en syk gurami.

#1 - 22 december 2009 14:15
Så nu vill jag ha hjälp. vill INTE ha i julklapp att alla mina fiskar ska se ut som mögeltussar!
Kjelles fina mall är ifylld!
Försökte fota den jäveln som är sjuk! gissa hur det gick? åt skogen.
Tror inte att det är nått JÄTTE alvarligt men man kanske ska vara på den säkra sidan, så jag frågar här. har aldrig haft sjuka fiskar förr så jag är lite handlingsförlamad...
Orkar du inte läsa allt? titta längst ned i inlägget.

1/ Hur stort är akvariet? 225 liter
2/ Vilken filtrering använder du? fluval 405
3/ När startade du akvariet? i juni detta år. Men jag fick riva ut alla växter och allt vatten när jag flyttade, akvariet var igång max 2 timmar senare.
4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? akvariet är äldre än 2 månader.
5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 21 kopparbarber (3-4cm) 3 marmorgurami (7-10cm) 2 siamesiska algätare (12 cm) 4 äppelsnäckor (fullstora)
6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Se bifogad bild.
7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? inte en aning.
8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet. har aldrig testat mitt vatten.
9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? 30% var sjunde dag (söndag)
10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? 30% i söndags.
11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? som sagt när jag flyttade till nya lägenheten för ca 3 veckor sedan (akvariet flyttades då) Dock har ingen ny inredning tillkommit.
Men en ny doppvärmare kopplades in igår. fiskarna gick alltså i ca 20 gradigt vatten och gor nu i 24c.
12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? ingen ny fisk.
13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? det tror jag inte.
14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. flingfoder och soft-granulat. typ en gång om dagen. söndagar utan matning.
15/ Har du nyligen bytt foder? nope
16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? typ i förregår. en vit fläck på höger simfena.
17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? inga dödsfall
18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. faktiskt är hela akvariets innvånare ganska slöa. alla fiskar beter sej som dom gör på natten, står stilla i vattnet.
19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. en vit fläck på en fisk. (höger simfena) kan hända att den är liiite luddig. just den fisken verkar ganska "rastlös" typ simmar hit och dit, andas lite häftigare än de andra.
men den äter, muckar med andra fiskar och bajsar normalt.
20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? jag hällde i en halv deciliter salt igår. och idag tycker jag mej se att nämnda vita fläck inte riktigt är så markant och tjock. den ser ut att vara lite uttunnad, men det kan ju vara en önskesyn också.
21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? alltså i förregår, en vit fläck. igår var alla ganska sega. även idag.
22/ Tar du direkt bort döda fiskar? jupp, så fort jag ser dom.

För dej som är för lat för att läsa.

Fisken är alltså en marmorgurami (hona) Den har en mögelliknande fläck på höger simmfena. jag vet inte vad det är och jag vill inte att det ska spridas.
De bifogade bilderna är till för att man ska se hur snyggt akvariet är i övrigt!
#2 - 22 december 2009 14:20
Sorry, listan kanske är jättebra att följa men för mig blir det bara ett blurr som blir svårt att hitta frågan i. Risken är kanske istället att man hoppar över tråden, vad vet jag;)?
Är problemet vit fena på en gurami eller...?
#3 - 22 december 2009 14:23
Håller med Ansjo, för mkt text och skittråkigt att läsa. Jag hoppade till sista frågan efter att ha läst fråga nr 4.
Ärlighet varar längst!
#4 - 22 december 2009 14:24
ansjo skrev:
Sorry, listan kanske är jättebra att följa men för mig blir det bara ett blurr som blir svårt att hitta frågan i. Risken är kanske istället att man hoppar över tråden, vad vet jag;)?

Är problemet vit fena på en gurami eller...?

Haha! då är vi 2 om den saken.

Jupp en liten mögelfläck på höger fena.
#5 - 22 december 2009 14:35
Ah. Nu ska jag inte måla fan på väggen, men det har varit lite problem med en del gurami den senaste tiden.
Zoobutiken köpte in i två omgångar VF Mosaikgurami som fick små vita halvt genomskinliga fläckar på fenorna som blev värre. Medicinerade dessa fiskar med ett par olika sorters medicin, utan att det blev bättre varpå de började dö en efter en. Konstigt nog var det bara Mosaikuramina i karet som drabbades och de övriga fiskar var friska hela tiden.
Nu säger jag inte att det är detta dina fiskar fått, och jag hoppas det inte heller eftersom prognosen är lite sämre än vad man vill höra...

Vad du ska göra nu är nog mer att vänta och se om det blir värre, det kan som du sa ha vänt redan:)!
#6 - 22 december 2009 14:39
ok tack för saltet i såret anders!!

Haha... får hoppas att det vänder.
Kom och tänka på att mannen i karet (marmorgurami hanen) Har haft en otroligt irriterande kopparbarb efter sej. och denna kopparbarb envisas med att bita honom i fenorna. kollade lite på hans fenor (han ligger och sover HLEA tiden, men det har han alltid gjort) Och dom var lixom lite fransiga, speciellt stjärtfenan.
Vet inte om detta har något samband, men det kanske är fenröta? med svampinfektion som följd?
#7 - 22 december 2009 14:43
Nej, det tror jag knappast utan det är nog barben som är lite taskig, eller gillar fransar;).
Men visst kan det vara boven som ordnat till honans fenor med, och det kan bli svampinfektion om man har otur som följd.
Se tiden an ett par dagar, och gör du vattenbyte så fyll på med salt för den mängden som du tömmer ut, det skulle jag gjort iaf:).
#8 - 22 december 2009 14:57
ja ok får ge de lite tid och lugn... kanske släcka ner en ramp?? menar att det blir lite lugnare belysning så kanske det läker ut snabbare?

Jag hällde som sagt i en halv deciliter salt men det kändes väldigt mycket.
Ja ja...
#9 - 22 december 2009 14:59
Släcka ner behöver du inte göra utan låt karet vara ifred utan att rota för mycket i det och stressa dem på det sättet.
0,5 dl är inte mycket, det är annars mellan 0,5-1 dl/ 100 liter akvarium som är en bra kur, om man nu måste ha i salt i karet mot tex ett svampangrepp;).
#10 - 22 december 2009 15:04
aha ok... och ska man köra med salt tills fläcken är borta?
Och när man vänjer av dom? hur gör man då? ta mindre och mindre salt? byta ALLT vatten. eller bara köra på med vanliga vattenbyten utan att tillsätta salt?
#11 - 22 december 2009 15:07
Nej, du behöver inte ösa i mer salt i nuläget utan ge det tid och se vad som händer.
När du sedan ska minska på saltet gör du det lättast och bäst genom att inte tillsätta salt vid vattenbytena och fasar på så sätt ut det under en hyffsat lång tid:).
#12 - 22 december 2009 15:14
ok tack för hjälpen (du fan huvudet på skaft;))

Uppdaterar här så att man ser hur det går, ifall nån annan får samma problem.
#13 - 22 december 2009 15:17
OT: Vare i det karet du körde dubbel dos av pmdd? Inte för att jag tror det spelar någon större roll. Märkt att mina växter +pmdd växt mkt mkt bättre =)
#14 - 22 december 2009 15:25
jo det är det karet. tror inte heller att det har med saken att göra, men man vet ju aldrig.

Men själv tycker jag inte att mina växter kommer igång som dom gjorde innan jag flyttade. men man får väl ge det lite tid...
#15 - 22 december 2009 16:23
ansjo skrev:
Ah. Nu ska jag inte måla fan på väggen, men det har varit lite problem med en del gurami den senaste tiden.

Zoobutiken köpte in i två omgångar VF Mosaikgurami som fick små vita halvt genomskinliga fläckar på fenorna som blev värre. Medicinerade dessa fiskar med ett par olika sorters medicin, utan att det blev bättre varpå de började dö en efter en. Konstigt nog var det bara Mosaikuramina i karet som drabbades och de övriga fiskar var friska hela tiden.

Nu säger jag inte att det är detta dina fiskar fått, och jag hoppas det inte heller eftersom prognosen är lite sämre än vad man vill höra...

Vad du ska göra nu är nog mer att vänta och se om det blir värre, det kan som du sa ha vänt redan!

Oj oj!
Var på min akvariebutik igår och tänkte köpa ett par mosaikguramisar. Hade varit där tidigare där de inte funnits så många men idag var akvariet fullt med nya små fina fiskar. Precis innan hon skulle plocka upp åt mig såg jag två fiskar med prickar,utåtstående och typ genomskinliga. på underfenan. De såg inte så trevligt ut och misstänkte genast parasit eller någon annan sjukdom.

Hon plocka upp den och såg med att allt inte stämde rätt till. Hon förstod mitt beslut att det var dumt att chansa. Hon sa att eftersom de kör uvc filter så smittas inte de andra fiskarna i alla de andra akvarierna utan sjukdommar är oftas begränsat till ett. Men jag bestämde mig ändå att väna till ett senare tillfälle.

Undra om dessa också var VF ansjo... och tror du det kan vara samma sjukdom som du prata om?
#16 - 22 december 2009 17:54
Jag drar absolut inte alla fiskar och affärer över en kam, utan detta är vad som hände i specifikt en affär som jag handlar från.
Det låter lite som just de fiskar jag såg råkat ut för, håll en kik på dem ifall du har tänkt köpa dem senare hur det utvecklar sig...
Bilagor:
#17 - 22 december 2009 20:53
ansjo skrev:
Jag drar absolut inte alla fiskar och affärer över en kam, utan detta är vad som hände i specifikt en affär som jag handlar från.

Det låter lite som just de fiskar jag såg råkat ut för, håll en kik på dem ifall du har tänkt köpa dem senare hur det utvecklar sig...

Nej det har jag aldrig påstått heller, eller? Tyckte bara det var lite underligt att någon upptäckt samma sak några dagar tidigare.

Ska kolla på dem varje gång jag kommer dit. Dock blir det inte så ofta.
#18 - 22 december 2009 22:07
Har man aldrig som tumregel att aldrig köpa en fisk om det finns en sjuk eller död fisk i karet??
Jag är jätte nojjig med det, ser jag en död fisk, eller en fisk som inte mår bra i det karet köper jag inte därifrån. Och är det så att flera av fiskarna i butiken verkar mår dåligt skippar jag fisket totalt. Jag tittar noooga i varje kar som intresserar mig innan jag bestämmer mig för en fisk. Dvs jag stannar och tittar i minst 2 minuter :)
Men det kanske bara är jag som gör så??
#19 - 23 december 2009 19:34
janson skrev:
Nej det har jag aldrig påstått heller, eller? Tyckte bara det var lite underligt att någon upptäckt samma sak några dagar tidigare.

Ska kolla på dem varje gång jag kommer dit. Dock blir det inte så ofta.

Nej, det var bara en lite försvarsmening från mitt håll så man inte får ett blodigt hästhuvud i sängen sedan:p;)...
#20 - 23 december 2009 21:58
nää nu jävlar!!! nu dog gurami hanen!!! men den med fläck på fenan verkar piggare än nånsin?!!:/

suck... jaja god jul!
#21 - 23 december 2009 22:01
Vilken osis!!!

Annons