En ljus idé? eller kanske inte?

#1 - 9 oktober 2011 17:36
Hej!

Har just införskaffat en rejäl ramp till mitt 110 liters-kar. Hittills har jag haft två olika långa ramper på karet, en 18W och en 30W. Båda lysrören är minst tre år gamla, kan vara 5 eller 10 år, jag har ingen aning.

Den nya rampen har 4 x 24W T5, har bara använts i två veckor, alltså så gott som nya.

Nu är min fråga om det är så smart att gå från 48W gamla rör till 96W nya rör eller om jag kan vänta mig allsköns alger eller andra problem? Jag kan tända två rör i taget, skulle kunna ha olika timrar på dem ifall det gör nån skillnad?

Just nu finns det en del trådalger i karet eftersom jag slarvat med Easy Carbon (jag antar och hoppas att det är det som är orsaken för det är lättast att åtgärda...)

Hälsningar
Jennifer
#2 - 9 oktober 2011 18:41
Jag anser att det inte krävs en anpassningsfas till bättre ljus så blås på bara, fotosyntesen kommer kicka igång på allvar och då kommer trådalgerna få ge plats åt växterna;) Förutsättningarna för allt detta hänger förstås på att det är lämpliga rör...
#3 - 9 oktober 2011 18:44
Hm, lämpliga rör? Det är två 14000K och två 15000K. Är de lämpliga eller ska jag byta till nåt annat - och i så fall till vad?

Hälsningar
Jennifer
#4 - 9 oktober 2011 18:51
Låter inte som växtrör, de brukar ligga på ca 10 000K
#5 - 9 oktober 2011 18:57
Ligger de för högt? För lågt? Eller kan de kanske funka ett tag åtminstone? Det står Marine White på en så det kanske är saltvattensrör?

Hälsningar
Jennifer
#6 - 9 oktober 2011 18:59
Ja precis och det är inget för sötvattenväxter!
#7 - 9 oktober 2011 19:02
Jaha, då blir det till att skaffa nya rör då. Ska jag ta två eller fyra? Eller ja, vadå, med ditt resonemang om att det inte behövs nån anpassningsfas är det förstås fyra som gäller. Jaja, man behöver ju inte äta varje dag, fiskarnas och växternas behov går före... ;)

Hälsningar
Jennifer
#8 - 9 oktober 2011 19:10
Ja de behöver växa och du har väl växt färdigt;) Nä men jag tycker nog att det räcker med 2 rör, om du nu inte ska köra co2 och riktigt riktigt ljuskrävande saker!
#9 - 9 oktober 2011 19:15
Med tanke på den belysning som jag haft hittills kan jag nog lugnt säga att jag inte har några ljuskrävande växter :D CO2 kör jag inte med, om man inte räknar Easy Carbo, och det gör man väl inte?
Så då får det blir två rör nu och två rör senare, låter som en bra plan!

Hälsningar
Jennifer
#10 - 9 oktober 2011 19:58
Du behöver ju inte göra nån infasning, det går nog ändå, men om du kan det så varför inte? Kör du med två rör först och sen lägger till de andra två lite senare så blir det ju mindre chock och stress, jag ser ingen anledning till att inte ta det lite försiktigt när det ju inte innebär nån direkt nackdel. Vore det koraller så kunde de dö av en sån här tvär ändring, sötvattensväxter fixar det bättre men det är ingen anledning att ställa till det.

När du nu har möjligheten att köra rören två och två så är det också bra om du tar chansen att köra över två olika timer så att de tänds lite olika, det är klart mindre stressande och mer naturligt om ljuset kommer i möjligaste mån efterhand. Då kan du ju också öka tiden för de två extra rören lite stegvis så blir det en lugn omställning.

Rören du har är till saltvatten och ligger rätt högt upp i det blå området. Du har två problem med det, dels är det nog inte det bästa till sötvattensväxter, dels så kan de ge lite dålig färgåtergivning så att röda fiskar ser grå ut. Du skulle kunna pröva att köpa ett rör som ligger lägre, kanske 5000 - 6000 K och köra i par med det du har, det kan i alla fall vara värt att testa och se hur det tar sig ut. Jag tror det skulle kunna funka med två såna och två av de du redan har. Sätt i så fall inte de rören som är av samma typ bredvid varann så att du får en typ av ljus fram i burken och en annan baktill. Gör du det så kan du få det fenomenet att fiskarna ändrar färg beroende på var de är i akvariet och det är inget att önska sig, tro mig, jag har provat och det ser helknepigt ut.
#11 - 10 oktober 2011 19:05
Sådärja, nu har jag beställt rör! På Lampgrossen, nån som har erfarenhet av dem? Lysrör T5 Fullfärg 24W/865 41:-/st? Med frakt och faktureringsavgift totalt 233 kr, det tyckte jag var billigt! På andra ställen kostar de 160 kr/st... Man blir ju lite misstänksam men testar man inte så får man inte reda på nåt!

Tack för alla goda råd!

Hälsningar
Jennifer

PS: Mina blåa platys är riktigt snygga i det här ljuset! Men de andra är inte så vackra...

Annons