En fråga som önskar svar!

#1 - 21 februari 2005 19:50
Innan jag köpte mitt 200l akvarium hade jag ett 72l. I detta akvarium hade jag blandade fiskarter och två malar, en mal gick bra i detta akvarium, men så fort jag släppte ner en till så dog en av dem. Är det någon som vet vad detta kan bero på? för det fanns tillräckligt med mat till båda och i vanliga fiskaffärer hålls ju flera tjugotal malar i ett akvarium som är i ungefär samma storlek som mitt gamla. Nu har jag ett 200l med två malar och detta går jätte bra...
#2 - 21 februari 2005 22:01
Den absolut vanligaste dödsorsaken för L-malar i akvarium lär vara svält. Framförallt i ett mindre akvarium är det nödvändigt med stödmatning med specialfoder (alg-/spirulina.tabletter) eller ex zuchini, gröna ärter, gurka eller liknande.

Tror du detta kan vara orsaken i ditt fall? hursomhelst är det ju skönt att det går bättre nu. :)
#3 - 21 februari 2005 23:27
Kan tänka mig att det kanske blev för lite mat för den ena om du inte har stödmatat. Men, vad är det för malar?
#4 - 22 februari 2005 08:54
hur lång tid tog det innan den dog i nya vattnet och hur betedde den sig?
#5 - 22 februari 2005 13:39
Det var två stycken ancistrus. Det konstiga var att båda malarna mådde utmärkt men helt plötsligt bara inom loppet av två timmar eller nåt så dog den ena..:S
#6 - 22 februari 2005 13:59
[QUOTE=HiiLDaa]Det var två stycken ancistrus. Det konstiga var att båda malarna mådde utmärkt men helt plötsligt bara inom loppet av två timmar eller nåt så dog den ena..:S[/QUOTE]

Var det den gamla eller nya som dog?

Att man kan ha mycket fisk i djuraffärerna innebär inte att det samma gäller hemma... I djuraffären vistas ju fiskarna bara en kort tid...
#7 - 22 februari 2005 14:35
Aaa, det var den gamla.. Mm, det var därför jag skaffade mig ett 200l för att ge mina fiskar mer utrymme att vistas på¨..
#8 - 22 februari 2005 16:56
det kan vara chaocken mellan akvarierna... är det skildnad i vattenvärden eller tempratur.. eller var det det när du hade i fiskarna rättare sagt.
#9 - 22 februari 2005 17:37
Då var det nog bara tillfälligheter som gjorde att den gamla dog när du satte i den nya.... Hur det nu är så har ju fiskarna det bra hos dig, så det ska ju inte vara någon risk att det händer igen....

Annons