Endlers + Svärdbärare = ??

#1 - 10 januari 2008 20:50
Hejsan!
Jag har ett 180 L kar ståendes utan fiskar fast med växter,inredning osv.. Haft karet utan fiskar i 2 månader typ..

Nu undrar jag om jag kan blanda endlers ,svärdbärare där i & någon trevlig mal, Typ nån ancistrus?
Och hur många fiskar kan jag har i akvariumet ungefär?
#2 - 10 januari 2008 21:09
Hejsan!

Jag har ett 180 L kar ståendes utan fiskar fast med växter,inredning osv.. Haft karet utan fiskar i 2 månader typ..

Nu undrar jag om jag kan blanda endlers ,svärdbärare där i & någon trevlig mal, Typ nån ancistrus?

Och hur många fiskar kan jag har i akvariumet ungefär?

Ja, det är en blandning jag också varit sugen på och dessutom med Black Molly men de är så glupska och svärdbärare är så ettriga så det blev endlers och platy istället, annars måste man fånga in ynglen..

Platy är ju ganska snarlika och mycket snällare... Jag hittade en platy som var lite lik svärdbärare i kroppen förutom svärdet och gula med orange stjärt.. om du går i på artbeskrivningar här på Zoopet så är det näst sista bilden på platy.. de påminner lite om svärdbärare till sättet också och är ettrigare, tycker jag, än mina andra platy.. sen går platy att blanda i alla former och färger utan att det blir bråk.. nu ska jag leta efter så svarta som möjligt för att ersätta Black Molly önskan.. :D :D

5-10 vuxna svärdbärare och 20-25 endlers kanske... lr nått sådant.. Men ska man ha plats för yngel så börjar man ju med mindre... ;)
#3 - 10 januari 2008 21:42
Ja det är verkligen fina fiskar :D och (oftast) trevliga ;)

Men du tror att jag skulle kunna blanda svärdbärare och endlers? Eller kanske jag ska ta endlers och platy's som du gjorde? :)

Jag har haft platy's innan hade då kometplaty's endast och odlade :) Det var för ungefär ett år sen men sen så blev det för många platy's så jag sålde alla men nu vill jag ha levanfödare igen. Men absolut inte guppy dom är ju så sönderavlade vilket jag tycker är så synd, När dom är så fina i färgen osv..Men när man tänker efter är ju endlers ännu finare ;)
Bilagor:
#4 - 10 januari 2008 21:46
Ja det är verkligen fina fiskar :D och (oftast) trevliga ;)

Men du tror att jag skulle kunna blanda svärdbärare och endlers? Eller kanske jag ska ta endlers och platy's som du gjorde? :)

Jag har haft platy's innan hade då kometplaty's endast och odlade :) Det var för ungefär ett år sen men sen så blev det för många platy's så jag sålde alla men nu vill jag ha levanfödare igen. Men absolut inte guppy dom är ju så sönderavlade vilket jag tycker är så synd, När dom är så fina i färgen osv..Men när man tänker efter är ju endlers ännu finare ;)

Jag har odlad endlers så mina har guppy i sig.. Jag tycker att de är jättefina och hela karet kryllar med yngel...
Vill du ha mycket yngel så ska du ta platy istället för svärdbärare, platy är inte riktigt lika envisa med att äta alla yngel..
Men jag håller med om att svärdbärare är fina.. men de blir faktiskt ganska stora.. Det ska finnas en liten gul svärdbärare som Tummen visade på sin tråd om att det finns många levandefödare...
#5 - 10 januari 2008 22:10
Okej, Eftersom jag är ute efter fina fiskar och som får många yngel utan att äta upp dem, Så får det blir Platy och Endlers i 180 karet.. Men tror du man kan skaffa nån mal? Som äter alger och annat smuts som hammnar på botten?!

Jag har tänkt att inskaffa fiskar den 20, Nästa söndag alltså :)
#6 - 10 januari 2008 22:16
Okej, Eftersom jag är ute efter fina fiskar och som får många yngel utan att äta upp dem, Så får det blir Platy och Endlers i 180 karet.. Men tror du man kan skaffa nån mal? Som äter alger och annat smuts som hammnar på botten?!

Jag har tänkt att inskaffa fiskar den 20, Nästa söndag alltså :)

Jag har räkor som städar mitt kar... Den enda nackdelen är att man måste ha en räksäker pump...
De är mycket sötare och roligare än malar.. Jag höll nästan på att slänga ut fisken för att de åt upp räkbebisarna.. Crystal Red är min favorit.. Du kan kolla på Zoopets artbeskrivningar och på räktråden.. ;)
#7 - 10 januari 2008 22:20
Ja, Jag hade en räka innan som blev ett år och rätt stor .. Den städade i mitt 54 L kar hos grodorna men den var inte alls bra. Sen efter ett år dog den! Vet inte om det var ålder eller någon sjukdom.. Men grodorna lever vidare..
Och jag såg knappt min räka i mitt 54 L kar så då skulle det ju nästan vara omöjligt att se den i ett 180 L?

Sen så vill jag att det karet ska vara ett endast fiskkar ;)

Annons