Hej Alla !
Jag går nu tillbaka i historien till det första akvariet som min syster fick på sin 10 års dag 1976. Dvs 30 år sedan.
Hon fick i det akvariet en salig blandning av platys / black mollys / svärdbärare, och guppys.
Det var den guppyn som är vanligt förekommande numera. Den hette då "praktguppy". Till skillnad från den då "vanliga" guppyn.
Efter ett par år fick hon från grannen några "vanliga" guppys. De såg precis ut som dom som kallas för Endlers Guppy.
Så, är det som så att Endlers guppy faktiskt fanns för snart 30 år sedan i handeln ??
Vidare så gick "Endler hannarna" lös och koppulerade friskt med honorna ur "praktguppystamen". Avkommorna såg faktiskt riktigt trevliga ut.
Vad jag minns, så blev hannarna lika stora som "praktguppyn", men med Endler teckning, och klart mindre slöja på stjärten.
Några av dessa flyttades senare in till mitt egna akvarium, där jag hade vid det tillfället några fenbitande sorter, exempelvis Tigerbarber. Men det gick faktiskt bra. Dessa Guppys klarade fint att freda sig.
Är det någon som har sett liknande idag ?
Alltså korsningar mellan Endler guppy och det som kallas för vanlig guppy idag ?
Kensa