Du behöver ju inte göra nån infasning, det går nog ändå, men om du kan det så varför inte? Kör du med två rör först och sen lägger till de andra två lite senare så blir det ju mindre chock och stress, jag ser ingen anledning till att inte ta det lite försiktigt när det ju inte innebär nån direkt nackdel. Vore det koraller så kunde de dö av en sån här tvär ändring, sötvattensväxter fixar det bättre men det är ingen anledning att ställa till det.
När du nu har möjligheten att köra rören två och två så är det också bra om du tar chansen att köra över två olika timer så att de tänds lite olika, det är klart mindre stressande och mer naturligt om ljuset kommer i möjligaste mån efterhand. Då kan du ju också öka tiden för de två extra rören lite stegvis så blir det en lugn omställning.
Rören du har är till saltvatten och ligger rätt högt upp i det blå området. Du har två problem med det, dels är det nog inte det bästa till sötvattensväxter, dels så kan de ge lite dålig färgåtergivning så att röda fiskar ser grå ut. Du skulle kunna pröva att köpa ett rör som ligger lägre, kanske 5000 - 6000 K och köra i par med det du har, det kan i alla fall vara värt att testa och se hur det tar sig ut. Jag tror det skulle kunna funka med två såna och två av de du redan har. Sätt i så fall inte de rören som är av samma typ bredvid varann så att du får en typ av ljus fram i burken och en annan baktill. Gör du det så kan du få det fenomenet att fiskarna ändrar färg beroende på var de är i akvariet och det är inget att önska sig, tro mig, jag har provat och det ser helknepigt ut.