Nånting som jag tänkt på under min tid här på Zoopet är hur förvånandsvärt många människor, när de listar upp vilka arter de har, brukar säga nånting i stil med "10 neontetror, 3 platies och så en mal".
Av någon anledning får de stackars malarna, till skillnad mot de andra fiskarna, inget artnamn. Detta tycker jag är märkligt. Det är ungefär som att säga "jag har 10 tetror". Eftersom finns många olika tetra-arter vill man naturligtvis veta vilken art det rör sig om. Men det finns nog betydligt fler mal-arter än tetra-arter och det kan faktiskt vara ganska stora skillnader mellan olika mal-arter. Mal är alltså ingen art, utan en stor grupp fiskar som innefattar många olika arter.
Att veta vilka arter man har är viktigt inte minst med tanke på att olika arter kan ha väldigt olika behov vad gäller livsmiljö, utrymme och kost. Helst ska man läsa på om de arter som man funderar på att skaffa innan man skaffar dem, så man vet om man har möjligheten att ge dem en bra livsmiljö och bra förutsättningar för att de ska må bra och trivas.
Så jag vill uppmana alla som inte redan gjort det att ta reda på vilka arter ni har/vill ha i era akvarier och läsa på om deras egenskaper och behov.