En massa liter Afrika

#1 - 11 april 2011 22:19
Då var det dags för mig att sparka igång en egen projekttråd :D

Äntligen har jag möjligheten att sätta en liten dröm i verket, en afrikansk sötvattensbiotop variant 550 liter.

Bakgrunden till det hela är att jag sedan 10 år tillbaka haft en mal, som jag på senare tid identifierat som en Synodontis Schall (dock inte helt säker om jag ska vara ärlig, kanske är han någon hybrid?), som bara växt och växt, framförallt när han flyttade från 100 liter till 200 liter. I nuläget är han 25 cm lång och det är på tiden att han får ett större ställe att bo på, som är så pass anpassat för honom som det kan vara.

Fiskarna som är tänkta att simma där är

1 Synodontis Schall
Några elefantnosar
stort stim kongotetror
Några fjärilsfiskar

Det hade även varit kul med nån öronål, samt någon trevlig ciklid... Jag är öppen för förslag, och har fått upp ögonen för Nanochromis transvestitus, men vet inte om det blir för trångt på bottnen då?

I nuläget har jag byggt en akvariebakgrund (lacken torkar under natten), samt satt i ett liggunderlag i akvariet för att förhindra att stora stenar råkar ha sönder glaset. På onsdag införskaffas ytterfilter och sand, samt eventuellt en del växter.

Jag är liiiiiiiite exalterad. Och har inte alls fått min omgivning att tröttna på fiskar med allt mitt snack... :D
#2 - 11 april 2011 22:28
Elefantnosar!
Kanske något par altolamprologus (jag är frälst) eller snäcklekare?
#3 - 11 april 2011 22:48
Altolamprologus var ju hur söt som helst, och enligt beskrivningen verkar den passa in. Ska bara få tag i några som är tillräckligt stora att inte bli uppätna i så fall :)
#4 - 11 april 2011 22:52
Tänkte att de är tuffa nog att försvara sig mot andra eventuellt större fiskar. Jag har ju ett ensamt par i mitt 222l med massvis av yngel och de skulle försvara sig (defensivt) oavsett motstånd. :)

Filmer på mitt par som är lite *ehrm* bortskämda med allt: http://www.youtube.com/user/visualdarkness
#5 - 11 april 2011 23:00
Ihhh, söta yngel!

Nu ska jag se om jag kan lista ut hur jag laddar upp bilder här...
#6 - 11 april 2011 23:10
"Gå till avancerat" och "hantera bifogade filer" eller "gemet". Jag gillar den avancerade uppladdningen bäst och för att slå på den går du in på generella inställningar uppe vid forumåtgärder.
#7 - 11 april 2011 23:15
Ska ge det ett försök, om det lyckas kommer här bilder! :D
#8 - 11 april 2011 23:47
Så, här kommer en drös bilder på hur det ser ut hittills :)

[ATTACH]43946[/ATTACH]

[ATTACH]43945[/ATTACH]

[ATTACH]43944[/ATTACH]

[ATTACH]43943[/ATTACH]

[ATTACH]43942[/ATTACH]

[ATTACH]43947[/ATTACH]

[ATTACH]43948[/ATTACH]

[ATTACH]43949[/ATTACH]

[ATTACH]43950[/ATTACH]

[ATTACH]43951[/ATTACH]

[ATTACH]43952[/ATTACH]

[ATTACH]43954[/ATTACH]

[ATTACH]43955[/ATTACH]

[ATTACH]43956[/ATTACH]

[ATTACH]43953[/ATTACH]
#9 - 12 april 2011 05:46
Snyggt, ska bli kul att följa! :)
#10 - 12 april 2011 23:54
Jag vet inte vad som var coolast, bakgrunden eller sista bilden!
#11 - 13 april 2011 09:16
nais vad använder du för täckmaterial till bakgrunden dvs färger fabrikat mm...sjukt snyggt kommer det bli iaf!!!!

mvh
niklas
#12 - 13 april 2011 17:10
Idag var jag iväg och köpte ytterfilter, Eheim professional 3 1200XL. Råkade även få med mig lite växter hem som nu bor i badkaret i väntan på att bli planterade i substratet som ännu inte är i.

Systemkameran ligger på laddning just nu, så ni får hålla till godo med en mobilbild av mitt badkar så länge:

[ATTACH=CONFIG]44031[/ATTACH]

VD: egobilder är obligatoriska i den utstyrseln.

kakan: jag har byggt bakgrunden i frigolit (i tre delar, då jag har två stag i akvariet som jag inte riktigt kan flytta på), sedan spacklat med betongspackel, målat med akrylfärger, och sedan gått över allt med epoxi golvlack som nu fått härda i två dygn. Lacket är tämligen giftigt, men väl det härdat så är det inget som kan äta upp det samt slutar ge ut gifter. Ska dock köra några vattenbyten med bakgrunden i innan jag slänger ner fiskar.
#13 - 14 april 2011 12:59
Efter många vändor till badrummet med 10-l hinken är akvariet nu fyllt, och pumpen är igång :D Det är helt klart ett smärre träningspass att fylla ett akvarium... Nu dags för lunch innan jag slänger i växterna. :)
#14 - 15 april 2011 13:33
Jepp.. håller med om att det är jobbigt att fylla akvarium.. Man måste rulla ut slangen.... Montera snabbkopplingen... Sätta dit slangen... Slå på vattnet i en inte allt för hård stråle.... Vänta till det är fullt för att då resa sej ur soffan och slå av vattnet... Ja helt klart jätte jobbigt.. hehehe
#15 - 15 april 2011 13:43
ecco skrev:
Jepp.. håller med om att det är jobbigt att fylla akvarium.. Man måste rulla ut slangen.... Montera snabbkopplingen... Sätta dit slangen... Slå på vattnet i en inte allt för hård stråle.... Vänta till det är fullt för att då resa sej ur soffan och slå av vattnet... Ja helt klart jätte jobbigt.. hehehe

Ja usch... man känner verkligen hur det sliter i ryggen...:p
#16 - 15 april 2011 14:35
Vad snyggt det blir!!
#17 - 17 april 2011 21:29
ecco skrev:

Jag kan ju drömma... Har inte tagit mig samman och fixat sådant än. Så innan jag fixar det får jag stå ut med att få lite armmuskler :D
#18 - 17 april 2011 21:40
Såhär en söndagskväll kommer en liten bilduppdatering också :)

[ATTACH=CONFIG]44212[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44211[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44210[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44209[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44208[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44213[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44214[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44215[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44216[/ATTACH]

Växterna är lite olika vallisneria (jag har glömt de exakta namnen om jag ska vara ärlig) samt lite anubisar. Det ska i fler inom kort. Det ska även på mer svart sand, som jag idag släpade hem från min mors lägenhet.

Kör dagligen med plantenaering och EasyCarbo, vilket har gjort att jag fått en liten nitrat-topp (rätta mig om jag har fel).

Dagligen kör jag i nuläget 10% vattenbyten för att få bort dimmigheten, som jag tror är orsakat av att jag inte var extremt nogrann när jag sköljde av filtersubstraten (sili-nånting-sten?).

Tisdag eller onsdag plockar jag upp ett gäng kongotetror som ska sparka igång det hela, men jag har lite funderingar över hur många jag bör börja med? 5? 10? Förmycket/lite?

Och tips på afrikans flytväxt mottages gärna :D
#19 - 18 april 2011 05:17
Hej!
Det ska bli kul att följa ditt akvarium. Själv har jag en afrikansk biotop i ett 960-liters, med sänkt vattennivå ca 600 liter. Är tanken att det ska ett akvaterrarium med växter även ovan vatten när det någon gång blir klart.

Fisk just nu:
Kongotetror Phenacogrammus interruptus
Angolabarber Barbus Fasciolatus
Vändmal Synodontis nigriventis
Dvärgsynodontis Synodontis batesi
Röd ciklid Hemichromis sp Bangui
Afrikansk glasmal Pareutropius debauwi
Pelvicachromis suboccelatus 'Matadi'

Har haft både öronål och fjärilsfisk där i tidigare men prioriterade bort dem. Öronålarna norpade alla mina angolabarber en efter en. Fjärilsfiskarna är också glupska och jag prioriterar att skaffa någon ytlevande killi istället. Har också haft Tilapia snyderae, men den var för glupsk på växterna. Samtliga dessa var fiskar jag 'drömt' om när jag planerade akvariet, men i praktiken har jag sedan kommit att hellre prioritera mindre arter.

Favoritfisken är utan tvekan de röda cikliderna. Bangui är en fantastiskt vacker variant och dessutom relativt fredlig. De leker regelbundet och en del yngel klarar sig i akvariet.

Bifogar en bild på hanen. Honan är ännu rödare.

Själva akvariet ser inte bra ut just nu då bakgrunden inte är klar och jag haft trådalgsinvasion, så jag har låtit flytväxterna ta över. Bortsett från flytväxterna som jag just nu använder som algbekämpning är målet att endast ha afrikanska växter. Anubias, nymphea, valisneria, Bolbitis, crinum är de jag har än så länge, men de har tagit mycket stryk av algerna.
#20 - 18 april 2011 14:04
Hittade en tråd om flytväxter från afrika:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115843&page=1
"SIMPLE FLOATING PLANTS

Azolla africanas (tropical Africa)

Azolla nilotica (Eastern africa)

Azolla pinnata (africa)

Azolla filiculoides 9Africa

Salvinia natans (Northern Africa)

Ricciocarpus natans (cosmopolitan)

Ricca fluitans (cosmopolitan)

Lemna gibba (cosmopolitan)

Lemna pauciocostata (cosompolitan)

Lemna minor (cosmopolitan)

Lemna Angolensis (cosmopolitan)

Wolffia arrhiza (middle and south africa)

TRUE FLOATING PLANTS

Eichhornia crassipes (egypt)

Eichhornia natans (africa)

Trappa natans (eastern africa)

Utricularia vulgaris (north africa)

Utricularia platytera (nigeria)

Utricularia neottioides (africa)

Utricularia stellaris (africa)

Utricularia flexousa (africa)

Utricularia foliosa (africa)

Utricularia exoleta (africa)

Utricularia gibba (africa)

Utricularia neglecta (africa)

Najas minor (africa)

Najas pectinata (africa)

Najas falciculata (africa)

Najas graminea (africa) "

Sedan finns ju nog de flesta cosmopoliter.
#21 - 18 april 2011 14:50
Man tackar och bockar :)
#22 - 20 april 2011 21:14
tack för svaret uppskattas mycket ser fint ut btw

mvh
#23 - 21 april 2011 17:01
Bra jobbat! Snygg bakgrund. Jag kan tycka att det är roligare med en unik bakgrund (om den är snygg) än en ikea BTN-bakgrund.
#24 - 21 april 2011 19:09
det där kan ju bli hur bra som helst..
#25 - 22 april 2011 17:25
Håller med de andra, bakgrunden ser riktigt lovande ut! Ska bli kul att se det med fisk i. Fortsätt att hålla oss uppdaterade.
#26 - 26 april 2011 17:02
Blir så glad för den feedback jag får :)

Akvariet går framåt, i onsdags förra veckan pluppade det ner 5 kongotetror. Än så länge är alla vid liv, och verkar stormtrivas, så till den grad att jag tror att den ena honan är på smällen (tjock om magen är hon i alla fall...) Det är 1 hane och 4 honor, och det ska tillkomma fler i veckan.

Vattenvärdena är som förväntat, en liten nitrat-topp (20mg/l) men den har gått ner nu. pH-värdet däremot är lite lågt för att jag ska gilla det, och ligger nere på 5.5... Ska se om det höjer sig med vattenbytena och stabiliserar sig, innan jag vill tillsätta något för att påverka det.

Här kommer en liten bildbomb dessutom :D

[ATTACH=CONFIG]44461[/ATTACH]
I påsen...

[ATTACH=CONFIG]44462[/ATTACH]
Väl utsläppta, i början höll sig alla i ett hörn, men efter någon dag insåg de att akvariet var större än det som de varit i i affären :p

[ATTACH=CONFIG]44460[/ATTACH]
Hanen, vill inte bli fotograferad...

[ATTACH=CONFIG]44458[/ATTACH]
Ena honan, blir det små yngel månne?

[ATTACH=CONFIG]44459[/ATTACH]
Samma hona igen.

[ATTACH=CONFIG]44463[/ATTACH]
Den fina hanen :)
#27 - 27 april 2011 17:17
Idag upptäckte jag rom i akvariet! Den ligger gömd precis så att man inte kan ta bild på den, bakom en stor sten... Helt vit, så jag vet inte om den är befruktad? Försök till bild kommer nog senare :) Fortfarande en hona som är tjock dock... *uppspelt*
#28 - 27 april 2011 21:19
När jag tittar väldigt noga på rommen, så ser man att det är en litenlitenliten solidare prick innuti den, som är "mörkare" vitt... Så jag antar att den är befruktad? :)
#29 - 28 april 2011 09:09
0422 skrev:
När jag tittar väldigt noga på rommen, så ser man att det är en litenlitenliten solidare prick innuti den, som är "mörkare" vitt... Så jag antar att den är befruktad? :)

Spännande! Håll oss uppdaterade. :)
#30 - 28 april 2011 09:15
hur kan du h ett ph på 5,5? det är väll inte SÅ mycket rötter i karet.
eller har du i något annat som sänker ph?
#31 - 28 april 2011 09:20
Hoppas det blir något! :D
#32 - 16 maj 2011 14:08
Blev inga yngel av det, tyvärr. Jag vet inte om de själva ätit upp rommen (men den ligger på bottnen och de vill inte ta mat som ligger där), eller om det kanske inte var tillräckligt syrerikt där de låg, eller något annat?

Hur som, uppstarten går vidare :)

I lördags fick 6 mindre kongotetror, 8 zebrasnäckor, och 2 fjärilsfiskar följa med hem (+ 4 anubisar). Tetrorna stimmar fint med varandra och snäckorna gör ett bra jobb med att äta alger. Den ena fjärilen håller sig ganska mitt i akvariet, och den andra håller sig längst bort från utblåset på pumpen. Ingen av fjärilarna vill ta flingfoder, så idag införskaffade jag ett gäng syrsor, och då jävlar! Nomnomnomnomnom sa fjärilarna, och det sa kongotetrorna också. Ett sidoprojekt blir alltså att alltid ha syrsor hemma.

Och nu en till liten bildbomb :D

[ATTACH=CONFIG]44767[/ATTACH]
Ena fjärilen

[ATTACH=CONFIG]44766[/ATTACH]
Nykomlingstetrorna, man ser fenorna från hanen jag har sedan tidigare uppe till höger...

[ATTACH=CONFIG]44765[/ATTACH]
Duktig snäcka äter alger.

[ATTACH=CONFIG]44763[/ATTACH]
Ungefär 1/3 av akvariet...

[ATTACH=CONFIG]44764[/ATTACH]
Helhetsbild!

(blir så glad varje gång jag ser att någon skrivit här, fortsätt med det!)
#33 - 16 maj 2011 14:18
Mäktigt kar:D fin fjäril dessutom, tråkigt med rommen..man får hoppas på bättre lycka nästa gång :)
#34 - 16 maj 2011 16:06
Tack :)

Och några av kongohonorna är ganska tjocka om magen, så det kommer nog mer rom ^_^
#35 - 16 maj 2011 16:49
Du kanske är medveten om det men skickar ändå en liten varning för zebrasnäckorna. De lägger en massa ägg som är svåra att få bort framförallt från rötterna, ser ut som små vita prickar ca 1 mm stora. Står man ut med äggen så är snäckorna helt otroliga på att äta alger, de bästa algätarna jag haft.
#36 - 16 maj 2011 17:11
men zebrasnäckor lägger ju ägg i bräckvatten.
#37 - 16 maj 2011 17:36
De lägger ägg även i sötvatten ( i alla fall i mitt) men äggen kläcks inte, hade de kläckts så skulle problemet varit mindre då jag antar att det mesta av "skalet" försvunnit då som det är nu blir äggen kvar tills man skrapar bort dem.
#38 - 16 maj 2011 18:09
ok, då är det nog att dom måste vara i bräckvatten för att kläckas och växa till vuxna snäckor.
#39 - 16 maj 2011 18:34
Tack för "varningen". Får se vad mina snäckor får för sig att göra :) Men med tanke på vad för andra fiskar som ska ner i karet riskerar alla ägg, oavsett vad för några, att bli proteintillskott :p
#40 - 17 maj 2011 00:34
Grymt kar! Alltid kul med folk som gör egna bakgrunder :)

Men det där med äggen. De sitter väääldigt hårt så jag tvivlar på att de kommer bli uppätna :P
Håll ögonen öppna och börjar det bli för många vita prickar så kan något behöva göras. Just bakgrunden har jag märkt är ett bra ställe för dem att lägga ägg på :(
#41 - 17 maj 2011 06:33
0422 skrev:
Tack :)

Och några av kongohonorna är ganska tjocka om magen, så det kommer nog mer rom ^_^

Åh då håller jag tummarna [:-79]!!
#42 - 17 maj 2011 10:24
Ynk! En av mina fina fjärilar har skuttat ur! Jag vet att de är hoppiga fiskar, och att man ska ha ordentligt täckglas, men mitt täckglas är uppdelat i 6 delar, varav jag dels bara fick 5 när jag tog över akvariet, och för att slangar ska gå i och ur så kan jag bara ha i 4 bitar. Så det har varit möjligt för den att skutta ur. Det har stått på min lista över saker att göra att rita av hur täckglaset ska se ut vid slangarna, och ta det till en glasmästare, så det blir fixat, men har inte prioriterat det. Ugh, blir så sur på mig själv :(
#43 - 17 maj 2011 17:54
synd med fjärilen, dom är riktigt coola!
har faktiskt haft en själv, men den hade jag ett jädra bry med att få till att äta. den dog också och det förmodligen för att den inte åt.
hade det varit nu jag skaffade den så hade det bara varit att sno lite syrsor från Rex, min skäggagam. har hört från andra också att det blir fart på dom av syrsor.
#44 - 7 juli 2011 23:00
Tråden har stått still ett litet tag nu, jag har haft fullt upp med sista biten på terminen i skolan, samt en festival och en fjällvandring. Men nu är det dags att börja fixa igen :)

För 2 veckor sedan fick jag ett sms från min fisk-vakt som talade om för mig att mina zebrasnäckor fått barn, och jo visst. Nu har jag alltså ett akvarium fullt med vita prickar, samt några bäbisar som redan kläckts. Hur söta som helst, men om de inte har en hög barnadödlighet har jag sjuka mängder snäckor. Skänka bort/sälja billigt/byta? Det är ett senare problem, och en av dem är tingad av en vän.
[ATTACH=CONFIG]45711[/ATTACH]
Bäbis, ungefär 2mm

[ATTACH=CONFIG]45712[/ATTACH]
En stolt förälder på roten...

[ATTACH=CONFIG]45713[/ATTACH]
Nomnomnom!

[ATTACH=CONFIG]45714[/ATTACH]
Ännu mer nomnomnom!

Jag var även tvungen att göra en .gif av deras munrörelser när de äter. http://i53.tinypic.com/sm85xc.gif är adressen för den som är intresserad :)

Annons