Engelsk sjösten för pansarmalar?

#1 - 16 augusti 2008 06:43
Hej, jag är ny här på forumet :)

Jag har just nu ett 54 liters akvarium med 3 guppys och 2 svärdbärare. Jag har läst mycket på internet om engelsk sjösten och pansarmalar, men jag får mycket olika svar. Jag undrade om panda/trilineatus/julii-pansarmalar trivs i 3-5 mm engelsk sjösten.

Tack på förhand! [:-61]
#2 - 16 augusti 2008 07:10
Det är inte det mest optimala, men det funkar:).
#3 - 16 augusti 2008 07:14
Jag fick ett jättebra tips, då pansarmalar vill ha sand, så kan du ju alltid gräva en grop någonstans i sjöstenen, ta en liten skål och ha fin sand (ej vass) i så blir pansarmalen glad och det är lätt att hålla rent.
#4 - 16 augusti 2008 08:06
Tack så jättemycket för er hjälp! Jag kommer nog att köpa ca. 3 stycken trilineatus-malar och Tetra Tabimin mattabletter. Jag ska förhoppningsvis också lägga upp några bilder! :D
#5 - 16 augusti 2008 09:06
Wolfish skrev:
Tack så jättemycket för er hjälp! Jag kommer nog att köpa ca. 3 stycken trilineatus-malar och Tetra Tabimin mattabletter. Jag ska förhoppningsvis också lägga upp några bilder! :D

Dina pansarmalar blir mindre stressade om de är ett stim och tre är lite för få enligt min smak ;). Köp ca 5 ist, det är lagom i 54L :)

Tetra Tabimin kör vi oxå och det funkar bra.
#6 - 16 augusti 2008 10:00
Jag har en idé om gruset - går det om man tar en grund plast eller glasskål, fyller den med sand och gräver ner den i ett hörn av akvariet för malarna?

Tack igen. [:-44]
#7 - 16 augusti 2008 10:14
Wolfish skrev:
Jag har en idé om gruset - går det om man tar en grund plast eller glasskål, fyller den med sand och gräver den i ett hörn av akvariet för malarna?

Tack igen. [:-44]

Skulle tro att det funkar bättre än att lägga sanden ihop med sjöstenen. Med tiden kommer sanden blandas helt med sjöstenen annars. Typ en djup glastalrik skulle nog funka. Ta ett material som tål ligga i vatten bara.

Vill du göra det riktigt seriöst kan du silikona fast en bit plast i en hörna eller från bakre ruta till främre hörn. Plastbiten får inte gå över kanten på grusen men gör det lite lättare att hålla sorterna isär. Det gör ju inget om det blandas lite i övergången sand/sjösten, ser ju endast naturligt ut. Men sanden kommer hållas bättre på plats på det viset.

Annons