Endlersyngel!

#1 - 16 januari 2007 14:33
Glad! Såg igår att mina Endlers fått yngel!
Kan bara hitta två, antar att det är för att honan är ung...!?!
Har försökt ge dem yngelmat (de simmar glatt runt i ett eget lite kar, då de hade varit mat vid det här laget annars, mamman och c:o jagade dem som sjutton...,) men de verkar inte vara det minsta intresserade,
hur gamla måste de vara för att börja äta?
Vet ju inte riktigt hur gamla dessa är, men inte mer än två dygn skulle jag gissa!
#2 - 16 januari 2007 14:34
det är inter alltid man ser när de äter .. jag såg inte mina fiskar äta de första dagarna men sen såg man det .. men de åt iaf annars kunde de nog inte överleva och vart tog maten vägen annars?:P
#3 - 17 januari 2007 17:58
Mina Endlersyngel har ätit från första stund, men då har jag krossat flingfoder i en mortel så det är riktigt smått.
De äter nog när de behöver, i början har de väl en gulesäck med näring, tror jag.
#4 - 17 januari 2007 20:27
har för mig att ungfödare inte har gulesäckar, men kan ha fel..
#5 - 17 januari 2007 21:56
Ceci skrev:

De äter nog när de behöver, i början har de väl en gulesäck med näring, tror jag.

Helt rätt. Dom har en gulesäck som är kvar i ca ett dygn. På det dygnet äter dom inget för att dom inte behöver äta.
#6 - 17 januari 2007 22:00
Har nu tre yngel, varav två har ätit lite idag!
Har yngelmat som är pyttesmå smulor. Den tredje kanske är lite yngre än de andra, (har läst att de kan få ungar i upp till ett dygn?!) så den verkar inte så intresserad av mat än! De är verkligen bedårande söta, hoppas att de klara sig!
#7 - 17 januari 2007 23:02
Jodå, ungfödare föds också med gulesäck...
#8 - 21 januari 2007 21:50
Litet, litet yngel

Hittade fyra yngel från min andra hona idag!
Dessa är ca. 1 v yngre än de tre första.
De konstiga är att medans tre av de nya bara är lite mindre
än de äldre, så är ett av dem pyttelitet!

Och då menar jag verkligen pyttelitet! Det är knappt
man ser det! Det är lika långt som de andra, men otroligt
mycket smalare. Vet nån varför det kan bli så? Missbildning?
Det simmar runt för sig själv och försöker äta
av yngelmatan, men det är svårt, då även så små flingor
verkar vara för stora. Nån som sett nåt likande innan?
#9 - 21 januari 2007 22:18
Såg nått ganska coolt med mina endlersyngel, dom är några månader gammla, hade spanat in dom ungefär runt kl20 sen så kom jag tillbaks runt kl23 då hade 2 av hanynglena färgat ut!

Annons