan någon nämnvärd inredning. Känns inte som om de kommer till sin rätt i nuvarande 540 fyllt med BTN moduler, sten och Cyprichromisar. Vidare så är i så fall planen att låta L134 och L046 få gå i det 540 där Kilesorna flyttades ifrån. Då kan jag erbjuda de malarna bättre filtrering samt mer cirkulation osv. Men som sagt, det är bara något jag grunnar på.

I ställningen finns någon ensam firre vars partner dött. Mina Corydoras Eques lyckas jag inte få lek på och de 9 Corydoras Duplicareus som finns kvar leker bara spontant och dessutom har jag inte tid eller engagemang att dra upp yngel längre. Kanske dessa två grupper slås samman och får flytta till 540 som görs om vecka 47.

Lite sugen på att packa ner och lägga undan ställningen och dess 6 stycken 105 liters. I så fall ersätter jag ställningen med de 3 stycken 150 liters jag har stående och som är mittdelade med en glasskiva. Känner att det är lättare att sköta, byta vatten och fånga fisk i, än akvarier som står ovanpå varandra. Allt beror på hur mycket tid vintern erbjuder.

Lägger upp foto på min Apistogramma Baenschi hane. Tycker han är ståtlig men tyvärr för hård mot sin hona. Därför går de nu åtskilda.
Två foto från annat 105 liters där det går ett par Apistogramma Panduro, lite räkor och Endlers. Här har det bildats en härlig förmultnande botten bestående av grenar, löv och annat "skräp".
#467 - 4 november 2020 14:24
Attachment
#468 - 4 november 2020 14:25
AttachmentAttachment
#469 - 4 november 2020 15:55
Så kul med en uppdatering! Apistohanen är verkligen vacker! Det ska bli roligt att se ditt arbete med 540:t när det blir dags. Och mulmet på botten ser riktigt trivsamt ut.
#470 - 5 november 2020 20:37
Kul att läsa! Jag hoppas att du kan bjuda på ett par bilder från 540 karet v47 :)
vilken mulm! Vilken dröm för räkor o corydoras!
#471 - 6 november 2020 10:47
Det är detta 540 jag tänker göra om inredningsmässigt.
Tanken är att glesa ut växtligheten. Anubiasen skall ut. Vallisnerian skall flytts mer åt mitten. Så trångt och nära sidorutan som dom står nu så verkar de inte vilja skicka utlöpare. Växer bara på längden. I övrigt kommer en eller två Echinodorus Osiris samt några Cryptocoryne att planteras lite här och var i lagom mängd.
Rådasanden skall bytas ut till något annat. Funderar på att blanda Swedols Baskarpsand som jag gillar, med med grus i olika kornstorlekar mellan 1-5 mm. Vill i alla fall åstadkomma en lite mer varierande och livad botten. Tror det blir för stelt och enhetligt annars nu när tanken är att öppna upp för mer bottenyta.
Ett nytt grenverk likt det befintliga på högersidan skall skapas, fast med nya grövre stammar. Dessa stammar har legat i tunnan för vattenmättnad hela sommaren. Så nu är de klara att snidas till för inpassning i karet.
Till sist skall något kul växtlighet ovan akvariet skapas. Just detta tycker jag är smakfullt.
När det gäller fisk så är jag inte på det klara med vad jag vill ha. De två diskusarna ska vara kvar i alla fall. Samt mina fyra L200 som finns i ett annat kar just nu.
Attachment
#472 - 6 november 2020 10:49
Lägger även upp ett foto på mitt andra 540, där klätterfikusen verkligen växt till sig. Nu sitter den till och med fast på väggen bakom och på hyllplanet ovan akvariet.
Attachment
#473 - 6 november 2020 16:37
Tycker dina planer låter jättespännande! Ska bli roligt att se hur det utvecklas :).
#474 - 15 november 2020 15:18
Visst har du haft, och kanske fortfarande har, Nannostomus Mortenthaleri? Jag får förhoppningsvis hem 15 stycken i veckan. Har du några tips?
#475 - 16 november 2020 10:17
Det stämmer. Jag har haft N. Mortenthaleri. Absolut den snyggaste tetran jag haft. Tyvärr finns de inte kvar längre. Haft dem i både 105 liters och 150 liters. De gjorde sig bäst i 150 litersakvariet.
Akvariet var, och är fortfarande inrett med sand sten och rötter. Men då hade jag mycket mer växter. Hade tätt med Hygrophila Polysperma längst kortsidorna och flytväxter i mitten. Jag såg dem leka och släppa ägg vid flertalet tillfällen. Men då i Hygrophilan inte gav tillräckligt med tätt skydd så var honan snabb att vända sig och äta upp ägget. Jag skulle rekommendera tätt med Limnophila Sessiliflora i kombination av javamossa eller sötvattentång i buskaget på botten och rejält med flytväxter om man hoppas på yngel. Den växtkombinationen i akvarium kräver en del ljus, och jag vet inte hur eventuella yngel klarar starkt ljus. Har för mig att yngel av tetror är känsliga för starkt ljus. Jag tror att du kommer att fixa det, med tanke på dina tetror du redan fått att reproducera sig:d.
Attachment
#476 - 17 november 2020 08:15
Tack för tipsen! Jag har tänkt ha dem i svartvattenkaret, som är på ca 200L. Det finns inte så mycket växter i den burken, men jag hoppas det kommer funka ändå.
#477 - 18 november 2020 14:12
Till helgen är det tänkt att jag skall tömma mitt 540 helt eller delvis.
Ett 150 liters kommer att ställas upp, med vatten från 540 som tillfälligt vandrarhem åt de fiskar och växter jag skall ha kvar. Även ett ytterfilter får stå och gå i det tillfälliga 150 så att jag slipper starta om helt när 540 återinreds.
Går fortfarande och funderar på lite tekniska lösningar när det gäller grenverk, blandad sans/grus och eventuell nivåskillnad på botten med hjälp av modifierade btn moduler eller slimline. Har ganska klart för mig vart jag vill komma, men det är mer än halva nöjet att klura ut lösningar och ideér.
När sen akvariet är helt tomt och torrt så blir det troligen lite limning och laborering med inredning. Vidare att tvätta sand/grus. Funderar på att har soil under sanden på vissa ställen osv.
Ska bli kul att mecka och trixa men kommer att ta lite tid. Skall påminna mig själv om att uppdatera tråden också:cool:
#478 - 18 november 2020 17:18
Kul att du är på gång! Dokumentera gärna processen. Det är alltid kul att se hur en ny inredning växer fram. Skulle du glömma av din tråd för länge lovar jag att påminna dig om den ;)
#479 - 21 november 2020 16:37
Attachment
Då var jag igång med med att göra om detta 540 liters. Kändes lite avigt att plocka/riva inredningen. Men den nya set up´en kommer nog att bli bra när det är klart, om några veckor. Tog också en rejäl stund att fånga upp fiskarna. Nu är bara L-malar och pansarmalarna kvar. De åker upp när vattnet och sanden åker ur. Kommer att ta några steg varje dag framöver.
#480 - 21 november 2020 16:42
Det blir spännande och intressant att följa detta nya projekt!
Jag har gjort en liknande grej nyligen, vet hur joxigt det kan bli.
Tänker att du gör precis rätt, att ta några steg i taget. :)[:-106]
#481 - 21 november 2020 19:07
Kul att du är igång! Ska bli spännande att se hur du får till det denna gång!
#482 - 21 november 2020 19:30
Följer med spänning! :D
#483 - 21 november 2020 19:45
Jag är också på tåget!
#484 - 26 november 2020 14:16
Mycket fina bilder!
Jag vill också ha en bunker..
#485 - 26 november 2020 15:03
Tack följare för att ni bumpar tråden. Arbetet står kvar som på min sist inlagda bild. Till helgen tömmer jag det helt. Under tiden letar jag efter en begagnad (eller köper en ny) Btn modul som jag skall göra till en terass för att få nivåskillnad i bottenregionen. Fortsättning följer, om än sakta. Har inte bråttom, bara kul att dra ut på det roliga.
#486 - 29 november 2020 15:32
Attachment
Akvariet tömt. Rutorna skall få sig en rengöring. Efter det är det dags att börja passa in den nya inredning.
#487 - 29 november 2020 15:39
Attachment
Inhandlade detta igår. Hittade ingen BTN modul som var min tanke att bygga en terass på botten utan. Däremot fann jag en bra rot som skall sågas till och gå från bakruta till sidoruta under den fastlimmade BTN bakgrunden. Den BTN slimline som är på bilden skall Även den sågas till och användas bakom roten/sluta tätt mot bottenglas. Dess syfte skall vara att hålla sand på plats bakom roten.
De vita Juwel modulerna skall och användas till förhöjningar på botten, men i andra sidan av karet. Inte nöjd med dess färg. Hoppas kunna maskera de med sten och växter, såvida jag inte ”rullar” de i silikon och strör bottensand på.
#488 - 29 november 2020 15:44
AttachmentAttachment
Haft denna rot i akvariet i tre års tid. Ville bara visa hur vattnet, den organiska nedbrytningen och säkert en del malar nött ner träet. Man ser tydligt var vattennivån varit. Skall tillbaka i akvariet.
#489 - 29 november 2020 15:49
Attachment
En annan del som brutits ner kraftigt genom åren är denna del jag byggde. De svarta ”propparna” är från tidigare grenar som varit fastgjutna men brutits ner. Denna inredningsdel är nu förbrukad och kastad. Den satt till höger i karet och fungerade som Mangrowedel.
#490 - 29 november 2020 16:34
Att bygga terrasser i karet har varit något jag haft många tankar kring, men mina små försök har aldrig lyckats. Ska bli spännande att följa ditt projekt.
#491 - 29 november 2020 17:06
Följer med intresse jag med :)

//Inger
#492 - 30 november 2020 09:09
[QUOTE=c90368;n2424387]Att bygga terrasser i karet har varit något jag haft många tankar kring, men mina små försök har aldrig lyckats. Ska bli spännande att följa ditt projekt. [/QUOTE]

Håller med. Inte så lätt. Ämnet har varit uppe på forumet massor med gånger. En nöt för oss akvarister som vill ha höjdskillnader i bottensubstratet att knäcka.
Lätt att det blir fyrkantigt och lodräta väggar. Risk att min idé blir så också. Återstår att se om jag lyckas något så när. Därav tanken med roten, just att "väggen" skall vara levande av träets natur och inte för ögat se ut som en rak vägg. Skall bli kul att skapa och se resultatet.
#493 - 1 december 2020 23:05
Jag följer med intresse!
#494 - 3 december 2020 13:16
Kommit en bit på vägen. Sågat till roten på sina ställen och även btn slimlinen. På bilderna, som inte ser så trevliga ut just nu, så har jag passat in det samt silikonat ihop roten och btn. När det torkat skall det lyftas upp och limmas mer noga och tätas i alla glipor, så att sanden inte rinner igenom. Har även en teori om att köpa dammduk och limma fast på baksidan av slimlinen och lägga an mot akvariets bak, sido och bottenglas. Tanken är att sanden och dess tyngd skall täta mot rutorna. Vill helst undvika att limma fast inredningen permanent i karet. Tittar man på översta bilden så skall alltså sanden vara på den sida som slimlinen är. Svårt att förklara med dessa bilder. Slimlinen är alltså bara tänkt att täta för sand mot roten. Blir liksom mindre glipor att täta. Ni kommer att förstå längre fram. Själv tror jag att det kan bli bra...hoppas i alla fall.
#495 - 3 december 2020 13:25
Här är stommen till den andra terassen. Här testar jag ett annat koncept som sandtätning mot botten. Lyckades skära till glas med lite finess som jag sedan limmat fast Juwel modulerna på. Dessa placerar jag sedan direkt mot bottenglaset. Mot sidorna på karets bak/sido ruta kör jag på med dammduks idén. På denna terass insida tänker jag lägga filtermatta, sen någon form av soil och till sist bottensubstratet som kommer att gå mot det grövre hållet, nästan grus. Med filtermatta och soil så kommer det inte att bli så tungt på insidan av terassen, samt att jag planerar ha någon växt uppe på. Sen på framsidan av terassen/modulerna tänker jag att jag skall maskera med större stenar för att undvika kantiga och lodräta "väggar".
#496 - 3 december 2020 14:04
Ser verkligen lovande ut [:-106]
#497 - 3 december 2020 14:18
Det där har förutsättningar att bli bra! Spännande!
#498 - 3 december 2020 20:21
Roligt att följa, jag tror att du kommer få till det riktigt bra.
#499 - 7 december 2020 19:15
Kul tekniska lösningar, finurligt. Jag har med kommit till det läget att jag inte längre vill ha fastlimmade saker i baljan. Måste bara passa på att fråga om du kör(t) karting?
#500 - 7 december 2020 20:55
Gillar att gå och fundera på olika lösningar. Ofta fungerar de, men ibland blir det papperskorgen. Lägger troligen upp fler bilder framåt helgen. Har limmat på damduken jag skrev om tidigare. Även skaffat hem den sand och soil jag vill ha.
Nästa steg blir att såga till trädstammarna som ligger i vattentunnan så de passar in i min tänkta miljö. Ska testa med att fästa stammarna på en plexiglasskiva. Tänkta borra hål i plexiglaset och i stammens botten varpå jag sen fixerar med en plastplugg och till sist fäster med silikon. Plexi ´n göms sedan i sanden.

På din fråga så har jag svarat i pm.
#501 - 8 december 2020 13:53
Det sista på roten och Juwel modulen är fixat. Nu är de klara att hoppa i karet, när jag är mogen och får tid. Roten ser alldeles hemsk ut från baksidan med inklädnaden och dammduk som skydd mot eventuell sand som vill rinna igenom. Ser med andra ord inte så inbjudande ut att stoppa i akvariet. Som tröst är ju att detta kommer att hamna i sand/grus. Tittar man framifrån så kommer inte mycket att synas, så förhoppningar finns. Testar att lägga an mot en plexiglasskiva för att testa funktionen.
#502 - 8 december 2020 13:55
AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment
#503 - 8 december 2020 16:57
Vad smart du gör det! Jag tror det kommer funka fint. Sedan med resten av inredningen lär baksidan/stoppet inte synas.
#504 - 11 december 2020 16:25
Attachment
Vy uppifrån och ner i karet. Passat in roten på den plats där ska ligga i karet. På insidan mellan roten och bak/sidorutan har jag sedan klippt till och lagt i 5 cm filtermatta. Filtermattan har egentligen bara som syfte att hjälpa till att täta lite extra i kanterna, skydda bottenglaset mot några skruvskallar samt slippa hälla i allt för mycket sand som kanske skulle kunna trycka ut roten.
#505 - 11 december 2020 16:33
Bild på tillsågad plexiglasskiva som jag sedan fäst ett gäng trä-stammar på. Dessa stammar är skruvade med rostfria syrafasta skruva från undersidan av plexi och upp i trästammen. Därav den skyddande filtermattan på botten.
Två bilder där jag satt in trästammarna i karet. Nästa steg är att fylla på sand så att terassen och "mangrowedelen" blir komplett.
Ovan trästammarna har jag åter använt mig utav plastgaller varpå jag senare kommer att placera växter så att dess rötter hänger ner i trästammarna.
#506 - 11 december 2020 16:43
Planerar vidare att slutföra högersidan i karet med Juwel modulen i helgen. Juwel modulen skall ju som jag sagt tidigare delvis gömmas bakom större äkta natursten. Om inte mina tankar sviker mig så tänker jag silikona fast lite mindre stenar på och mellan de större stenarna just för att de inte skall se så arrangerat ditlagda ut. Skulle även behöva köpa hem några meter 16/22 slang så jag kan omplacera mina insug/utblås från tidigare placeringar. Kanske onödig utgift med nya slangar, men tycker det känns tryggt med nya, mjuka och formbara slangar.
Har jag tur så kanske jag även hinner få i vatten i akvariet på söndag kväll. Annars kommer det ju en ny vecka att nyttja.
#507 - 11 december 2020 16:48
Coolt! Du är verkligen duktig på att tänka ut smarta och hållbara lösningar! Ska bli spännande att se hur det blir med vatten i.
#508 - 13 december 2020 22:57
Blev inte så mycket gjort med inredningen som jag hoppades på idag. Jobbet kallade två gånger idag. Fick i alla fall klart högerdelen på karet. Dvs den del som består av 2,5 ihoplimmade Juwel sektioner på lös glasbotten.
Denna placerades idag på sin plats. Lade lite dammgummiduk framför där de äkta stenarna skall ligga, som skydd mot bottenglaset. På insidan av modulerna, som då skall likna en förhöjning eller terass, fyllde jag först med 5 liter JBL Manado akvariegrus som liknar små lecakulor. Ovanpå det 2,5 liter JBL Aquabasis plus med kommande Echinodorus i tankarna. Nästa lager lade jag ett tunt lager med filtervadd för att inte toppgruset skall sjunka ner och blanda sig med de båda JBL lagerna. Sedan avslutade jag med grusen som skall vara överst. Än så länge verkar mina tätningar med dammduken fungerar på kanterna. Den grus ni ser på bilderna som ser ut att ha runnit ut mellan stenarna är för att jag hällt dit den med flit för att fylla upp tomrum mellan stenarna. Dessutom har jag silikonat fast några av de stora stenarna i varandra, och även en del småsten som jag vill ska ligga kvar. Jag har lagt i en rätt grov grus i denna del just för att det ska passa in i den lite mer steniga delmiljön. Tanken är att blanda den grova grusen med fin Baskarpsand från höger till vänstersidan, där den vänstra sidan med den liggande roten enbart skall bestå av den fina sanden och försöka föreställa en liten del mangrove sandbank. Tanken är alltså att bottensubstratet skall gå från grovt till fint med en lagom övergång.

Under tiden som jag byggde med stenarna på utsidan av Juwelmodulerna upptäckte jag plötsligt och oplanerat att en rot jag tidigare hade i karet skulle passa riktigt bra in i den nya scapen. Denna rot var uträknad när jag rev förra inredningen. Nu låg den på golvet och plötsligt såg jag bara att den passade så himla bra in som en förlängning på BTN bakgrundens fejkrot. Så ja, den fick hoppa åter ner i akvariet igen.

Det som återstår innan jag kan fylla upp med vatten är att fylla upp vänsterdelen med inredning och fin sand, och får till en lagom sand/grus blandning på mitten av karet. Också ändra insug/utblås från ytterfilterna så att det passar den nya inredningen.

#509 - 13 december 2020 22:58
AttachmentAttachment
#510 - 13 december 2020 22:59
AttachmentAttachment
#511 - 13 december 2020 23:00
AttachmentAttachment
#512 - 15 december 2020 17:24
Konstruktionen ser verkligen stabil ut. Ser fram emot fortsättningen:)
#513 - 16 december 2020 20:10
Äntligen fick jag en ostörd kväll efter jobb att ta nästa steg med akvariet. Ikväll fick jag ner rötterna, sanden och vatten. Tror faktiskt det kan bli bra när akvariet fått gå till sig, växter på plats och belysningen där den skall vara.
Till sist avsluta jag med att krama ur ett svampfilter från ett annat kar så jag får i lite go bakterier.
#514 - 16 december 2020 20:12
#515 - 16 december 2020 20:21
Ser ut att bli riktigt fint. Hur har du tänkt med växter på olika platser?
#516 - 16 december 2020 20:21
I växtväg tänker jag nu några Echinodorus som över tid får breda ut sig på den högra terassen. Hoppas ler och växtnäringsbottnen jag grundade med skall göra susen och ge frodiga växter.
Sen tänker jag någon Cryptocoryne på mitten mellan den liggande och stående roten. Det är i nuet bara de växterna jag tänker mig.
#517 - 16 december 2020 20:30
Inget på den vänstra platån? Du kanske redan skrivit, men vilka fiskar ska i?
#518 - 16 december 2020 20:45
[QUOTE=Superpescado;n2424884]Inget på den vänstra platån? Du kanske redan skrivit, men vilka fiskar ska i?[/QUOTE]

Nix, den vänstra platån ska vara tom. Möjligen att jag lägger dit en eller två knytnäve stora stenar. Däremot skall jag ha någon krukväxt (Fredskalla som jag vet funkar) på ett galler som ligger i ytan med dess rötter hängandes ner i karet.

Fiskarna har jag inte riktigt bestämt än. Generellt Platy, tetra, Corydoras, L200 som jag redan har, och sedan någon liten ciklid. Men det tar ett tag innan fiskarna får flytta in. Blir nog inte ens detta året.
#519 - 16 december 2020 21:48
Halloj ICC!
Här på forumet är det verkligen en lycka och njutning att följa hur olika människor, med liv, lust och härlig kreativitet skapar alldeles unika inredningar och miljöer i sina kar.
Det är fantastiskt kul att få se hur det byggs, planeras och ställs i ordning med diverse inredningsdetaljer och hur vägen mot en vision sakta men säkert och ofta på ett klurigt och smart sätt realiseras.
Ditt nya projekt är ett av dessa som är så fint att ta del av!
Jag förstår att du nu är inne i en initial fas och att det finns massor av finfina idéer som skall sättas i verket.
Jag ville bara ”chima in” och säga att jag tycker din inredning ser toppenfin ut!
Det skall bli intressant att se vart, och hur, du tar denna inredning vidare.
#520 - 17 december 2020 18:21
Tack för vänliga ord Mats. Alltid kul att skapa och försöka åstadkomma trevliga miljöer för våra fiskar. Ibland blir man nöjd, ibland får man inse att det inte blev bra. Zoopet är bra att skaffa inspiration från andra snygga akvarium. Men bästa källan är att försöka kopiera moder natur. Det är toppen att spana in bäckar eller insjöar i jakt på tips.
#521 - 17 december 2020 18:40
Blev några extra tag med 540´it även ikväll. Satte upp belysningen som den ska vara. Bunta upp kablarna återstår däremot. Sedan var jag i blomsteraffären och köpte några mini Fredskallor och en klätterkalla. Dessa placera jag ovan de stående rotstammarna. När de acklimatiserat sig och breder ut sina rötter så kommer de att svaja snyggt i strömmen från strilröret.
Hittade sedan tre plantor Echinodorus Reni i djuraffären vilka jag planterade på den högra terassen. Kanske det är alldeles för tidigt att plantera växter så här en dag efter uppstart, men jag chansar. Har ju ändå grundat med en näringsrik botten samt att jag tryckte ner fem näringskulor runt deras rötter plus en normaldos Pmdd. I bakgrunden tänker jag sen två/tre Echinodorus typ Barthii som blir ganska hög. Det får bli nästa steg om ett tag.
Det börjar likna akvarium så sakteliga....
#522 - 17 december 2020 18:41
#523 - 17 december 2020 19:14
[QUOTE=ICC;n2424892]Tack för vänliga ord Mats. Alltid kul att skapa och försöka åstadkomma trevliga miljöer för våra fiskar. Men bästa källan är att försöka kopiera moder natur.[/QUOTE]
Japp! Just de där bångstyriga, snåriga men ack så vackra miljöer man ser på bilder och filmer, exempelvis från Amazonas flöden, är något jag verkligen gillar.

#524 - 17 december 2020 20:19
Vad bra det ser ut redan! Kul också att du dokumenterat inredningen stegvis så att man kan följa med på vägen och se hur det utvecklas från en idé och framåt. Jag är med på resan och är riktigt glad över dina uppdateringar!
#525 - 19 december 2020 09:43
Hej ICC, jätte spännande att var med och bra blir det ju. Skriver inte massor men är med.
#526 - 19 december 2020 17:07
Snyggt! Du lyckades verkligen få till det med platåerna :)

kul att du lyckades få det som du tänkt dig, vad jag kan förstå iaf.

#527 - 23 december 2020 20:12
God Jul från Bunkern till alla på detta forum.
#528 - 23 december 2020 20:38
God Jul ICC!
#529 - 23 december 2020 22:07
God jul!
#530 - 24 december 2020 13:43
God Jul!
#531 - 26 december 2020 19:23
Nu har karet stått och snurrat utan större belastning i tio dagar. Tyckte det passade med ett vattenbyte och två bilder idag.
I onsdags hämtade jag hem, och planterade några större Echinodorus Palaefolius och några pyttesmå Cryptocoryne Wendtii Green. Lät även tre tetror flytta in i samband med växterna. Det har gått bra för tetrorna. Så i dag i med vattenbytet släppte jag i fyra Corydoras.
Nu får det stå så här åtminstone till vecka 4 då jag så smått tänker fylla på med mer fisk.
#532 - 26 december 2020 19:24
AttachmentAttachment
#533 - 26 december 2020 19:36
Så jädra snyggt!
#534 - 26 december 2020 19:52
Ett av de bästa projekten på Zoopet, Ny teknik och nya tankar [:-106]
#535 - 26 december 2020 20:59
Riktigt häftigt, gillar rötterna som går upp över ytan.
det är nästan som 3 världar i ett enda akvarium!
#536 - 27 december 2020 15:57
Tack Nando, C90368 och Superpescado. Så trevligt att höra, [:)] jag blir.
#537 - 4 januari 2021 19:52
God fortsättning ICC! Har du några nya bilder att bjuda på från karet?
#538 - 5 januari 2021 14:42
God fortsättning till dig också Nando.
Händer inget särskilt med karet just nu. Det står i princip bara och snurrar och går till sig. Det började i och för sig växa alger här och var, så jag var tvungen att koppa de grenmalar och L200 som för eller senare ändå skulle i. Nu blev det betydligt tidigare, men det har gått bra. Algerna är borta. Det vitta luddet som alltid börjar växa på nya grenverk sugs enkelt bort med slanghävert. Först i vecka 4 tänkte jag börja stoppa i lite mer fisk. Attachment
#539 - 6 januari 2021 07:20
Ser verkligen lovande ut!
#540 - 6 januari 2021 08:47
[QUOTE=ICC;n2425339]God fortsättning till dig också Nando.
Händer inget särskilt med karet just nu. Det står i princip bara och snurrar och går till sig. Det började i och för sig växa alger här och var, så jag var tvungen att koppa de grenmalar och L200 som för eller senare ändå skulle i. Nu blev det betydligt tidigare, men det har gått bra. Algerna är borta. Det vitta luddet som alltid börjar växa på nya grenverk sugs enkelt bort med slanghävert. Först i vecka 4 tänkte jag börja stoppa i lite mer fisk. Attachment[/QUOTE]

Det ser jättefint ut!
#541 - 10 januari 2021 22:01
ICC, det är inte varje dag man ser ett sådant här spännande och fiffigt projekt. Snygga lösningar och resultatet ser fint ut!
#542 - 27 januari 2021 22:13
Tjena ICC! Har du några nya bilder på karet? Det vore skoj att se hur det har utvecklats :)
#543 - 29 januari 2021 19:13
Oj, helt missat att du skrivit Nando. Nej tyvärr har jag inga nya bilder på karet.

Nu har 540 karet verkligen stått och gått till sig några veckor.
Jag har fått flytta om i belysningen en aning då Echindorus växterna till höger inte gillade den belysningen jag gav dem.
När det gäller fisk, så förutom de Corydoras och L200 malar jag hade i sen tidigare har jag successivt tillfört ett 10-tal Wagtail platy yngel som uppkommit från ett annat akvarium och de 2 Blue Diamond Discusar jag haft sen tidigare.
Så denna veckan har ägnats åt att fara runt i en del akvariebutiker efter jobb. Tanken var ju så klart att finna lite fisk åt 540. Har hittat en del fisk, men knappt till det tänkta akvariet. I nuläget har jag stoppat i 2 par av Grön Bågfensciklid samt 10 kolglödstetror. Det var tyvärr allt, inte mycket.

Istället har jag hittat andra fiskar jag köpt, men placerat i andra/egna kar. Bland annat en fisk jag länge velat ha på min ”vill ha lista”... Crenicichla Compressiceps. Köpte 4 stycken. Sen fann jag ett vackert par av Apistogramma Elizabethae som jag inte kunde motstå. Även, och äntligen fler honor av Apistogramma Baenschi. Har haft 1 par + en singel hane ett tag nu. Letat länge efter honor. Tror faktiskt att just denna Apistogramma är min favorit. Hoppas jag får lek på dem.

Under tiden jag koppade in mina C. Compressiceps så passade mina Laetacara Dorsigera att visa sig från sin bästa sida. Hann som tur vad med att fota.
Imorgon blir det en sista runda till en eller två akvarieaffärer. Får se om jag hittar något intressant till 540 som är huvudfokus.
#544 - 29 januari 2021 19:14
AttachmentAttachment
#545 - 29 januari 2021 19:15
#546 - 29 januari 2021 19:16
AttachmentAttachment
#547 - 29 januari 2021 19:16
AttachmentAttachment
#548 - 31 januari 2021 20:26
Oj, så fina fiskar och bilder! Roligt att höra vad som händer i bunkern :)
#549 - 1 februari 2021 10:51
Kan bara hålla med Nando!
#550 - 6 februari 2021 10:42
Nu är jag här och är nyfiken igen ;)...
#551 - 8 februari 2021 12:35
Händer inte så jättemycket just nu. Tittar, lite pill här och var, matar, byter vatten då och då och njuter av karen i sitt lugn. Så som det ska va!

Har blivit superförtjust i mina Crenicichla Compressiceps. Så en tanke lopades om att flytta över dem till ett av mina 540 (inte det senast inredda). Nu till helgen så jobbar sambon, så tänkte ta mig tid att rensa ut växter, öppna upp ytor och göra en liten om-ändring i inredningen i det 540 ni kanske minns med "trädet" ovan. Börjar ändå bli ont om fisk i detta kar nu så lite ändring skulle passa. Ett nytt gäng Indianplaty och ett stim kardinaltetror skulle nog också passa.
#552 - 8 februari 2021 18:27
Låter som förutsättningar för en skön helg...
#553 - 8 februari 2021 19:37
Vad är det för fisk på senaste bilden?
#554 - 8 februari 2021 20:28
#555 - 9 februari 2021 16:51
[QUOTE=ICC;n2426933]Händer inte så jättemycket just nu. Tittar, lite pill här och var, matar, byter vatten då och då och njuter av karen i sitt lugn. Så som det ska va!

Har blivit superförtjust i mina Crenicichla Compressiceps. Så en tanke lopades om att flytta över dem till ett av mina 540 (inte det senast inredda). Nu till helgen så jobbar sambon, så tänkte ta mig tid att rensa ut växter, öppna upp ytor och göra en liten om-ändring i inredningen i det 540 ni kanske minns med "trädet" ovan. Börjar ändå bli ont om fisk i detta kar nu så lite ändring skulle passa. Ett nytt gäng Indianplaty och ett stim kardinaltetror skulle nog också passa.[/QUOTE]

Det låter spännande! Ska bli kul att se hur det karet blir när ominredningen är klar!

Jag är för övrigt riktigt sugen på en ny fiskträff. Vet att det inte är läge än, av uppenbara skäl, men tänker ofta på hur trevligt vi hade det hos Thomas båda gångerna vi var där. Det är något att se fram emot!
#556 - 5 mars 2021 20:42
Blev det någon ominredning av 540:t?
#557 - 24 mars 2021 21:04
Knack, knack i bunkern... Du har väl inte blivit utelåst ;)?
#558 - 12 januari 2022 10:39
[QUOTE=Nando;n2427991]Blev det någon ominredning av 540:t?[/QUOTE]

Haha, minst sagt. Hela karet åkte ut, och ersatts med ett 100 liters och två 150 liter som är avdelade på mitten. Och nej, jag har inte blivit utelåst[8D]
Samma intresse och pyssel som innan, men ganska mycket förändring i bunkern och i akvarieantal. Jag bara glömmer bort min egen tråd. Så mycket roligare att läsa i er andras trådar.

Bunkern består numera bara av ett rum. Rummet med 6 stycken 100 liters i ställning och några andra kar är nerlagt. I det andra rummet har 2 av 3 stycken 540 liters åkt ut och ersatts av några kar från... eller enkelt beskrivet, 2 rum har blivit ett. Numera har jag 6 akvarier igång istället för 12 som innan. I princip samma fiskar, förutom de som sålts eller simmat till himmeln.
Det 540 som jag möblera om senast är kvar, se inlägg 578 har verkligen gått till sig och blivit bra tycker jag. Gillar att sitta och titta på det. Egentligen en soppa med platy, Endlers och tre olika sorters tetror, L-malar och 2 grupper mad Corydoras. De båda Blue Daimond diskusarna finns kvar, samt hälften av de Bolivianska Fjärilscikliderna och L. Dorsigera.

De övriga karen i rummet består av 4 stycken 150 liters. Två av dessa är mittendelade och innehåller par av dvärgciklider i var sin "avdelning". Vanlig fjärilsciklid, Grån bågfensciklid, Apistoigramma Elisabeth med någon liten tetra eller ungfödare som avledare ifall huvudinvånaren skulle få för sig att leka. De återstående två 150 liters består av L-malar och Corydoras.

Till sist, det minsta akvariet, ett 100 liters som jag spara/flytta i sin helhet från ställningen. Detta kar är så incyklat att jag inte kunde riva det. På botten ligger en slambank på säkert 1 cm bestående av gamla förmultnade växter, träpinnar, boklöv och annat. Två luftdriva skumfilter driver karet på väldigt låg cirkulation, och jag utför endast 10% vattenbyte 1 gång i månaden. Växterna, främst Javaormbunke och flytväxter tar över karet helt och hållet om jag inte gallrar. Fiskmässigt bor det en avstickare som jag aldrig tidigare haft, trots en mycket vanlig firre...kampfisk. Två honor och en fin blå hane. Övriga invånare är räkor och 15 stycken Kuhliålar. De far fram i bottenslammet som mullvadar och ser allmänt ut att trivas.
Egentligen är detta karet tänkt att de skall innehålla en grupp Nannustomus Mortenhaleri. Skulle vara en fröjd att se dessa i ett så tättbevuxet akvarie. Tyvärr verkar de inte gå att får tag på för tillfället. Man jag håller ögonen öppna.

Får se om jag blir Gold medlem igen om tråduppdateringen känns kul, i så fall kanske det ramlar in några foto. Bunkern lever i alla fall...:d

#559 - 12 januari 2022 17:56
Åh, vad roligt med en uppdatering! Jag har saknat dig i din tråd, även om det såklart också är trevligt att du hör av dig i andras ibland. Du har ju gjort en rad förändringar. Klart du ska bli guldis igen så vi kan få se allt trevligt du har på gång (blink, blink, host, host)!
#560 - 13 januari 2022 10:47
Trevligt att se att du alltjämt håller igång. Bilder skulle ju vara kul förstås. Känn ingen press alls :d

Annons