Enskild firma inom akvaristik?

#1 - 16 december 2007 15:55
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Är det någon här på forumet som har en enskild firma inom akvaristik?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Teoretiskt kan jag starta en enskild firma och genom denna sälja uppdragen fisk till affärer. Betydligt lättare för affärer att handla med en firma. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Borde dessutom vara möjligt att handla både fisk, mat och utrustning till grossist pris.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Eller är jag helt fel ute och cyklar[/SIZE][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 december 2007 16:16
c90368 skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Är det någon här på forumet som har en enskild firma inom akvaristik?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Teoretiskt kan jag starta en enskild firma och genom denna sälja uppdragen fisk till affärer. Betydligt lättare för affärer att handla med en firma. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Borde dessutom vara möjligt att handla både fisk, mat och utrustning till grossist pris.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Eller är jag helt fel ute och cyklar[/SIZE][/FONT]

Har du ett företag måste du genomgått en av myndigheterna godkänd utbildning, ha godkända lokaler för verksamheten, sköta bokföring etc. och llat detta kostar rejält med pengar.
De flesta grossister ställer också krav på viss verksamhet (vissa öppettider etc.) för att de skall sälja till en.
Men visst- odlar man i större utsträckning och vill göra det på ett seriöst sätt bör man registrera ett företag
#3 - 16 december 2007 16:39
Har du ett företag måste du genomgått en av myndigheterna godkänd utbildning, ha godkända lokaler för verksamheten,

Misstänkte det, detta är krav som gäller levande fisk[B)]

Om jag ville göra figurer av grankottar och sälja på en julmarknad så är det mycket enklare:(
#4 - 16 december 2007 17:15
c90368 skrev:
Misstänkte det, detta är krav som gäller levande fisk[B)]

Om jag ville göra figurer av grankottar och sälja på en julmarknad så är det mycket enklare:(

Och det är väl väldigt bra att det är så, eller?:confused:
#5 - 16 december 2007 17:35
Långås skrev:
Och det är väl väldigt bra att det är så, eller?:confused:

Hmm, nu kommer du in på samvetsfråga, ja menar att jag skulle ju fixa det fint:) Kan inte reglerna gälla alla som inte är guldisar på Zoopet:D

[COLOR=black][COLOR=black]Allvarligt talat så är reglerna för enskild firma väldigt luddiga, enligt vad jag har läst och hört. Man kan registrera en firma ”tomtenisse tillverkning” men i samma firma kan du ha sidoaktiviteter, frågan är om statsmakterna har koll på om ovanstående ”knalle firma” dessutom handlar med lite fisk vid sidan om.[/COLOR]

[COLOR=black]Jag har inga planer att starta eget, utan är mer intresserad av juridiken. Gränsen mellan en fanatisk hobby och en firma kan i vissa fall vara hårfin.[/COLOR]

[COLOR=black]Har jobbarkompis som har hästar, vilket drivs som enskild firma. Visserligen är hästar större och kräver en egen byggnad. Men fiskar kräver egen ”anläggning” och liksom med hästar ska de ha mat och eventuell förökning ska säljas.[/COLOR]
[/COLOR]
#6 - 16 december 2007 17:48
c90368 skrev:
Hmm, nu kommer du in på samvetsfråga, ja menar att jag skulle ju fixa det fint:) Kan inte reglerna gälla alla som inte är guldisar på Zoopet:D

[COLOR=black][COLOR=black]Allvarligt talat så är reglerna för enskild firma väldigt luddiga, enligt vad jag har läst och hört. Man kan registrera en firma ”tomtenisse tillverkning” men i samma firma kan du ha sidoaktiviteter, frågan är om statsmakterna har koll på om ovanstående ”knalle firma” dessutom handlar med lite fisk vid sidan om.[/COLOR]

[COLOR=black]Jag har inga planer att starta eget, utan är mer intresserad av juridiken. Gränsen mellan en fanatisk hobby och en firma kan i vissa fall vara hårfin.[/COLOR]

[COLOR=black]Har jobbarkompis som har hästar, vilket drivs som enskild firma. Visserligen är hästar större och kräver en egen byggnad. Men fiskar kräver egen ”anläggning” och liksom med hästar ska de ha mat och eventuell förökning ska säljas.[/COLOR]

[/COLOR]

Problemet är ju för skattemyndigheten att upptäcka att du sysslar med "fiske" så om man har ett rymligt samvete gentemot myndigheter så går det ju. Men sen är det ju såklart för ens egen skulle viktigt att man sköter det hela ordentligt (tänkte just på akvaristik)
Men att starta en enskild firma kan vem som helst som inte har näringsförbud.. :) Bara att kvittera ut f-skattsedle och köra på.. Det jobbiga blir när du ska deklararera eventuell verksamhet. Då kan det vara bra att ha DEN kunskapen också. [:o]
#7 - 16 december 2007 17:51
Koksalt skrev:
Det jobbiga blir när du ska deklararera eventuell verksamhet. Då kan det vara bra att ha DEN kunskapen också. [:o]

Ordning och reda på papper och pengar är inget problem för mig:)

Tror att jag till och med klarar av att läsa byråkratsvenska:p
#8 - 16 december 2007 17:56
c90368 skrev:
Ordning och reda på papper och pengar är inget problem för mig:)

Tror att jag till och med klarar av att läsa byråkratsvenska:p

Grattis! Då lär du inte ha några problem med alla dom hundratals brev du lär få från skattemyndigheten iaf :D
#9 - 16 december 2007 18:06
Koksalt skrev:
Grattis! Då lär du inte ha några problem med alla dom hundratals brev du lär få från skattemyndigheten iaf :D

Egen erfarenhet, eller:confused:
#10 - 16 december 2007 18:10
c90368 skrev:
Egen erfarenhet, eller:confused:

Jag har jobbat med redovisning i flera år och därmed också haft mina duster med vårt kära skatteverk! [B)]

Spelar egentligen ingen roll vilken typ av företag man har.. det är bara en fråga om vilken typ av papper dom skickar ut! :D
#11 - 5 september 2008 15:10
Direk riktat till Kjell.

Vad kostar det att delta på en av dina utbildningar för akvarieaffärsägare?

Finns det möjlighet för mig som privatperson att vara med och få ett "diplom" som jag senare kanske använder när/om jag vill starta en enskild firma med syfte att hålla och föda upp fisk.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 5 september 2008 15:35
c90368 skrev:
Direk riktat till Kjell.

Vad kostar det att delta på en av dina utbildningar för akvarieaffärsägare?

Finns det möjlighet för mig som privatperson att vara med och få ett "diplom" som jag senare kanske använder när/om jag vill starta en enskild firma med syfte att hålla och föda upp fisk.

Det är inte "min" utbildning, utan Zoobranschens Riksförbund anordnar en utbildning och de betalar sedan mig för att hålla i akvaristikkursen (med övriga kurser har jag inget att göra).

Skall man sälja fisk måste man dels ha gått en grundkurs och dels en akvaristikkurs. Jag är inte helt insatt i vad de kostar men jag tror att de kostar drygt 3.000 exkl. moms vardera.

Alla kan självklart gå, men en privatpesron kan ju t.ex. inte dra av momsen. Kurserna gäller sedan som "intyg" om du någon gång i framtiden skulle vilja starta affär eller en odling. Detta föstås förutsatt att inte myndighetrena hittar på något annat.
#13 - 5 september 2008 15:59
Tack för svaret!

Så det är Zoobranschens Riksförbund jag ska kontakta om jag vill skaffa mig behörighet att hantera fisk i en enskild firma.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 5 september 2008 16:31
c90368 skrev:
Tack för svaret!

Så det är Zoobranschens Riksförbund jag ska kontakta om jag vill skaffa mig behörighet att hantera fisk i en enskild firma.

Ja, fast de har ingen ensamrätt på utbildningar utan alla som fått en kursplan godkänd hos Joedbruksverket kan arrangera sådan utbildningar.
Det borde finnas en lista över godkända utbildare hos Jordbrukverket - vad jag vet är det dock bara Zoorf samt ett företag som heter "Djurskolan i Flen" som arrangerar akvaristiska kurser.
#15 - 5 september 2008 20:56
Du får "tjäna" upp till 30 000kr per år på din hobby, enligt skatteverket.
Gällande utbildningarna så är 3000kr ex moms riktigt billigt tycker jag. Det är inte många liknande utbildningar man får för samma pris. En bra första investering i sin enskilda firma. DOCK tycker jag att det är bättre att skaffa AB redan från början. Allt blir så mycket lättare då. Visst, lite mer byråkrati men bara en sån sak som att du själv inte är den juridiska personen (inte kan få firmans betalningsanmärkningar på dig själv etc.) ger en ganska säker grund att stå på. Om jag skulle starta en firma idag skulle jag nog satsa på AB.
#16 - 5 september 2008 21:23
Det kräver ju dock lite kapital (100.000?) att starta AB, enskildfirma rör väl sig om ett par hundralappar för att registrera och få f-skatt?
QardinalE
#17 - 6 september 2008 08:19
Om man väljer att gå AB-vägen med det hela. så gäller det att formulera sin bolagsförklaring så att man även kan handla och innefatta fler saker i bolaget än bara akvariedelen.

Sedan kan man undersöka att öppna AB i t. ex England, jag vill minnas att det är betydligt billigare att starta upp AB där. Än vad det är i Sverige, med de 100 000 Kr som krävs. Har själv en bekant som registrerat 2 st Engelska LTD för sin verksamhet här i Sverige.

Fördelen med att starta AB från början, tycker jag är att det är 2 helt olika ekonomier man har att göra med. Jag vet själv en del personer som har haft svårt att förstå en hel del, när de har omvandlat sin Enskilda firma till AB.
Bara en sån sak som att köper du in ett akvarie så är det AB som äger det, inte man själv som det var i en Enskild firma. Man är ju helt enkelt anställd av sitt eget AB så att säga.
#18 - 6 september 2008 09:00
QardinalE skrev:

Sedan kan man undersöka att öppna AB i t. ex England, jag vill minnas att det är betydligt billigare att starta upp AB där. Än vad det är i Sverige, med de 100 000 Kr som krävs. Har själv en bekant som registrerat 2 st Engelska LTD för sin verksamhet här i Sverige.

Fördelen med att starta AB från början, tycker jag är att det är 2 helt olika ekonomier man har att göra med. Jag vet själv en del personer som har haft svårt att förstå en hel del, när de har omvandlat sin Enskilda firma till AB.

Bara en sån sak som att köper du in ett akvarie så är det AB som äger det, inte man själv som det var i en Enskild firma. Man är ju helt enkelt anställd av sitt eget AB så att säga.

Ja, men jag har hört att Skattmasen är vassare på att kolla dig om du har registrerade firmor utomlands... Då tror de att du fufflar och så ska de kolla din bokföring och även om du inte har fuskat så kommer du att känna det som att du är en skurk + att det är jätteläskigt, lilla du mot stora staten och sedan gäller det ju givetvis att allt är i sin ordning och att du inte har slarvat bort något. Även om du har gjort det av misstag så kommer de att tro att du försöker fuffla... Hua.. Jag har hört lite läskiga historier om sådant....

Om du har AB så är du fortfarande ansvarig för t ex hyror och det går ju inte bara att säga upp affärslokaler som med vanliga hyreskontrakt... ;)
#19 - 6 september 2008 09:38
Att starta ett AB är inte aktuellt för mig.

Tanken bakom enskild firma är närmast bara för att hålla ordning på akvarieekonomin. Förmodligen kommer det bara bli röda minussiffror, har inga illusioner om att tjäna pengar på att föda upp fisk.

Men det faktum att man har ett registrerat företag underlättar om/när man ska sälja fisk till affärer.

Om jag har läst regelverket rätt så får man "lyfta in" investeringar gjorda de senaste 18 månaderna i ett nystartat enskilt företag. Vilket innebär att det kanske kan bli något hösten 2009 eller vintern 2010.

Dessutom finns det lagar i vårat land och vill man följa dessa så är onekligen en enskild firma den lättaste vägen att gå.

[FONT=Arial]Den som driver en yrkesmässig verksamhet med fiskar eller den som upplåter, förvarar eller utfodrar andras fisk i större omfattning behöver tillstånd från kommunen. En verksamhet är av större omfattning då den bedrivs med sex eller fler akvarier. Mer om tillstånd för verksamhet enligt § 16 djurskyddslagen kan du läsa på Djurskyddsmyndighetens hemsida.[/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 6 september 2008 09:53
c90368 skrev:
Om jag har läst regelverket rätt så får man "lyfta in" investeringar gjorda de senaste 18 månaderna i ett nystartat enskilt företag.

Ja, se till att spara kvitton på inköp av fisk, akvarier, pumpar, kursavgifter etc. etc. - de kan du få nytta av framöver.
#21 - 6 september 2008 09:59
Ja, se till att spara kvitton på inköp av fisk, akvarier, pumpar, kursavgifter etc. etc. - de kan du få nytta av framöver.

Du kan få mina kvitton oxå.. :D
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 6 september 2008 10:07
Katharina skrev:
Du kan få mina kvitton oxå.. :D

Problemet är väl bara att man måste ha mer inkomster än utgifter för att ha glädje av dom[:o]
#23 - 6 september 2008 10:34
Problemet är väl bara att man måste ha mer inkomster än utgifter för att ha glädje av dom[:o]

Ha ha... Då är det nog kört... :D :D :D
#24 - 6 september 2008 11:26
En annan ofta bortglömd del av med att teckna ett aktiebolag är att företagets inventarier ingår i de 100 000:- så sitter man då på ett stort saltvattenkar så säljer man detta till företaget (efter kontroll med auktoriserad revisor) och saken är biff.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 6 september 2008 11:40
Är det en verksamhet i mindre skala så rekommenderar jag absolut att man kör med ensklid firma eftersom det ställs mycket högre krav på bokslut i AB som att man måste anlita en auktiriserad revisor etc. (kommer i och för sig att bli lättare framöver).

Enda fördelen med AB är väl egentligen att man inte är personligen ansvarig vid konkurs samt att man kan periodisera överskott bättre - men i ett litet företag är detta inte så viktigt att det uppväger merarbetet och de extra kostnaderna.
#26 - 6 september 2008 16:29
För att klargöra lite:
Du kan "lyfta in" inventarier i din enskilda firma även om de är äldre än 18månader. Det som behövs är en "värderare" som anger marknadsvärdet på din inventarie. Jag har aldrig hört någon gräns på 18 månader. Egen insättning.

Som exempel så kan min kamerautrustning som jag köpt begagnad skrivas in i min verksamhet, även om jag köpt den begagnad. Självklart kommer du inte kunna dra av momsen på "nya" inventarier köpta av dig privat, som du sedan tar in i firman, även om du har kvittot kvar.
Att skaffa F-skatt kostar ingenting. Det är bolagsregistreringen som kostar 1000kr men det är inget tvång att registrera sig där.
#27 - 6 september 2008 16:33
Aktiekapitalet på 100 000kr är en säkerhet. Du måste alltså inte ha rena pengar på banken som uppgår till hela aktiekapitalet. Vad jag har förstått så får du använda upp till halva kapitalet till investeringar i din verksamhet. Dvs inventarier.
#28 - 6 september 2008 16:47
För att klargöra lite:

Du kan "lyfta in" inventarier i din enskilda firma även om de är äldre än 18månader. Det som behövs är en "värderare" som anger marknadsvärdet på din inventarie. Jag har aldrig hört någon gräns på 18 månader. Egen insättning.

Vet inte vad jag fick 18 månader ifrån? Måste ha läst det någonstans, eller blandat ihop olika saker.

Kostnader före företagsstarten

Du som enskild näringsidkare kan göra avdrag för vissa kostnader som du haft samma år och året före företagsstarten. Avdraget gäller sådana kostnader som skulle ha varit avdragsgilla om de hade uppkommit sedan verksamheten påbörjats. Det kan exempelvis gälla förbrukningsartiklar och förbrukningsinventarier till ett värde under 5 000 kronor.

Du har normalt inte rätt att göra avdrag för moms på kostnader du haft innan din första momspliktiga försäljning. Om ditt företag har gjort inköp innan du har börjat med försäljningen måste du kunna visa att företaget är i ett uppbyggnadsskede.
#29 - 6 september 2008 16:49
Någon som har läst den här?

http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=ens
#30 - 6 september 2008 17:35
Aktiekapitalet på 100 000kr är en säkerhet. Du måste alltså inte ha rena pengar på banken som uppgår till hela aktiekapitalet. Vad jag har förstått så får du använda upp till halva kapitalet till investeringar i din verksamhet. Dvs inventarier.

Ja, 49 000 kr kan användas till akvarium och fiskar... :D Sedan måste man ju lugnt kunna påstå att när din dyra fisk förökar sig så måste ju aktiekapitalets värde stiga ist för att sjunka.. ;)

Man kan också slippa att beskatta inkomsten om den ska återinvesteras i firman, det gäller nu även enskild firma.. Det måste alltså betalas moms på inkomsten men inte inkomstskatt... :p
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 6 september 2008 17:50
Katharina skrev:
Man kan också slippa att beskatta inkomsten om den ska återinvesteras i firman, det gäller nu även enskild firma.. Det måste alltså betalas moms på inkomsten men inte inkomstskatt... :p

Nja man betalar inte moms på någon inkomst.
På inkomsten betalar man arbetsgivaravgift och sedan den vanliga inkomstskatten.
Moms betalar man på försäljningen. Dvs har man under året sålt för 100.000 så är momsen 20.000, men innan man betalar får man dra av den ingående moms dvs den moms som man betalt på inköpta varor, inventarier etc..
Har man under året köpt inventarier, varor etc. för 50.000 kr så är momsen på detta 10.000. Man får alltså betala 20.000-10.000 i moms
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 6 september 2008 17:51
c90368 skrev:
Någon som har läst den här?

http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=ens

Nej, men Lundens böcker är rätt kända så den kan nog vara värd att införskaffa
#33 - 6 september 2008 18:00
Nej, men Lundens böcker är rätt kända så den kan nog vara värd att införskaffa

Kan gladeligen rekommendera Lundens bok om enskild näringsidkare. Riktigt bra och lättläst (vilket långt ifrån alla ekonomiböcker är).

Annons