Endlers guppy/ vanlig guppy

#1 - 17 juni 2003 15:13
Jag söker införmation om båda sorterna, främst om endlers då, är de lika i skötsel? Är endlers känsliga? Tänker skaffa någon av dem, jag vet inte vilken det blir.
#2 - 17 juni 2003 16:14
Finns en hel del om endlers på internet det är bara att söka på google eller nått liknande ställe så finns det massor med information.

Båda ar guppys så dom är nog rätt identiska i skötsel. Vissa påstår att dom är samma art vissa påstår att det är olika arter så lika är dom.

Kännsliga? nej skulle jag inte säga, ynglena är lite kinkiga första 3 4 dagarna men sen så tycker jag dom verkar tåla det mesta.
#3 - 17 juni 2003 17:11
Ok, bra, jag börjar luta åt endlers. Ska kolla guppysällskapets sida...
#4 - 18 juni 2003 08:10
Nån annan som har någon personlig erfarenhet om endlers? Jag har läst någon stans att guppys de trivs i en hårdhet på över 20, stämmer det eller går det med mjukare???
#5 - 18 juni 2003 17:08
Ingen som haft endlers??
#6 - 19 juni 2003 18:31
har precis skaffat endlers de är hel mysiga och vackra
#7 - 19 juni 2003 19:21
Bra, det blir endlers nu.
#8 - 19 juni 2003 21:03
Blev nyfiken på vad endlers guppy är för ena, och letade efter bilder... och, jag kan svära på att det är den sorten jag hade för många år sen. Gav även yngel till en kompis som hade dom i flera år, ända tills det bara var hanar kvar och dom dog ut. Väldigt fina små krabater.
#9 - 24 juni 2003 12:03
Hej på er. Jag finns i Borås och jag har 2 stammar med Endlers guppy. Skötseln och känsligheten är precis likadan som med alla mina andra "vanliga" guppys.

Min ena stam Endlers består av ca 40 st och min andra av ca 20 st. Dom får inte så många yngel i varje kull men stammarna växer sakta och säkert.

VIll du veta mer så kontakte mig gärna.
#10 - 24 juni 2003 20:41
Så snart mina stammar blir lite större kommer jag börja dela med mig av dom. men det är för tidigt än så länge.
#11 - 26 juni 2003 19:47
Såg idag att min Endlers - stam blivit ännu större. Hittade alltså nya yngel igen. Skönt att se den öka undan för undan.

Håller också på att bygga min nya akvariehylla för fiskodling. Fotar bygget för att kunna lägga ut den på våran hemsida. Hyllan blir nog klar i morgon. Den kommer kunna rymma 16 st 50 liters akvarium om jag fyller den helt. DÅ har jag ju lite att odla i :D
#12 - 27 juni 2003 20:08
Har blivit osäker igen:( har någon haft båda? vad tycker ni är roligast i så fall? Jag vet att det är ungefär samma men jag skulle behöva lite synpunkter. Vi har fått en guppyhona (den vanliga sorten) och jag började fundeera ingen... jaja...
#13 - 27 juni 2003 20:24
ja båda är guppys, antagrerligen exakt samma art om inte väldigt snarlika så det handlar nog igentligen om vilken du tycker är vackrast? en annan fördel so mEndler kan ha är ju att den antagerligen är närmare en vildform en dom flesta guppy varianterna i handeln vilket gör att den säkerligen är starkare genetiskt sätt.
#14 - 28 juni 2003 16:15
Jag odlar både "vanliga" guppys och endlers. Har två olika stammar endler + en annan vildform av guppy. Har dessutom guppys med dubbelsvärd som jag odlar på + en liten stam albino guppys. Alla är dom likvärdiga både i skötsel och känslighet.
#15 - 7 februari 2006 21:23
Kan bara instämma med dom ovan. Endlers e mycket roligare och lite finare. Köpte två par och har ca 60 st 25 vuxna och dom e tåligare har jag märkt samtidigt som dom får mindre yngel i kullarna. Men det jämnar ju ut sej. Ska med odla lite av dena lilla guldklimp då fiskhandlaren säljer dom som smör. (han ville mycket gärna byta lite)
#16 - 7 februari 2006 22:15
[quote=besatt]Kan bara instämma med dom ovan. Endlers e mycket roligare och lite finare. Köpte två par och har ca 60 st 25 vuxna och dom e tåligare har jag märkt samtidigt som dom får mindre yngel i kullarna. Men det jämnar ju ut sej. Ska med odla lite av dena lilla guldklimp då fiskhandlaren säljer dom som smör. (han ville mycket gärna byta lite)[/quote]

Hur mycket får du för dom när du säljer/byter dom? Och hur stora är dom när du lämnar dom? :)
#17 - 8 februari 2006 09:23
Jag vet inte hur mycket jag får ännu. Men det e snart dax att lämna in och då får vi svaret. Ska även kolla med en annan som är intreserad med. Tänkte slänga in några bilder men jag får inte iväg dom.. Nån som kan det där ?
#18 - 8 februari 2006 09:26
Glömde.. Jag säljer dom könsmogna och efter en kull med yngel. måste nog va bra. Jag behåller ju några och skickar iväg en.

Annons