En spännande Dvärgciklid - tips!

#1 - 28 maj 2008 22:41
- Har några burkar som står och väntar på fisk. Fick plötsligt lust att inhandla någon annorlunda och trevlig/spännande dvärgcilkid. Har sedan tidigare Fjärilsciklider (Mikrogeophagus ramirezi samt Mikrogeophagus altispinosus) och vill prova mera. Någon som har tips på art?
#2 - 28 maj 2008 23:04
vill du spendera dina kullagers pengar ;P

Apistogramma Viejita (stavning?) och[COLOR=black] Apistogramma baenschi är ju riktigt fina
men du kanske inte va ute efter apisto

[/COLOR]
#3 - 29 maj 2008 06:30
vill du spendera dina kullagers pengar ;P

Apistogramma Viejita (stavning?) och[COLOR=black] Apistogramma baenschi är ju riktigt fina[/COLOR]

[COLOR=black]men du kanske inte va ute efter apisto[/COLOR]

Allt är av intresse. Varför just dessa som du nämner!

(pengarna ligger och bränner nu)
#4 - 29 maj 2008 09:22
bara sett dem i Djuraffär och tyckte de var extremt vackra, beteende mässigt ser man ju inte så mycket när de är ihop klämda men 30 andra fiskar i ett litet akvarium.
#5 - 29 maj 2008 10:27
En firre som jag själv har fastnat för i butiken och läst en del om, men inte har någon erfarenhet av, är Apistogramma Panduro. De ska tydligen vara lite tjuriga, men jäkligt snygga. Tänkte ta och skaffa en grupp, så fort jag har kar till det. Du kan ju kolla upp dem, jag gillar det jag vet om dem, i alla fall.
Bilagor:
#6 - 29 maj 2008 22:41
Är också inne på dvärgciklid och just nu lutar det åt ap. trifasciata samt något shackbräde
#7 - 30 maj 2008 06:59
Ovanliga? Krobia sp. Xingu köpte jag nästan häromsistens. Finns mycket sparsamt med uppgifter på nätet. Inte så färgsprakande men verkar spännande.
#8 - 30 maj 2008 10:11
LenoreH skrev:
Är också inne på dvärgciklid och just nu lutar det åt ap. trifasciata samt något shackbräde

Tror schackbräde vill ha strömt och trifasciata lugnt vatten men jag kan ha fel...
Måste varmt rekommendera trifasciafa förresten. Har man inga större fiskar så är de riktiga höjdare
#9 - 30 maj 2008 16:02
Schackbräden är sjuuuuukt läckra när dom färgar ut. Helt klart intressanta att titta på också.

//C
#10 - 30 maj 2008 18:29
- Bra bra! Sitter och läser på lite överallt om dvärgciklider. Får se vad det blir. Upptäckte att jag har ett gäng i ett akvarium. Dvärgciklider vill säga. Är osäker vilken sort och art. De har kommit med vid någon affär via annons. Hade nästan glömt bort att jag hade dem. Tror att de ciklider som jag har är Kurvciklider(Laetacara curviceps). Men säker är jag inte..
#11 - 30 maj 2008 21:52
Dicrossus är roliga, tror knappast de vill ha strömmande vatten dock. Däremot uppskattar de döda löv som de kan vända på i sin jakt på föda..
#12 - 30 maj 2008 21:58
Tror att de ciklider som jag har är Kurvciklider(Laetacara curviceps). Men säker är jag inte..

Varför är du osäker - hur ser dom ut?
#13 - 30 maj 2008 23:29
Varför är du osäker - hur ser dom ut?

-Jag är alltid osäker när jag skall identifiera en art! Tycker fiskar ofta är gemena. De ändrar färg och form från gång till gång när jag tittar på dem! Så fort jag är bergsäker så inser jag att kanske, kanske, det är en annan art.

När det gäller desssa Kurvciklider beror det på att jag inte vet om det är ungfiskar eller fullvuxna fiskar jag fått hem. De ser verkligen ut som Kurvciklider..men som sagt...skall lägga upp en bild i denna tråd för att få klarhet :)
#14 - 31 maj 2008 09:55
Visst är det knepigt att idenifiera en fisk.
T.o.m att skilja på hane o hona. Har varit bensäker på just Boliviansk Fjärillsciklid. Dom lekte på tok för mycke ett tag så att ja bestämde mig för att plocka ur tre honor så att dom kunde lägga på hullet lite. Det gick mindre en en vecka i den nya byttan så hade två av "honorna" lekt o det blev finfina yngel.

Just när könsskillnden är lite abstrakt såsom fenstrålar, höjd, utfärgning så är det hart när omöjligt att vara klockren i bestämningen.
#15 - 31 maj 2008 09:59
..bestämde mig för att plocka ur tre honor så att dom kunde lägga på hullet lite. Det gick mindre en en vecka i den nya byttan så hade två av "honorna" lekt o det blev finfina yngel.

- Som sagt var :)
#16 - 31 maj 2008 15:58
Älskar också sajica ciklider, de blir faktiskt ganska så färgstarka när de färgar ut. har mycket bra erfarenheter av de, oaggresiva och nyfikna fiskar. de kommer gärna fram till rutan eller ytan när du är i närheten.
#17 - 31 maj 2008 16:18
- Bra bra! Sitter och läser på lite överallt om dvärgciklider. Får se vad det blir. Upptäckte att jag har ett gäng i ett akvarium. Dvärgciklider vill säga. Är osäker vilken sort och art. De har kommit med vid någon affär via annons. Hade nästan glömt bort att jag hade dem. Tror att de ciklider som jag har är Kurvciklider(Laetacara curviceps). Men säker är jag inte..

Kan ju vara Laetacara dorsiger också :)
#18 - 31 maj 2008 22:07
Själv har jag ju haft massor förseningar med karet...
Även om jag tror att jag vet vad jag vill ha är jag öppen för förslag.
Inte så intresserad av färg utan snarare form.
Gillar för närvarande mest a trifasciata och shackciklider :)
#19 - 31 maj 2008 22:38
Micke_A skrev:
Kan ju vara Laetacara dorsiger också :)

- Gah! Var du tvungen att visa den länken. Nu blir jag mer förvirrad. Hm. Tyvärr är det inte helt enkelt att bara titta på en bild i Zoopets arkiv och tro att man hittat rätt.

Fiskar har en förmåga att ändra färg (och form) beroende på den miljö de vistas i. Sedan tillkommer fotot i sig. Samma fisk kan få helt olika färger beroende på ljus - vattenkvalitet - kamera - etc etc.

Huvva! Det är inte lätt att vara akvarist. Men jag vet i alla fall skillnaden på Gös och Abbore :)
#20 - 31 maj 2008 23:12
De är ganska lika när de inte är i lekdräkt, men kurvcikliden är betydligt större, betydligt aggressivare, och ser ut så här i lekdräkt:
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=433
medan dorsigera ser ut så här:
http://www.inseparabile.com/pesci/images/dorsigera.jpg

Måste cikliden vara sydamerikansk?
Annars verkar det finnas ovanligt gott om olika Pelvicachromis-arter i handeln just nu, jag har sett fyra eller fem olika bara de senaste dagarna. Nanochromis transvestitus är en annan väldigt snygg liten dvärg som är hyfsat vanlig i affärer.

Sen har vi förstås de olika dvärgarna från Tanganyikasjön. Många av dem går utmärkt att hålla även i rätt små akvarier, t.ex. N. multifasciatus och N. brevis. Vissa, som brevis och Julidochromis transcriptus, går tillochmed att ha i sällskapskar. Om akvariet är på åtminstone 100 liter kan du fundera på t.ex. Prinsessa, som är en i mitt tycke oerhört vacker fisk med mycket beteenden.

Känner du dig mer äventyrlig går det sporadiskt att hitta en del väldigt avvikande ciklider, t.ex. dvärgtilapior ur Barombi Mbo.

Sydamerikanska arter jag själv gärna skulle få tag på är t.ex. Teleocichla eller Biotoecus. Tyvärr ser man dem sällan, och då har de ofta rätt häftiga prislappar.
#21 - 31 maj 2008 23:34
Azur skrev:
Om akvariet är på åtminstone 100 liter kan du fundera på t.ex. Prinsessa, som är en i mitt tycke oerhört vacker fisk med mycket beteenden.

- Där sa du något! Jag har ju faktiskt en yngelburk med 8-10 Prinsessyngel! Fick dem av en bekant som ledsnat. Hm! Hade snöat in lite på sydamerikanska. Nu kanske jag får tänka om.

Och ja! Jag har ett akvarium på balkongen jag kan ta in - eller - gjorde ju iordning ett annat kar ikväll. Var tänkt för Malawis (ungfiskar) men kanske jag skall kasta i prinsessorna där istället.'

- Varför skall det vara så svårt att bestämma sig!
#22 - 1 juni 2008 12:18
- Jahaja! Vilken art är nu detta ni som kan och vet! Eller är det rent av två olika arter på samma bild?

Edit: (Samma bild igen men annat namn)
#23 - 1 juni 2008 19:47
Min första tanke var "tre stycken dorsigera", men sen blev jag osäker...
#24 - 1 juni 2008 20:16
- Som sagt var. Jag trodde det kunde vara Kurvciklider.
#25 - 1 juni 2008 20:52
Ser ut som tre dorsiger (två hanar och en hona, vad jag kan se). Curviceps är väl mer långsträckta, och lite mer blåaktiga. Dorsiger är lite mer rödbruna. Bildens titel, apisto1, känns lite tveksam :p
#26 - 1 juni 2008 21:03
Micke_A skrev:
Ser ut som tre dorsiger (två hanar och en hona, vad jag kan se). Curviceps är väl mer långsträckta, och lite mer blåaktiga. Dorsiger är lite mer rödbruna. Bildens titel, apisto1, känns lite tveksam :p

- Ja jäklar! Tänkte inte på att jag importerade den till en mapp som var döpt så! Det skall ändras! :)
#27 - 1 juni 2008 21:06
Bildens namn ändrat! Rätt skall vara rätt . . .
#28 - 1 juni 2008 21:19
Bildens namn ändrat! Rätt skall vara rätt . . .

Japp :) Och som sagt, jag är rätt säker på att det är dorsiger.
#29 - 1 juni 2008 21:27
- Ok! Tack för det Azur och Micke A. Jag förlitar mig på er sakkunskap tills någon annan bevisar motsatsen :)
#30 - 1 juni 2008 21:34
- Ok! Tack för det Azur och Micke A. Jag förlitar mig på er sakkunskap tills någon annan bevisar motsatsen :)

Tja, alltid kul om man kan vara till hjälp :)
#31 - 1 juni 2008 23:17
Jo, L. curviceps och L. dorsigera (a på slutet - Laetacara är femininum) är lika varann. Det finns dessutom olika populationer av L. curviceps som skiljer sig åt. Jag borde ha lärt mig skilja dem åt vid det här laget men jag blir osäker ibland. I det här fallet håller jag dock med Micke och Micke. Ingen curviceps jag sett har varit så röd på magen. Jag har för mig att det även finns små skillnader i sidofläckens placering, men jag har inte mina anteckningar tillgängliga (och det var drygt 8 år sedan jag tittade i dem senast).

Jag skulle vilja påstå att L. dorsigera är den minst aggressiva arten i släktet och därmed enklast att hålla. (Med reservation för att det finns en population/art som jag inte sett levande). L. dorsigera tål även att ha några grader svalare. Jag har fångat den när det har varit 12 grader i luften (men varmare i vattnet). Den förekommer i svagt strömmande vatten men är vanligast i stillastående vatten. En liten art, och dessutom med lite färg - åtminstone vid leken. Alltså en cichlid som är ovanligt väl lämpad just för akvarium.
#32 - 2 juni 2008 07:08
Jo, L. curviceps och L. dorsigera (a på slutet - Laetacara är femininum) är lika varann. Det finns dessutom olika populationer av L. curviceps som skiljer sig åt. Jag borde ha lärt mig skilja dem åt vid det här laget men jag blir osäker ibland. I det här fallet håller jag dock med Micke och Micke. Ingen curviceps jag sett har varit så röd på magen. Jag har för mig att det även finns små skillnader i sidofläckens placering, men jag har inte mina anteckningar tillgängliga (och det var drygt 8 år sedan jag tittade i dem senast).

Jag skulle vilja påstå att L. dorsigera är den minst aggressiva arten i släktet och därmed enklast att hålla. (Med reservation för att det finns en population/art som jag inte sett levande). L. dorsigera tål även att ha några grader svalare. Jag har fångat den när det har varit 12 grader i luften (men varmare i vattnet). Den förekommer i svagt strömmande vatten men är vanligast i stillastående vatten. En liten art, och dessutom med lite färg - åtminstone vid leken. Alltså en cichlid som är ovanligt väl lämpad just för akvarium.

- Tackar! Då säger vi det. Skall vårda denna lilla firre ömt. Har fem stycken i ett kar tillsammans med massa andra mer bullriga och stökiga ciklider. Det skall nu få ett alldeles eget hem. Hm. Hur jag nu lämpligen skall inreda det akvariet.

Kunde vara kul med ett biotop-likt akvarium. Dax för lite research med andra ord :)
#33 - 2 juni 2008 09:13
Här har du en "biotop". Tyvärr ligger inte bilderna på nätet än.

http://artedi.nrm.se/nrmfish/find.php?Category=fieldNumber&Precision=%3D&FormData=par-95-03&Ordering=default&Extent=All&MaxRecs=10000&Verbosity=Full&Map=Map

Om du använder Google Earth så tror jag det var här: -27.029446, -58.382851
#34 - 2 juni 2008 09:32

Tackar!

Fann följande:

Locality remarks:
Swamp with brownish, turbid, stagnant water, 0->1m deep. Area fished about 10m2, depth 0-0.5m. Shadow 0%. Vegetation on land occasional trees; on bank grass, in water rich (many species), bottom mud/clay. Collectors also: O. Romero, M. Barúa, D. Mandelburger. 3 photos.

- Tolkar det som om att denna fisk lever i vatten som är humusfärgat och stillastående - riklig växtlighet samt slam/dy-botten. Endast enstaka träd som skuggar.
Hm. Jahaja.

----

Enligt Zoopets artbeskrining:
Akvariet skall innehålla flera gömställen i form av rötter, stenar och växter, ett fritt simutrymme och finkornigt grus eller sand.
Hm. Jasså!

Se där ja.
#35 - 2 juni 2008 11:31
ett fritt simutrymme och finkornigt grus eller sand.

Hm. Jasså!

Om du kollar så står det så på alla fiskar, inklusive ytlevande fisk. Det är helt enkelt en effekt av Kjells mall för skötselblad.
Grejen är att fisk som bökar i botten föredrar mjuka bottnar, medan fisk som inte gör det inte bryr sig, så "finkornig sand" är inte alltid biotop-rätt, men det är aldrig fel ur trivselperspektiv.
#36 - 2 juni 2008 11:58
Azur skrev:
Om du kollar så står det så på alla fiskar, inklusive ytlevande fisk. Det är helt enkelt en effekt av Kjells mall för skötselblad.

Grejen är att fisk som bökar i botten föredrar mjuka bottnar, medan fisk som inte gör det inte bryr sig, så "finkornig sand" är inte alltid biotop-rätt, men det är aldrig fel ur trivselperspektiv.

- Jepps! Förstår det :)
Men just då jag skrev det var jag inne i biotoptänkandet. Funderade på att åka ned till Mälaren som har just den typ av bottensediment som denna biotop. Slam + lera. Men inser att då får jag självklart med mig massa annat oönskat oxo. Hm. (tänker vidare)
#37 - 2 juni 2008 13:58
Torvbotten är en idé. Med lite ek eller boklöv ovanpå. Då får du dessutom färgen på vattnet, vare sig du vill eller inte...
#38 - 2 juni 2008 14:03
Azur skrev:
Torvbotten är en idé. Med lite ek eller boklöv ovanpå. Då får du dessutom färgen på vattnet, vare sig du vill eller inte...

Mm! Kommer till den insikten oxo. Skall ta en vända idag och se om jag kan samla på mig lite gamla löv någonstans. Torv kommer iofs flyta upp lite i början men så småningom blir det riktigt bra.

Funderar lite på torven. Det finns ju olika sorter där oxo. Skall åka ut till ett stall och rota i deras torvförråd. Det brukar även finnas gott om rötter av varierande storlek i den torven som de köper kubikvis. Dessa rötter sorterar de ut så de inte följer med in i boxen. Kan passa bra i akvariet.

Men iofs! Jäntan skall ju tävla med hunden ikväll. Jaja..får se om jag hinner!
#39 - 3 juni 2008 08:49
Mm! Kommer till den insikten oxo. Skall ta en vända idag och se om jag kan samla på mig lite gamla löv någonstans. Torv kommer iofs flyta upp lite i början men så småningom blir det riktigt bra.

Funderar lite på torven. Det finns ju olika sorter där oxo. Skall åka ut till ett stall och rota i deras torvförråd. Det brukar även finnas gott om rötter av varierande storlek i den torven som de köper kubikvis. Dessa rötter sorterar de ut så de inte följer med in i boxen. Kan passa bra i akvariet.

Men iofs! Jäntan skall ju tävla med hunden ikväll. Jaja..får se om jag hinner!

Det är inte riktigt rätt årstid. Sent på hösten, under snöfri vinter eller första riktigt torra vårdagarna går man ut och fyller några kassar med ek- eller boklöv från någon bra plats (inte alldeles bredvid trafikerad väg!). Då kan man ofta plocka alkottar och annat användbart samtidigt (t ex vild sand:D), så man har förråden fyllda hemma.

En annan källa till bra källa till torv (förutom torvmossar) är den välsorterade växtmarknadens torvblock. Den är långfibrig och trevlig. Kokosfibrer är ett annat roligt material, men inte så lätt att få tag i.
#40 - 3 juni 2008 14:57
Det är inte riktigt rätt årstid. Sent på hösten, under snöfri vinter eller första riktigt torra vårdagarna går man ut och fyller några kassar med ek- eller boklöv från någon bra plats (inte alldeles bredvid trafikerad väg!). Då kan man ofta plocka alkottar och annat användbart samtidigt (t ex vild sand:D), så man har förråden fyllda hemma.

En annan källa till bra källa till torv (förutom torvmossar) är den välsorterade växtmarknadens torvblock. Den är långfibrig och trevlig. Kokosfibrer är ett annat roligt material, men inte så lätt att få tag i.

Låter alldeles utmärkt. Min enkla tanke var ett söka upp något sumpigt område i skogen, eller vid en sjö, och plocka lite material. Har ett par ställen. Där ligger ofta massor av gamla löv,pinnar, och annat trevligt.

Men skall fundera lite till. Det är bara det att man blir en aning "het" när man får en idé och vill genast rusa iväg efter det man behöver runt närmsta hörn.
#41 - 3 juni 2008 15:40
Torvblock på typ Bauhaus kostar 44:90, då får du en hel del torv vill jag påstår *suck* håller på att koka ett HALVT block och jag har tröttnat knappt halvvägs vill jag säga :)

//C
#42 - 3 juni 2008 16:09
Det är bara det att man blir en aning "het" när man får en idé och vill genast rusa iväg efter det man behöver runt närmsta hörn.

Man kan experimentera ganska vilt så länge man bara testar inredningen innan man släpper i fisken.
Provorganism 1: Daphnia
Provorganism 2: EN känslig fisk. Julidochromis är bra i neutrala eller basiska akvarier. Är det surt, och det skall det väl vara här, så har jag inga bra förslag för ögonblicket - det beror ju lite på vad man har hemma;). Azur kanske har nåt bra förslag?

Några gånger har jag oavsiktligt gjort en hö-infusion och drar väldigt mycket syre. Om vattnet är grumligt och "finprickigt" skall man kanske vänta några dagar och göra några större vattenbyten innan fisken släpps i.
#43 - 3 juni 2008 16:11
Torvblock på typ Bauhaus kostar 44:90, då får du en hel del torv vill jag påstår *suck* håller på att koka ett HALVT block och jag har tröttnat knappt halvvägs vill jag säga :)

//C

Lägg bara i en balja med vatten då. Tar ju mycket längre tid - men man ska inte ha för bråttom:D. Dessutom miljövänligare.
#44 - 3 juni 2008 16:19
Jag skyller på dålig planering från min sida, borde blötlagt för en vecka sen isåfall :( En får stå sitt kast, det luktar ju iaf ganska gott när man kokar den :)

//C
#45 - 3 juni 2008 16:22
Torv sjunker hyfsat fort, på några dagar.

Skär man "limpskivor" ur torvblock så kan man vikta ner dem direkt, de håller ihop som en filt.

Lite om ett svartvattenkar jag satte upp för odling, plus länkar till ett mer permanent kar:
http://mikes-machine.mine.nu/blackwater_breeding_tank.htm

(Testfisk för svartvatten? Vad sägs om kardinaltetra?)
#46 - 3 juni 2008 16:40
Azur, du upphör väl aldrig att överraska :D Vare sig det är artemiakläckning eller torvbotten så har du varit där och nosat så att du kan komma med goda råd till oss andra sen!

Nu har jag iaf kokat behövd mängd, det är jävla mycket torv man får ut av ett halv block.

//C
#47 - 3 juni 2008 22:12
Azur skrev:
Torv sjunker hyfsat fort, på några dagar.

Skär man "limpskivor" ur torvblock så kan man vikta ner dem direkt, de håller ihop som en filt.

Lite om ett svartvattenkar jag satte upp för odling, plus länkar till ett mer permanent kar:

http://mikes-machine.mine.nu/blackwater_breeding_tank.htm

(Testfisk för svartvatten? Vad sägs om kardinaltetra?)

- Men det där såg överkomligt ut. Jahaha! Är ledig torsdag-fredag och då jämarns skall jag jaga fatt på torv och sätta igång. Spännande. Förövrigt tackar man för tips från Er alla:)

Och ja! Jag inser att Azur är allsmäktig på något sätt.
#48 - 3 juni 2008 22:13
Azur, du upphör väl aldrig att överraska :D Vare sig det är artemiakläckning eller torvbotten så har du varit där och nosat så att du kan komma med goda råd till oss andra sen!

Nu har jag iaf kokat behövd mängd, det är jävla mycket torv man får ut av ett halv block.

//C

- Ursäkta en som inte fattar. Syftet med att koka torven är?
#49 - 3 juni 2008 22:30
- Ursäkta en som inte fattar. Syftet med att koka torven är?

Sjunka snabbare. Dessutom kokar somliga allting i tron att det är farligt annars. I själva verket kan för stor renlighet vara minst lika farligt.
#50 - 3 juni 2008 22:33
Sjunka snabbare. Dessutom kokar somliga allting i tron att det är farligt annars. I själva verket kan för stor renlighet vara minst lika farligt.

- Oki! Misstänkte det. Men efter att tittat på länken som Azur skicka förstår jag att det inte är nördvändigt. Där pressades ett "block" ned i burken. Men som sagt var. Tydligen luktade det i alla fall gott att koka torven :)

För övrigt kan vällan inte torv innehålla speciellt mycket "farligt". Inte vad jag sett efter alla år med torv till hästen :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Torv

Annons