En haj?!?

#1 - 10 juni 2007 15:09
Jag såg idag i en sovenirbutik i eskilstunas parkenzoo ett akvarium med hajar.

de liknande paroonhajen på pricken, men bilderna jag sett på paroonhajar gör så att jag tvekar på om det verkligen är samma fisk. Bilden här på zoopet visar tex en lite fet och klumpig fisk medans de jag såg idag var på pricken som hajar, den där fina formen på kroppen, fina fenorna som nästan ser vassa ut. man trodde att de var riktiga hajar kan man säga.

Såå är det paroonhajar jag såg eller är det någon annan hajfisk? om så lägg gärna upp bilder på olika hajliknande fiskar som ni tror det kan vara. gärna också bilder på fina paroonhajar som inte är feta och liknande. Detta så att man ser hur de egentligen ser ut då man inte övermatar dem.

de jag såg var på ca 15cm.

Mvh Amaro
#2 - 10 juni 2007 15:13
om det är paroonhaj, vad brukar de då kosta ?? vad käkar de? hur ofta ska man mata dem så¨de inte blir för feta och lata?

vilka andra fiskar bör man ha dem med enligt deras naturliga biotop?
#3 - 10 juni 2007 15:17
hur snabbt växer de asså ?? tar jag hem en som är ca 10cm lång. Växer den då 10cm till på ett år eller växer den mer ?
Guest
#4 - 10 juni 2007 15:46
Hela pangasius släktet påminner om varandra men i sverige är Hajmalen och paroonhajen vanligast och jag skulle inte rekommendera detta släktet pga av att de minsta i släktet blir ca 70cm.

Svårt att veta priset, var ett tag sen jag såg den men från 80 kr för små ungfiskar och fiskar över 15cm ca 150-200kr skulle jag tro.

Som alla andra rovmalar vill de ha kött att äta både levande och dött.

Den växer ungefär som en påfågelciklid 0,5-1,5cm i månaden.
#5 - 10 juni 2007 15:56
Lutt tack för informationen. Men det råkar vara så att jag Ska köpa dessa fiskar, det är bestämt. Jag behöver därför direkta svar på mina frågor :)

Helst svar av någon som haft eller har dessa fiskar eftersom det inte verkar vara en fisk som man bara köper och behandlar som en vanlig firre.

vilka andra finns det i pangasius släktet då ?
#6 - 10 juni 2007 16:16
skall du ha en paaron som blir vuxen rekommenderar jag ett akvarium på min 300 cm och ca 3000l.

Lycka till!
#7 - 10 juni 2007 16:39
jag ska inte ha en som blir vuxen.

jag ska sälja alla mina nuvarande fiskar i mitt 200Liters kar och därefter köpa 2st hajar på ca 5-8cm.

När jag märker att de blir förstora så ger jag bort dem/säljer dem och köper nya i mindre storlek. Max storleken jag ska tillåta på de i mitt kar kommer vara ca 20cm.

om ca ett år köper jag ett kar på mellan 500-1000liter. Då kan jag ju ha dem till en lite större storlek. men men...

Jag måste påpeka en sak...Jag vill inte ha rekomendationer på hur stort kar jag bör ha eller liknande! jag vill ha svar på mina frågor bara. Jag vill ha info om fisken. Inget annat tack.
#8 - 10 juni 2007 16:48
Blandar inte ihop dem?

Pangasius hypophthalmus = Hajmal http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=351
Pangasius sanitwongsei = Paroon http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1091
Arius seemanni = Silverhajmal http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=340
#9 - 10 juni 2007 16:54
Pangasius beani
Pangasius sanitwangsei

jag tror att det var dessa jag såg idag. de hade ca 6st i ett 500liters kar tror jag det var. fiskarna var på ca 15cm och jättefina. jag antar att de matar dem på ett speciellt sätt som gör så de inte växer så fort. de kanske matar dem 1-2 gånger i veckan antar jag.

men det kan också vara Pangasius hypophthalmus. Jag tror dock mindre på att det är denna eftersom jag sett mindre exemplar av dessa. jag tycker inte de liknar hajar. de jag såg var som sagt exakt som hajar. deras simsätt och hel köret, du vet det där typiska för hur en haj rör bakfenan fram och tillbaka då den simmar.
#10 - 10 juni 2007 17:03
Min haj ser ut som en typisk haj i mitt tycke ...http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266

Inte min haj du såg då antar jag? De där är ju som sagt hajmalar...ja, inte paroonen då...letade mest upp de som var mest lika i jämförelse som vi haft tidigare.

Dessa tre jag länkade till som gubben haft är väldigt lika i mitt tycke, men hypophthalmus har inga spröt och är relativt fredlig. Pangasius beani och sanitwongsei är samma firre (äldre och nyare latinskt namn s.a.s.), den och Ariusen är roviga av sig.
Guest
#11 - 10 juni 2007 18:11
finns 21 arter, gigas är väl den största....

Jag vet inte vilken fisk det är frågan om nu men pangasius skiljer ju sig en del från silverhajar både i utseende, form och storlek
#12 - 10 juni 2007 23:10
Silverhajar har jag. dock inte silverhajmalen.

Metalmeid, har 7st av denna art. de liknar inte hajar till fem öre. tänk dig en fisk som liknar en vithaj fast den är på ca 15 cm. och att den vid denna lilla storlek har en mun stor nog för att din tumme ska få plats i den. detta är vad jag menar med haj och idag såg jag flera stycken.... Jag tappade hakan, har aldrig sett en så grym akvariefisk.

en silverhaj rör sig inte som en riktig haj. Silverhajen glider då den simmar medans en riktig haj använder hela kroppen i en harmonisk zickzack rörelse. bakfenan till vänster huvudet till höger dvs då den simmar. Fisken jag såg var så mäktig så det skrek om det. jag ska nog dit immorn igen och be dem ringa företaget som hyrt ut akvariet och fiskarna till dem. detta så jag vet exakt vad det rör sig om för haj samt att jag kanske kan få skötseltips mm.

jag tror iallafall att det är Pangasius beani//sanitwongsei. liknar denna fisken i färger och fenor mm,, skillnaden är dock att de jag tidigare sett av dessa är tjocka och de ser tröga och lata ut. De jag däremot såg idag var inte lata alls, de simmade runt i karet som om de var på jakt efter föda och såg riktigt friska och starka ut. de var inte övermatade och inaktiva dvs.

Alltså så är jag ganska säker på att det är ur denna fisks släkte iallafall eftersom de nästan var identiska.
#13 - 10 juni 2007 23:14
NU FATTAR JAG !!

http://www.planetcatfish.com/catelog/image.php?image_id=1931
under denna bild står det "artificial balloon" form. denna typ är alltså manipulerad. Det är denna form jag alltid sett hitills förutom idag. det förklarar ju saken..

De jag såg var typ såhär:
http://www.planetcatfish.com/catelog/image.php?image_id=427

fast ändå mer hajliknande tycker jag... kanske endå inte är exakt denna art utan en annan ur samma släkte.
#14 - 10 juni 2007 23:31
Malar (alltså inga hajar) i släktet Pangasius är enligt min mening urusla som akvariefiskar. Alldeles för stora, och dessutom lättstressade och nervösa, om jag fattat rätt. De verkar ofta skada sig på inredning och glasrutor. Att exportera och importera dem som akvariefiskar visar den giriga människan i sin prydnad. De vet att många människor vill ha "häftiga" fiskar (man ska inte köpa nå´t djur enbart för att man tycker det är "häftigt"), och att många köper fiskar utan att veta nå´t om dem, så de vet att det går att tjäna pengar på dem.

Att köpa små, trots att man vet hur stora de blir, för att se´n byta bort dem som slit och slängvaror när de blir stora låter inte riktigt rätt. Vill det sig illa vill ingen ha "monstret", så att den måste avlivas. Då kan man ju undra varför den importerades som akvariefisk till att börja med.

Paroonhajen t.ex blir ju flera meter, men ingen skulle väl komma på idén (hoppas jag) att skaffa en riktig, äkta haj som blir så stor, till ett akvarium som håller normal hemmaakvariestorlek. Paroonhajar, och andra potentiellt lika stora fiskar, passar möjligen i stora offentliga akvarier, även som små, så att de har plats att växa på. Finns nog en del zooaffärer som ångrat att de tog in dem till att börja med, när de efter ett tag blir översvämmade av paroonhajar och hajmalar när kunderna kommer tillbaka med dem, för att de vuxit ur deras akvarier, satt i sig de andra fiskarna, och kanske tappat ett öga eller två, på grund av att de skadat sig på inredningen, på grund av sin storlek, och nervösa läggning :rolleyes:
#15 - 11 juni 2007 07:47
Micke_A skrev:

Att köpa små, trots att man vet hur stora de blir, för att se´n byta bort dem som slit och slängvaror när de blir stora låter inte riktigt rätt. Vill det sig illa vill ingen ha "monstret", så att den måste avlivas. Då kan man ju undra varför den importerades som akvariefisk till att börja med.

Precis det tycker jag med. Som trådskaparen själv skriver - han skall byta bort dem när de blivit för stora och skaffa mindre. Vart skall dessa fiskar ta vägen? Sverige har en outsinlig källa med 3000l+ akvarier och alla dessa vill ha "monster" som vuxit ur sitt lilla hemakvarie.

Nej, de avlivas.

Väldigt mycket sommarkatt-känsla över sånt här beteende.

Och jag struntar högaktningsfullt att trådskaparen inte vill höra annat än tips om fisken. Detta är ett forum och vi får vädra våra åsikter.

Jag tycker väldigt illa om slit-och-släng mentaliteten som vissa akvarister verkar uppvisa. Fiskarna är inte prydnadssaker, det är levande varelser. Och även om man kan ge fisken en bra tillvaro under tiden man har den i sitt akvarium så är det ju inte rätt att de skall behöva avlivas när de blivit för stora (ett öde de flesta "monsterfiskar" råkar ut för när de vuxit ur akvariet)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 11 juni 2007 08:28
Amaro skrev:
NU FATTAR JAG !!

http://www.planetcatfish.com/catelog/image.php?image_id=1931

under denna bild står det "artificial balloon" form. denna typ är alltså manipulerad. Det är denna form jag alltid sett hitills förutom idag. det förklarar ju saken..

De jag såg var typ såhär:

http://www.planetcatfish.com/catelog/image.php?image_id=427

fast ändå mer hajliknande tycker jag... kanske endå inte är exakt denna art utan en annan ur samma släkte.

Tror knappast att den förstnämnda någonsin förekommit i Sverige. När de är små så är de helt enkelt kortare och kompaktare, sedan spelar också akvariets storlek in. Får de gå i "småakvarier" (under några tusen liter) så blir de inte riktigt smäckra.
Lägger in ett foto på en Pangasius sanitwongsei
#17 - 11 juni 2007 09:18
micke A du har helt rätt, men denna fisk har jag bestämt mig för och så är det bara, slit och släng lr vad du kallar det,,, jag ser det inte på detta vis men om du gör det så får det väll vara så.... denna fisk är en matfisk, den fångas och käkas i 100tal varje dag, att jag därefter ska ha denna fisk tills den blir ca 20cm är fel ?? då fisken slaktas i 100tal varje dag om inte i tusental ???

kanotisen..... skälet till att jag inte vill ha dina eler någon annans rekomendationer är för att jag själv har en hjärna, tänkt på det ?? jag vet själv vad som krävs, vad som är rätt, vad som är fel osv.... dessutom så är det jag som har alla faktan framför mig, du vet ju ingenting om vad jag planerar/planerat eller hur??? du antar bara saker och ting och gnäller utifrån vad du antar....

Tänk om jag ordnat ett ställe till dem då de blir riktigt stora??? tänk om jag har en vänn med sammanlagt ca 10.000liter i sin källare, som med glädje tar emot dessa fiskar... visste du något om detta ??? du börjar snacka om avliva osv och idiotförklarar mig med dina rekomendationer...

gång på gång tar du upp ordet avliva, vart har du fått detta ifrån?? vem fan har sagt att den ska avlivas ???????????

förlåt till andra som läser för att det kanske låter otrevligt, men jag är sur nu pga dessa barnsligheter.
#18 - 11 juni 2007 09:20
Ställer jag en fråga så gör jag det för att jag inte vet något.... de frågor jag inte ställer vet jag alltså redan !! bespara mig svar jag redan har och upplys mig med svar på det jag inte vet.....svaren på mina frågor...

är detta för svårt för er så skriv inte över huvudtaget... jag behöver inte tåla att folk ska försöka trycka ner mig och spela smartare än mig !!
#19 - 11 juni 2007 09:41
Som redan e sagt så e detta ett forum där det får & ska diskuteras hej vilt. Tål man inte det så kanske man inte ska skriva i ett forum. Så e det!

Lycka till med hajakvariet!

Mvh Eva
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 11 juni 2007 09:45
Tycker nog att synpunkterna du fått på ditt val varit tämligen relevanta.
Tyvärr säljs fiskar som dessa i affärerna och tyvärr finns det kunder som köper dom.
Jag lyssnade en gång på ett föredrag av en som förestod ett stort offentligt akvarium i Sverige och han öste galla över alla s.k. akvarister som köpte djur som t.ex. paroonhajen (som diskuteras här) och rödörade vattensköldpaddor och sedan när de blev för stora så ringde de till dom och ville skänka bort dom till dom. De var oerhört trötta på dessa (som han sa) oansvariga människor som skaffade sig djur utan att fullt ut vara beredda på att ta på sig ansvaret för dom utan sedan ville vältra över ansvaret på dom.

Så att affärer säljer fiskar som dessa (utan att upplysa hur stort akvarium de behöver) och att det finns kunder som köper dom gör att hela akvariehobbyn får tyvärr ett rykte om att bestå av oansvariga människor som bara tänker på pengar och sig själva utan att ta hänsyn till djuren.
Däför har jag fullförståelse till att du fått de svar som du fått ovan.

vad brukar de då kosta ?? vad käkar de? hur ofta ska man mata dem så¨de inte blir för feta och lata?

Paroonhajen är alltså en mal och som små 10-15 cm brukar de kosta några tior. Stora parooner är inte värda någonting eftersom de är osäljbara.
Som du kan se i artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1091 så är de köttätare så fryst foder är bra kost. Feta blir de om de inte får sträcka ut (akvariet skall vara minst 300 cm långt för små exemplar).

hur snabbt växer de asså ?? tar jag hem en som är ca 10cm lång. Växer den då 10cm till på ett år eller växer den mer ?

De växer ungefär 30 cm det första året - därefter något långsammare
#21 - 11 juni 2007 10:50
kanotisen..... skälet till att jag inte vill ha dina eler någon annans rekomendationer är för att jag själv har en hjärna, tänkt på det ?? jag vet själv vad som krävs, vad som är rätt, vad som är fel osv.... dessutom så är det jag som har alla faktan framför mig, du vet ju ingenting om vad jag planerar/planerat eller hur??? du antar bara saker och ting och gnäller utifrån vad du antar....

Detta skriver du själv att du planerar.
Fakta: 200-liters akvarium. Alldeles för litet även för mindre exemplar.
Fakta: 2 styck 5-8 cm långa fiskar som du tänker sälja eller skänka bort när de blir 20 cm. Som Kjell skriver så är inte det så lätt som du tycks tro. Då återstår avlivning.
Tycker nog att du skall tänka om och satsa på fiskar som passar i ditt akvarium.
#22 - 11 juni 2007 11:15
Jag måste också sæga att det inte ær nån bra ide.
Fiskarna kommer inte att væxa normalt nær akvariet bara ær på 200 liter. Skaffa ett akvarium som ær dubbelt så stort, då kan du ha silverhajar till exempel. Dom ær ju också haj liknande, om det ær sådana fiskar du vill ha.
#23 - 11 juni 2007 11:25
Amaro skrev:
micke A du har helt rätt, men denna fisk har jag bestämt mig för och så är det bara, slit och släng lr vad du kallar det,,, jag ser det inte på detta vis men om du gör det så får det väll vara så.... denna fisk är en matfisk, den fångas och käkas i 100tal varje dag, att jag därefter ska ha denna fisk tills den blir ca 20cm är fel ?? då fisken slaktas i 100tal varje dag om inte i tusental ???

Tänk om jag ordnat ett ställe till dem då de blir riktigt stora??? tänk om jag har en vänn med sammanlagt ca 10.000liter i sin källare, som med glädje tar emot dessa fiskar... visste du något om detta ??? du börjar snacka om avliva osv och idiotförklarar mig med dina rekomendationer...

gång på gång tar du upp ordet avliva, vart har du fått detta ifrån?? vem fan har sagt att den ska avlivas ???????????

förlåt till andra som läser för att det kanske låter otrevligt, men jag är sur nu pga dessa barnsligheter.

haha, nu får du fan skärpa dig. Jag tycker du har blivit smålustigt. Läs mitt inlägg igen. Ingenstans har jag skrivit att DU skall avliva fiskarna, Utan att det händer med de flesta av "monsterfiskarna" när de växt ur sina akvarier. Och jag tvivlar på att du känner någon som tar emot dina uppväxta parooner med glädje, så att du kan skaffa ett par nya och sedan skänka bort dessa efter 6 mån när även de blivit för stora.

Sättet du skriver på så verkar du vara ett litet barn som så gärna vill ha den där gulliga lilla sköldpaddan oavsett vad alla andra säger till dig. För du skall banne mig ha den och inget kan få dig att ändra åsikt.

Istället för att rikta dina taggar utåt, läs vad andra skriver. Ta åt dig. Paroonen kanske inte är något för dig även om du är förälskad i den och vill ha(!!!) den.

Jag tycker det är oansvarigt att införskaffa djur om man inte kan försäkra att de får ett bra liv - under hela sin livstid. Så om du känner en kille med 10 000 liters akvarie i källaren som med glädje agerar adoptivfar åt dina fiskar några gånger per år när du inte kan ha dem längre så säger jag "kör hårt". Dock är detta inte så troligt, eller hur?
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 11 juni 2007 11:58
Om man nu skall återgå till hur man skall hålla parooner om man nu ändå absolut måste hålla dom.
Som startakvarium för mycket små exemplar så kan ett akvarium som är ca. 150 cm långt räcka i ungefär 6 månader, därefter kan de hållas i ett 2 meters tills de är ungefär ett år då de bör flyttas till ett 3 meters akvarium.
Detta funkar tills de är ungefär 3 år då de bör flyttas till ett betydligt större akvarium. Jag har för mig att djurparkskravet på denna art är ca. 30.000 liter och det är väl en rätt lämplig storlek om man vill att de skall växa ut till långa och vackra exemplar - i rätt miljö är det ju faktiskt en mycket vacker art
#25 - 11 juni 2007 12:09
då får jag göra så att det blir lite mindre än rekomenderat. de får börja i 100cm's kar sen får de flyttas in i ett 2 meters, efter de växt ut i denna så får vännen med källare ta dem.
#26 - 11 juni 2007 12:20
Om man nu skall återgå till hur man skall hålla parooner om man nu ändå absolut måste hålla dom.

Som startakvarium för mycket små exemplar så kan ett akvarium som är ca. 150 cm långt räcka i ungefär 6 månader, därefter kan de hållas i ett 2 meters tills de är ungefär ett år då de bör flyttas till ett 3 meters akvarium.

Detta funkar tills de är ungefär 3 år då de bör flyttas till ett betydligt större akvarium. Jag har för mig att djurparkskravet på denna art är ca. 30.000 liter och det är väl en rätt lämplig storlek om man vill att de skall växa ut till långa och vackra exemplar - i rätt miljö är det ju faktiskt en mycket vacker art

Trådskaparen kan alltså hålla fisken i ett halvår, och sen bli av med den och skaffa ny. Sen kan den endast hållas i ett 2 meters i 6 månader till. Är det verkligen värt det? Med tanke på att man ser så många parooner ute i handeln så kan man ju med rätt stor säkerhet säga att 99% avlivas/dör i förtid. Minns en annons på blocket där någon hade en paroon i ett akvarium som endast var 2,5 så lång som paroonen (ca 150 cm akvarium tror jag det var)

Detta för då onekligen tankarna till varför akvarieaffärer ens tillhandahåller denna fisken. Varför får privatpersoner köpa en sådan här fisk. Borde finnas restriktioner för vissa arter tycker man.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 11 juni 2007 12:39
kanotisten skrev:
Detta för då onekligen tankarna till varför akvarieaffärer ens tillhandahåller denna fisken. Varför får privatpersoner köpa en sådan här fisk. Borde finnas restriktioner för vissa arter tycker man.

Alla arter kräver en viss storlek på akvariet - så att börja förbjuda vissa arter bara för att de blir stora tycker jag blir fel det finns ju faktiskt de som har så stora akvarier eller dammar att de kan ha dessa fiskar.
I min långsiktiga planering ingår att bygga en "vinterträdgård" vid mitt hus och där har jag tänkt att ha en damm på ca 25 kubik. I denna har jag tänkt att ha koi - om det skulle ha funnits ett regelverk som förbjuder stora fiskar så skulle inte jag och övriga med stora dammar då kunna få tag på koi.

Däremot så tycker jag att många affärer gentemot konsumenten brister i informationen om de krav som olika fiskarter har på det akvarium de skall leva i (även om de enligt lag är skyldiga att tillhandahålla en sådan information http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=248&Itemid=131).
#28 - 11 juni 2007 12:54
Amaro skrev:
då får jag göra så att det blir lite mindre än rekomenderat. de får börja i 100cm's kar sen får de flyttas in i ett 2 meters, efter de växt ut i denna så får vännen med källare ta dem.

Om man verkligen gillar en fisk du ger man den væl de førhållanden dom kræver och rekomanderas... eller? Så har jag det i allafall.
#29 - 11 juni 2007 15:22
för att för en gångs skull vara konstruktiv så föreslår jag att du byter art...
Val-Mal, Cetopsis coecutiens är nog den som mest av alla malar beter sig som en haj, den blir dessutom max 30 cm, riktigt rovgiriga fiskar, har dock lite större krav på vattnet och har inte samma size på ögonen, men beteendet är det inget fel på...

jag har förövrigt jobbat i en akvarieaffär där vi tog emot paroonhajar som blivit för stora, det var ju ingen större ruljans på dem om man säger så... men de var goda att lägga på grillen med lite röd chili och lime...
Guest
#30 - 11 juni 2007 17:01
Cetopsis är jag på jakt efter och de har ett otroligt häftigt jaktbeteende (borrar sig in i värddjuret) fast pangasiusfileer är lite humanare jaktbyten, har dock inte sätt till denna art än men vet att några personer i sverige har den.
#31 - 11 juni 2007 18:22
guypalm :)

kanotisen japp jag är ett barn, oansvarsfull också, en riktig idiot så låt mig bli är du snäll.

för att gå vidare:
Jag ringde idag och fick tag på de som håller karet i djurparken där de har ca 3-6 av dessa paroonhajar. (ps fick det bekräftat att det är parooner)

Deras fiskar är 1.5år gamla och är på ca 15cm. Med detta så stämmer det antagligen inte att fisken växer så snabbt som ca 30cm per år. Eller så har de på djurparken kanske en del metoder som bromsar tillväxten, vidare om man tycker detta är fel eller ej är dock en annan fråga...

en till sak jag ska nämna är att jag har beställt 2st av dessa, när jag får hem dem är däremot osäkert, kan ta väldigt lång tid. så det är inget snack om saken, jag ska ha dem. krävs det sedan större kar så får det bli så. Att jag skulle köpa och sälja dem då de blir för stora var en tanke, det kan ändå bli så, eller så behåller jag dem. Just nu är det inga problem för mig att lämna över dem vid större storlek. blir det däremot ett problem i framtiden så får jag väll grilla dem och bli mätt !! större problem än så är det inte med tanke på att det är en matfisk och att det som sagt varje dag slaktas och käkas ca 100-1000 exemplar i andra delar av världen...

Det har vart väldigt intressant att få höra alla synpunkter måste jag säga. Ni tycker säkert att jag är ond nu som endå ska köpa dessa fiskar men då får jag väll vara ond.

jag tycker det däremot är mycket hyckleri i akvarievärlden där man igentligen från första början gör fel vid att ens ha fiskar i ett akvarium vilket inte är naturligt.. allt onaturligt för djur är ju fel. men det skiter man ju i.

Malar som inte lever det långa liv de igentligen ska leva och som aldrig växer som de ska göra, fiskar som är utrotade i sin naturliga biotop som folk genom hormonbehandling ser till att inte försvinna ur handeln, fiskar som dör pga våra misstag som nybörjare osv osv osv osv osv....

pga detta har ingen rätt att dömma mig eller någon annan, gör ni ändå detta så innebär det att allt ni säger också är riktat mot er själva... Ni är en del av vad som gör så denna handel existerar och ändå tror ni att ni har rätt att dömma ??
#32 - 11 juni 2007 19:46
Amaro skrev:
Ställer jag en fråga så gör jag det för att jag inte vet något.... de frågor jag inte ställer vet jag alltså redan !! bespara mig svar jag redan har och upplys mig med svar på det jag inte vet.....svaren på mina frågor...

är detta för svårt för er så skriv inte över huvudtaget... jag behöver inte tåla att folk ska försöka trycka ner mig och spela smartare än mig !!

Jag tycker att du får oförtjänt mycket skit, Amaro, jag själv gillar grillad kyckling, oxfilè, mina birkenstock är delvis av skinn etc.
Jag tycker inte att man ska sätta sej på några höga hästar bara för att man är "djurvän" ena stunden och sen stoppar i sej massmördad gris, (gott med tzatziki...);)
#33 - 11 juni 2007 21:08
Amaro:
Orkar inte citera då inlägget va så långt. Vill bara säga att du har rätt samtidigt som du har fel.

Vilda djur anser jag i mån möjligt ska förbli vilda, däremot domesticerade djur i bur kan aldrig klara sig där ute...så jag ser det inte som hyckleri om man har ett människopräglat djur i en bur.

Och vad gäller resten, finns ingen som har rätt att dömma alls. Finns ju ingen som vet vad du har planerat framöver.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 12 juni 2007 08:53
Skaffar man sig ett djur så tar man samtidigt på sig ett ansvar att ge det rätt förutsättningar och detta gäller för alla djur.
Paroonhajen är en stor och livlig fisk som kräver ett stort akvarium och det är tyvärr mycket vanligt att den hålls i alldeles för små akvarier så om man nu uppger att man har för avsikt att hålla den på detta sätt så får man nog finna sig i att få kritik vare sig man vill eller inte.

Malar som inte lever det långa liv de igentligen ska leva och som aldrig växer som de ska göra, fiskar som är utrotade i sin naturliga biotop som folk genom hormonbehandling ser till att inte försvinna ur handeln, fiskar som dör pga våra misstag som nybörjare osv osv osv osv osv....

Fiskar i akvarier har i genomsnitt ett betydligt längre liv än deras "släktingar" i naturen.
#35 - 12 juni 2007 16:36
Jag antar att man även enligt djurskyddslagen är tvungen att se till att djuren får rätt förhållanden (ex. tillräckligt med utrymme). Så det är inte bara samvetet som styr.
#36 - 13 juni 2007 18:09
Ni har självklart rätt, men jag följer min egen visselpipa. Jag ska dock göra allt jag kan för att ge dem ett bra liv. har börjat kolla på 500-1000Liters kar. Kanske blir något sånt.

:)
#37 - 13 juni 2007 20:56
Guest
#38 - 13 juni 2007 21:32
Amaro skrev:

ja giraffnosmalar är grymt fina
#39 - 14 juni 2007 09:21
lutt var inte det jag menade hehe, men sant. det jag menar är att snubben vill ha stora fiskar. nu har jag 2 personer som är villiga att ta emot stora exemplar av fiskarna jag ska köpa.
#40 - 9 juli 2007 22:26
Amaro skrev:

Vill inte vara någon partypooper för dig men det finns folk som misslyckats med att hålla Paroon hajen (sanitwongsei) i kar på över 12.000L, Paroon hajen fungerar på så sätt att den stressar upp sig då den får för lite utrymme, när den e tillräckligt stressad flyger hajen rakt genom akvarieväggen eller krossar skallen i ett försök att fly genom akvariet. Detta är inte vad som "antagligen" kommer hända utan vad som kommer hända om hajen ens lever så pass länge att den har kraft nog att krossa akvariet. Redtail-malen som ett exempel bildar ett kranie som blir ungefär en tum tjock o det är nästan skottsäkert, har snackat med folk som haft 3000L tankar som gått sönder pågrund av att Redtailen har letat mat och råkat komma till lite med skallen.. Det jag vill säga med detta är att man köper inte en monster fisk för att sälja, man köper den för att hålla livet ut...Och nej jag e inte den som är emot att hålla dessa enorma fiskar men man ska veta vad man ger sig in på, har själv RTC, TSN, Hajmal och även muräna och jag har lärt mig mycket av mina misstag jag gjort då jag köpt dem och inte haft en större tank för dem när de väl behövde. Nu har jag en bassäng i källaren som håller min RTC och hajmalar. PS. en sanitwongsei växer ibland 5cm åt gånger, jag ger dig 6månader i ett 500 liter innan det e dags att byta. Avslutande vill jag säga att om du har fixat folk som vill ta hand om paroonen efter dig så ska ingen kunna hindra dig, det är helt perfekt för paroonen är grym att hålla! Den är kanon bra men bli inte för fäst vid dem bara för det e inte speciellt kul att ha en 2-meters haj flygandes genom täckglaset, landandes på matbordet ;)
#41 - 9 juli 2007 22:41
Lutt skrev:
ja giraffnosmalar är grymt fina

Det är ingen Giraffnosmal på bilden, Vet inte exakt vad för sorts kattmal det är men är relativt säker på att det är en Sydamerikan, amazonas. Giraffnosmalen "Auchenoglanis occidentalis" som är från Afrika skiljer sig på en del sätt från de Västra exemplaren
#42 - 10 juli 2007 01:24

Annons