eran favvorit forumnist??

#1 - 7 december 2004 20:56
Hej på ciklid.se har dom en sådan tråd vaffö inte fxa en på zoopet me??
Tobbe
http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9184
#2 - 7 december 2004 21:07
Ska vi rösta på en lucia oxo kanske?
[B)]
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 7 december 2004 21:08
Tycker det är lite synd att peka ut några speciella eftersom det finns väldigt många duktiga akvarister som skriver här.
Det finns dels riktiga experter sedan finns det andra som kanske inte är så teoretiskt kunniga som de största experterna men som istället på ett mycket bra sätt svarar på många av de frågor som nybörjare ställer.
Sedan finns det andra som kanske t.om. är att betrakta som "nybörjare" men som genom att vara väldigt sociala på forumet bidrar till att det blir en bra stämning.

Detta är anledningen till att jag inte vill utse någon/några forumfavoriter.
#4 - 7 december 2004 21:11
kanske inte riktit så ja menade då:(
det funkar ju bra me den tråden på ciklid.se ju
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 7 december 2004 21:14
kanske inte riktit så ja menade då:(

Om man känner för det (vilket dock som sagt inte jag gör) så är det självklart OK för den som vill att ange sin/sina favoriter.
#6 - 8 december 2004 00:51
Kul tråd tycker jag!

Måste bara skriva min favvis då.

<font color="red"><b>Defdac</b></font id="red"> är helt klart min stora favorit som kan det mesta om fisk och allt om växter. Han ger alltid långa bra svar som man förstår som hobbyist och följer upp trådarna med. Jag fattar inte hur han orkar svara på samma fråga om och om igen.
#7 - 8 december 2004 01:27
Några favoriter vill jag väl inte utse men visst finns det ett antal starka namn som bör ha ett stort tack för deras insatser.

*Patrikmalmo (tror jag han kallar sig) för sin förmåga att få en att bryta upp sina insnöade tankegångar och få en att tänka i nya banor.

*Tropfrog för sitt underbart abrupta sätt att svara på frågor där han är 100% säker på svaret. Inte ovanligt med ett stenhårt NEJ och så var den saken ur världen.

*Defdac för sitt pedagogiska sätt att lära ut växtakvaristikens mysterier och sitt fantastiskt brutala (men pedagogiska) sätt att tillrättavisa en när man tror sig ha kommit på något banbrytande som är helt galet. Han är dessutom ansvarig till att jag har ett stort as till akvarium som äter mer kemikalier än ett normalt lantbruk. =)

*Kjell Fohrman som trots att han administrerar detta forum tar sig tid och hjälper folk som har funderingar och frågor samt för sin förmåga att (Citat :defdac) se vart vindarna blåser och kan vara där med goda råd innan katastrofen är ett faktum. Misstänker att det är så man blir när man har ägnat hela livet åt akvaristiken. Inte att förglömma så har även Kjell skrivit en bok som till skillnad från andra grundläggande akvarieböcker innehåller goda råd som inte innefattar att man måste köpa en produkt av ett visst märke för att kunna bli en bra akvarist.

Det finns massor med folk på det här forumet som förtjänar en guldstjärna i hörnet på monitorn men man kan inte nämna alla.

Ett bra forum med mycket samlad kunskap och minimalt med puckon.
#8 - 8 december 2004 02:07
Håller med Marie J....All heder till defdac för att han orkar svara på alla "dumma" frågor...

Men även heder åt alla andra som vis av erfarenheten, kan dela med sig av sin kunskap.

Tycker nog förstås att alla som har/kan bidraga med något ,som för denna person är självklart, även ska ha "credit"....även om det är små ting..

Så alla som ,jag själv inräknad, försöker hjälpa andra så gott det går. Fortsätt med det.

#9 - 8 december 2004 06:49
Jag delar Kjell Fohrmans åsikt. Det finns för många som bidrar med så mycket att det blir lite missvisande med en sådan tråd. Fast självklart har man ett antal favoriter som man alltid brukar läsa och begrunna vad de skriver.
#10 - 8 december 2004 08:44
Jag håller med de flesta här. Defdac ha lärt mig nästan allt jag kan. Undrar hur många fina växtkar det hade funnits i Sverige om defdac inte fanns på detta forumet. I vilket fall färre än vad det är idag.
MVH
Magnus
#11 - 8 december 2004 19:24
Jag tycker att det saknas några namn här (förutom att jag läser några av de ovan nämnda) och det är väl i så fall:
Azur, Haleli och Kramfors
som jag oftast alltid kollar upp när de gett ett bidrag till vilken fråga det än må vara.
Och det finns andra också till exempel dgqlof
#12 - 8 december 2004 20:28
Min favorit är den som svarar på mina frågor, uppskattar mina svar och ibland förgyller livet under humormania [:D]
#13 - 8 december 2004 20:34
Helt klart azur.
#14 - 8 december 2004 20:43
Ett litet tillägg bara - jag läser det mesta pupfish bidrar med även om jag inte alltid hänger med i svängarna...
#15 - 8 december 2004 21:20
Azur, pupfish/R.Be och Kjell är väl dom som får fart på mitt adrenalin oftast. Jag minns med skräckblandad förtjusning över mina bataljer med pupfish/R.Be som t om fått mig att brista ut i poesi i min signatur 8)

Det krävs lite bjäbbande och kanske t om lite verbala smockor för att hålla diskussionen igång.
Då kan det bli totalt oväntade djupdykningar i områden man inte skulle tagit i med tång.

Det är som det ska vara.
Då har man hjärtat på rätt ställe, det gäller bara att tag sig tid att svara.

Men oj.

Skoj!

=D
#16 - 8 december 2004 21:27
det finns många speciella människor som skriver på Zoopet, av dom jag har haft mest att göra med så har FI en speciell plats, jag vet ingen som kan skapa intressantare diskutioner och spetsa dom med foton.

//marcus
#17 - 8 december 2004 22:34
Som nybörjare så får man tacka de gamla "ringrävarna", alla ovan nämda namn och en hel del till! Men det finns också de som inte är experter och glatt delar med sig av sina erfarenheter... Som tex. Amalia. Kram Lisi
#18 - 8 december 2004 22:49
Erikthur
<hr noshade size="1">
Azur, Haleli och Kramfors
<hr noshade size="1">

Absolut.
Det finns massor med kloka människor här.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 9 december 2004 09:00
Jag plockade bort ett ironiskt inlägg där en "person" nämndes som knappast inte tillhör favoriterna om man säger så.
I denna tråd skall vi nöja oss med att peka ut de vi själva anser vara favoriter - annars spårar det hela lätt ut och det kan bli pajkastning.

Nåväl min ovilja till att även plocka ut favoriter är att hur väl man än rannsakar sitt minne så kommer man att glömma många.
Det är ju det som är det bra med detta forum att så många svarar på ett bra sätt och att de som svarar också befinner sig på olika "akvaristiska" nivåer.

Istället för att peka ut en person skulle jag istället vilja peka ut
a) en kategori - Växter och alger
Visst här skriver defdac som är mycket duktig, men än viktigare är att det är så många kunniga och intresserade akvarister som deltar i den kategorin. Det är ju diskussionen som är det viktiga och som leder framåt (vilket ju också defdac nämner)
b) två trådar - ZMHI och fisknördstråden
Kanske når inte den akvaristiska diskussionen sina höjdpunkter i dessa trådar men inte desto mindre så bidrar dessa långkörare till att det blir en lättsam stämning i forumet som även smittar av sig på andra avdelningar.

Sedan skulle jag också lyfta fram en hel grupp som gör att diskussionen hålls på en bra nivå i forumet - nämligen alla tjejer som deltar.
Forum med nästintill bara manliga deltagare brukar ofta bli betydligt "hårdare" både vad gäller språk och sättet att bemöta folk. På Zoopet deltar väldigt många tjejer och detta är en starkt bidragande orsak till att forumet idag fungerar så bra. Av tjejerna vill jag speciellt nämna Tant Nancy men det finns även många andra (såväl tjejer som killar) som borde nämnas.
#20 - 9 december 2004 11:56
Av tjejerna vill jag speciellt nämna Tant Nancy men det finns även många andra (såväl tjejer som killar) som borde nämnas.

Härligt Kjell!!! Tycker det är helt underbart att bli titulerad tjej!!! [:I]

Hade helt missat den här tåten... men jag är ju tillfälligt ganska inaktiv på forumet också... Försöker komma på vilka jag kan nominera då....
Defdac... både när det gäller växter och pedagogik...helt suverän!
JE... malarnas konung!!!
Gugges är också en höjdare när det gäller malar!
Azur, när han svarar så bara känner man att han har full koll!!!
Mogwai, som förvisso nästan bara skriver på SMHI, men hennes kåseriliknande inlägg förgyller tillvaron!

Sist men absolut inte minst då, mina favvograbbar, Kjell och Topfrog!!! Dom kan vara manligt plumpa och lämna svar som får en att dratta av stolen i bland... men dom kan svara på nästan ALLT!!!
#21 - 9 december 2004 12:05
Min favorit är den som svarar på mina frågor, uppskattar mina svar och ibland förgyller livet under humormania

Håller helt och hållet med Bluesboy i detta fallet. Har nog inte funderat på vem som är min forumfavorit. Har faktiskt ingen speciell person men däremot måste jag ge en eloge till alla dem som troget och vänligt svarar på de frågor som tas upp i forumet. Och detta till trots att frågan kanske ställts tusen gånger förut.

Mvh Elinor

#22 - 9 december 2004 13:52
<center>[:I][8)][:-91]</center>
Taaaack för den utmärkelsen Nancy !!
Tidigare så var jag ju mer flitig på att svara på en massa andra inlägg, men på grund av den hösten som varit så har jag haft tankarna mest på annat håll.

Man lär sig så mycket av alla andra här, bara genom att läsa svar på många andras inlägg, och det är så sällan som nån behöver skriva en fråga som förblir obesvarad.
Tack helt enkelt till alla på detta forum som så generöst delar med sig av sina kunskaper !!

<center>[:-142][:-140][:-142][:-140][:-142][:-140]</center>
#23 - 9 december 2004 14:46
Bluesboy, i synnerhet efter hans svar tidigare här i tråden (plus hjälp med CO2 problem).
Defdac - say no more. Den mannen skulle ha en medalj för tålamod.

Däremot gillar jag inte alls Tant Nancy längre eftersom jag är 3 år äldre än du, men nu känner jag mig plötsligt pensionsfärdig... (efter din kommentar om att kallas tjej) :-)

Mvh Eva
#24 - 9 december 2004 15:36
Däremot gillar jag inte alls Tant Nancy längre eftersom jag är 3 år äldre än du, men nu känner jag mig plötsligt pensionsfärdig... (efter din kommentar om att kallas tjej) :-)

Men lilla gumman, så farligt var det väl inte :-) Jag lever i en familj med fem tonåringar och måste säga att jag oftast känner mig som en 40-årig tant... Men allt är ju relativt (förmodligen därför jag räknas som tjej i Kjells ögon :-)
#25 - 9 december 2004 18:33
Jag har naturligtvis glömt jättemånga också, måste ju nämna BluesBoy och Tropfrog. Tropfrog kör inga krussiduller. Sådär som jag sitter och svarar först, men ändrar/ångrar mig sedan - typ såhär:
http://www.zefrank.com/punc/
(nåja, SÅ irriterad blir nog ingen.. men den är rätt kul =)

BluesBoy gav mig (och alla andra) med sina pH-plottningar en helt ny förståelse och insikt i CO2-halten i växtakvarier. Ovärderligt.
#26 - 9 december 2004 22:06
Tant Nanc utan tvekan :)
#27 - 10 december 2004 01:11
För mig som är ganska inaktiv på forumet, så vill jag nominera, parapamppampampaaaa.... Dr.Strange, För att han startat den enda tråden jag läser här, och för att han skrivit mycket intressant i den, oxå FI och de andra som hänger i annorlunda fiskar tråden, dock så känns den mindre och mindre aktuell, kan kanske bero på att den är 93 sidor, som mestandels är skriven av typ 10 pers.
Skulle inte komma på tanken att skriva så här mycket om jag inte var så trött, god natt:-)
#28 - 10 december 2004 06:04
Hejsan allihopa

Helt klart <b>Defdac</b> samt <b>Tropfrog.</b>

Hadde alldrig fått upp ögonen för växtakvarier om det inte varit för all den information samt hjälp dessa 2 herrar har delat med sig :)

MVH Jimmy
#29 - 10 december 2004 06:23
favoriter kan jag inte skriva om men favorit dagböcker har jag 3.
* Ulla's dagbok kannonläsning synd att hon har slutat skriva.
* Sonja's dagbok om corys och Djä**a tysktåg.
* Azur's dagbok om alla dessa experiment.

sen har vi ju Deffen's blog men även han har slöat till med skrivningen.
#30 - 24 maj 2006 16:10
Drar upp gammal tråd...

Kul tråd[:)] Fast borde kanske ligga i OffTopic...

Jag skriver nog några favoritunderforum istället:

Off Topic: Alltid kul att skriva i "Säg något om personen i inlägget innan"-leken och ZMHI[:D]
Skaldjur: Perfekt för oss räkgalningar[;)]
Katter: Bra forum för kattägare!
Tetror och tetraliknande: Här har jag lärt mig en hel del om Kardinaltetror!
#31 - 24 maj 2006 16:51
Jag måste passa på att hedra våra "vuxna" små forumkamrater, ex: gladherta och CalleAkvarist, de kommer att vara experter i tidig ålder om intresset och läraktigheten håller i sig =)
#32 - 24 maj 2006 16:55
Tackar[:D][;)]
#33 - 24 maj 2006 17:01
[quote=join4t]Jag måste passa på att hedra våra "vuxna" små forumkamrater, ex: gladherta och CalleAkvarist, de kommer att vara experter i tidig ålder om intresset och läraktigheten håller i sig =)[/quote]

Håller helt med! Man blir förvånad när man hör deras ålder!!!

Kommer säkert att bli något stort av dem, både på akvariefronten och annars... :p
#34 - 25 maj 2006 09:30
Jag kan väl säga två duktiga akvarister:[:)]

Raven, som hjälpt mig enormt mycket med räkor ska ha ett stort tack[:D]
och så självklart Kjell Fohrman, som svarar på nybörjarfrågor (och även andra frågor=), och som samtidigt skriver artbeskrivningar som är fantastiskt bra![:D][:-159]
#35 - 25 maj 2006 09:46
Som ganska ny här på forumet vill jag hylla alla, ingen nämd och ingen glömd, jag har lärt mig otroligt mycket på kort tid och läser i dom flesta trådar med stor behållning även om det kan bli lite förvirrande ibland.

Vad som imponerar med forumet är den oftast trevliga stämningen med relativt lite personliga påhopp och idiotförklaringar.

Så förstapriset går till er alla här på forumet.
#36 - 25 maj 2006 10:20
Jag vill nog tacka dom som brukar posta i tråden "annorlunda fiskar" som fick mig att blicka bortom dom vanliga fiskarna!

Minna favoriter på forumet blir alltså; Raven som alltid är där o smyger, Deltagarna i annorlunda fiskar tråden som är otroligt kunniga om många predatorer och annat!
Kjell är också en trevlig kuf som ofta kommer med bra argument och svar.
Sen finns det ju alla andra ute i forumet som är väldigt kunniga och skapar en god stämning i forumet!
#37 - 25 maj 2006 10:43
[quote=albjohn]
Vad som imponerar med forumet är den oftast trevliga stämningen med relativt lite personliga påhopp och idiotförklaringar.
[/quote]
Ja, visst är det kanon med ett forum utan påhopp! Tycker det inte är några påhopp alls, kanske något litet för några år sedan![:)] Tummen upp till Zoopet[:-106]
#38 - 25 maj 2006 10:52
I kategorin växter så är det DEFDAC. Han vet vad jag menar!!:p
#39 - 25 maj 2006 12:38
Jag tycker att alla aktiva zoopetare borde få en eloge för att de håller detta forum levande! Det skulle vara VÄLLDIGT tråkigt om zoopet dog ut![:-84]

Sedan tycker jag speciellt om de som är aktiva i off topicen, man lär sig känna dessa personer och kan skämta med dem på ett helt annat sätt.

Kjell och Admin tycker jag ska ha en ros med som står ut med oss... ;)

Och Raven, som nog är det aktivaste här och är den jag har mest kontakt med, tycker jag är värd en ros med då han letar och angagerar sig åt oss alla!

//Camilla
#40 - 25 maj 2006 13:09
tycker att alla som har hjälpt mig i min discustråd ska få en ros :)
sen har ja väl ingen direkt favoritperson som ja vill peka ut men de finns många otroligt duktiga personer som har hjälpt mig .

sen raven tar sig tid o få fram allt o svarar på de mesta om man vill nåt är väldigt bra :)

sen är de kul med alla aktiva här oxå. blir sån trevlig stämning när ni e i farten :)
#41 - 26 maj 2006 02:06
själv tycker jag som Tastyfish, alla i tråden annorlunda fiskar är guld värda,har varit med sen dr.strange startade tråden och tycker att den är helt klart den bästa tråden på forumet.

sen e det några personer på tråden som jag tycker tillför grymt mycket, bara för att nämna några, ray, the dude, fi, men det finns många andra.

men det beror nog på att jag inte är intresserad av några andra fiskar än de som vi snackar om där.

Annons