Ena listen är borta, skaffa ny, eller skrota resterande..?

#1 - 30 april 2011 17:23
Jag fick ett ~40 L akvarium av en släkting som dom haft i förrådet ett tag och nu inte använder..

då är fråga 1, Ena plastlisten på bottens kortsida är borta, så det vobblar lite, ska man försöka skaffa en ny list, eller ta bort de som finns kvar..?

2. Vilket är det bästa underlaget..? Jag har aldrig använt mig av det då jag alltid haft ram på mina..

3. Har idag fyllt det med vatten, läcker än så länge inte, men det är inte så bra eller snyggt silikonat.. Hur ska jag på bästa vis få bort det gamla om jag ska silikona om det..?

Tack på förhand.. :)
#2 - 30 april 2011 18:18
du skär isär det med rakblad och skär bort allt silicon, tvättar ytan men aceton (oljefri) och siliconar om det, aldrig ta på de rengjorda ytorna som ska limmas! Lägg bottenglaset på en slät yta och börja med att limma dit ena gaveln och bakstycket och tejpa i hop dem under torktiden, sen likadant med andra gaveln och framstycket! Använd måttligt tryck när du sätter ihop det! glasen ska inte stå och vila på bottenglaset utan de limmas runt om;)
#3 - 1 maj 2011 07:19
Tack för svaret.. Var dock otydlig.. :) Jag vill inte ta bort allt silikon.. Det är ett laget silikon någon har lagt dit, och det ser inte ett dugg snyggt ut då det bara är tjocka korvar och feta klumpar, iss.. Det är bara det jag vill ha bort och göra om.. :)

Vet inte hur jag ska göra med listerna, hoppas att någon mer erfaren kan ge sina 2 cent :)
#4 - 1 maj 2011 12:56
Ta bort dom listerna som är kvar, dom brukar bara vara där som dekoration och fyller ingen direkt funktion.
#5 - 1 maj 2011 15:11
Tack :)
#6 - 1 maj 2011 16:06
Ska tilläggas att det är så på mitt 43 liters kar iaf, och mig veteligen brukar det vara så på dom flesta små kar med plastlister

Annons