En introduktion om mig. Lång text. (Bild på mitt första akvarie)

#1 - 4 februari 2007 16:50
Hejsan på er alla[:-60]
Här iaf en kille på 23 år från dalarna som är helt ny på akvarie + fisk området.
Det enda husdjur jag haft tidigare är hund och några katter.
Numer har jag dock ingen hund eller katt kvar.
Så det var iaf lite därför jag beslutade mig att börja med akvariefiskar.

Hur det började
Anledningen till detta var att jag några veckor tidigare brukade umgås med en kompis erib heter han här på zoopet.
Hursomhelst när jag var där och besökte han ett så lade jag märke till hans akvarie, han hade då ett på 65-85L i det akvariet hade han en krabba,svärdbärare, + lite andra fiskar som jag inte kommer ihåg namnet på.
Efter ca en vecka bestämde sig iaf erib föratt fixa ett större akvarium.
Det hade jag inte en aning om att han skulle göra.
Jag besökte iaf erib igen dagen efter och upptäcker det nya akvariet och frågar typ -Har du köpt nytt akvarium, -snacka om att det där vara större än ditt andra, nu ser det ju nästan lite tomt ut skrattade jag lite för mig själv.
När jag varit där ett tag satte vi oss ner i hans soffa och pratade lite allmänt tog en kopp kaffe å sådär.
Vi började iaf att glida in på ämnet akvariefiskar och pratade en del om dessa.
Det slutade iaf med att han frågade mig om jag ville ta över hans gamla akvarium (65-85 L akvariumet som han hade använt tidigare men fortfarande hade kvar), först blev jag lite tveksam och funderade ett tag.
Men jag tackade iaf ja, vilket jag inte ångrar såhär nu 1 vecka senare.
När jag tackade ja till akvariet,
så frågade jag han vad som ingick å sådär han sa att jag kunde ta allt utom lite växter och några stenar ok bra det då tänkte jag så vi packade in det tomma akvariet med lite grus och en kruka, satte sedan in det i baksätet på min kompis bil och åkte hem till mig.

Väl hemma hos mig
När vi sedan kommit hem till mig så skulle vi leta efter ett ställe att ha akvariet på.
Han hade även tagit med sig 2 av sina svärdbärare som jag fick på köpet.
Vi letade run en hel del i min lgh efter någonstans att ha akvariet (det är en 2 a på ca 50kvm)..
Vi letade och letade ett bra tag innan vi hittade något att ställa akvariet på.
Först tänkte vi ta bokhyllan men där var det någon centimeter som felade så det gick inte.
Började tänka lite för mig själv -jahapp då var det väl bara till att börja bygga lite "custom" då :p.
Men mi hade iaf letat kanske en timma eller 2 när jag sedan var i hallen och kollade runt lite där.
Då slog mig tanken "f'n den där byrån borde ju passa perfekt" så jag ropade dit min kompis erib, som då satt i mitt tv rum.
Han kom iaf ut i hallen med tumstocken och mätte akvariet stod kvar på golvet i tv rummet medans vi mätte.
När vi sadan hade tagit mått på byrån och jämförde med akvariet vart vi båda ganska uppjagade och lyckliga :D -Äntligen hade vi hittat en plats att ställa akvariet på!.
Så vi ställde upp akvariet där vi tänkte ha det på byrån alltså.
När det sedan stod där uppe felade det bara med 2mm :eek: på långsidan av akvariet, alltså en nästintill perfekt passform.
Framsidan och baksidan passade dock klockrent.
Vi kollade sedan runtom byrån för att se att den höll, erib påminde mig om att akvariet vägde en hel del när det var fullt.
Men byrån fick iaf bådas godkännande då den var förstörkt under med 2 reglar och såg stabil ut.
Vi fyllde senare akvariet och satte igång pump+värmare och lät sedan svärdbärarna ligga kvar i påsen innan vi släppte ut dem i akvariet.

Nu såhär efteråt
Känns det som helt rätt beslut att skaffa ett akvarium.
Lite underhåll verkar det vara dock, men är inget hinder för mig då jag inte jobbar heldagar.
Erib berättade även att det är lätt att bli beroende av fiskarna och köpa flera och pyssla om dem :).
Det är något som jag verkligen märkt av men endå positivt :).
Dagen efter vi installerade akvariet bar det iväg till den lokala fiskegubben och köpa fisk.
Väl där köpte jag 10 st neontetror (verkar vara en klassisk nybörjar variant) köpte även någon större form av tetra kommer inte i håg vad den hette dock.
Köpte även 4 st guppysar det var iaf all den fisk jag köpte där.
Köpte sedan någon "aqua vital conditioner" som tydlygen var nödvändigt.
Åkte sedan hem och släppte i fiskarna till sitt nya hem.
Sattemig edan på golvet i ca en halvtimme och beskådade dom små liven.
Ca 2 dagar efter föregående firskeinköp vart det ett till :).
Denna gång blev det 2 st rödluvemollysar, 3st dalmatinermollysar, och sen en sk "golfboll" köpte den mest för att den var udda men på något vis endå söt :).
Ska iaf försöka avsluta min berättelse här.
Skriv gärna vad ni tycker om berätellsen om ni orkar läsa.

Fiskar i mitt akvarium just nu
[SIZE=1]1 st [/SIZE][SIZE=1]Golfboll[/SIZE]
[SIZE=1]2 st [/SIZE][SIZE=1]Rödluve mollysar
[/SIZE][SIZE=1]2 st [/SIZE][SIZE=1]Tetror (okänd srörre modell)[/SIZE]
[SIZE=1]3 st [/SIZE][SIZE=1]Dalmatinermollysar
[/SIZE][SIZE=1]4 st [/SIZE][SIZE=1]Guppys
[/SIZE][SIZE=1]10 st [/SIZE][SIZE=1]Neontetror

Dessa ovanstående är de jag har i akvariet just nu.
Vet inte om det är någon idé att skaffa flera.
Får nog bli ett större akvarium först jag är även lite osäker på volymen om det var 65l eller 85l ?.

[SIZE=2]Lite annan info om min setup :)
[SIZE=1]1 St [/SIZE][/SIZE]
[SIZE=2][SIZE=1]Akvarie 65-85L?
[/SIZE][/SIZE][/SIZE][SIZE=1][SIZE=2][SIZE=1]1 St [/SIZE][/SIZE]Vattenfilter[/SIZE]
[SIZE=1][SIZE=2][SIZE=1]1 St [/SIZE][/SIZE][SIZE=2][SIZE=1]Pump
[/SIZE][/SIZE][/SIZE][SIZE=1][SIZE=2][SIZE=1]1 St [/SIZE][/SIZE]Bakgrundsbild alger
[/SIZE][SIZE=1][SIZE=2][SIZE=1]1 St [/SIZE][/SIZE]Alg glastvättare vet inte vad dom kallas [/SIZE]
[SIZE=1][SIZE=2][SIZE=1]2 St [/SIZE][/SIZE][SIZE=2][SIZE=1]Växter av okänd sort

[SIZE=2]Bild på mitt akvarie med alla fiskar tagen nyss
[SIZE=1]http://img485.imageshack.us/img485/5484/pict2663ob4.jpg

Kanske inte ser så mkt för världen ut just nu men det kommer iaf mera inom en snar framtid.
Sen har vi väl alla varit nybörjare :).

[SIZE=2]Hursomhelst så måste jag avsluta nu men kommentarer och ev synpunkter[/SIZE]
[SIZE=2]uppskattas mer en gärna.
Hoppas inte texten blev alltför lång :p.

Mvh/Jonas
[/SIZE]
[/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][SIZE=1]
[/SIZE]
#2 - 4 februari 2007 17:00
Hejsan!
Kan tyvärr inte komma in på länken till din bild.
#3 - 4 februari 2007 17:03
Nu funkar den...

#4 - 4 februari 2007 17:06
Jag orkade faktiskt läsa precis allt:D Du kommer nog snart märka att du också blir beroende av den här hobbyn;) Så välkommen in i akvarievärlden:D Vill bara påpeka en sak att Golfboll är en kallvattenfisk och vill ha kallare vatten än dom andra fiskarna du har. Jag själv har 2 Golfbollar och dom funkade inte tillsammans med någon av mina andra fiskar. Så håll lite koll för dom brukar ha lite svårt att bli accepterade.

Annars tyckte jag du valde bra fiskar till ditt akvarium med tanke på storlek och så. Och du kommer nog snart få massa småyngel också då Molly och Guppy är väldigt duktiga på att producera yngel gång på gång:D
#5 - 4 februari 2007 17:07
Grattis till att ha blivit med fisk då! :p
Det är härligt, du kommer att vara fast innan du vet ordet av. Man vill bara ha mer och mer och mer...:D

Tyvärr kunde inte jag se bilden. Annan länk kanske?

Några råd jag kan ge dig såhär i början ( för sent, men ändå :p)
Är att man ska vara försiktig med att släppa i så många fiskar på en gång. Det är viktigt att starta försiktigt med 2-3 fiskar för att få igång en bakteriecykel och sen vänta ett tag, och därefter skaffa 2-3 till o.s.v.
o en sak till, ett tips jag har, är att småfiskar som tetror är stimfiskar och trivs bäst/gör síg bäst i stim. Det är snyggare med färre sorter och fler av varje sort!

Hejhopp, det var mina tankar kring ditt akvarium! Hoppas du kan få bilden o funka. Skulle vara spännande att se det! :D
#6 - 4 februari 2007 17:07
oj, du hann före med länken :p
#7 - 4 februari 2007 17:13
cobra när jag trycker på din länk kommer det bara upp tjejer :S olika varje gång.. snygga också
#8 - 4 februari 2007 17:14
Samma här! (fast jag tycker inte att dom är lika snygga :p)
#9 - 4 februari 2007 17:15
Skojar du det får inte jag ser bilden på ett akvarium. Har tagit bort länken personen får själv fixa det om det är som ni säger...
#10 - 4 februari 2007 17:16
Jag får upp bilden på akvariet iaf:) Man ser vad man vill se brukar man säga;)
#11 - 4 februari 2007 17:17
Inget o skoja om :o :p
#12 - 4 februari 2007 17:17
http://img485.imageshack.us/img485/5484/pict2663ob4.jpg
Denna då?
Fortsätt gärna kommentera, hinner inte svara alla nu.
Men kikar in senare.
#13 - 4 februari 2007 17:18
PetitJolie skrev:
Samma här! (fast jag tycker inte att dom är lika snygga :p)

Vilken browser kör ni med jag har IE 7.0
#14 - 4 februari 2007 17:21
Trevlig berättelse om ditt nya och förhoppningsvis långvariga intresse men du ska veta att det är en farlig hobby eftersom det finns en risk att din lägenhet snart är fylld med akvarium i olika storlekar :)

Du ville ha synpunkter och vad jag reagerar över är att du satt i så mycket fisk så snabbt, det kan bli problem med nitrit efter ett par veckor om det vill sig illa.

Du kan klara det om du matar väldigt sparsamt dom första veckorna och är noga med att byta vatten ca 25-30 % i veckan.
Du bör även tillsätta bakteriekultur så att du får igång bakteriefloran ordentligt och vad du än gör så rengör inte filtret om det nu inte blir helt tätt och om det blir det så krama bar ur filtermassan helt lätt i en skvätt vatten från akvariet.

Ett tips är att du kollar på Zoopets förstasida, där finns massor med info om fiskar, uppstart av akvarium mm

Du kan även söka i forumet efter "uppstart", "nitrit" mm om du känner du behöver mer kunskap.

Lycka till med ditt nya akvarium.
#15 - 4 februari 2007 17:35
Välkommen till akvarieträsket!! :D Lovar dig du kommer snart göra plats för ett större kar!

Tycker bänken akvariet står på ser lite klen ut, nästan som om den vill vika sig när som helst..[:-82] Tycker nämligen att den bågnar lite redan nu eller är det en synvilla? Jag skulle ha lagt en frigolitskiva under karet för att den skulle ta ev. ojämnheter som skulle kunna få akvariet att vrida sig och börja läcka.

//Camilla
#16 - 4 februari 2007 18:15
En bra början. Ganska mycket fiskar på en gång. Vad är hinken för material? kan färgen lossna eller materialet rosta?

Lycka till. Johan
#17 - 4 februari 2007 18:27
Hej! Jag har mer fiskar än dej, för jag har ett akvarium som har 70 liter vatten. fast mina är ännu sötare. hejdå
#18 - 4 februari 2007 18:57
kul att du har börjat med akvarium nu:)......men som alla andra har sagt, du har haft i för mkt fisk på samma gång...men om du matar sparsamt i början och vänta lite med något mer fisk köp.....men jag tycket du skulle ha kanske satt något under båron som hjälper att hålla akvariet uppe.......lycka till!
#19 - 4 februari 2007 20:41
är det där en blå plasthink du har i karet?? äcshh ett råd :) lägg inte in vad som hälst i karet..en del material/färger kan utsöndra kemikalier som är farliga för fisken :D lycka till och välkommen till denna hobby
#20 - 5 februari 2007 07:43
Som sakt välkommen ;) .. Håller med om den där bänken, den ser lite ostabil ut ;) .
#21 - 5 februari 2007 08:27
Välkommen ner i akvarieträsket och välkommen till zoopet!

Rolig berättelse att läsa och som föregående talare så säger jag var uppmärksam på nitriten. Finns tester att köpa i akvarieaffärerna. Det bästa testet enligt mig och många andra är JBL´s dropptest.

Du kommer att skaffa fler akvarium sen då du kommer börja slänga ut så mycket onödiga möbler som möjligt för akvarium är starkt beroendeframkallande:D:p
#22 - 5 februari 2007 15:15
Först vill jag säga stort tack till alla som svarat :).
Uppskattar allas kommentarer positiva som negativa.

En tråkig historia
Nu har dock golfbollen dött orsaken antar jag är ganska uppenbar då många sagt att de inte skulle gå så bra ihop med de andra fiskarna.
Men jag blev faktiskt lite ledsen endå, även fast jag är 23år och har haft fisken ca 2 dagar så hade jag endå fäst mig vid den på något sätt.
Svårt att förklara kändes tråkigt blev faktiskt lite ledsen att han/hon mobbades ihjäl av den andra fiskarna (rödluvorna) och (dalamtinermollysarna) och det enda jag i princip kunde göra var att titta på eländet.
Tänkte iofs förflytta den till en skål eller liknande, men jag trodde faktiskt inte att dessa småttingar kunde göra så stor skada på golfbollen.
Trodde att det bara var tillfälligt då de började med detta beteende först efter dag 1.
Känns som jag berätta nog om denna incident nu iaf.

Nu till en liten akvarieuppdatering
Fyllde på med lite vatten i går samt byggde om lite i akvariet.
Flyttade även pumpen till ett mer lämpligare ställe, sen så upptäckte jag att det gick att reglera vart vattenströmmarna från pumpen ska gå.
Så jag ställde in den så att det blev mest strömmar på ytan, gjorde jag rätt?.
Flyttade även den lilla blå hinken och grävde ner den djupare och fyllde den med fler stenar, inne i den byggde även en liten kulle, så dom hade ett ställe där det var lite mörkare.
Lite svårt att förklara men jag kan lägga upp bilder på hur akvariet ser ut i dag om någon är intresserad?:).
Under tiden jag pulade lite i akvariet så vart det ganska dammigt men det blir det ju om man rör om i stenarna.
Kanske rent av även var dumt av mig att bygga om lite?.
Ville iaf bara fiskarnas bästa, tyckte det såg så sterilt och tråkigt ut innan.
Så nu ser det lite annorlunda ut.
Har heller inte matat dem något varken idag eller igår som någon nämde i tråden.
Men dom ser iaf ut att må väldigt bra i dag och pigga är dom :).
Tänkte iaf avsluta min berättelse här och besvara lite frågor.
Jag hoppas det är okej om jag skriver mkt eller blir det jobbigt att läsa så får ni säga till?.
Sen så undrar jag om det är okej att göra mass citeringar och besvara, Brukar oftast inte uppskattas på andra forum?.
Tack igen alla trevlig människor på detta forum.

PetitJolie skrev:

ett tips jag har, är att småfiskar som tetror är stimfiskar och trivs bäst/gör síg bäst i stim. Det är snyggare med färre sorter och fler av varje sort!

Tack för ditt tips jolie.
Det ligger nog något i det du skriver.
Men kan inte göra så mkt åt det just nu, förutom att skaffa ett till akvarie då men det får vänta tills lite senare :).

albjohn skrev:
Trevlig berättelse om ditt nya och förhoppningsvis långvariga intresse men du ska veta att det är en farlig hobby eftersom det finns en risk att din lägenhet snart är fylld med akvarium i olika storlekar :)

Jo jag har redan börjat planerat faktiskt.
Men som jag skrev innan så har jag ingen vidare ekonomi just nu så det får bli lite senare förhoppningsvis om någon månad.
Kommer iaf hålla utkik på lite annonser om akvarium i fortsättningen.
Den risken är nog ganska stor ja :).

Du kan klara det om du matar väldigt sparsamt dom första veckorna och är noga med att byta vatten ca 25-30 % i veckan.
Du bör även tillsätta bakteriekultur så att du får igång bakteriefloran ordentligt och vad du än gör så rengör inte filtret om det nu inte blir helt tätt och om det blir det så krama bar ur filtermassan helt lätt i en skvätt vatten från akvariet.

albjohn skrev:

Ett tips är att du kollar på Zoopets förstasida, där finns massor med info om fiskar, uppstart av akvarium mm

Du kan även söka i forumet efter "uppstart", "nitrit" mm om du känner du behöver mer kunskap.

Lycka till med ditt nya akvarium.
Tack så mycket :).
Har redan kollat in en del saker på förstasidan.
Men jag ska dock prova att söka efter det du beskriver i ditt inlägg.
Kunskap kan man aldrig få för mkt av, ni är alla snälla som hjälper mig här.

C.Ciklid skrev:
Välkommen till akvarieträsket!! :D Lovar dig du kommer snart göra plats för ett större kar!

Tycker bänken akvariet står på ser lite klen ut, nästan som om den vill vika sig när som helst..[:-82] Tycker nämligen att den bågnar lite redan nu eller är det en synvilla? Jag skulle ha lagt en frigolitskiva under karet för att den skulle ta ev. ojämnheter som skulle kunna få akvariet att vrida sig och börja läcka.

//Camilla
Tackar.
Det måste vara en synvilla, mest kamerans fel antar jag.
Mätte och kikade med vattenpass tidigare idag.
Det jag kom fram till var en väldigt jätteliten avvikelse så det är nog ingen fara.
Tack för ditt tips om frigolit skivan ska införskaffas omgående :).

JLi skrev:
En bra början. Ganska mycket fiskar på en gång. Vad är hinken för material? kan färgen lossna eller materialet rosta?

Lycka till. Johan

Hinken är plåt som är pulverlackad.
Så det ska inte vara någon fara.

Lollan skrev:
Hej! Jag har mer fiskar än dej, för jag har ett akvarium som har 70 liter vatten. fast mina är ännu sötare. hejdå

Tramsigt inlägg tycker jag. Funderade först på om jag ens skulle citera det.
Får passa på att gratulera att dina fiskar är sötare då :).

Isuxs skrev:
Som sakt välkommen ;) .. Håller med om den där bänken, den ser lite ostabil ut ;) .
Tackar. Jag har svarat på frågan redan läs något inlägg ovanför :).

Glenn skrev:
Välkommen ner i akvarieträsket och välkommen till zoopet!

Rolig berättelse att läsa och som föregående talare så säger jag var uppmärksam på nitriten. Finns tester att köpa i akvarieaffärerna. Det bästa testet enligt mig och många andra är JBL´s dropptest.

Tackar.
Kul att du gilllade min berättelse :).
Vet inte ens vad nitrit är just nu, så bra kusnkap har jag :confused:.
Ska läsa på lite tänkte jag brukar läsa och skriva rätt mycket så det får bli att köpa akvariebok.
Det lär ju säkert finnas massa info här på zoopet ochså men vet inte riktigt vart jag ska leta?.

Vad är jbl,s dropptest förklara gärna lite närmare? :).

//Så nu har jag försökt att besvara de mesta av tipsen och kritiken jag fått.
Ha det bra allihopa.

Mvh Jonas
#23 - 5 februari 2007 17:02
Roligt att läsa din historia!
Man blir lätt akvariebiten, när jag fick mitt akvarie sa dem i djuraffären att jag snart skulle köpa ett större. Jag bara fnyste åt dem,ett fick väl räcka. Det tog tre veckor, _högst_ sen började jag tjata på min kära mor om att "Ett större akvarium, mitt är så litet, jag köper det själv, du har ju inget extra jobb av det" med mina hundvalpsögon.
Det fungerade, ska bara hitta en byrå att ha det på sen blir det fler fiskar som gäller. Kanske räkor i mitt lilla :P

Lycka till med dina fiskar!
#24 - 5 februari 2007 17:30
Japp, tilllslut blir det så att man slänger ut onödiga möbler!
Typ sängen, soffan, tv:n...:P
#25 - 5 februari 2007 18:00
PetitJolie skrev:
Japp, tilllslut blir det så att man slänger ut onödiga möbler!

Typ sängen, soffan, tv:n...:P

Vem behöver Tv när man har akvarium? Sen jag fick mitt har jag nästan slutat kolla på tv ^^
#26 - 5 februari 2007 18:44
PartyBoy84 skrev:

Tackar.

Kul att du gilllade min berättelse :).

Vet inte ens vad nitrit är just nu, så bra kusnkap har jag :confused:.

Ska läsa på lite tänkte jag brukar läsa och skriva rätt mycket så det får bli att köpa akvariebok.

Det lär ju säkert finnas massa info här på zoopet ochså men vet inte riktigt vart jag ska leta?.

Vad är jbl,s dropptest förklara gärna lite närmare? :).

Mvh Jonas

Nitirit är något som bildas av överbliven mat, fiskbajs mm och detta är skadligt för fisken så därför bör man testa vattnet emellanåt på detta och i ett nystartat akvarium så får man testa vattnet ännu oftare för fiskarna kan dö om nitriten är för hög.

Såhär ser förpackning och innehållet ut http://www.aquariofil.com/photo_catalog/00717.JPG

Man tar lite akvarievatten i en av dom genomskinliga plastflaskorna och i den så droppar man i ett visst antal droppar av regensvätska nummer 1. Strax där efter så droppar man i samma antal droppar av regensvätska 2 och då färgas vattnet till olika färger beroende på hur hög nitriten är. Har du tex 0 i nitrit så ät vätskan ljust gul och om du har 1,0 i nitrit så blir vätskan mörkt rosa.

Använd sökfunktionen längst upp till höger på sidan för att söka i forumet för att läsa mer av det som du är intresserad av:)

Annons