Enentome Helena

#1 - 11 januari 2011 15:24
Skaffade tre såna hær før några veckor sedan och ser redan en vældigt massiv økning av små krælanade søta snæckor. Det ær ju trevligt men jag børjar æven bli orolig att de ska ta øver akvariet om de førøkar sig i den hær takten.

Någon mer kunnig om detta som har erfarenhet av dessa?
#2 - 11 januari 2011 15:27
Eftersom de är lätta att särskilja så är det inga problem med att de förökar sig, kolla med din butik om de vill ta emot och kanske byta med något annat:).
#3 - 11 januari 2011 15:28
ansjo skrev:
Eftersom de är lätta att särskilja så är det inga problem med att de förökar sig, kolla med din butik om de vill ta emot och kanske byta med något annat:).

Men tænker mest på att det kanske blir væææældigt många om de førøker sig i en sån hær takt (har bara 3 och ser redan små snæckor øverallt, i filter etc).

Inte så lætt att særskilja de små heller, vet inte hur lång tid de tar på sig att bli vuxna men de verkar væxa vældigt snabbt iaf.
#4 - 11 januari 2011 15:34
Det låter inte riktigt som A.helenasnäckor, är de en kopia på de stora med ränder och allt? Det brukar ta ett bra tag från att de fyrkantiga äggen kläckts tills de kommit upp i storlek så det syns att de är helenor...de brukar heller inte föröka sig i sådana mängder som du beskriver utan det låter som det är en annan snäcka du har fått in i karet.
Bilagor:
#5 - 11 januari 2011 15:46
ansjo skrev:
Det låter inte riktigt som A.helenasnäckor, är de en kopia på de stora med ränder och allt? Det brukar ta ett bra tag från att de fyrkantiga äggen kläckts tills de kommit upp i storlek så det syns att de är helenor...de brukar heller inte föröka sig i sådana mängder som du beskriver utan det låter som det är en annan snäcka du har fått in i karet.

De stora har ju rænder och så men de små ser mer svarta ut. Men de ær ju som sagt små så antar att de får rænderna først nær de blir lite større?

Men om det ær andra snæckor borde væl Helenorna kæka upp dom? Låter lite underligt mtp att dessa kom ngra veckor efter Helenorna flyttade in bara.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 11 januari 2011 15:53
Jag har haft Anentome helena (så stavas det) i ca. 5 år och visst blir det en del snäckyngel - men de massproducerar sig definitivt inte. Så om dina snäckor gör det så är det en annan art
#7 - 11 januari 2011 15:55
Nej, de små jag har är redan randiga redan från början och de är några mm stora, så då är de troligen någon annan sorts snäcka du fått in i karet.
De kommer säkerligen att bli uppkäkade av helenorna, och du har kanske haft dem i karet bara att de inte synts till tidigare?
#8 - 11 januari 2011 15:56
icehacker skrev:
De stora har ju rænder och så men de små ser mer svarta ut. Men de ær ju som sagt små så antar att de får rænderna først nær de blir lite større?

Men om det ær andra snæckor borde væl Helenorna kæka upp dom? Låter lite underligt mtp att dessa kom ngra veckor efter Helenorna flyttade in bara.

Nej, de små jag har är redan randiga redan från början och de är några mm stora, så då är de troligen någon annan sorts snäcka du fått in i karet.
De kommer säkerligen att bli uppkäkade av helenorna, och du har kanske haft dem i karet bara att de inte synts till tidigare?
#9 - 11 januari 2011 15:57
Hmm, ja det ær ju møjligt iofs.

Då kanske jag borde skaffa fler Helenor æn de tre jag har? En av dom har dessutom inte flyttat sig ur flæcken på ngn vecka så den ær nog død..
Bilagor:
#10 - 11 januari 2011 16:03
Det kan vara en bra idé, och skulle du nu ha dåligt med snäckor som de käkar, så äter de även fodertabletter och liknande:).
#11 - 11 januari 2011 16:11
Ska se om jag kan fotografera några av de små ikvæll så kan ni få kolla før sækerhets skull.
#12 - 11 januari 2011 16:11
Jag märkte en sak med mina Helenor. Efter att de hade lagt äggen så verkade det som om de struntade i att ta små skräpsnäckor. Kan det vara så att de sparar dessa till sina avkommor?
#13 - 11 januari 2011 16:35
Håller med de andra. Tror det är andra snäckor du fått många av. Äggen som Helenorna lägger, små vita "tepåsar", svåra att missa, tar 3-4 veckor på sig att "kläckas" och bli små snäckor. De växer inte särskilt fort. Får du Helenabebisar brukar Zoo-affärerna däremot gärna vilja ha om man frågar.:)
#14 - 11 januari 2011 16:41
Dexter skrev:
Håller med de andra. Tror det är andra snäckor du fått många av. Äggen som Helenorna lägger, små vita "tepåsar", svåra att missa, tar 3-4 veckor på sig att "kläckas" och bli små snäckor. De växer inte särskilt fort. Får du Helenabebisar brukar Zoo-affärerna däremot gärna vilja ha om man frågar.:)

Ja då ær det verkligen inte helenasnæckor då, jag som blev så glad øver dem først att ja la øver några små i det lilla akvariet. Det var kanske inte så vidare smart gjort nu då i efterhand :S

Får dra och køpa ett gæng nya och slænga i båda nu då, inte lætt att se skillnad på kønen misstænker jag heller?
#15 - 11 januari 2011 22:02
[ATTACH=CONFIG]41092[/ATTACH]
Tog en bild på ett par små här, kanske någon som vet vad det är för snäckor?

Jag har även filmat en snutt när en kryper. Dom är väldigt snabba!
#17 - 11 januari 2011 22:23
Ja det gör det faktiskt ja, äter Helenor sånna?
#18 - 11 januari 2011 22:29
Ja det gör de.
#19 - 12 januari 2011 09:02
Sådana fick jag som "bonus" när jag köpte "blandade snabbväxande akvarieväxter" från mitt lokala Djurmagazin :/

ansjo skrev:
Bilagor:
#20 - 12 januari 2011 10:54
Känns som en Helene kmr få väldigt fullt upp så som de förökar sig :/
#21 - 12 januari 2011 11:23
Är det bara jag som odlar dessa små gulliga physa? Finfint godis åt mina dvärgbotior! :p
#22 - 12 januari 2011 14:31
Är det bara jag som odlar dessa små gulliga physa? Finfint godis åt mina dvärgbotior! :p

Kanske borde skaffa ett par såna då :P
#23 - 12 januari 2011 14:38
Jag lovar, när de fått smak för snäckan är problemen ett minne blott. :p
Men du har väl inte sand som botten? Det rekommenderas för dessa plus att de varken blir så stora eller är "för billiga".

Annars är det matning och ruttnande växtdelar som oftast får det att explodera. Jag kan med detta styra tillväxthastigheten på mina hyfsat bra.
Bilagor:
#24 - 12 januari 2011 14:43
Jag lovar, när de fått smak för snäckan är problemen ett minne blott. :p

Men du har väl inte sand som botten? Det rekommenderas för dessa plus att de varken blir så stora eller är "för billiga".

Annars är det matning och ruttnande växtdelar som oftast får det att explodera. Jag kan med detta styra tillväxthastigheten på mina hyfsat bra.

Nope har grov engelsk sjøsten tror jag det heter. Ær dom snælla annars fiskarna och passar i ett SA kar 240l?
#25 - 12 januari 2011 14:51
De är snälla men otroligt energiska små varelser som simmar runt och tokar sig hela tiden! :p
De blir dock inte så stora så jag reserverar mig för uttalanden om scalarer eller andra kan norpa de snabba botiorna. Jag lovar att du snar kommer starta ett Asien-kar med sand och massor av hålor utav rötter om du skaffar dessa. ;)

Butiker brukar använda dessa som snäckjägare om de har dessa inne.
#26 - 12 januari 2011 14:54
De är snälla men otroligt energiska små varelser som simmar runt och tokar sig hela tiden! :p

De blir dock inte så stora så jag reserverar mig för uttalanden om scalarer eller andra kan norpa de snabba botiorna. Jag lovar att du snar kommer starta ett Asien-kar med sand och massor av hålor utav rötter om du skaffar dessa. ;)

Butiker brukar använda dessa som snäckjägare om de har dessa inne.

Men kommer de æven att kæka upp Helenorna då tro?
#27 - 12 januari 2011 14:58
Ingen aning....ingen aning tyvärr.
Det får andra svara på och jag skulle gissa att loaches.com är bästa stället att fråga på.
#28 - 12 januari 2011 15:55
icehacker skrev:
Men kommer de æven att kæka upp Helenorna då tro?

Jepp, med stor sannolikhet...
#29 - 12 januari 2011 16:03
Helenorna kan man väl hyfsat lätt flytta på för stunden? Medan man startar ett Asienkar åt botiorna som permanent boende. ;)
#30 - 12 januari 2011 18:29
Helenorna kan man väl hyfsat lätt flytta på för stunden? Medan man startar ett Asienkar åt botiorna som permanent boende. ;)

Asienkar alltså? :P
Såg på ditt dær, du hade någon rolig liten rød fisk dær, hur e den?
#31 - 12 januari 2011 18:34
Jag hade två Dario Dario-hanar som troligtvis tog kål på varandra, man jag köpte de som "kanske ett par" men icke. De är som häftiga miniciklider och smyger runt men är kinkiga med mat. Rekommenderas varmt till alla som orkar med 5min-jobbet varannan dag att kläcka artemia eller liknande! :)
#32 - 21 januari 2011 19:57
Jag gick och köpte mig 9st Helenor idag och delade upp lite mellan karen.

Beslöt mig även för att göra ett litet test.

Jag lade alla Helenorna i en hög och slänga i en massa pyscha snäckor i samma hög för att se jägarna "in action". Det blev dock inget drag utan alla gick åt var sitt håll, ska dem inte jaga dessa?
#33 - 21 januari 2011 20:13
Det kommer. De kan vara lite försiktiga i början. De märker av miljöombytet även om de "bara" är snäckor. Ge det någon dag bara så brukar jakten vara i full gång.

(Själv la jag några Physa i vårt lilla kar bara för att jag tycker de är söta [:o]. De fick inte leva länge kan jag säga. Helenorna knep dem nästan omedelbart.)
#34 - 21 januari 2011 20:15
Dexter skrev:
Det kommer. De kan vara lite försiktiga i början. De märker av miljöombytet även om de "bara" är snäckor. Ge det någon dag bara så brukar jakten vara i full gång.

(Själv la jag några Physa i vårt lilla kar bara för att jag tycker de är söta [:o]. De fick inte leva länge kan jag säga. Helenorna knep dem nästan omedelbart.)

Ser man dom springa efter då? :P

Verkar som physorna e snabbare tycker jag.
#35 - 21 januari 2011 20:21
icehacker skrev:
Ser man dom springa efter då? :P

Självklart springer de.;)

(Det är inte ovanligt att Helenorna gräver ner sig och håller sig undan någon dag när de är nya. När de väl kommer fram brukar de sköta sig jobb.)
#36 - 21 januari 2011 20:24
Men de jagar bara på natten va?
#37 - 21 januari 2011 20:48
icehacker skrev:
Men de jagar bara på natten va?

Jag har läst någonstans att de brukar vara mer aktiva på natten. (Det vet inte våra Helenor om.)
#38 - 2 februari 2011 10:25
Nu har jag haft dom så oduglingarna ett bra tag men det ær fortfarande massa Physa snæckor som kryper runt :S

Annons