Enbart MAC-certifierad fisk på Akvarielagret

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 6 juli 2004 14:40
Jag brukar normalt aldrig göra reklam för olika affärer men jag bara måste göra ett undantag denna gång.

Jag fick ett s.k. nyhetsbrev från Akvarielagret i Stockholm där det medföljde en lista på nyheter i fisksortimentet.
Vad jag fäste mig vid var denna mening - <b>All viltfångad saltfisk kommer ifrån MAC-certifierade fångststationer.</b>
Det är oerhört positivt att svenska akvarieaffärer nu ges möjlighet och också tar chansen att stödja de fångststationer som tar sitt miljöansvar genom att följa de mycket hårda miljöregler som man måste uppfylla för att bli MAC(Marine Aquarium Coumncil)-certifierad.
Om du vill läsa mer om denna miljöcertifiering så kolla in på MACs hemsida http://www.aquariumcouncil.org/

Förhoppningsvis så kommer de som är intresserade av saltvattensfisk inom några år att enbart köpa sin fisk hos handlare med MAC-fisk och bojkotta övriga.

Hoppas att fler affärer i Sverige följer Akvarielagrets goda föredöme.
#2 - 6 juli 2004 14:44
Kan bara instämma
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 7 juli 2004 21:29
Kan väl även säga att även affärer självklart kan bli MAC-certifierade - men det dröjer nog innan vi har en sådan i Sverige och det kostar en väldigt stor slant att få ett sådant certifikat.
Det lär nog dröja ända tills vi som kosumenter av miljöskäl är beredda att betala ett högre pris för våra fiskar och börjar ställa krav på våra affärer (och grossister förstås).
#4 - 7 juli 2004 21:32
Puhh... Jag trodde tråden skulle handla om Macintosh
[:-48]
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 7 juli 2004 21:34
Puhh... Jag trodde tråden skulle handla om Macintosh

I så fall hade säkert betydligt fler läst den - att döma av antalet läsare och inlägg verkar intresset för miljöfrågor vara minimalt på Zoopet[;)]
#6 - 7 juli 2004 23:58
Ånej.. Det var ytterst intressant att höra. Det fanns bara inte något att tillägga.
#7 - 8 juli 2004 00:03
Sånt här gillar jag! Skönt att någon butik tar steget...

#8 - 8 juli 2004 00:07
Och dessutom inte vilken butik som hellst.. Storebror fiskbutik är ett gott föredömme.
#9 - 8 juli 2004 04:15
Väldigt bra tycker jag eftersom nästan allt till saltvattensakvarium är vildfångat
#10 - 8 juli 2004 04:46
"Det lär nog dröja ända tills vi som kosumenter av miljöskäl är beredda att betala ett högre pris för våra fiskar och börjar ställa krav på våra affärer (och grossister förstås)."

Ja, nu väntar jag på att butiker och grossister som säljer fisk ska bli certifierade tex av SARF som det är i dag är det många butiker som inte har utbildning som SJV kräver eller har tillstånd från kommunens miljökontor.

Fråga din butik om de är godkända.

Nåja, hur man ska kunna få de som köper fiskarna att sköta sina fiskar är nog svårare.

Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 8 juli 2004 06:27
Ja, nu väntar jag på att butiker och grossister som säljer fisk ska bli certifierade tex av SARF som det är i dag är det många butiker som inte har utbildning som SJV kräver eller har tillstånd från kommunens miljökontor.

Ett antal akvarieorganisationer i Sverige hade ett möte om bl.a. detta förra året. Tanken var att vi skulle få igång ett samarbete om bl.a. en slags certfiering (dock självklart långt ifrån på samma nivå som MACs) - tyvärr var intresset från övriga organisationer rätt lågt (egentligen bara guppysällskapet som var lite intresserade förutom då självklart Nordiska CIklidsällskapet som jag representerade).
#12 - 8 juli 2004 07:06
Vet du vad som gjorde att föreningarna inte var intresserade?

Som konsument kan man bidra till att vi får "bättre/kunnigare" butiker som säljer akvarie/dammfiskar och tillbehör genom att fråga om de är godkända av miljökontoret och genomgått utbildningen, har inte butiken det, så handla inte där.
Det är ofta inte bara vid försäljning av fiskar där kunskapen brister utan även att kunna sälja till/för kunden rätt produkt.
På så sätt kan kanske branschen själv vill ha en certifiering och är beredd att betala för den.
#13 - 8 juli 2004 07:17
Ursprungligen skickat av Kramfors

Som konsument kan man bidra till att vi får "bättre/kunnigare" butiker som säljer akvarie/dammfiskar och tillbehör genom att fråga om de är godkända av miljökontoret och genomgått utbildningen, har inte butiken det, så handla inte där.Det är ofta inte bara vid försäljning av fiskar där kunskapen brister utan även att kunna sälja till/för kunden rätt produkt. På så sätt kan kanske branschen själv vill ha en certifiering och är beredd att betala för den.

Bojkotter tror jag inte på - det räcker att gå till mej själv - ser jag fisken jag vill ha till priset jag är beredd att betala så köper jag den oavsett om jag ogillar affären eller ej.
Och hur skulle det gå till på den lilla orten?
Däremot tror jag att certifiering kan lyckas om affärerna framgångsrikt kan använda den i sin marknadsföring - stora snygga förtroendeingivande loggor - i fönstret och i annonsbladen.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 8 juli 2004 07:19
Vet du vad som gjorde att föreningarna inte var intresserade?
Det får de svara på själva - det som de i alla fall officiellt framförde var tidsbrist.

På så sätt kan kanske branschen själv vill ha en certifiering och är beredd att betala för den.

Det är nog mycket möjligt att det är så. Dock måste det finnas en stark organisation bakom certifiering och det tycker jag nog att det hade blivit om sveriges alla riksomfattande akvarieorganisationer stått bakom.

#15 - 13 juli 2004 07:37
Nån som vet hur det är med JR i täby, om de är mac certifierade?
Tycker akvarielagret har ganska dålig koll på fisken. Var där igår och hittade båda döda och sjuka fiskar i dålig kondition:( Drog mig faktiskt för att köpa efter att ha sett det.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 13 juli 2004 07:48
Inget svenskt företag är MAC-certifierat. Vad jag skrev ovan var att Akvarielagret enbart sålde vildfångad fisk som kom från MAC-certifierade leverantörer men det är absolut inte samma sak.
Detta var för övrigt första gången som jag hört om att en svensk affär enbart sålde "MAC-fisk" så jag tror inte att någon annan affär i Sverige gör det. Om så ändå skulle vara fallet så skicka gärna en mail till mig om detta så jag kan göra reklam för affären här i forumet.
#17 - 13 juli 2004 08:51
Royal Theed: Ring och fråga. Jag har pratat med dem en gång tidigare, och jag vet att de kämpade för att slippa cyanidfångad fisk.
Får nog också hålla med om att Akvarielagrets saltvattensavdelning inte är så mycket att hurra för, trots MAC-cert'ade leverantörer.
#18 - 13 juli 2004 08:57
"Får nog också hålla med om att Akvarielagrets saltvattensavdelning inte är så mycket att hurra för, trots MAC-cert'ade leverantörer."

Kan det vara så att det är för få MAC-certifierad leverantörer vilket gör att utbudet kanske inte är "bra".
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 13 juli 2004 09:14
Kan det vara så att det är för få MAC-certifierad leverantörer vilket gör att utbudet kanske inte är "bra".

Ja så är det - än så länge är det få. Så de affärer som satsar på miljön genom att köpa MAC-certifierat får betala för det genom att priserna blir något högre samt genom att utbudet blir något sämre.
Det är upp till oss som konsumenter om vi är beredda att betala detta "pris" för att stödja miljön eller inte.
Självklart har även många andra företag ett bra miljötänkande men MAC-certifiering innebär att "oberoende" genomför kontrollen - för icke MAC-certifierade så måste vi lita på att förtaget självt talar sanning.
#20 - 13 juli 2004 16:03
Ska kolla runt lite.
Jag tycker det är en ganska viktig sak att veta.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 13 juli 2004 16:22
Jag har pratat med dem en gång tidigare, och jag vet att de kämpade för att slippa cyanidfångad fisk.

I stort sett ingen saltvattensfisk som säljs i Sverige är cyanidfångad så det lär inte vara så svårt att undvika (snarare mycket svårt att få tag på om nu någon skulle vilja det av någon kosntig anledning).
MAC-certifiering går oerhört mycket längre än stopp för cyanidfisk som ni kan läsa på i länken som jag la in i mitt fösrta inlägg.
#22 - 13 juli 2004 16:40
Vet du om det finns nagot liknande program for sotvattensfiskar Kjell?
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 13 juli 2004 17:24
Vet du om det finns nagot liknande program for sotvattensfiskar Kjell?

Nej tyvärr.
Det låter kanske konstigt men det är relativt sett betydligt enklare att kontrollera den ursprungliga miljön i saltvatten än i sötvatten. Korallreven befinner sig trots allt på öppet vatten nära land och är är "lätta" att nå och därmed kontrollera.
Sötvattensbiotoperna ligger ofta väldigt otillgängligt och är väldigt svåra att nå - under vissa perioder på året helt omöjligt.

Annons