Auroraswe skrev:Jag vill "optimera" mitt akvariums energi (el) behov. Akvariet är 375 liter med två lysrör/36w tror jag. en värmare på 300w som inte är igång särskilt ofta då det är rätt varmt i lägenheten. Sen den stora grejen. Ett eheim 2260 som jag tror slukar en hel del kraft. finns det något vettigt alternativ till detta filter?
TomasEkman skrev:Eller så byter du lysrören mot LED lysrör behövs inga don, du kopplar dem rätt i rampen. då kommer du ner rejält i förbrukning på belysningen.
Sjöhane skrev:Yo!
Jag har googlat runt lite angående det här med LED-lysrör, och jag hittade den här sidan
http://www.wetterstaden.com/T8.asp
Jag frågade dem om 60 cm-lysrör för det är det som jag har i mitt akvarium, 18 W, fast med dessa LED-lysrör skulle de bara vara på 8 W, och de kostar 490 Kr styck exklusive moms, plus frakt som kostar 125 Kr.
De här färgerna finns
3000-3500 K (varm vit)
4500 K (vit)
6000-6500 K (kall vit)
10 000 K (460 nm blå)
Vet ej om något av dessa skulle vara ett bra alternativ för akvarium?
Det lär ju hur som helst ta ett bra tag innan man har sparat igen vad de kostar.
Radioaktiva Räkor skrev:Intressant att flera är inne på samma spår, har ett Malawi-kar som jag kör med LED-ljus (vatensäkra LED-strips för bilar/båtar osv). Istället för törstiga lysrör så har jag nu en förbrukning på ca: 10W i lysdioder.
Förvisso dyrare i inköp men det betalar sig ju i längden. Funderar också på att konvertera resterande kar till LED och istället för feta pumpar köra mera biologisk rening (typ Aquaclay och växter till förbannelse) och klenare pumpar (om några alls i en del kar).