Ensam guppy blev 4 guppys

#1 - 30 november 2013 15:24
Satt med grabben idag och hade tråkigt.
Så tog bilen och gjorde ett besök på akvarielagret i bromma.
han vägrade gå tomhänt därifrån.
Han köpte 3 olikfärgade guppys från olika kar.
I 60l hemma hade vi bara en guppy kvar som han tyckte lite synd om.
När jag satte ner påsarna för att dom skulle aklimatisera sig så blev alla som galna.
den redan boende guppyn lade sig mellan påsarna och puffade på dom !!!!
väl i släppta så är dom redan kompisar och simmar ihop och lattjar.
Otroligt roligt att titta på.
Onödigt inlägg kanske men ville bara dela med mig av denna ganska roliga upplevelse.
// Martin
#2 - 30 november 2013 15:41
Alltså.. ensam guppy = olycklig guppy. De vill vara i grupp.
#3 - 30 november 2013 15:45
Ja tydligt de.
Va en ganska skön känsla när dom blev så glada !
#4 - 30 november 2013 15:56
Sv: Ensam guppy blev 4 guppys

Gruppy!
#5 - 30 november 2013 15:57
Jennemy skrev:
Gruppy!

:D
Lördagsunderhållning på hög nivå:p! Min typ av humor...:)
#6 - 30 november 2013 16:12
Mm de va underhållning på hög nivå !
Ofta har jag tanken typ "du har minne som en guldfisk typ3 sec"
men han har varit solo typ en månad och vart helt galet lycklig när dom nya kom.
sen är samtliga från olika kar så tror att dom alla är tvugna att lära känna varann och skapa en heraki.
hur som så fick jag en annan känsla än "det är BARA" fiskar !
#7 - 30 november 2013 16:18

Hur blev könsfördelningen då?
#8 - 30 november 2013 17:34
ansjo skrev:
Hur blev könsfördelningen då?

Då grabben valde så vart de hanar. (Grymt vackra)
om jag köper honor och har ett yngelkar (påhängs) hur gör jag då ?
(nybörjare ) ?
#9 - 30 november 2013 17:40

Köper du honor bör du köpa minst 4, annars lär de bli sönderstressade och jagade. Låt sedan naturen ha sin gång med yngel osv, där lär bli en hel del ändå :).
#10 - 30 november 2013 17:50
Tack Anders
sitter och letar efter ett 120-180 liters nu för att utöka min beroendeframkallande hobby.
ok så med lite honor så e de bara att avvakta ?
när dom kommer är de bara hova upp dom i bebis delen?
#11 - 30 november 2013 20:09

Nä, låt de vara kvar i karet, de starkaste överlever och där lär bli tillräckligt ändå:). Honor föder en ny kull ca en gång i månaden...
#12 - 1 december 2013 07:22
Det är en myt att ensamma guppyhonor bland flera hanar upplever stress. Det går bra att hålla ensamma honor med hanar utan det är på grund av stress som de dör.
#13 - 1 december 2013 08:24
Det är en myt att ensamma guppyhonor bland flera hanar upplever stress. Det går bra att hålla ensamma honor med hanar utan det är på grund av stress som de dör.

Jag har inte stor erfarenhet av guppy, eftersom jag skaffade mina första i somras. För mig i alla fall, verkar det inte ok att ha en ensam hona bland flera hannar. Självklart måste den stackaren bli stressad, när hon blir jagad av kanske dubbelt så många kärlekskranka hannar. Dessutom sliten av allt för många kullar.

//Inger
#14 - 1 december 2013 10:37
Inger H skrev:
Jag har inte stor erfarenhet av guppy, eftersom jag skaffade mina första i somras. För mig i alla fall, verkar det inte ok att ha en ensam hona bland flera hannar. Självklart måste den stackaren bli stressad, när hon blir jagad av kanske dubbelt så många kärlekskranka hannar. Dessutom sliten av allt för många kullar.

//Inger

Jag har odlat guppys i några år och har vid ett flertal tillfällen haft ensamma honor med massor av hanar. De har inte dött på grund av stress eller utslitning. Människohonor och guppyhonor är inte jämförbara. Flera i sgs har samma erfarenheter som jag har av att det inte är farligt för en ensam guppyhona att gå med flera hanar.
#15 - 1 december 2013 10:40

Farligt kanske inte är rätt ordval, men humant ( om man kan kalla det så) ser jag personligen det som näst intill djurplågeri. Men som sagt, det är min personliga uppfattning.
#16 - 1 december 2013 10:44
ansjo skrev:
Farligt kanske inte är rätt ordval, men humant ( om man kan kalla det så) ser jag personligen det som näst intill djurplågeri. Men som sagt, det är min personliga uppfattning.

Mot vilken norm gör du din bedömning att detta skulle innebära djurplågeri?
#17 - 1 december 2013 10:45

Som sagt, det är min personliga uppfattning. Släpp i en hona med flera hannar och se vad som händer.
#18 - 1 december 2013 11:21
Jag har odlat guppys i några år och har vid ett flertal tillfällen haft ensamma honor med massor av hanar. De har inte dött på grund av stress eller utslitning. Människohonor och guppyhonor är inte jämförbara. Flera i sgs har samma erfarenheter som jag har av att det inte är farligt för en ensam guppyhona att gå med flera hanar.
.

Klart är att det inte går att jämföra människohonor och guppyhonor. Dom mänskliga honorna har valfrihet, talets gåva och utrymme - vilket inte en ensam guppyhona har i ett litet akvarie.

//Inger
#19 - 1 december 2013 12:03
Och inte säger de upp sig eller sjukskriver sig heller. Att vara ständigt jagad är nog inget positivt för en guppy, lika lite som för något annat djur. Men det går ju liksom inte att fråga dem, så allt blir ju gissningar. Personligen håller jag alltid flera honor än hanar av levandefödare, eftersom det verkar ge honorna lite andrum. Rätt eller fel, så känns det hur som helst bra.
#20 - 24 december 2013 19:49
Julafton idag.
klart grabben fick ett 20l Nano
Nu ska pumpen ner i 60l akvariet för att köras in några dagar å vid nästa vattenbyte åker 7L vatten ner i nanot och 13L kranvatten med beredning.
Även 3 neontetror.
vad tror ni om den turbostarten ? Grabben har rätt bråttom :D
God Jul
/Mörta

Annons