Jag utgår från att det är rödörade sköldpaddor. De kommer från klimat likt det svenska, men med mer kontinental prägel, dvs varmare somrar och kallare vintrar. Det är inte så mycket längden på vintern som gör att de inte kan etablera sig i sverige, utan att våra somrar är för kalla.
Rödörade vattensköldpaddor klarar kyla, under vinterdvalan tål de tillochmed att delar av deras vävnader fryser (precis som åkergroda och huggorm gör), och i Skåne har minst en rödörad vattensköldpadda överlevt i 15 år utomhus. Den naturliga nordgränsen för rödöron går i Oregon/Michigan. Vintertemperaturen där är jämförbar med Gotland och Skåne, men sommartemperaturerna är avsevärt högre, och äggen behöver en temperatur mellan 22 och 30 grader i 70-80 dagar för att kläckas.
Kort sagt är vuxna rödöron ungefär lika härdiga i sverige som guldfisk, dvs med ett nödrop, men kan inte fortplanta sig här pga våra svala regniga kustklimats-somrar.
Närmaste "vilda" populationer av rödöron jag känner till är i storbrittannien, frankrike, och tyskland, och någon nämnde att rödöron tydligen vissa år kan föröka sig i danmark. Inte ens där verkar de ha ställt till med egentliga problem, fast tyskarna är oroliga för att de kan konkurrera med europeisk träsksköldpadda.
"Svenska rödöron" har varit på tapeten här på zoopet förr:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=74882
Kort sagt håller jag visserligen med om att det är oansvarigt att släppa ut djur, och att det torde leda till nya restriktioner, men djurplågeri har jag svårt att se det som, och risken för att de skall etablera sig i svensk natur är noll.
EDIT: De nordliga skallerormar och strumpebandssnokar Tors Hammare talar om vore ett betydligt större problem, ja. Strumpebandssnok lär skall ha släppts ut kring Göteborg, och lär skall ha förökat sig minst en gång, men verkar inte ha kunnat etablera sig permanent.
EDIT 2: Det utsläppta djur som ställer till mest problem f.n. är kanin. Det finns idag mängder av kaninkolonier runt om i Sverige (ett halvdussin bara här i stockholm) som uppstått pga utsläpp av tamkaniner, och de förstör planteringar och underminerar vägar. Kommunens episka och mångåriga och helt fruktlösa kamp mot den jättekoloni som underminerar Klarastrandsleden tror jag tillochmed blivit TV-dokumentär.