endlers guppy

#1 - 23 oktober 2006 19:58
Jag har försökt att få tag på endlers guppy, men det verkar vara svårt.
På zoo-affärer har de inte och de få annonser om dessa söta fiskar är snabbt uppköpta. Är det verkligen så få personer som har endlers guppy i Göteborgstrakten?
Tacksamt för tips.
#2 - 23 oktober 2006 20:11
När jag skulle köpa endlers hade dom bara hannar konstigt nog
#3 - 23 oktober 2006 21:26
Jag har vid olika tillfällen sett endlers både på Herkules och på Gubbero zoo.

Jag har själv endlers men mina pratar engelska ;) :D Fast de bara har bott hos mig i några veckor har de redan fått barn. Det simmar 11 yngel i yngelkassen nu, men de är fortfarande för små för att flytta.
#4 - 24 oktober 2006 05:37
Jag får endlers snart, skall köpa av en privatperson här i Göteborg, men de lär ju bebisa av sig snart, då kan du få köpa av mig, ska "märka" ett par med ditt namn ;)
#5 - 24 oktober 2006 13:29
Jag var på universeum i helgen. Där hade de en hel del endlers. Önskade att jag hade haft med mig en håv och en påse så jag kunde ha 'tjuvfiskat' lite... [:-30]

batski, var det du som hade skaffat en vildform av endlers? Såg dem i en annan tråd (om det nu var dina), riktigt snygga!
#6 - 24 oktober 2006 15:00
Yep! Mina ska vara en ursprungsform :)
#7 - 24 oktober 2006 18:03
kamie skrev:
Jag har försökt att få tag på endlers guppy, men det verkar vara svårt.

På zoo-affärer har de inte och de få annonser om dessa söta fiskar är snabbt uppköpta. Är det verkligen så få personer som har endlers guppy i Göteborgstrakten?

Tacksamt för tips.

I Göteborg o i Stockholm finns d endlers att få tag på men nere i Skåne är d omöjligt att få tag på nån
#8 - 24 oktober 2006 18:04
Hur är det med Åleds?
#9 - 24 oktober 2006 18:57
Hur är det med Åleds?

:) Åled ligger i Halland
#10 - 24 oktober 2006 21:01
Konstigt att det ska vara så svårt att få tag på vissa håll. Alla grossister har dem på sina listor så butiker kan lätt ta in dem, så får man hoppas att det är bra exemplar bara...

Jag har som sagt både vanliga och med blond grundfärg sk Guld Endlers, de är dock inte så vanliga i butikerna i Sthlm´s trakten, men syns då o då på auktioner.

Men borde gå o annonsera här eller tjoa på oss som skriver i alla Endlers trådar som finns

Hälsn Robban
#11 - 25 oktober 2006 08:23
Guy Palm skrev:
:) Åled ligger i Halland

Yep! Men det ligger ändå i närheten :D
#12 - 25 oktober 2006 08:29
batski skrev:
Yep! Mina ska vara en ursprungsform :) Klart du kan adoptera några sen när ynglen blivit stora :p

Härligt! Andra generationens då alltså! :D Hoppas de lärt sig svenska till dess.
Tjoa till när du har några som är stora nog som du vill bli av med så blir jag jätteglad!
#13 - 25 oktober 2006 08:42
Men ojj, säger ni inga Endler någonstans? Varför inte "boka" ett gäng för ett bra pris i den zooaffären ni brukar köpa ifrån? Själv brukar jag boka vilka fiskar jag vill ha och kan göra detta varannan vecka i min zooaffär. De beställer ifrån simontorp. :) Och jag tycker det är bra kvalité på de fiskarna, har inte haft några problem alls när jag beställa mina vanliga guppys (ville nämligen ha speciella färger) ;) Eller de andra firrarna i pappas akvarie (kardinalteror, citrontetror, diverse malar, skalarer osv.) Så det är ju ett tips.
#14 - 25 oktober 2006 09:11
Vilken affär är detta? :)

Alla arter är inte lika lätta att beställa. Jag har väntat i flera månader på några Betta imbellis och börjar undra om det överhuvudtaget kommer att bli nånting av den beställningen. Ursprungsformen av endlers var inte heller någon som kunde ta in. Därför kommer mina från Staterna.

Kan man verkligen använda ord kvalitet om levande varelser? Är inte kondition ett lämpligare ord?

/batski, språkfascist ;)
#15 - 25 oktober 2006 09:22
Hehe.. joo, du har sååå rätt batski ;) Man kan ju faktiskt inte använda kvalité om levande varleser. *Skäms* [:I] Kondition är ett mycket bättre ordval! :)
Om jag skall vara ärlig så är det min mammas bästa kompis zooaffär som beställer fiskarna och växter åt mig. ;) Den ligger 5 mil utanför Göteborg. De endlers som hon kan beställa är:
Poecillia reticulata Guppy Endlers lyr 1,5-2
Poecilia reticulata Guppy Endlers 1-2 cm.
Vet dock inte om det är ursprungsformen..(?!) *Är rätt så ny på fiskfronten*
För det är de enda simontorp har.
Betta imbellis ser det ut som om inte simontorp har.. verkar vara en speciell fisk art!
Vet dock inget pris, men det är faktiskt inte så farligt dyrt om man gör ett bra pris. ;)
#16 - 25 oktober 2006 09:44
Hehe [:o] :D Jag är sån vad gäller ord eftersom jag är övertygad om att språket faktiskt påverkar hur vi tänker.

Betta imbellis är nog den näst vanligaste kampfiskarten efter Betta splendens. Åleds har dem, men det blir ju lite långt och dyrt för mig att åka dit bara för att hämta 5 st kampisar. [:o]
#17 - 25 oktober 2006 17:50
Har faktiskt aldrig sett Endlers, varken i Arvika, Charlottenberg, Karlstad eller Örebro. Varför är de så svåra att få tag i?
#18 - 25 oktober 2006 22:04
Ingen aning. De är ganska anpassningsbara, leker gärna och får lätt yngel, även om de inte blir lika många som vanliga guppy.
#19 - 26 oktober 2006 10:04
Vad jag har förstått så är det inte alla zooaffärer som vill ta hem Endlers eftersom att dom ibland är svårsålda. Folk vill oftast ha fisk som syns & med mycket färger. Endlers är ju mest små & grå när dom ses på affären, folk ser inte hur vackra endlers faktist är.
Jag fick själv beställa mina endlers genom zoobutiken i grannkommunen. Fiskarnas kondition kunde ju ha varit ngt bättre, en hona dog häromdagen, och en annan hona är smal som ett streck. De andra av mina endlers är det inte några fel på. Honan som dog hann ju i alla fall yngla av sig lite, så jag har lite yngel efter henne nu. Min tredje hona är tjock & fin, och fullt frisk, likaså är det med mina tre hanar.

Och det roligaste med mina Endlers yngel är att jag tror att det är några guldendlers bland dom, dom är inte alls grå som de andra ynglena, dom är lite guldfärgade så jag hoppas verkligen att just dom ynglena klarar sig för det hade varit himla roligt. Jag låter ju mina honor gå kvar i sällskapsakvariet när dom ska till att föda så en liten risk finns ju att dom blir mat..

Hälsningar Anneth
#20 - 26 oktober 2006 11:10
Jag vet att Zoobutiken i Mölnlycke får hem Endlersguppyn regelbundet. :)

Frågade de idag och de sa att det var på väg in en stor sändning!
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 26 oktober 2006 12:34
De brukar också regelbundet förekomma på GCG-auktionen (nästa i november)
#22 - 26 oktober 2006 13:34
Hej i Eskilstuna är dom lätta o få tag på dom flesta zoo affärerna har här o inte dyra.
#23 - 26 oktober 2006 15:00
Vad tar de för dem där?
#24 - 27 oktober 2006 13:04
Stjärnzoo skrev:
Hehe.. joo, du har sååå rätt batski ;) Man kan ju faktiskt inte använda kvalité om levande varleser. *Skäms* [:I] Kondition är ett mycket bättre ordval! :)

Om jag skall vara ärlig så är det min mammas bästa kompis zooaffär som beställer fiskarna och växter åt mig. ;) Den ligger 5 mil utanför Göteborg. De endlers som hon kan beställa är:

Poecillia reticulata Guppy Endlers lyr 1,5-2

Poecilia reticulata Guppy Endlers 1-2 cm.

Vet dock inte om det är ursprungsformen..(?!) *Är rätt så ny på fiskfronten*

För det är de enda simontorp har.

Betta imbellis ser det ut som om inte simontorp har.. verkar vara en speciell fisk art!

Vet dock inget pris, men det är faktiskt inte så farligt dyrt om man gör ett bra pris. ;)

Poecilia Reticulata guppys är äkta endlers?De heter ju Poecilia Wingei.Eller vad är d för skillnad?:confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 27 oktober 2006 13:07
Mie133 skrev:
Poecilia Reticulata guppys är äkta endlers?De heter ju Poecilia Wingei.Eller vad är d för skillnad?:confused:

P. wingei är något annat så tills vidare får vi nog fortsätta betrakta Endlers guppy som en variant av P. reticulata

Annons