enbart svärdbärarhonor

#1 - 8 juli 2007 07:24
Hej!

Undrar om det går för sig att ha enbart svärdbärarhonor i ett akvarium? Någon som har erfarenhet av detta? Jag vill absolut inte vara djurplågare, men jag vill inte ha yngel (det blir ju yngel hela tiden). Är förtjust i svärdbäraren för övrigt, tycker det är en trevlig fisk.
Så, är det någon som har bara honor och har märkt att de mår bra?
#2 - 8 juli 2007 15:00
Ingen som har provat att ha bara svärdbärarhonor?
#3 - 8 juli 2007 17:14
Jag har haft endast platyhonor - och det har gått jättebra :)
Platy & svärdisar är ju ganska närbesläktade..
#4 - 8 juli 2007 18:18
Det går säkert jättebra, men varför vill du inte ha yngel???
#5 - 8 juli 2007 19:19
Om honorna gick med hanar i affären så kommer du få yngel utan tvekan, i(rätta mig om jag har fel) 5 månader framåt.
Ynglena kommer ju ändå troligen bli uppätna av föräldrarna.
#6 - 10 juli 2007 17:08
pelun skrev:
Det går säkert jättebra, men varför vill du inte ha yngel???

Mitt akvarium, som är litet (63L) blir snabbt överbefolkat och jag har inte riktigt tid till att dona med yngel/sälja osv, eftersom jag har ett människoyngel på fyra månader som också kräver sitt;).
#7 - 10 juli 2007 17:10
Vic skrev:
Om honorna gick med hanar i affären så kommer du få yngel utan tvekan, i(rätta mig om jag har fel) 5 månader framåt.

Ynglena kommer ju ändå troligen bli uppätna av föräldrarna.

Hade hoppats på det, men tyvärr klarar sig för många. Har dock skaffat en dvärgbotia, som jag hoppas kan hjälpa mig hålla beståndet under kontroll - och käka upp ev. snigelägg!:)
#8 - 10 juli 2007 17:12
Platyhonor är lite lämpligare med tanke på akvariets storlek. Dom är ju väldigt lika men blir inte lika stora. Iofs är dom inte lika glupska som svärdbärarna.
#9 - 11 juli 2007 06:00
låter tråkigt....
#10 - 11 juli 2007 08:17
Håller med dig. Men nu sitter jag ju här med mina svärdbärare... Ett av mina nybörjarmisstag var alltså att köpa för stora fiskar till ett för litet akvarium. Ni vet, man är nolla på fiskar och så är de så små i affären. Har lärt mig nu[:o]

eriahl skrev:
Platyhonor är lite lämpligare med tanke på akvariets storlek. Dom är ju väldigt lika men blir inte lika stora. Iofs är dom inte lika glupska som svärdbärarna.
#11 - 11 juli 2007 08:40
Lilibet skrev:
Hade hoppats på det, men tyvärr klarar sig för många. Har dock skaffat en dvärgbotia, som jag hoppas kan hjälpa mig hålla beståndet under kontroll - och käka upp ev. snigelägg!:)

Den (dvärgbotian alltså)kommer [SIZE=3]inte[/SIZE] äta upp svärdbärarynglen, men sniglar kommer du inte ha kvar i alla fall, om du inte vill ha yngel så skaffa lite tetror, gärna stora snabba saker; dolkstickstetror, diamant/briljanttetror, rosentetror, robertsitetror. De kommer hålla svärdisynglen på en lagom nivå, om de nu inte lyckas äta upp allihopa vill säga....Jag tycker inte att du har för stora fiskar när du säger att du har "för stora fiskar" i akvariet: några svärdisar och tetror och en dvärgbotia verkar vara ett lagom antal i ditt sällskapsakvarium. Jag skulle nog ha kompletterat med någon typ av mal också, "sugmalar" (Ottocinklus eller Ancistrus) och Corydoras...Har du tetror så kan du förresten gärna ha svärdbärarhanar också (du har väl sett hur kul/intressant det ser ut när de uppvaktar honorna???), eftersom det inte kommer bli några yngel kvar ändå. Har du dessutom väldigt lite växter och annan inredning så finns det ju ingenstans att ta vägen om de (ynglen) nu vill gömma sig. Lycka till!!!!:D
#12 - 12 juli 2007 05:41
Tack snälla du för ett bra och uttömmande svar.:)
Apropå sniglar så tackar jag Micke A, som tipsade om dvärgbotia!
Okej, dvärgbotian äter alltså inte yngel. Hmm...tetror. Låter intressant... Fiskbeståndet jag har idag är alltså:
4 vuxna svärdbärare
två halvvuxna svärdbärare(yngel fast nu är de 2,5 månad gamla)
en "övervintrad" guppy (föräldrarna dog och han är ett ensamt yngel som klarat sig mot alla odds och verkar tro han är svärdbärare för han har börjat uppvakta likadant)
3 Corydoras aeneus (underbara fiskar!)
1 dvärgbotia sidhimunki

Tror du att jag har plats med ett par tetror i alla fall? Vilka vore bäst i så fall?
#13 - 12 juli 2007 05:48
Tetror har du plats för :) Sen vilka, beror väl på vad du tycker är snyggt men tänk på att köpa minst 10st eftersom det är stimmfiskar. Sen så bör du skaffa iaf 3st corydoras till då dessa också är stimfiskar:)
#14 - 12 juli 2007 07:20
Glenn skrev:
Tetror har du plats för :) Sen vilka, beror väl på vad du tycker är snyggt men tänk på att köpa minst 10st eftersom det är stimmfiskar. Sen så bör du skaffa iaf 3st corydoras till då dessa också är stimfiskar:)

Verkar som om jag kan behålla mina svärdbärare, då. Kul!:D Jag tycker om dem, och precis som tummen skriver, är det kul att se när hannen uppvaktar en hona.
Tre Corydoras och... 10 kardinaltetror? Har läst litet om tetror här på Zoopet och fastnat för dessa. Blir det inte för trångt, då?
Akvariet har varit igång sedan början på januari, då borde väl bakteriebalansen vara okej för kardinaltetror?
#15 - 12 juli 2007 08:08
Glenn skrev:

Nja, det är en sanning med modifikation, många av de större tetrorna går i mindre grupper också, t.ex. dolkstickstetror och brilljanttetror kan man ha 4-5 stycken av i en liten grupp utan att de blir stressade av det. Mindre tetror däremot hae en tendens att tyna bort om de är för få (på grund av stress?) så där skulle jag rekommendera åtminstone 15-20 stycken om man till exempel skall satsa på kardinaltetror. Corydoras kan man också ha i mindre grupper;3-4 stycken utan att de vantrivs, ibland, vid odling till exempel kan det vara en förutsättning för odling till och med., men naturligtvis så trivs alla stimfiskar ännu BÄTTRE i större grupper...jag skulle tycka att Lilibet skaffar 2-3 malar till och sedan 3-4 större tetror för att lösa yngelproblemet....sedan kan Lilibet gärna också kosta på sig att ge guppyhanen åtminstone en eller 2 honor att förlusta sig med....det skadar inte.
#16 - 12 juli 2007 12:00
Lilibet skrev:
Verkar som om jag kan behålla mina svärdbärare, då. Kul!:D Jag tycker om dem, och precis som tummen skriver, är det kul att se när hannen uppvaktar en hona.

Tre Corydoras och... 10 kardinaltetror? Har läst litet om tetror här på Zoopet och fastnat för dessa. Blir det inte för trångt, då?

Akvariet har varit igång sedan början på januari, då borde väl bakteriebalansen vara okej för kardinaltetror?

Närå det skulle funka fint och om akvariet har varit igång sen januria så ska det nog inte vara några problem att köpa kardinaler:)
#17 - 13 juli 2007 07:52
Lilibet skrev:

Jajamen! Med den sammansättningen bör allt gå bra. Om kardinalerna är små så kan det kanske dröja innan de börjar tulla på ynglen, men det kommer. Eller så kompletterar du med några Dolkstickstetror eller Briljanttetror(mina favoriter!) de är stora och snabba....äter många yngel alltså....
#18 - 14 juli 2007 17:38
tummen skrev:
Jajamen! Med den sammansättningen bör allt gå bra. Om kardinalerna är små så kan det kanske dröja innan de börjar tulla på ynglen, men det kommer. Eller så kompletterar du med några Dolkstickstetror eller Briljanttetror(mina favoriter!) de är stora och snabba....äter många yngel alltså....

Har läst in mig på briljanttetrorna. Verkar intressant. Ska kolla in dem nästa gång jag är i en akvarieaffär (3 mil dit, så jag åker inte varje dag). Tycker synd om min ensamma Mr Guppy, så han ska nog få en-två honor. Blir nog fler Corydoras också. MEN vad ska jag ha för växter till dessa fiskar? Har provat svärdplantor, men de verkade aldrig trivas (kan bero på sniglarna, som jag nu tack vare botian fått under kontroll, dvs så gott som obefintliga).
#19 - 30 juli 2007 13:19
Lilibet skrev:
Har läst in mig på briljanttetrorna. Verkar intressant. Ska kolla in dem nästa gång jag är i en akvarieaffär (3 mil dit, så jag åker inte varje dag). Tycker synd om min ensamma Mr Guppy, så han ska nog få en-två honor. Blir nog fler Corydoras också. MEN vad ska jag ha för växter till dessa fiskar? Har provat svärdplantor, men de verkade aldrig trivas (kan bero på sniglarna, som jag nu tack vare botian fått under kontroll, dvs så gott som obefintliga).

Hur går det?:confused::p
Alla växter brukar funka bra i sällskapsakvarier, kolla med akvarieaffären och köp "nybörjarväxter" så klarar de sig säkert. Jag har förresten också haft problem med svärdsplantor, men det kan bero på att du platerat dem för DJUPT, bara rötterna skall ner i sanden, inte bladfästet. Annars så tycker jag om ;Limnophila sessiflora(stängelväxt som liknar Cabomba lite grann, men skräpar inte så mycket) Cryptocoryne-arter finns det några som är tåliga, Vallisneria är inte heller fel, ta en V.spiralis.... Lycka till.:D

Annons