En fråga om filter!

#1 - 7 februari 2005 12:55
Bildas det goda bakterier även i den vita filtervadden som ligger längst upp i Juwel filtrena. Eller fungerar det bara som mekanisk rening?

Anledningen till att jag frågar är för att jag precis köpt ett nytt innerfilter (Eheim 2048). Tyckte juwel filtret lät något alldelles fruktansvärt högt så jag stod inte ut med det.

Jag funderar nu på om man kan köra båda filtrena samtidigt på dagen, men på kvällen när man ska sova stänga av juwelpumpen.
Jag har ju läst att det inte är bra att stänga av filtret på natten för då kan dom goda bakterierna dö och sedan förgifta vattnet när pumpen sätts igång igen.
Så därför funderar jag på om man bara har filtervadd i juwelpumpen som fungerar som mekanisk rening så borde väl den gå att stänga av på kvällen?

Hoppas ni fattar något av vad jag menar ;)

Mvh
Niklas
#2 - 7 februari 2005 13:06
Bildas det goda bakterier även i den vita filtervadden som ligger längst upp i Juwel filtrena. Eller fungerar det bara som mekanisk rening?

Nitrificeringsbakterierna fastnar på all fast materia i karet. I pumpen, i gruset och på inredningen. Detta gäller även i filtervadd. Anledningen att man inte rekomenderar filtervadd i filter är att det stoppar cirkulationen.

Jag funderar nu på om man kan köra båda filtrena samtidigt på dagen, men på kvällen när man ska sova stänga av juwelpumpen.

Visst kan du det.

Jag har ju läst att det inte är bra att stänga av filtret på natten för då kan dom goda bakterierna dö och sedan förgifta vattnet när pumpen sätts igång igen.

När dom goda bekterierna dör så förgiftas vattnet av amonium/aminiak och nitrit. Inte för att dom döda bakterierna fördärvar vattnet utan för att det inte finns bakterier för att bryta ner det kväve som bildas i karet. Har du bara ett fungerande filter som är tillräckligt stort kan du lätt stänga av alla andra filter i karet så mycket du vill, om du bara har tvättat filtret ordentlig innan du börjar.

Så därför funderar jag på om man bara har filtervadd i juwelpumpen som fungerar som mekanisk rening så borde väl den gå att stänga av på kvällen?

För mekanisk rening tycker jag att du skall kika på hagen quickfilter. Den är helt fenomenal på att putsa vattnet till kristallklart.
MVH
Magnus
#3 - 7 februari 2005 13:09
Med Don C:s resonemang skulle alltså filtervadd inte ha någon som helst biologiskt filtrerande funktion.

Ny vadd (eller nytt material över lag) har ingen biologisk funktion, men får det efter några veckor.

I början kommer det gå bra men allteftersom vadden blir igensatt av biologiskt nedbrytbart material som bakterierna kan börja jobba på så kommer det bli allt värre att stänga av filtret.

Kanske inte så mycket pga att just bakterierna dör, utan för att stillastående ruttnande material i vatten överlag inte blir så trevligt. Om du inte bryr dig om att det luktar förruttnelse en stund på morgonen så tror jag firrarna kommer bli markant stressade en stund varje dag.
#4 - 7 februari 2005 13:24
Jag tror inte att ett innerfilter kan bli anaerobt. Om det inte kan bli anaerobt så kan det inte heller lukta. Det enda sättet att ta reda på det är att testa. Börjar det lukta så avbryt och tvätta filtret.
MVH
Magnus
#5 - 7 februari 2005 13:27
Tack för svaren!

Det kanske inte blir så bra att göra på det viset då.
Men om man lägger i nytt vadd innan det har hunnit bli någon biologisk nedbrytning så skulle det kanske fungera.
Det skulle dock bli dyrt att köpa nytt vadd hela tiden.

hum hum hum

Mvh
Niklas

Annons