En fråga till de som har massa växter, grottor m.m i akvariet

#1 - 14 april 2014 15:21
Hej!
Jag har saknat 3st fiskar i mitt akvarium i ca. 1 vecka. Jag hittar inte de. Försökte leta efter de bland växterna, grottor, rot osv, men hittar aldrig de. Är rädd att de är döda och finns fortfarande i karet.

Jag vet att ancistrus eller andra fiskar kan äta upp döda fiskar, men vad jag också vet att det är inte bra att de äter döda fiskar, och det är inte bra heller att de döda fiskarna finns kvar i karet och inte plocka dem.

Vad brukar ni göra om ni inte hittar någon fisk speciellt om ni har massor med inredning i karet?! :confused:

Tacksam för svar :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 april 2014 15:25
Om man ser en död fisk så plockar jag självklart upp den med en gång. Är det en liten fisk som har dött/försvunnit så river jag inte akvariet för att leta reda på den
#3 - 14 april 2014 15:29
Om man ser en död fisk så plockar jag självklart upp den med en gång. Är det en liten fisk som har dött/försvunnit så river jag inte akvariet för att leta reda på den

Tack för ditt svar Kjell!
Men är det inte risk att den döda fisken "om nu den är död" skadar andra fiskarna?!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 14 april 2014 15:34
Jo risken finns, men är det en liten fisk så förstörs knappast vattnet och att börja riva i akvariet är ju inte heller bra.
#5 - 14 april 2014 15:45
Jo risken finns, men är det en liten fisk så förstörs knappast vattnet och att börja riva i akvariet är ju inte heller bra.

Tack för ditt svar! Nu är man i alla fall inte lika orolig som innan i alla fall :)
#6 - 15 april 2014 08:21
En fråga till de som har massa växter, grottor m.m i akvariet

En av mina guldbarber dog för ca 1,5 vecka sedan. Hittade då en tredjedel av kroppen, resten såg uppätet ut. Igår kom en del av stjärten fram. Så ja. Jag tar det jag ser helt enkelt. Som Kjell sa, jag skulle inte riva i karet om jag inte såg en kropp liggandes någonstans.
#7 - 17 april 2014 10:55
Likan skrev:
En av mina guldbarber dog för ca 1,5 vecka sedan. Hittade då en tredjedel av kroppen, resten såg uppätet ut. Igår kom en del av stjärten fram. Så ja. Jag tar det jag ser helt enkelt. Som Kjell sa, jag skulle inte riva i karet om jag inte såg en kropp liggandes någonstans.

Tack för tipset :) Jag har ännu inte hittat de fiskarna som är försvunna, skall dock inte riva karet, men skall försöka hålla koll på dem OM jag nu hittar de :P

Annons