Endlers Guppy= SmyckesTetra???

#1 - 8 augusti 2007 20:38
Vet inte om detta är rätt forum men hoppas det iaf.
Kollade runt lite på artbeskrivningarna här på Zoopet nyss, och vad hittar jag då?
Jo en bild på Endlers Guppy, exekt samma fisk som i djuraffären här där jag bor säljs undernamnet SmyckesTetra, finns inga Endlers att köpa i den här djuraffären. Men nu fattar jag ingenting, Endlers kallas väl för Endlers och inte för SmyckesTetra???
Ska gå till djurafäären i morron och fråga ut dom lite om vad det är för fisk dom säljer egentligen.
#2 - 8 augusti 2007 20:50
Säljer de Endlers under namnet Smycketetra, eller fattade jag fel? Skulle tro isf att det är en felmärkning då de inte ens liknar varandra mer än att den är liten och har fenor;).
#3 - 9 augusti 2007 21:00
ansjo skrev:
Säljer de Endlers under namnet Smycketetra, eller fattade jag fel? Skulle tro isf att det är en felmärkning då de inte ens liknar varandra mer än att den är liten och har fenor;).

Ja jag tror då att dom gör det, kan ju vara en fel märkning också. Kunde inte gå dit idag och titta för jag blev sjuk,men ska försöka ta mig dit i morron och göra en ordentlig koll. Så ska jag fråga också om dom säljer Endlers.
Guest
#4 - 10 augusti 2007 15:34
De kan ju vara slutsålda så att det bara går smyckestetror i det
#5 - 10 augusti 2007 15:47
Lutt skrev:
De kan ju vara slutsålda så att det bara går smyckestetror i det

Javisst, så enkelt kan det faktiskt vara:p!
#6 - 10 augusti 2007 18:20
ansjo skrev:
Javisst, så enkelt kan det faktiskt vara:p!

Nej, nej det är inte så det är, isf är det smyckestetrorna som är slutsålda, för de fiskarna som går i karet där det står smycketetra ser ut som Endlers Guppy. kan du lägga in länk till en bild på en Smycketetra? För jag kan inte se den på artbeskrivningen här på zoopet eftersom jag inte är guldmedlem.[B)]:(
#7 - 10 augusti 2007 18:34
Här är iaf en länk på en liten snygging: http://www.akvariet.tripnet.se/tidskriften/fisk2001/smycketetra.htm
#8 - 10 augusti 2007 18:52
ansjo skrev:
Här är iaf en länk på en liten snygging: http://www.akvariet.tripnet.se/tidskriften/fisk2001/smycketetra.htm

Okej, det är INTE sånna som de säljer i det karet. Inte vad jag har sett iaf. Jag tror faktiskt att de säljer Endlers under namnet smycketetra.
Men jag ska gå till djuraffären och kolla för att vara helt säker.
Känns ju konstigt om dom skulle ljuga om vad det är för fisk som dom säljer.:confused:
#9 - 10 augusti 2007 19:06
Jag tror inte att de ljuger, utan det måste ha blivit fel någonstans i hanteringen då det är ganska simpelt att se skillnaden mellan dessa fiskar.
#10 - 10 augusti 2007 19:19
ansjo skrev:
Jag tror inte att de ljuger, utan det måste ha blivit fel någonstans i hanteringen då det är ganska simpelt att se skillnaden mellan dessa fiskar.

Nej det känns ju löjligt om de skulle göra det. Måste gå dit o ta en ordentlig titt. Så ska jag nog köpa mej nån Endlers hane sen när jag har flyttat.:D
Guest
#11 - 10 augusti 2007 22:45
NattDimma skrev:
Nej, nej det är inte så det är, isf är det smyckestetrorna som är slutsålda, för de fiskarna som går i karet där det står smycketetra ser ut som Endlers Guppy. kan du lägga in länk till en bild på en Smycketetra? För jag kan inte se den på artbeskrivningen här på zoopet eftersom jag inte är guldmedlem.[B)]:(

Jaha okej då kommer min andra teori:D

Smyckestetrorna är slutsålda eller flyttade till ett annat kar och endlers har i princip nyligen kommit in i butiken så de har inte hunnit sätta upp en lapp än.
#12 - 11 augusti 2007 12:54
Lutt skrev:
Jaha okej då kommer min andra teori:D

Smyckestetrorna är slutsålda eller flyttade till ett annat kar och endlers har i princip nyligen kommit in i butiken så de har inte hunnit sätta upp en lapp än.

Hmm jo kanske det, men dom har haft så väldigt länge nu.[B)]
#13 - 13 augusti 2007 16:50
har idag varit på djuraffären och kollar upp hur det nu va det här med Endlers och Smycketetra, det va så här, det fanns Smycketetra i det karet, bara jag som inte fattat det, :S
Men det stog dock inte något om Endlers men däremot Lyrstjärts Guppy, är det samma sak som Endlers?
#14 - 13 augusti 2007 17:46
Nej, det är inte samma.
Lyrsjärten är en framodlad form av Guppy
#15 - 13 augusti 2007 22:10
albjohn skrev:
Nej, det är inte samma.

Lyrsjärten är en framodlad form av Guppy

Hmm okej,då har dom nog inte endlers på min djuraffär.
Men alltså Lyrstjärten va jätte jätte liten, ska dom vara det?

Annons