en till art till ett 450L? har c.moori & Rödzebra

#1 - 14 december 2006 22:31
Hej hej ja är sugen på en till art har nu

8 Rödzebra

4 C.moori

vilken mer art hur många av dem osv? och några som är lätta att få lek av =) MVH / Sebbz;)
#2 - 14 december 2006 22:43
Golden hade varit snyggt. Tyvärr kan det vara lite svårt eftersom att de kommer att få en del smisk av rödzebrorna som redan är hemma i karet.
#3 - 15 december 2006 06:23
Okej kom med mera svar nu =) MVH / Sebbz!
HazelCR
#4 - 15 december 2006 06:27
Det finns nog många att välja bland, men kanske Labeotropheus trewavasae, faller dig i smaken?

Lite större firre, men hyfsat snäll och leker ofta, om det finns ett litet överskott av honor.

Det finns lite olika varianter att välja bland också.
#5 - 15 december 2006 12:02
Den var ingen direkt favvo , har nästan aldrig tyckt om den inge illat menat ;) tack tipset iaf =) , Någon mer som har ngt att bjuda med? MVH / Sebbz!
#6 - 15 december 2006 13:45
En grupp Acei "Marigold" kanske? Djupt blå/grå/lila (beroende på ljuset) och gula fenor.

(Bilden på Zoopet's artbeskrivning gör inte fisken rättvisa.)
HazelCR
#7 - 15 december 2006 15:21
Jag gör väl ett försök till. Jag har bl.a Sciaenochromis fryeri tillsammans med mina Delfiner. Mycket blått blir det! Kan det passa?

Eller våga pröva med en liten tuff fisk, P. Demasoni. Det har jag inte gjort själv, men andra säger att det fungerar. Blått det med förståss.

Ett tredje försök, en tuff lite större fisk än Demasoni är Pseudotropheus lombardoi. Då får du gula hanar och blårandiga honor.
#8 - 15 december 2006 23:50
hmm vill helst inte ha ngn tuff rackare som den:) finns de värkligen ingen anna fin ganska bra stolek färgglad lätt lek? MVH / Sebbz!
HazelCR
#9 - 17 december 2006 07:25
Egentligen har du väl massor att välja bland. De flesta Malawi blir över 10 cm och är lättlekta. :D

Jag tror att om du skall få lek av Delfiner, så ska du välja stillsamma fiskar istället för stökiga. Nu tycker jag att Röd Zebra är lite stökig. Men värre finns.

Titta till Aulonocaror, där finns mycket att välja bland. Men det finns viss risk att de är för mesiga i ditt kar. En försiktig meshet som kan leda till att de får för dåligt med käk. Röd Zebrorna och Delfinerna kan glufsa i sig all mat i en hast.
#10 - 17 december 2006 08:29
Långås skrev:
Golden hade varit snyggt. Tyvärr kan det vara lite svårt eftersom att de kommer att få en del smisk av rödzebrorna som redan är hemma i karet.

Ja har röd zebra och golden i samma kar å det går hur fint somhälst, inga slagsmål eller något i den stilen även att RZ var först i karet. ps en kompis har samma blandning och hon har inte häller bråk mellan RZ och golden..
#11 - 17 december 2006 11:02
Auratus hade kanske varit något? Gul/svarta honor och svart/blå hanar. Är dessutom lite tuffare och klarar sig nog i konkurrens med rödzebrorna.
#12 - 18 december 2006 06:57
Hazel har rätt i att Cyrtocara moorii ibland kan känna sig störsda av lite för aktiva mbunas. Det gäller dock inte alltid, utan beror på individen och gruppen. Akvarier med Melanochromis auratus kan ibland bli rena slagfält och är kanske inte är det perfekta valet med C. moorii, men det kan ju funka, 450 är ändå hyfsat stort, men det är lite av en chansning...

Annons