Ensam ancistrus? - några frågor

#1 - 19 november 2005 11:20
I våras flyttade ett par (tjej/kille) unga ancistrusar (L183) in i mitt akvarium. Några månader senare hittade jag honan död :( Sen dess tycker jag att hanen har varit skyggare än i början när hon levde. Jag har försökt få tag på sällskap åt honom men arten verkar vara ganska ovanlig...

Nu undrar jag, kan ancistrusar leva ensamma eller behöver han en/ett par tjejer för att trivas?

Hur mycket smutsar de ner? Skulle det bli väldigt mycket med tre ancistrusar? Mitt akvarium är bara på 250 liter och det bor redan en annan mal, en panaque maccus (L104) i akvariet. Den äter ju trä så det blir ganska mycket bös på botten efter den.

Skulle även vilja ha en L134. Skulle det bli överbefolkat med 3 ancistrusar, maccusen plus en L134?

Resterande fiskar i akvariet är:
- 11 corydoras (5 cm)
- 20 kardinaltetra (5 cm)
- ett par fjärilsciklider (6 cm)
- 3 apistogramma agassizii (små nu men kan bli 9 + 7 + 7 cm?)
- två par svart fantomtetra (kan bli 5 cm)
- 4 siamensis (4 cm nu men kan bli 15 cm - ska flytta när de blir stora)

Tack på förhand
/Paul
#2 - 19 november 2005 12:49
Ancistrusar är inte lika sociala som t.ex. Otocinclus, och klarar att leva ensamma.

Jag tycker det är svårt att svara på överbefolkningsfrågor, så jag lämnar det åt andra.
#3 - 19 november 2005 12:52
[QUOTE=Azur]Ancistrusar är inte lika sociala som t.ex. Otocinclus, och klarar att leva ensamma.[/QUOTE]

Jo men *trivs* de med det?
#4 - 20 november 2005 14:30
Det är ju svårt att veta - man kan ju inte fråga dem, men de "umgås" ändå inte om man har flera (förutom att de gärna bråkar om maten) så det är nog helt OK att hålla dem ensamma.
#5 - 20 november 2005 14:56
Mina två honor gillar inte varandra utan har var sin del av akvariet och den större jagar sedan bort den mindre vid matdags.

Så den klarar sig nog. Din alltså.
Bilagor:
#6 - 20 november 2005 15:02
[QUOTE=Magnuz]Det är ju svårt att veta - man kan ju inte fråga dem, men de "umgås" ändå inte om man har flera (förutom att de gärna bråkar om maten) så det är nog helt OK att hålla dem ensamma.[/QUOTE]

Det låter som en vettig slutsats faktiskt. Just att de inte umgås som t ex pansarmalar gör måste ändå innbära att de trivs med att vara för sig själva. Jag är nöjd med svaret.

Nu återstår en fråga. Den om överbefolkning. I fall jag ändå skulle skaffa 2 tjejer skulle det då bli överbefolkat i akvariet med 3 ancistrusar (denna art blir 10 cm långa som vuxna - och skulle de smutsa ner mycket?), en panaque maccus (L104, 10 cm som vuxen) och en L134 (11 cm), plus alla andra fiskar förstås?
#7 - 23 november 2005 03:26
du kan få min ancistrus när den blir för stor för min burk =)
#8 - 23 november 2005 17:57
[QUOTE=Pechvogel]du kan få min ancistrus när den blir för stor för min burk =)[/QUOTE]

Hehe, tack men de tillhör nog inte samma art. Min tillhör en något ovanligare och mindre art - L183. Men det finns säkert många som kan tänka sig adoptera en ancistrus.
#9 - 23 november 2005 23:01
[QUOTE=batski]Hehe, tack men de tillhör nog inte samma art. Min tillhör en något ovanligare och mindre art - L183. Men det finns säkert många som kan tänka sig adoptera en ancistrus.[/QUOTE]

äh! va kräsen du är! ;)
#10 - 24 november 2005 01:46
[QUOTE=Pechvogel]äh! va kräsen du är! ;)[/QUOTE]

:D
#11 - 20 april 2007 23:08
hej

hur ser man kön på min ancistrus????
#12 - 21 april 2007 14:35
Stoffy34 skrev:
hur ser man kön på min ancistrus????

Det är ganska lätt när de blivit könsmogna. Då får hanarna ganska mycket "skägg" i ansiktet medans honorna inte får det eller får bara lite på överläppen.

Här kan man se bilder på både honor och hanar (scrolla): http://5th.free.fr/_ancistrus/alb_temminckii%20.html
#13 - 21 april 2007 20:55
hej!

jag har också en ensam ancistrusmal, som jag inte vet könet på än

han/hon är bara ca 3,5 cm lång

men den verkar må bra, så jag skall nog nöja mig med en så länge

kanske skaffar den en partner längre fram

ha re

Kristoffer

Annons