En grenmals uppväxt

#1 - 8 juni 2008 15:13
Jag har fått grenmals-yngel och tänkte fotta de lite då å då, så ni kan se hur de utvecklas. Om någon är intresserad... Jag har fått 35-45 st, svårt att räkna. De går just nu i en yngelkasse inredd med mossboll å lite långbladiga växter. De första kläcktes i fredags 6/6 så de är ju inte jätte stora direkt, ca 4-6 mm ungefär.

www.nittionio.com/bilder/gren1.JPG
www.nittionio.com/bilder/gren2.JPG
www.nittionio.com/bilder/gren3.JPG
#2 - 8 juni 2008 15:33
Wow! Grattis! Grenmalar blir ganska stora, eller? Ska följa tråden med stort intresse!
#3 - 8 juni 2008 16:08
de blir ungefär 16-20 cm tror jag... får kasta ut de andra invånarna å ha ett grenmals-akvarium =)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 8 juni 2008 17:00
Flyttar tråden från "Projekt" till "Malar" där den passar in bättre.
Ser också fram emot att få se fler foton
#5 - 8 juni 2008 21:53
Jag bläddrade i ett gammalt nummer av DATZ häromdagen. Där det var en artikel om uppfödning av grenmalsyngel. Han gav dem färsk bladspenat och fryst (nykläckt) artemia. Utan spenat svalt ynglen ihjäl och med nykläckt levande artemia fick dom förstoppning av artemiaskalen och dog av det. Som ett tips.
#6 - 9 juni 2008 04:56
Jag har dragit upp en del kullar såna här små rackare i mina dagar som akvarist och dom är inte det enklaste kan jag meddela.

Det svåra är att få dom att äta nånting, precis som Erik skriver så funkar det med förvälld spenat men även kokt sallad och zuchini i början.

Det som många säkert matar med som är helt galet i början är algtabletter, dom rör dom inte förräns dom blitt ett par centimeter stora.

Levande nykläckt artemia är ingen större hit heller enligt mig men det kan gå när dom är lite större.

Kör med förvälld sallad och byt bladet varje dag i ett par veckor och se om dom växer någe.
#7 - 9 juni 2008 15:18
vad menas med förvälld?
#8 - 9 juni 2008 15:42
Du kokar den helt snabbt! Så blir den slemmig o fin för små sugmunnar :)
Guest
#9 - 10 juni 2008 03:56
Mamma Mia skrev:
Du kokar den helt snabbt! Så blir den slemmig o fin för små sugmunnar :)

Funkar också kanon att frysa salladsblad.
#10 - 11 juni 2008 17:35
Hur går det för ynglerna? växer de något? Mera bilder!! :D
#11 - 11 juni 2008 18:32
jo det går bra, de har växt jättefort. dubbelt så stora nu, ca 1,5-2 cm. har flyttat över de till mitt yngel akvarium, där jag har blackmolly och ancistrus-yngel. Har crystal-red där xå. Får nog ta å flytta mollysarna sen innan de är för stora å har kalas där inne...

www.nittionio.com/bilder/akv.JPG (akvariumet)
www.nittionio.com/bilder/gren3.JPG (yngel på blad)
www.nittionio.com/bilder/mal4.JPG (pappa)
#12 - 12 juni 2008 12:47
Fint yngel akvarie. :)
Vad fräck pappan såg ut då. :D

Annons