Envisa Kiselalger (Frustrerad)

#1 - 2 maj 2005 15:11
Hejsan.
Jag har läst det mesta om kiselalger här på forumet och lyckas ändå inte bli av med eländet, dom anfaller mina anubias och glasrutorna, hoppas någon har ett tips för att bli av med marodörerna, hela burken ser smutsig ut.
Här är mina förutsättningar.
2st fluora 77 30w med reflektorer, 11 tim belysning.
Co2 via trycksatt tub, magnetventil och pumpdriven reaktor
KH=4
PH=6,5
NO3=15
PO4=1,0
NO2=0
FE=0,1
Kör med 50% vattenbyte var 7:e dag med fulldospuls PMDD
1 st fulldospuls däremellan.
Kör med ytterfilter 600l/tim 2,5liter biofilter Eheim substrat.
Matar 1-2ggr/dag, sparsamt
15 Neontetor,4 fjärilsciklider, 2 kakaduor, 5 siamensis.
Svärdsplanta, papegojblad, anubias, polysperma, cryptocoryne,hygrophilia.
Hoppas någon kan lista ut vad jag gör för fel.
#2 - 2 maj 2005 15:32
Jag botade mitt bruna slem med ökning av fosfathalten.

Doserar du när det slutat bubbla från växterna eller innan?
#3 - 2 maj 2005 15:38
Bubblet avtar efter 2-3 dagar och då slår jag i en fulldospuls till, sedan gör jag inget förrän efter vattenbytet, då slår jag i en fulldospuls igen.
Fast iof så ser jag väl mest bubbel från avklippta stjälkar, bladen svettas på undersidan bara.
#4 - 2 maj 2005 18:44
[QUOTE=Hawkmoon]
KH=4
PH=6,5
NO3=15
PO4=1,0
NO2=0
FE=0,1[/QUOTE]

offtopic men tänkte höra.
har du såna där stickor och mäter med ?
isåfall så rekommenderar jag att du skaffar dropptester då stickor kan visa väldigt fel ibland.
#5 - 3 maj 2005 05:14
[QUOTE=Raven][QUOTE=Hawkmoon]
KH=4
PH=6,5
NO3=15
PO4=1,0
NO2=0
FE=0,1[/QUOTE]

offtopic men tänkte höra.
har du såna där stickor och mäter med ?
isåfall så rekommenderar jag att du skaffar dropptester då stickor kan visa väldigt fel ibland.[/QUOTE]

Kör med JBL:s dropptester, men tack för din omtanke,,,,,,
#6 - 3 maj 2005 05:41
Dina 50 % vattenbyten kan tillföra näring för algerna.
#7 - 3 maj 2005 05:42
Ajdå om det är uppmätta värden kan tyvärr både nitrat och fosfathalten inte vara tillgänglig för växterna. Jag trodde det var doserade nitrat och fosfatnivåer.

(vattenbyten tillför alltid näring till algerna, det gäller att dosera upp näringsnivåerna långt högre så att även växterna kan få näring)
#8 - 3 maj 2005 12:21
Okej, jag trodde att en fulldospuls innebar att växterna fick det dom behövde genom dom 10ml/100L vatten som man doserar, får nog kolla igenom lite här på forumet och se vad som gäller,,,,,,,,,,,
#9 - 3 maj 2005 12:52

Okej, jag trodde att en fulldospuls innebar att växterna fick det dom behövde genom dom 10ml/100L vatten som man doserar

Det stämmer, fast som du själv skriver så kör du ju med två fulldospulser i veckan. Jag kör varannan dag. Det beror som du vet lite på ljusmängd/CO2-mängd/tillväxthastighet/näringsupptag.
#10 - 3 maj 2005 13:12
Jahapp, gäller att öka alltså, märker att kiselalgerna ökar efter varje vattenbyte, kanske skall lugna ner mig lite med dom 50% bytena som kramfors var inne på.
#11 - 3 maj 2005 13:39

kanske skall lugna ner mig lite med dom 50% bytena som kramfors var inne på.

Kramfors = Begränsa NO3
Defdac = Häv ner mer NO3 via KNO3

Jag vet vad som är bäst för växterna ;)
#12 - 3 maj 2005 13:55
[QUOTE=defdac]
Kramfors = Begränsa NO3
Defdac = Häv ner mer NO3 via KNO3

Jag vet vad som är bäst för växterna ;)[/QUOTE]

Jag har fått ett problem i.o.m den nya gödslingsrutinen som jag fick av defdac. Javisst algerna håller på att ge sig, förutom dom gröna trådalgerna som är envisa som fan. Men vad skall jag göra med den enorma mängden växter som börjar ta över? Nu känns de som om man måste ansar varannan dag för att de skall se lite vettigt ut!
Mvh NiXoN
#13 - 3 maj 2005 13:58
Usch stackars dig ;D
#14 - 3 maj 2005 14:31
Ok, kollade i en kalkylator jag hittade att mina 17ml kno3 ger c:a 4,7 ppm och rek värde är 5 ppm, skall prova med 30ml dvs 10 ppm kno3 eller blir det för häftigt?
#15 - 3 maj 2005 14:48
[QUOTE=NiXoN]
Jag har fått ett problem i.o.m den nya gödslingsrutinen som jag fick av defdac. Javisst algerna håller på att ge sig, förutom dom gröna trådalgerna som är envisa som fan. Men vad skall jag göra med den enorma mängden växter som börjar ta över? Nu känns de som om man måste ansar varannan dag för att de skall se lite vettigt ut!
Mvh NiXoN[/QUOTE]

Får jag försöka hjälpa ?

Skulle vara kul att veta lite mer om hur det ser ut:

Är det tunna mörkgröna alger (som hår ungefär), inte slemmiga ??

I sådana fall så tycker jag det bästa är om man under en tid gör livet surt för dom genom att ansa växterna vilt där de växer som värst. Det kan se lite eländigt ut att klippa där det behövs och inte där man kanske egentligen vill för att få snygg design men det är en metod jag provat som faktiskt fungerar. Är tillväxten bra så går det ju att snygga till rätt så snabbt.

Är de lite ljusare,tjockare och ganska så slemmiga så tror jag att det skulle kunna vara någon form av cyano. Jag trodde jag haft alla sorters alger för några veckor sedan när dessa dök upp helt plötsligt. Jag gissade mig till att det var cyano mest för att de luktade som cyano brukar lukta (obs jag vet fortfarande inte att det faktiskt var cyano). Eftersom jag är bekväm av mig så skickade jag i en flaska Tetra General Tonic (verksam substans metylenblått tror jag) och lät det verka i 3 dagar. Efter det så fluffade jag allt och gjorde ett 100%igt vattenbyte och doserade N=15-20,P=2 micro =0,05. Den kuren gjorde susen hos mig och idag är det faktiskt algfritt igen.

Kanske något att testa eller kanske någon annan kan kommentera vad de tror.
#16 - 3 maj 2005 14:51
[QUOTE=NiXoN]
Mvh NiXoN[/QUOTE]

Ansa och lägg på kompost.
Ansa och ge till kompisar som inte göder.
Ansa och ge/sälj till Zoobutik.
Låt det växa och bli en riktig djungel ("den bäst anpassades överlevnad", citat Darwin).

Du har i vart fall fler val än:
"jag måste köpa nya, för de gamla tagit slut" (citat P. Rammel "Gräsänklingsbluz").
#17 - 3 maj 2005 14:51
N=15-20? shit, jag som tvekar att gå upp till 10,,,,,,,
#18 - 3 maj 2005 14:54
[QUOTE=Hawkmoon]Ok, kollade i en kalkylator jag hittade att mina 17ml kno3 ger c:a 4,7 ppm och rek värde är 5 ppm, skall prova med 30ml dvs 10 ppm kno3 eller blir det för häftigt?[/QUOTE]

10ppm kan väl aldrig vara för mycket !!

Hur mycket jäklas du med kiselalgerna ??

Har du kontrollerat om de börjar att bubbla om du "fluffar" dem ??

Fluffa rejält innan vattenbyte och emellan vattenbytena så fluffa dem varje dag. Sätt även i ett quickfilter med ett starkt powerhead, det borde slemma igen totalt nästan varje dag. Se helst till att cirkulationen är så stark att eländet släpper själv ifrån växterna (autofluff:) !

Detta fungerade hos mig !
#19 - 3 maj 2005 15:15
:)
Intressant tåt som sammanfaller med ett aktuellt problem hos mig.
http://193.12.137.241/bluesboy/viewlink.php?id=148

Helgens vattenbyte uteblev - gödning likaså. Ljus och koldioxid oförändrat. Bubblet från växterna har avtagit helt och 50% av front-/bakrutan är täckt med kiselalger.

Växterna gick väl helt enkelt begränsade trots bra CO2 vilket fick algerna att hurra. Nu vankas ett större vattenbyte, rågade mått gödning och bra med CO2.
#20 - 3 maj 2005 15:26
Blir till att fluffa då, har ökat till 15 ppm kno3 och fixat en ramp till med ett 30w aquarelle med reflektor i, kanske inte det smartaste i jakten på kiselalger eller ?
#21 - 3 maj 2005 15:47
Det bästa är om du även kan fånga in dem rent mekaniskt mha vattenbyte eller quickfilter

Annons