En döende mal.. av någon sort kan jag rädda honom??

#1 - 1 juni 2010 21:46
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]1/ Hur stort är akvariet?[/FONT][/SIZE] 54 liter
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]2/ Vilken filtrering använder du?[/FONT][/SIZE] en pump.. ?
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet?[/FONT][/SIZE] snart två månader sedan
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?[/FONT][/SIZE] hade i tre dagar 5 guldfiskar vilka jag bytte in då de var alldeles förstora för mitt akvrium, sedan dess har jag haft en algätare, fyra guppys (som nu blivit 5 till i yngel), 2 Black Mollys (som även de verkar fått tillökning), köpte för en månad sedan tio neontetror.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?[/FONT][/SIZE]en algätare, fyra guppys (som nu blivit 5 till i yngel), 2 Black Mollys (som även de verkar fått tillökning), köpte för en månad sedan tio neontetror
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?[/FONT][/SIZE] en jätte stor som burrar ut sig över ungefär halva akvariumet
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?[/FONT][/SIZE] ingen aning..
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet[/FONT][/SIZE] vet ej om ph och kh men nitrit är testat ch gav inte utslag
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?[/FONT][/SIZE] har bytt var tredje vecka (alltså två byten sedan start) varje gång 1/3
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?[/FONT][/SIZE]envecka sedan och 1/3 byttes
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?[/SIZE][/FONT]nej.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?[/FONT][/SIZE] ingen ny fisk senaste månaden iallafall..
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?[/FONT][/SIZE] nej
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.[/SIZE][/FONT] flingfoder, lite två gånger om dagen.
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder? [/SIZE][/FONT]nej
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?[/FONT][/SIZE] En är sjuk, malen. Han är hängig och låg upp och ner. trodde han var död men han rycker till då och då, har börjat blekna i färgen.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?[/FONT][/SIZE] nej inte än
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.[/FONT][/SIZE] bara just malen. han äter inte alls och ligger bara på botten. alla andra är som vanligt.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.[/FONT][/SIZE] tog en bild och ser på den ett rött märke åp insidan ser detut som. länkar till bild.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?[/FONT][/SIZE] nej
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?[/SIZE][/FONT] endast malen än så länge..
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?aldrig haft någon

LÄNK PÅ BILD TILL FISKEN :

[/FONT][/SIZE]http://1.bp.blogspot.com/_UZO9G3IvAsM/TAVtPa4gMgI/AAAAAAAAAvA/JSbnOxB31EE/s1600/_MG_4756.JPG

svara for tom ni har något snabb tips, han kippar efter andan här och nu :(
#2 - 2 juni 2010 05:52
han lever fortfarande nu på morgonen, rär sej då och då men orkar inte simma occh ramlar lätt över till rygg... ingen som har någon ide :/
#3 - 2 juni 2010 05:53
Matar du fisken något ?
En sån pleco som det ser ut som på bilden äter inte speciellt mycket alger i ett nystartat akvarium så man måste stödmata med algtabletter.
#4 - 2 juni 2010 06:08
Svårt att säga säkert från en bild av magen, men det ser ut som en Hypancistrus av något slag. Det är i så fall en köttätande mal (ge den t.ex. räkmix, finhackad räka, mysis, fryst artemia) men de är rätt känsliga mot låga temperaturer och dålig mat - de får ganska lätt buksot och dör. Det ser ut att vara strömt i akvariet, det är bra, de kräver höga syrehalter.
Jag kan inte se det "röda märket", men det kan vara ett brännsår från doppvärmaren (de gömmer sig ofta bakom värmare och känner inte att den är varm), ett sticksår, eller, troligast, en bakterieinfektion.

En fisk som inte kan hålla balansen går troligen inte att rädda, men vill du försöka så skulle i alla fall jag flytta den till ett eget kar, höja temperaturen till cirka 30 grader, och ge medicin mot inre bakterieinfektion. Men oddsen är som sagt mycket dåliga.
#5 - 2 juni 2010 08:29
Tror mest på en gibbiceps dock ;)
#6 - 2 juni 2010 09:04
Ja det låter sannolikare än att man har en Hypancistrus utan att veta om det. Det var den ljusa grundfärgen och bandade fenorna som fick mig att tänka Hypan.
Råden kvarstår förutom att temperature kanske inte bör vara lika hög, några grader under 30 är nog bättre.

Till regicide: är det en gibbiceps är ditt akvarium alldeles för litet, det är en fisk som blir nästan en halvmeter lång.
#7 - 2 juni 2010 22:45
Azur skrev:
Ja det låter sannolikare än att man har en Hypancistrus utan att veta om det. Det var den ljusa grundfärgen och bandade fenorna som fick mig att tänka Hypan.

Råden kvarstår förutom att temperature kanske inte bör vara lika hög, några grader under 30 är nog bättre.

Till regicide: är det en gibbiceps är ditt akvarium alldeles för litet, det är en fisk som blir nästan en halvmeter lång.

Nu har jag läst alla svar här, han dog aldrig, och tyvärr har jag inget extra akvarium heller. Han låg på botten och tippa fram och tillbaka allteftersom det kom fram yngel och började gnaga på honom. jag dödade honom :( klarade inte av att se honom ligga och bli uppäten levande...

Angående arten har jag ingen aning utan jag fick honom av en kompis, eller ja honom och honom det kanske är en hon, och vad hemskt om han svalt ihjäl :S men borde han inte ätit lite sniglar jag krossatmot rutor samt yngel som simmar för fullt i akvariumet? Jag hoppas det var något annat fel så jag inte varit hemsk mot honom..

Vad kan man nu skaffa som ska hålla rent istället? ni som kan kanske kan ge något tips så jag inte köper massa i onödan som inte trivs ändå..
i är funderat på räkor? kan det vara något?
#8 - 2 juni 2010 22:51
här är en annan bild förresten, om ni vill gissa ut ras som de verkar vara ett stort intresse för här :) kanske kan tydligare ge mig svar på vad som var fel med.. det jag undrar mest nu är ju om fler blir sjuka men alla andra verkar jätte pigga. inte ens ynglen verkar vara sjuka och då ÅT de ändå på honom.. de håller ju också till på botten mycket så de kan ju knappast vara något gift där, om inte malar är känsligare än guppybebisar då... nåväl bild var det:

http://1.bp.blogspot.com/_UZO9G3IvAsM/S-Rkmtk8nnI/AAAAAAAAAag/gSqBpctJvS8/s1600/_MG_3133.JPG
#9 - 3 juni 2010 01:32
Gibbiceps, till nästa gång ser du till att veta vad du ska mata fiskarna med innan du skaffar dom, som exempel skulle din ha fått ett foder speciellt framtagen för segelfenspleco från företaget Hikari som heter Tropical och är små runda alg tabletter, Hikari tropical algae waffers på påsen!

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1

http://www.hikari.info/tropical/t_04.html
#10 - 3 juni 2010 09:23
Gaffel skrev:
Gibbiceps, till nästa gång ser du till att veta vad du ska mata fiskarna med innan du skaffar dom, som exempel skulle din ha fått ett foder speciellt framtagen för segelfenspleco från företaget Hikari som heter Tropical och är små runda alg tabletter, Hikari tropical algae waffers på påsen!

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1

http://www.hikari.info/tropical/t_04.html

som jag skrev har jag inte "skaffat" honom utan fick honom av en kompis och till henne hade djuraffärensagt att de levde på alger när de var så små.

Arten heter för övrigt Liposarcus pardalis vilken jag letat fram här på zoopet...
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 3 juni 2010 09:46
regicide skrev:
som jag skrev har jag inte "skaffat" honom utan fick honom av en kompis och till henne hade djuraffärensagt att de levde på alger när de var så små.

Arten heter för övrigt Liposarcus pardalis vilken jag letat fram här på zoopet...

OK - som du kan se i artbeskrivningen äter den en hel del alger när den är ung. Dock så finns det ingen fiskart som enbart kan klara sig på alger i ett akvarium (det finns helt enkelt inte tillräckligt) utan de behöver också tillskottsfoder
#12 - 4 juni 2010 06:57
OK - som du kan se i artbeskrivningen äter den en hel del alger när den är ung. Dock så finns det ingen fiskart som enbart kan klara sig på alger i ett akvarium (det finns helt enkelt inte tillräckligt) utan de behöver också tillskottsfoder

mmm de märkte jag minsann.. dumt bara att djuraffärer säger annat när man är ny är de inte så lätt att veta utan förlitar sig gärna på dem :)

nu undrar jag vad man ska ha istället, dessa malar verkar ju bli ganska st6ora så verkar inte alls som något i mitt lilla akvarium. kanske räkor? går det? har temp på 27 grader...

Annons